کد خبر 313689
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲

این روزها همه نگران نتایج تیم ملی در جام جهانی فوتبال هستند اما اتفاق ترسناک این است که به نظر می‌رسد پس از جام جهانی تیم ملی دوباره بدون مربی می‌شود و این در حالی است که چند ماه بعد باید در جام ملت‌های آسیا به میدان برود.

به گزارش مشرق، فوتبال ملی ایران همیشه برای انتخاب سرمربی دچار مشکلات و فراز و نشیب شده و در بیشتر مواقع فرصت‌های طلایی را برای حضور قدرتمند در رقابت‌های مهم از دست داده است.

خبر بد این است که این اتفاق یک بار دیگر در شرف وقوع است؛ تیم ملی پس از جام جهانی 2014 برزیل بدون مربی می‌شود و آن چه از اخبار و گفته‌ها و شنیده‌ها بر می‌آید، انگار هیچ کس اهمیت این مساله را درک نکرده است.

مسئولان فدراسیون فوتبال و در راس همه آنها علی کفاشیان مشکل مالی را علت اصلی ناتوانی فدراسیون برای تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش قلمداد کرده و گفته است که رقم قرارداد کی‌روش برای تمدید چیزی حدود 15 میلیارد تومان است.

فارغ از آن که چقدر این عدد واقعی است، باید گفت که فوتبال ایران به دلیل صعود به جام جهانی 2014 برزیل مبلغ 9 میلیون دلار از فیفا پاداش می‌گیرد. این پول هنوز به حساب فدراسیون واریز نشده و قطعا در صورت واریز می‌تواند بخش بزرگی از مبلغ قرارداد کی‌روش را تامین کند.

از سوی دیگر، سرمربی پرتغالی تیم ملی بارها در مصاحبه‌هایش از علاقه به ماندن در ایران گفته و در آخرین صحبتش پس از دیدار تدارکاتی برابر مونته نگرو گفته که علی‌رغم میل باطنی‌اش به پایان کار در تیم ملی رسیده است.

شاید این سوال پیش بیاید که اساسا چرا کی‌روش باید در تیم ملی بماند؟ کارشناسان و مربیان تراز اول فوتبال ایران در پاسخ به این سوال گفته اند که بهترین گزینه برای هدایت ایران پس از جام جهانی 2014 برزیل، شخص کارلوس کی‌روش است، اما چرا؟

چرا کی‌روش باید بماند؟
آمار و ارقام، عملکرد یک مربی را در طول یک دوره خاص نشان می‌دهد. تیم ملی به زعم بسیاری از کارشناسان زیبا بازی نمی‌کند و نتیجه‌ گرا شده است. می‌شود این انتقاد را پذیرفت، اما نباید فراموش کرد این "نتیجه‌"، صعود به جام جهانی 2014 برزیل فوتبال بوده و به تبع آن نام ایران باز هم در جمع 32 تیم برتر جهان جای گرفته است.

کی‌روش اکنون تنها مربی حاضر در جام جهانی است با سه تیم مختلف به جام جهانی راه یافته و از این جهت ، نیکمت تیم ملی ایران بسیار سنگین‌تر از بیشتر تیم‌های حاضر در برزیل است.

ایران برای اولین بار است با هدایت کی‌روش به عنوان تیم اول گروهش به جام جهانی صعود کرد. شاید بسیاری از منتقدان کی‌روش این صعود را "از روی شانس و اقبال" بدانند، اما آنچه مهم است صعود تیم ملی به برزیل و نتیجه‌ خوبی است که رقم خورده و کمتر منعقد منصفی است که نقش کی‌روش را در این اتفاق نادیده بگیرد.

نکته بعدی، دعوت از بازیکنان ایران شاغل در لیگ‌های اروپایی است. بازیکنانی مانند اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد – که هیچ کس نقش آنها را در صعود به جام جهانی فراموش نمی‌کند- به دلیل حضور فردی مانند کی‌روش به تیم ملی اضافه شدند. حال آن که در دوره‌های قبل نیز از دژاگه دعوت به آمده بود، اما او به هر دلیلی حاضر به بازی در تیم ملی نشده بود.

شاهد این مساله مصاحبه های امیر قلعه‌نویی، سرمربی وقت تیم ملی است که برای جام ملت‌های آسیا در سال 2007 از دژاگه دعوت کرده بود.

تیم ملی پس از هشت سال در رنکینگ فیفا به عنوان تیم اول آسیا شناخته شد و قطعا نمی‌توان این نکته را نیز حاصل شانس و اقبال دانست.

به گزارش ایسنا، در دوران برانکو ایوانکوویچ، مربی موفق تیم ملی، بازیکنان ملی‌پوش در طول چند سال تقریبا مشخص بودند و پس از رفتن برانکو هم یک نسل از ملی‌پوشان از تیم ملی خداحافظی کردند، در حالی که جایگزین‌های مناسبی برایشان وجود نداشت.

امثال مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان و علی دایی به فاصله حدود دو سال پس از جام جهانی 2006 از تیم ملی کناره گرفتند و این تیم با مشکلات زیادی روبرو شد، اما اینک بازیکنان جوانی نظیر محمدرضا خانزاده، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، مهدی شریفی، یعقوب کریمی و علی کریمی جوان می‌توانند سال‌ها برای تیم ملی بازی کنند.

دست کم عملکرد کی‌روش در پرتغال نشان داده که او چه استعدادیاب قهاری است و بی دلیل نیست که روی استفاده از این جوانان تاکید دارد. از همه این‌ها مهم‌تر، پافشاری کی‌روش روی اصولی است که از پیش برای خود تعریف کرده بود. عملکرد او درباره بازیکنان بزرگی مثل رحمتی، کریمی و عقیلی نشان داد که کی‌روش یک مربی منظم و با دیسیپلین است و به هیچ وجه بر اثر فشار هواداران یا رسانه‌ها حاضر به عقب نشینی از اصولش نیست؛ نکته‌ای تیم ملی ایران هرگز به خود ندیده بود.

به گزارش ایسنا، از مدت قرارداد کارلوس کی‌روش تنها یک ماه باقی مانده و در صورت جدایی او از تیم ملی باز هم باید شاهد یک پروسه خسته کننده و وقت گیر برای انتخاب سرمربی آینده باشیم. این در حالی است که در سال 2015 ، تیم ملی باید در جام ملت‌های آسیا به میدان برود؛ جایی که ایران با بهترین عملکرد در بین تیم‌های آسیایی به آن راه یافته است.

نکته جالب توجه در این زمینه میزان پولی است که فدراسیون قرار است برای سرمربی آینده تیم ملی هزینه کند. با توجه به صعود ایران به جام جهانی و امید زیاد به این تیم در جام ملت‌های آسیا، فدراسیون یا باید یک مربی خارجی در سطح کی‌روش را به ایران بیاورد که همان پول را باید بپردازد یا به سراغ مربیان بهتر برود که قطعا در صورت توافق باید هزینه بیشتری بپردازد.

تاسف برانگیزتر آن که هر مربی دیگری جز کی‌روش در صورت پذیرفتن هدایت تیم ملی تا شروع جام ملت‌های آسیا زمانی ندارد تا نسبت به تیم ملی شناخت کافی پیدا کند. در نتیجه‌ به جرات می‌توان گفت که تیم ملی با کارلوس کی‌روش می‌تواند به قهرمانی در آسیا فکر کند، اما بدون او حتی تصور صعود به جمع چهار تیم نهایی سخت و دشوار می‌نماید.

سوی دیگر ماجرای تمدید قرارداد کی‌روش با تیم ملی، وزارت ورزش و جوانان است. مسئولان این وزارتخانه بارها گفته‌اند که از تیم ملی حمایت می‌کنند، اما جالب است که تا پای تمدید قرارداد سرمربی به میان می‌آید به بهانه عدم علاقه به دخالت در کارهای فدراسیون خود را عقب می‌کشند.

فیفا اعلام کرده که دولت‌ها نباید در کار فدراسیون‌ها دخالت کنند، اما این به معنای نفی حمایت از آنها نیست. زمانی که فدراسیون فوتبال انگلیس قصد به خدمت گرفتن فابیو کاپلو را داشت، نخست وزیر وقت این کشور راسا وارد ماجرا شد و با قاطعیت از اقدام فدراسیون فوتبال کشورش حمایت کرد.

رییس جمهور محترم، وزیر ورزش و جوانان و دولتمردان نباید فراموش کنند که تیم ملی همان تیمی است که پارسال با پیروزی‌اش میلیون‌ها نفر به خیابان ریختند و شادی حضور در انتخابات ریاست جمهوری را با شادی پیروزی برابر کره جنوبی گره زدند. این شاید سرنوشت ملت ایران است که از خرداد، خاطرات خوب و خوشی را به یاد داشته باشند.

خرداد 93 هم می‌تواند ماه دلنشینی برای فوتبال ایران باشد. اگر عزم جدی برای حمایت از تیم ملی وجود دارد، باید پیش از شروع جام جهانی 2014 برزیل تکلیف سرمربی این تیم مشخص شود. هر چند ماندن کی‌روش در ایران از همه نظر به سود ماست، اما اگر قرار به جایگزینی فرد دیگری به جای اوست، باید این اتفاق پیش از رفتن تیم ملی به برزیل بیافتد.

در پایان نباید از نظر دور داشت که حضور کارلوس کی‌روش در ایران به عنوان فردی که از یک نظام فوتبالی ساختارمند مانند فوتبال انگلیس آمده، در بهبود وضعیت اداره فوتبال ایران تاثیر مثبت داشته است.

فدراسیون فوتبال، سه سال پیش با انتخاب کارلوس کی‌روش مسیری را شروع کرد و نهالی را کاشت که اکنون هنگام میوه دادن آن است. در چنین مواقعی یک باغبان خوب نهال ظریف و در آستانه به بار رسیدن را با تبر از ریشه قطع نمی‌کند، بلکه با مراقبت ویژه از آن، از محصول گوارا و دلچسبش بهره‌برداری می‌کند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کاپیتان ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    کیروش خیلی زحمت کشید حتی از خیلی ورزشی ها هم بیشتردلسوزوند واسه ایران اما باید مبلغ رو دید دیگه اگه بخواهد بمونه چقدر میگیره؟
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    واسه فرکی خواب دیدن
  • رضا ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    تنها عاملی که کیروش رو میخان رد کنن اینه که کارلوس با اصول و قوانین حرفه ای دنیا رفتار میکنه و اهل فوتبال ما با خاله خان بازی و تعارف های بیجا و بدرد نخور که مختص ما ایرانیاس و خروار خروار خرج هم میکنیم بجای همدوستی واقعی، و جالب اینست که از آن به عنوان احترام یاد میکنیم، خیلیا میگن آقا کیروش چیکار کرده؟؟؟ بزرگترین درس کیروش به ما اصول مندی بود که متاسفانه اهالی فوتبال ما لجاجت جاهلانه از قبول این اصول سر باز میزنن و این نشان از ظرفیت پایین ما دارد، امثال علی لطیفی میاد با چنان غقده ای در مقابل دربین ورزش از نگاه 2 از کیروش انتقاد میکند که آدم احساس میکند کیروش پدر کشتگی با ایشون دارد، مشکل فوتبال ما انسان هایی کوچک و کم ظرفیت و البته بی دانش است که ظرفیت پذیرفتن اصول بزرگ رو ندارند.
  • هومن ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    ازهمه مسولین ودست اندرکاران عاجزانه تقاضامندم این مربی خوشنام وترازاول راحفظ نمایند.فرصت سوزی دیگربس است.
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    ای کاش کیروش رو نگه دارن. از وقتی اومده اصلاً فضای تیم ملی از لحاظ حرفه ای عوض شده. حداقل خدمتی که کیروش به تیم ملی کرد این بود که بازیکن سالاری رو تو دورانش ریشه کن کرد و به همه فهموند که پیراهن تیم ملی ارزش داره و الکی نیست.
  • ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    کیروش جلوی " بازیکن سالاری " رو گرفت ... واقعا حیفه بره . اینایی که دارند سنگ فرکی رو به سینه میزنند فقط دنبال این هستند کیروش بره ...پس فردا که فرکی نتیجه نگیره (که بنظرم نمیگیره ) باز میگند مربی خارجی بیارید . خیلی جالبه " ستار همدانی " میاد از کیروش انتقاد میکنه
  • Admin ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    فدراسیون بی عرضه می خواد فرکی رو بزاره سرمربی... و این یعنی بازگشت به سیر قهقرایی سابق...
  • احمد ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    از نظر من چرا باید کیروش بمونه: 1- به بازیکن های ایرانی یک پیام روشن داد برای پیشرفت باید به اروپا بروید و کمتر جا خوش کنید و پول های میلیاردی به جیب بزنید و دل تون خوش باشه دارن فوتبال بازی می کنند. 2- انتقاد به لیگ سطح پایین ما که بازیکن هاش دوندگی خیلی پایینی دارن و کلا بسیار تمارض می کنند. 3- برقراری دیسپلین بالا در تیم ، که هیچ کس خودش رو بالاتر از تیم ملی یا کلا تیم نبینه ( بازیکن سالاری) 4- هیچ کسی توی این سه سال نفهمید کیروش به مرور نسل بازیکن ها رو عوض کرد به طوری که 80 درصد از بازیکن ها عوض شدن. 5- همه از تیم ایران بازی زیبا انتظار دارن در حالی توی لیگ خودمون توی دلش هیچ بازی زیبایی در نمیآد و کلا از 90 دقیقه شاید 40 یا 50 دقیقه مفید بازی کنند. 6- جالبه کارشناسانی از کیروش انتقاد می کنند که بهترین هاشون شاید یک قهرمانی در لیگ خودمون هم ندارن یک سری ها هم که اصلا هیچی انقدر پرت هستند هیچ مدیرعاملی جرات نداره بهشون تیم بده! 7- کیروش بی عیب نیست ولی توی فوتبال بی درو پیکر ما سلطان محسوب میشه ، اگر همین انتقادها و گیر دادن های کیروش و پیگیری هایش نبود همه اردوهای ما توی خود کشور برگزار می شد هیچ ، بلافاصله بهانه تحریم ها رو مطرح می کردند که به خاطر تحریم نرفتیم اردو خارجی مناسب در حالی که . . . 8- آخر از همه اینکه هر مربی داخلی بزارن باز مصیبت های کل کل ها و حرف های بیهوده بین مربی تیم ملی و کارشناسان تیم ملی سر هر ماجرایی بالا میآد و اگر مربی خارجی باز هم تقریبا همین پول رو باید بهش بدن.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    نسبت به بازیکن های زپرتی که میلیاردی پول میگیرن دستمزد کمی میگیره . هیچی نباشه یک مربی حرفه ائه ... هر جای دنیا بره دستمزدش همینه
  • ناشناس ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    کیروش اگه1دهه با تیم ملی کار کند تیم فوتبال ایران به یکی از بهترین تیم هایی آسیایی تبدیل می شود که مانند ژاپن وکره هر دوره به جام جهانی راه میابد
  • حسین ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    دوست من آقا رضای گل عقده پدر کشتگی ندارد عقده این را دارد که چرا مثل کی روش آدم باسواد و بادانش روز فوتبال و از همه مهمتر جنتلمن نیست متاسفانه امثال این آقایان از خود راضی در فوتبال ما زیاد هستند مخصوصن در رده بالای دو تیم اول پایتخت.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    بخاطر اینکه دلارهای یامفتمونو بدیم بره خارج. بابا چجوری باید گفته بشه که غرب یک دلار به ما نمیده اونوقت ما بخاطر فوتبال باید میلیون دلاری خرج مربی خارجی کنیم .
  • پسر ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    کیروش حتما باید بمونه اینو من نمیگم ملت ایران میگه مسئولا نباید با ندونم کاری سطح فوتبال ایران تو آسیا خراب کنن
  • حسام ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    فقط کیروش
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    کیروش با افریقای جنوبی قرارداد بست ماهم اصغر اوتی میاریم شک نکنید
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    چاره کاره ایران مربی اینها نیست فرقی نمیکنه کی روش بیاد یا بزرگتر از کی روش فوتبال ایران از ریشه خراب هستش
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    کیروش ♡♡♡
  • احسان ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    نصفی از نه میلیون دلار واسه کیروش کافیه و راضی میشه. میخوان اون پول رو بالا بکشند. بهترین گزینه واسه تیم ملی کیروشه
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    فرکی خوبه ولی تعویض کیروش تو این شرایط حساس عاقلانه نیست الان کیروش کار دستشه و تسلط پیدا کرده
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    از وقتی کیروش اومده خط دفاعی عالی کار میکنه تا قبل کیروش انقد دفاع ضعیفی داشتیم که همیشه جلوی تیمهای درجه سه عربی با دعا و توسل پیروز میشدیم از بس که خط دفاعی ضعیف بود
  • افتاح ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    برای فدراسیون متاسفم با این بازیهای که ایران در انتخابی جام جهانی کرد معلومه ایران فقط برای باخت میره ......
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    تو رو خدا کیروش رو حفظ کنید
  • ارش ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    کیروش خوش اخلاق و با دانشه باید حفظش کنیم.
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    به کروش نیاز داریم از فدراسیون خواهشی دارم قرار داد رو با کروش تمدید کنه تا بتونیم بعد جام جهانی به سطح حرفه ای ها برسیم به امید خدا
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    به نظر من بهتر از کیروش کسی نیست مربیان داخلی اصلا بدرد تیم ملی نیمیخوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس