هیچ کشورپیشرفته ای را در دنیا نمی‌توان یافت که یکی از سیاستهای بانک مرکزی اش، ضرب سکه توزیع آن به عنوان ذخیره ارزش و وسیله ای برای سفته بازی باشد.

گروه اقتصادی مشرق-عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلاتی که در حوزه سیاستهای داخلی وجود دارد و مشکل زا هم است، فقدان دقتهای کارشناسی  در برخی سیاستهای کلان پولی و مالی است، گفت: به عنوان مثال سالهاست که بانک مرکزی سکه ضرب می‌کند و در اختیار جامعه قرار میدهد به این امید که نقدینگی سرگردان را جمع آوری کند و قیمت سکه را کنترل و مدیریت کند، غافل از اینکه ضرب و تزریق سکه به اقتصاد ملی، بزرگترین عدم تعادل را ایجاد می‌کند.

ضرب سکه توسط بانک مرکزی به اقتصاد ملی ضربه میزند/ خرید سکه توسط مردم انتظارات تور می را افزایش میدهددکتر مسعود درخشان در گفتگو با خبرنگار مشرق تصریح کرد: این سیاستی است که اساسا کارشناسی و مطالعه نشده است.

هیچ کشور پیشرفته ای را در دنیا نمی‌توان یافت که یکی از سیاست‌های بانک مرکزی اش ضرب سکه توزیع آن به عنوان ذخیره ارزش و وسیله ای برای سفته بازی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه این موضوع را بارها به صورت‌های گوناگون چندین بار گفته و نقد کرده ام، اضافه کرد: کسی که سکه می‌خرد فقط به این امید است که قیمتش بالا برود و همین امر، انتظارات تورمی بوجود می آورد .

درخشان گفت: هیچ اقتصاددانانی در کشور ما و در دنیا نگفته که ضرب سکه برای مدیریت یک اقتصاد ملی یا در سیاستهای پولی نقش مهمی ایفاد می‌کند، در هیچ منبع و ماخذ علمی هم این موضوع را ندیده ایم .

وی ادامه داد: متاسفانه ضرب و توزیع سکه جریانی است که به لحاظ تاریخی شکل گرفته که بانک مرکزی باید سکه تولید کند، زمانی  سکه را فقط برای هدیه می‌خریدند، نه اینکه دولت‌ها و بانک مرکزی آگاهانه ضرب سکه را یکی از ابزارهای مدیریت پولی کشور کرده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • یک دانشگاهی ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    با نظر آقای دکتر در خصوص انگیزه خرید سکه توسط مردم مخالف هستم. البته هر کسی با انگیزه متفاوتی به خرید سکه رو ی می آورد ولی اولین انگیزه حفظ ارزش سرمایه نقد افراد است. با توجه به روند موجود کاهش ارزش ریال، نقدینگی افراد یا می تواند در بانک ها قرار گیرد که بعضی با اینکاریک مشکل دارند و آن اینکه آنچه بعنوان سود پس انداز توسط بانک پرداخت می شود شبهه دارد و بعضی متدینین و البته بعضی از علما با آن مشکل دارند. ا راه حل مردم برای حفظ ارزش دارائی نقدی می تواند خرید یک کالا که در طول زمان از ارزش نیفتد و بتواند هر موقع که به پولش نیاز داشت سربع بفروشد؛ باشد. انتخاب های خوب خرید ارزهای با ثبات بین المللی مثل دلار است و یا خرید طلا. اگر قرار باشد مردم ارز بخرند و ذخیره کنند یا طلابخرند و ذخیره کنند؛ به نظر هر اقتصاد دانی، طلا کمترین هزینه را برای اقتصاد ملی خواهد داشت. لذا منطق آقای دکتر در اینجا به اشکال بر می خورد.
  • ناشناس ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    خدا را شکر که اقای دکتر گفتند در کشورهای پیشرفته دنیا اما نگفتند در کشورهای عقب رفته سکه ضرب بشود یا نشود.
  • سجاد ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    نظرات ایشون خیلی منطقی تر از دیگر اقتصاددان ها است.
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    اخوی طلا با سکه طلا فرق داره!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس