کد خبر 313362
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

نقش تربيتي والدين، نقش آموزش در مدرسه، اجتماعي شدن، محيط، نقش اطرافيان در زندگي دوقلوها، استعدادها، توانايي ها، بررسي هيجانات و... ، همه و همه از جمله مسائلي است که با تربيت خاص دوقلو ها گره خورده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، به مسائل روانشناختي و نکات مربوط به دوقلو ها و تربيت خاص آنها کمتر از حد لازم پرداخت مي شود. اين در حالي است که والديني که فرزندان دوقلودارند با مشکلات تربيتي، حمايتي، اقتصادي و روانشناختي بسياري در رابطه با بزرگ کردن فرزندان خود مواجه هستند. توجه به سه موضع شخصيت، تربيت و محيط در فرزندپروري دوقلو ها ضروري است.

نقش تربيتي والدين، نقش آموزش در مدرسه، اجتماعي شدن، محيط، نقش اطرافيان در زندگي دوقلوها، استعدادها، توانايي ها، بررسي هيجانات و... ، همه و همه از جمله مسائلي است که با تربيت خاص دوقلو ها گره خورده است. لذا امنيت و آسايش هرچه بيشتر اين کودکان با مطالعه، پيگيري ويژه و کمک هاي روانشناختي تا حد بسيار زيادي تأمين مي شود. از اين رو ضرورت و اهميت پرداختن به اين موضوع احساس مي شود.

يکسان رفتار نکنيد

معمولا کودکان دوقلو، توجه اطرافيان را به خود جلب مي کنند، اما در کنار اين جالب توجه بودن، تصور نگهداري از آنها و تأمين نياز هايشان، والدين را با استرس مواجه مي سازد.

تربيت دوقلوها به گونه اي که شخصيت هاي مستقل و متفاوت از يکديگر به دست آورند کاري بس حساس و دشوار است که برنامه ريزي و توجه روانشناختي ويژه اي را مي طلبد. چرا که شخصيت تحت تأثير تربيت و محيط شکل مي گيرد.

بايد دوقلوها را به يک اندازه دوست داشت، اما در يک حد از آنها انتظار نداشت ، زيرا از آن جا که حتي دو برگ يک درخت نيز مانند يکديگر نيستند، هر يک از دوقلوها هم ممکن است استعداد ها و توانايي هاي متفاوتي داشته باشند.

لذا بايد به آنها يکسان نگريست، اما با آنها يکسان رفتار نکرد و همچنين لازم است هميشه به ياد داشته باشيم که شباهت به معناي تساوي نيست، درست است که قل ها به هم شبيه اند، اما در حقيقت آنها دو شخصيت کاملاً مستقل از يکديگر هستند که والدين نقش بسزايي در شکل گيري آن‌ها به عهده دارند.

بزرگ ترين آرزوي هر پدر و مادري اين است که ببينند فرزندشان در زندگي به موفقيت رسيده است. با اين حال، چند تن از ما درک مي کنيم که مستقيم ترين راه رسيدن به موفقيت اين است که به او بياموزيم " خودش را چگونه بشناسد" ؟

پس از آن لازم است عشق، محبت، معنويت و توفيقات غير مادي ديگر را به آنها بياموزيم تا در سايه شناختي که از خود و آگاهي که از اين موهبت ها به دست مي آورند بتوانند به اساسي ترين مسائل حياتي خود بپردازند و بهترين انتخاب هاي مسئولانه را در زندگي اتخاذ کنند.

از طرفي به طور کلي، مراقبت، کنترل، حمايت و نظارت مراحلي است که ما در فرزندپروري کودکانمان ( دوقلو و غير دوقلو ) لازم است در پيش گيريم که هر يک بحث مختص به خود را دارد.آشنا شدن با نياز هاي خاص دوقلو ها تا حد زيادي از طريق مشاهده به دست مي آيد. تجربه و علم هر دو نشان مي دهند که کودکان با رفتارشان با ما سخن مي گويند.

ما هم با رفتارمان با آنها ارتباط برقرار مي کنيم و بيشترين تأثير را در شکل گيري شخصيت آنها خواهيم گذاشت. برخي والدين تمام زندگي شان را وقف فرزند خود مي کنند و همه تلاش شان اين است که برايشان کاري انجام دهند و خوشحالشان کنند، دريغ از اينکه گاهي فرزندان نياز دارند، کاري برايشان انجام ندهيم و بگذاريم ناراحت شوند! بگذاريم طعم نياز و تلاش کردن را بچشند. لذا تربيت صحيح ، حفظ تعادل است ، نه صرفاً سنگ تمام گذاشتن در همه امور.

توجه به دوقلو ها نيز گرچه بايد بيشتر از ديگر کودکان باشد، اما نبايد مانع از رشد بهنجار آنها و بهانه اي براي به خطر افتادن سلامت رواني و عاطفي اعضاي خانواده، به ويژه رضايتمندي والدين ( پدر و مادر از يکديگر ) شود. تفاوت در شکل گيري شخصيت کودکان دوقلو و دقت و ظرافتي که در تربيت آنان بايد به خرج داد اهميت موضوع پرداختن به کسب اطلاعات در اين زمينه را دوچندان مي کند.

شايد مهم ترين موضوع درباره تربيت دوقلوها اين است که تفاوت «تشابه» و «تساوي» را درک کنيم و بدانيم که مخلوقات خداوند هر يک منحصر به فرد هستند و دوقلو ها نيز همچون ديگر مخلوقات در عين تشابه فوق العاده اي که ممکن است داشته باشند بايد دو مخلوق کاملاً متفاوت از يکديگر انگاشته شوند، چرا که براي رسيدن به موفقيت در تربيت فرزندان دوقلو رمز اصلي، درک و توجه به همين استقلال شخصيت در آنهاست.

در شماره هاي آينده جزئيات بيشتري را از اصول تربيتي دوقلوها ارائه مي کنيم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس