کد خبر 31396
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵

پرونده نوزدهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس صبح امروز در سالن هلال احمر استان يزد بسته شد.<BR>

 به گزارش مشرق به نقل از فارس؛ آئين اختتاميه نوزدهمين کنگره سراسري شعر مقدس صبح امروز در سالن هلال احمر استان يزد با حضور مسئولان استاني، محمود اکرامي‌فر دبير علمي کنگره، مسئولان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان تهران و يزد و حجت‌الاسلام محمدعلي صدوقي امام جمعه يزد برگزار شد.

بر اساس اين گزارش در ابتداي اين مراسم که در حضور جمع کثيري از شاعران استاني و ملي برگزار مي‌شد،‌ علي هژبري مدير کل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان يزد در سخناني کوتاه به حاضرين خير مقدم گفت.

 

* اکرامي‌فر: کنگره سراسري شعر دفاع مقدس از پرمحتواترين کنگره‌هاي فرهنگي کشور است

در ادامه سرهنگ حسن رسولي معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گزارشي از فرايند برگزاري اين کنگره ارائه کرد و گفت: در سال‌هاي گذشته کنگره شعر دفاع مقدس به شکل متمرکز در تهران برگزار مي‌شد، اشعار از سراسر کشور به تهران رسيده و در يک روز داوري مي‌شدند. اما با برپايي جشنواره‌هاي استاني اين کنگره گسترش يافت.
به گفته رسولي در اين راستا 34 گروه داوري و 34 دبير علمي حضور داشتند که در اين دوره بالغ بر 140 داور ما را ياري کردند.
رسولي ادامه داد: شعر دفاع مقدس در اين دوره 51 درصد اشعار را به خود اختصاص داد. از اين ميان اشعار با رويکرد عاشورايي 19 درصد، مقاومت ملل 20 درصد و تنها 10 درصد اختصاص به حوزه کودک و نوجوان داشت.
معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس با ارائه قياسي از دوره نوزدهم و هجدهم عنوان کرد: از نظر تعداد و آثار رسيده و شاعراني که در گذشته با ما همکاري داشتند، در اين دوره شاهد رشد بوديم. در دوره گذشته که در استان فارس برگزار شد، 9 هزار و 500 اثر به دست ما رسيد. اما در اين دوره 12 هزار اثر به دبيرخانه واصل شد. در کنگره هجدهم 3 هزار و 300 شاعر و در کنگره نوزدهم 4 هزار شاعر حضور داشتند.
وي تصريح کرد: اين دوره از کنگره سراسري شعر دفاع مقدس از پرمحتواترين کنگره‌هاي فرهنگي کشور بود.
وي در ادامه ضمن اشاره به ويژگي‌هاي اين دوره ابراز داشت: يکي از کارهايي که در جشنواره استاني رخ داد ظهور شعر دفاع مقدس با گويش محلي بود. در اين دوره اين آثار به شکل نمادين به زبان‌هاي ترکمن، کردي، ترکي و عربي قرائت و براي حاضران با زيرنويس فارسي پخش شد که قرار است اين آثار در ويژه‌نامه‌ها و کتاب‌هاي استاني منتشر شود.
وي افزود: يکي از ويژگي‌هاي اصلي اين دوره حضور دو برابري بانوان بود. چرا که در سال گذشته در اين بخش 35 برگزيده داشتيم اما در دوره نوزدهم اين رقم دو برابر شده و 70 برگزيده خواهيم داشت.

 

* حبيب‌آبادي: کنگره شعر دفاع مقدس با شاعراني جهان حشر و نشر داشته باشد

در ادامه پرويز بيگي حبيب‌آبادي گفت: اواخر آذر سال 60 در حقيقت اولين حرکت خودجوش شاعران براي شرکت در مناطق عملياتي و شعرخواني آغاز شد. امروز قريب به 30 سال از آن هنگام مي‌گذرد و بسياري از شاعران از آن شاعران امروز به ساحت مقدس دوست پيوستند.
به گفته اين شاعر اولين شعرخواني پس از پايان دفاع مقدس در سنندج به همت شهيد زارعي برپا شد و پس از اين شهيد، سردار اثباتي اين حرکت منسجم را ادامه داد و 8 سال بعد نيز مسئوليت اين امر با بنده بود.
به گفته حبيب‌آ‌بادي در اين دوران واکنش‌هاي فراواني صورت گرفت و گفته مي‌شد که اين کنگره‌ها چند سالي بيشتر دوام نخواهد داشت اما به لطف حضرت حق و شعور و شکوهمندي و بالندگي شاعران اين عرصه امروز شاهد برگزاري نوزدهمين شعر دفاع مقدس هستيم و انشاءالله اين راه همچنان هموار و هموارتر خواهد شد.
حبيب‌آبادي تصريح کرد: بي‌شک شعر دفاع مقدس و مقاومت و پايداري از مؤلفه‌هاي اصلي شعر در سه دهه گذشته است.
وي در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: کنگره سراسري شعر دفاع مقدس را بايد قديمي‌ترين کنگره شعر ناميد و در حوزه مقاومت گسترده‌ترين حرکتي که صورت مي‌گيرد در اين حوزه است که اميدوارم بتواند اين کنگره با شاعران مقاومت در سراسر جهان حشر و نشر داشته باشد.

 

* در خاتمه اين مراسم محمود اکرامي‌فر دبير علمي، ‌شاعر و استاد دانشگاه با تشکر از برگزارکنندگان و اصحاب رسانه کنگره نوزدهم را داراي برکات فراواني برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس