کد خبر 313094
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱

محمد حسین صفارهرندی گفت: کسانی که من خودم در مورد نسبت شهید مطهری با روشنفکری آنها بحث های مفصلی داشتم و می دانم که میراث دار جریان شوم منافقین هستند، متاسفانه امروز هم مدعی افرادی مانند مطهری شده‌اند.

گروه فرهنگی مشرق - مراسم نکوداشت چهره های برتر روزنامه نگاری انقلاب و تجلیل از رضا مقدسی مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، امیرخوراکیان قائم مقام دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب، سید محمود دعایی مدیرعامل موسسه مطبوعاتی اطلاعات، حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر عامل موسسه فرهنگی سرچشمه و جمع زیادی از اهالی مطبوعات و فرهنگ کشور در محل موسسه فرهنگی مطبوعاتی همشهری برگزار شد.
 
در این نشست محمد حسین صفار هرندی در سخنانی با اشاره به اینکه روزنامه‌نگاری رضا مقدسی تابلوی زیبایی است از یک روزنامه نگار متعهد و دغدغه‌مند اظهار داشت: 200 سال است که در کشور ما هر کسی که دستش رسیده سعی کرده تکه‌ای از دارایی‌های ما را بکند. یک بار سرزمین‌های شمالی مان را، یک بار استان دیگری از کشورمان در خلیج فارس و یک بار هم اروند رود و تازگی‌ها هم به فکر دزدیدن مفاخر ما افتاده‌اند. صرف اینکه یکی از بزرگانمان از جایی رد شده او را به نام آن مکان به ثبت می‌رسانند. کاری که امروز در حال انجام است و به معرفی چهره‌های وفادار به انقلاب و وطن و ارزش‌های مقبول ما صورت می‌گیرد به این خاطر است که مبادا چشم باز کنیم و ببینیم که نام آنها نیز در جای دیگری نوشته شده است.
 
وی ادامه داد: آقای مقدسی روزنامه نگاری بود که عکس تظاهرات میلیونی مردمش برایش ارزشمندتر از تصویر یادگاری کلینتون با سگش بود. کسی است برای سوگ عزاداران به سقوط ساختمان‌های ایالت متحده آن هم در زمانه ای که حاضر نبودند برای کشته شدگان در راه دفاع از سرزمینشان اظهارنظر کنند، تریبون فراهم نکرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چندی پیش به مشاوران رئیس جمهور فعلی گفتم شک نکنید کسانی هستند که برای شما هورا می کشند اما زبانم لال خبر مرگ رئیس جمهورمان کمتر آزارشان می‌دهد تا خبر مرگ اوباما.
 
وی همچنین افزود: این روزها دیده‌ام که برخی می گویند بهشتی و مطهری هم مثل ما بودند. اینها کسانی هستند که روزی می گفتند بهشتی، طالقانی را تو کشتی. کسانی که من خودم در مورد نسبت شهید مطهری با روشنفکری آنها بحث های مفصلی داشتم و می دانم که میراث دار جریان شوم منافقین هستند و متاسفانه امروز هم مدعی افرادی مانند مطهری شده اند. البته نمی توانند او را مصادره کنند همان طور که شاعری مانند مولانا مصادره نشد.
 
صفار هرندی ادامه داد: اقدام موسسه همشهری از این حیث قابل تقدیر است که جلوی مصادره شخصیت‌های فرهنگی و اثرگذاری مثل مقدسی را به نفع جریان‌های روشنفکری و ضد انقلاب می‌گیرد.
 
لزوم توجه به الگوهای جوان نسل جوان
 
در ادامه این مراسم امیر خوراکیان قائم مقام دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانی گفت: به اعتقاد من نکته ای که امروز برایمان اهمیت دارد تناسب و نزدیکی میان الگوهای ما با نسل هایی است که می خواهند از آنها درس بگیرند. لزومی ندارد بگوییم یک الگو در همه چیز الگو بود اما لازم است که همیشه از الگوهای دوردست بهره نبریم و کمی هم به فکر الگوهایی باشیم که برای نسل نو قابل تمسک تر است. به اعتقاد من آقای مقدسی چنین الگویی است که توانست حرفه اش را به همراه اخلاق با هم جمع کند.
 
تعریف روزنامه نگاری حرفه‌ای بودن از نگاه شکرخواه
 
یونس شکر خواه روزنامه نگار و مدیر سایت همشهری آنلاین نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با اشاره به حضور روزنامه نگاری در سه سطح اظهار کرد: گاهی اوقات باوری که سازمان رسانه‌ای ما دارد با ما همخوانی ندارد اما موتور محرکه ما در این میان اخلاق حرفه ای ماست. امروز اگر می بینیم که آقای سلیمی فریاد می زنند رسانه‌های ما نگهبان فاسدان شده اند به خاطر همین موضوع است. ما اگر حرفه ای هستیم برای آن است که بتوانیم کارمان را درست و حرفه ای انجام دهیم نه اینکه تنها بر مبنای مهارت هایمان دست به هر کاری بزنیم.
 
شکرخواه افزود: اگر خبر ما متن و لید درست ندارد ایراد نیست اما درست نوشتن و احترام گذاشتن در آن است که برای ما اهمیت می آورد. یادمان باشد خبر در دنیا و آخرت از ما دفاع نمی کند، اخلاق است که این وظیفه را دارد.
 
وی همچنین بی حاشیه بودن، اهل تحمل بودن و استمرار در کار داشتن را از ویژگی های رضا مقدسی در فعالیت های مطبوعاتی اش عنوان کرد.
 
روایت دعایی از فتوت ناطق نوری
 
سخنران بعدی این مراسم حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیرعامل موسسه مطبوعاتی اطلاعات بود.
 
وی در سخنان خود با اشاره به اینکه گروه خونی مقدسی را با خودش یکی می داند، گفت: شهادت می دهم که ایشان به هیچ حرمتی در طول فعالیت هایش صدمه نزد، آبرویی را نبرد و حیثیت کسی را زیر سئوال نبرد. همواره با لطف کارهایش را و ارتباطاتش را دنبال می کرد و همه اینها چیزی جز حسن انتخاب مدیران ارشد او برای سپردن سمت هایش به وی نبوده است.
 
وی افزود: برای یک مدیر رسانه دو خصیصه اهمیت دارد یکی اینکه کمتر برای اخبارش توضیح و پوزش بخواهد و دیگر اینکه کمتر به دادگاه احضار شود. من در موسسه اطلاعات تنها یک بار نزدیک بود به دادگاه احضار شوم که آن هم به دوره اول انتخابات ریاست جمهوری آقای خاتمی باز می گشت که در روزنامه ما آقای حجتی کرمانی یادداشتی نوشته بود که در آن به آقای ناطق توهین شده بود و ستاد ایشان از ما شکایت کرده بود اما با فتوت آقای ناطق این شکایت را پس گرفتند.
 
خاطره مقدسی از شکایت معاون اول احمدی‌نژاد از مهر
 
سخنران پایانی این نشست نیز رضا مقدسی بود. وی در سخنان خود با اشاره به خاطره نقل شده از سوی عباس سلیمی نمین گفت: در آن زمان معاون اول محترم رئیس جمهور وقت در مورد خبری که در خبرگزاری مهر منتشر نشده بود اما فردی پرینت آن را از سیستم داخلی ما برداشته و به دست ایشان رسانده بود از بنده شکایت کرد. مدعی العموم هم لطف کرد و شکایت دیگری با عنوان اقدام علیه امنیت کشور به آن اضافه کرد که مصداقش این بود که چرا در گزارش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات مجلس در استان ایلام بیشتر از تعداد معمول قید شده  که البته این اشتباه از سوی ما نیز نبود بلکه استانداری ایلام به اشتباه عنوان کرده بود و پس از آن هم تصحیحش کرد و ما نیز تصحیح کرده بودیم.
 
وی همچنین گفت: چنین اشتباه هایی در فضای روزنامه نگاری کشور ما با عنوان اقدام علیه امنیت کشور تعبیر می شود که متاسفانه کم هم نیستند اما برای رسانه و کار رسانه‌ای بسیار سنگین هستند.
 
در پایان این مراسم از سوی خبرگزاری های فارس، تسنیم، نسیم و باشگاه خبرنگاران جوان هدایایی به مقدسی اهدا شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس