کد خبر 31279
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۰

با وجود استقبال فراوان و متمادي نسل‌هاي مختلف از آثار قلمي و تصويري شهيد سيدمرتضي آويني، بيش از دوسال است آثار اين شهيد منتشر نمي‌شود.

به گزارش مشرق، «خبرنامه دانشجويان ايران» نوشت: شهيد سيد مرتضي آويني در زمان حيات خود مجموعه‌اي از مقالات را تدوين کرد که پس از شهادت وي در قالب بيش از 12 عنوان کتاب منتشر شد. از جمله اين آثار مي‌توان به «توسعه و مباني تمدن غرب»، «حلزون‌هاي خانه به دوش»، سه جلدي «آئينه جادو»، «آغازي بر يک پايان»، «رستاخيز جان»، «فتح خون»، «فردايي ديگر»، «گنجينه آسماني» و «نسيم حيات» اشاره کرد.

به گفته‌ي محمد حسين کريمي پور، مدير مسئول انتشارات ساقي بيش از دو سال است که کتاب هاي شهيد آويني به دليل عدم رضايت همسر شهيد، تجديد چاپ نشده است.

توقف چاپ کتب شهيد آويني به علت نارضايتي همسر اين شهيد بزرگوار در حالي صورت مي گيرد، که در گذشته علي رغم ضعف‌هاي موجود در انتشار اين آثار توسط نشر ساقي، حداقل شاهد حضور کم و بيش کتب و مقالات شهيد در بين جامعه و به خصوص دانشجويان بوده ايم.

اما در اختيار گرفتن حق انتشار توسط خانم اميني، نه تنها در توزيع و انتشار آثار شهيد آويني، پيشرفتي نمايان نشد، بلکه باعث شد، آثار اين شهيد جزو آثار کمياب در بازار کتاب قرار بگيرد.
هرچند خانم اميني در توضيح به دست گرفتن حق انتشار آثار شهيد به يکي از سايت‌هاي خبري مي گويد: سال گذشته موفق شدم مجوز انتشاراتي به نام «واحه» را از وزارت ارشاد بگيرم و پس از آن‌ که نشر ساقي کتاب‌هايي را که نياز به تجديد چاپ داشتند، دوباره منتشر کرد، قرارداد خود را با آنها تجديد نکردم تا کتاب‌ها را در انتشارات شخصي خودم منتشر کنم. خانم اميني در ادامه گفت: اما در اين ماه‌ها که در پي انجام کارهاي مقدماتي انتشار اين آثار در نشر واحه بودم، با مشکلاتي مواجه شدم که احتمالاً براي هر انتشاراتي تازه‌کاري پيش مي‌آيد. و همين موضوع باعث شد موفق نشوم اين آثار را در زمان مطلوب تجديد چاپ کنم. و از آن‌جا که اصرار دارم که اين کتاب‌ها هر چه زودتر چاپ شوند و در دسترس مخاطبان قرار گيرند، ممکن است براي شروع از مشارکت يک ناشر ديگر استفاده کنم تا هر چه سريع‌تر اين آثار وارد بازار شوند.

اما تحليل‌گران سياسي بر اين عقيده‌اند، انتقال حق انتشار از نشر ساقي به نشر واحه نه به دليل ضعف در توزيع و اتشار اين کتب، بلکه به دليل عبور دادن متن نوشته‌هاي سيد شهيدان اهل قلم از فيلترنگ نرم عده‌اي مي باشد که علاقه‌اي به بازتوليد برخي از تفکرات اين شهيد بزرگوار براي استفاده مردم و خصوصا جوانان ندارند.

از جمله‌ي اين مفاهيم مي توان به انتقادهاي تند و صريح شهيد آويني نسبت به سيد محمد خاتمي که در آن دوران وزير ارشاد دولت آقاي هاشمي بود، اشاره کرد و يا مي توان، از زير سوال بردن تفکرات منحرف بعضي از افراد در مقالات اين شهيد بزرگوار نام برد، که انتشار مجدد اين نوع از مقالات در آثار شهيد آويني، باعث نمايان شدن چهره‌ي مدعيان اصلاح طلبي مي شود.که مورد پسند اين افراد نيست.

در پايان، حتي با گذشتن از مسائل بالا، بوجود آمدن اين بدعت که بايد حق انتشار آثار يک محقق و نويسنده‌ي شهيد به انحصار خانواده‌ي آن شهيد بزرگوار محدود شود امر نامبارکي است که قبل‌ها نيز در انتشارات صدرا متعلق به علي مطهري فرزند شهيد مطهري شاهد آن بوديم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس