کد خبر 314062
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

هنوزهم واژگونی بی‌سابقه اتوبوس پر از مسافر اسکانیا در بزرگراه تهران-قم را به یاد داریم. واژگونی‌ای که جان 44 نفر از هموطنان‌مان را گرفت. اما این دست اخبار هر هفته در میان اخبار منتشره در رسانه ها گم می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در کیلومتر 17 باند جنوبي مسير غرب به شرق اتوبـــان کرج – تهران يک دستگاه اتوبوس دچار سانحه شد.» «تصادف زنجیره‌ای اتوبوس با 12 خودرو» «دو اتوبوس شهری دچار سانحه شدند» اینها خبرهایی است که هر روز در لابلای اخبار حوادث می خوانیم.

هنوزهم واژگونی بی‌سابقه اتوبوس پر از مسافر اسکانیا در بزرگراه تهران-قم را به یاد داریم. واژگونی‌ای که جان 44 نفر از هموطنان‌مان را گرفت. اما این دست اخبار هر هفته در میان اخبار منتشره در رسانه ها گم می‌شوند.
 
بعد از تصادفات جاده‌ای اسکانیا، موضوع تصادفات جاده‌ای بسیار حساس شد. به‌طوری که پلیس راه کشور در صد برآمد تا با راهکارهای جدید برای کاهش هرچه بیشتر تصادفات، تلاش کند. همین امر باعث شد یک مدل از اسکانیا که مسبب اکثر تصادفات جاده‌ای بود، دیگر پلاک نشود و سفرهای بین‌شهری با ایمنی بیشتری امکان پذیرد.

این روزها خبرهای جدیدی در رابطه با تصادفات وسایل نقلیه عمومی می‌شنویم که همین امر باعث شد سراغ نفر دوم پلیس راه کشور برویم و درباره تدابیر آنها برای کاهش تصادفات بپرسیم.

سرهنگ «صمد اسفندياري»، جانشين فرمانده پليس‌راه کشور درباره تمهیدات جدید پلیس برای کاهش تصادفات گفت: «جان مردم با ارزش‌ترین چیزی است که ما در حال تلاش برای حفظ آن هستیم. ما در حوزه خودمان که مسیرهای بین‌شهری را شامل می‌شود، در حال استفاده از حداکثر ظرفیت‌های کنترلی برای وسایط نقلیه عمومی هستیم.»

او در توضیح ظرفیت‌های کنترلی گفت: «سلامت راننده، وضعیت هوشیاری و تست روانگردان از مواردی است که به آنها توجه ویژه ای داریم. بدین معنا که رانندگان وسایل نقلیه عمومی به صورت تصادفی و اتفاقی به پاسگاه فراخوانده می‌شوند و همه این تست‌ها از آنان گرفته می‌شود. علاوه بر موارد فوق این افراد ملزم به استفاده از کمربند ایمنی می‌شوند. از سوی دیگر به رعایت ساعت مجازشان نیز بسیار حساسیت به خرج می‌دهیم. یعنی اگر بر اساس ساعت مجازشان کار نکنند و با خستگی و خواب‌آلودگی پشت فرمان بنشینند، جان مسافران را به خطر می‌اندازند.»
 
مردم در کنار پلیس

«از ابتدای سال نو به این طرف، طرحی به اجرا گذاشته می‌شود به این صورت که در مقابل بعضی پاسگاه‌های کشور که تردد وسایل نقلیه عمومی در آنجاها بیشتر است، افرادی به توضیح درباره مزایای استفاده از کمربند ایمنی می‌پردازند. در کنار آن به معرفی سامانه ارتباط با پلیس پرداخته می‌شود و مردم را با این سامانه آشنا می‌کنند. سامانه 110120 از عید نوروز برای ارتباط مستقیم مردم با پلیس راه کشور راه‌اندازی شده است.

هرگونه کاستی در وسلیه نقلیه عمومی‌ای که در حال سفر با آن هستید، هرگونه تخلف در رفتار راننده یا غیرعادی بودن اعم از خواب‌آلوده بودن، رعایت نکردن مقررات را به پلیس گزارش کنید و مطمئن باشید که در نخستین مقر پلیس به این تخلفات رسیدگی می‌شود. نتیجه‌اش هم از طریق پیامک به شاکی ارسال می‌شود. اگر هم راننده‌ای خوب باشد و رفتار درستی داشته باشد بازهم از طریق همین پیامک مورد تقدیر قرار می‌گیرد.»

 اینها حرف‌های اسفندیاری در تبین طرح‌های جدید پلیس راه است. یعنی فردی که با اتوبوسی در حال مسافرت است اگر ببیند تخلفی از راننده در حال سر زدن است می‌تواند آن را به پلیس گزارش دهد و مطمئن باشد، خیلی سریع بررسی می‌شود. اسفندیاری گفت رسیدگی به تخلف، بستگی به فاصله وسیله نقلیه تا نخستین مقر یا تیم گشتی پلیس دارد.
 
چقدر اطلاع‌رسانی شده است؟

«ما بعد از عید؛ هم از طریق رسانه‌های مکتوب و هم از طریق رسانه‌های تصویری به تبلیغ این سامانه پرداخته‌ایم و همه اتوبوس‌ها ملزم شده‌اند شماره پلاک اتوبوس را در شیشه‌های جانبی وسیله نقلیه در مقابل دید مردم قرار دهند تا برای ارسال پیامک، پلاک اتوبوس در اختیار مسافران قرار بگیرد.»

اسفندیاری گفت برای اینکه مطمئن باشیم این اتفاق در همه اتوبوس‌های رخ می‌دهد، این برچسب‌ها را به صورت متمرکز در تهران تهیه می‌کنند و به تمام پایانه‌های اتوبوس‌رانی می‌فرستند.  هر اتوبوسی که قصد خارج شدن از پایانه را داشته باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر برچسب نداشته باشد، اجازه خروج از پایانه را پیدا نمی‌کند.

«علاوه‌بر آن در بعضی از پاسگاه‌های منتخب ما اگر اتوبوسی این برچسب‌ها را نصب نکرده باشد مانع از ترددش می‌شوند. ما تمام ابزارهای قانونی‌خود را برای تردد وسایط نقلیه به کار برده‌ایم.»
 
قوانین بیشتری نیاز نیست

شاید بهتر باشد برای ملزم کردن راننده‌ها به رعایت قوانین و حفظ جان مسافران، قوانین سختگیرانه‌تری وضع شود. اما اسفندیاری معتقد است ما در این بخش نیاز به وضع قوانین جدید نداریم. کاری که باید انجام دهیم این است که از تمام ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد قوانین قبلی استفاده کنیم.

او گفت: «همین ابزارهایی هم که داریم کفایت می‌کند.  سازمان حمل و نقل نیز در حال همکاری است. حتی شرکت‌ها تیم فنی‌ای دارند که اتوبوس‌ها را قبل از خروج از پایانه مورد بررسی قرار می‌دهند تا از سلامت‌شان مطلع شوند. در سال جدید دستورالعمل‌های جدیدی از طریق سازمان حمل و نقل عمومی شهری با جدیت بیشتر در حال اعمال است.

ما هم در حوادث مهم اتوبوس‌های مسافربری علاوه بر تیم‌هایی که در محل وقوع حادثه هستند، تیم‌های تخصصی دیگری را به محل می‌فرستیم و کاملا صحنه را بررسی می‌کنیم تا اگر قصوری غیر از قصور خود راننده در وقوع حادثه دخیل باشد، به مقام‌های قضایی ارایه و برابر قانون با آنها برخورد شود.» او می‌گوید همه این اتفاقات زمانی بوی خوشی به خود می‌گیرد که مشارکت مردم را در کنارمان داشته باشیم.

نکته اینجاست که علاوه بر اتوبوس‌های بین شهری، اتوبوس‌های درون شهری نیز به تازگی دچار سوانح زیادی می‌شوند. شاید بهتر باشد قوانین سختگیرانه‌تری نیز برای آنها در نظر گرفته تا جان مسافران شهری نیز حفظ شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: حمایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس