کد خبر 312646
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

براي نخستين بار هنگام جام جهاني 2010 پخش فوتبال به سينماهاي ايران راه يافت و به نظر مي‌آمد با توجه به استقبال مردم، اين روند ادامه داشته باشد اما اين همه ماجرا نبود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سرانجام پس از کش و قوسهاي فراوان و خط و نشان کشيدن‌ مسئولان در رسانه‌ها شب گذشته اعلام شد که توپ پخش فوتبال جام جهاني از سينماها در زمين نيروي انتظامي ماندگار شد و پرونده اين پخش آن هم در حالي که تنها 18روز مانده به شروع جام جهاني بسته شد اما اين درحالي است که پيش از اين نيز رئيس انجمن سينماداران اعلام کرد که در صورت عدم اختلاط اين مسابقات را خودشان پخش نمي‌کنند.

براي نخستين بار هنگام جام جهاني 2010 پخش فوتبال به سينماهاي ايران راه يافت و به نظر مي‌آمد با توجه به استقبال مردم، اين روند ادامه داشته باشد اما اين همه ماجرا نبود، چراکه آنگونه که پليس اعلام کرده است به دليل برخي رفتارهاي نامناسب اعلام شد که بايد اين سانس‌هاي پخش فوتبال بدون حضور خانم‌ها انجام شود و در پاسخ به چرايي اين عمل نيز تصاوير و فيلم‌هايي نشان داده شد که براساس آن هنگام اختلاط زن و مرد رفتارهاي ناهنجار و غيراخلاقي زيادي ايجاد شده بود. با اينکه نيروي انتظامي عنوان کرد که سينماها مي‌توانند بدون حضور زنان به مساله پخش فوتبال ادامه دهند اما رغبت سينماداران و تماشاگران کاهش يافت و پس از مدتي نيز طرح تعطيل‌ شد!

در پي توقف پخش فوتبال درآن زمان از سينماها در بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم - فرمانده ناجا در آن در بيان علت آن اظهار کرده بود: مشکلاتي که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سينماها رخ داد، اصلا خوشايند نبود و بر همين اساس براي پيشگيري از عوارض اخلاقي پخش فوتبال از سينماها ممنوع شد.

احمدي مقدم آن موقع در مصاحبه‌هاي خود با بيان اينکه سينماداران بايد خود تمهيداتي را براي پخش فوتبال از سينماها اتخاذ مي‌کردند تا شاهد بروز اين مشکلات نباشيم، تقسيم‌بندي سينماها و اختصاص آن به زنان و مردان يکي از اين تمهيدات عنوان کرده و گفته بود:‌ در کشورهاي اروپايي مسابقات فوتبال از تلويزيون پخش نمي‌شود و مردم مجبورند براي مشاهده مسابقات با پرداخت پول به سينماها رفته اما حالا که در ايران تمامي مسابقات از تلويزيون پخش مي‌شود نيازي به پخش آن از سينماها نيستيم.

داستان دنباله‌دار عدم پخش فوتبال از سينماها تنها به اظهارات رييس پليس ختم نشد و سردار کارگر معاون اسبق اجتماعي ناجا نيز درباره اين تصميم پليس مبني بر عدم حضور بانوان در سينماها در هنگام پخش فوتبال گفته بود:‌ پليس مستندسازي زيادي ازحضور زنان و مردان در هنگام بازي فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شديم که هنگامي که زنان و مردان با يکديگر به تماشاي فوتبال مي‌پردازند، وضعيت مناسبي نيست.

فوتبال بازي هيجاني است و مردان هنگام بازي فوتبال هيجاني شده و بعضا فحش‌هاي رکيک داده يا شوخي‌هاي بدي انجام مي‌دهند و جاي سوال است که آيا اين در شان زنان است که در اين مکان حضور يابند؟

سردار احمدرضا رادان نيز با طرح اين پرسش که آيا واقعا سينما جايي براي پخش فوتبال است؟ ضمن اعلام موضع خود درباره اين طرح سينماگران، افزوده بود: حرف ما اين بود که اگر سينماها کم‌رونق هستند بايد اين مساله را در توليد و وضعيت فيلم‌ها جستجو کرد و آيا پخش فوتبال مي‌تواند به وضعيت کم‌رونق سينماها کمک کند؟

با اين وجود حتما فردا نيز بايد سمينار و همايش در سينماها برگزار شود تا افراد پول بگيرند و چندي پيش ما اعلام کرديم که تنها آقايان مي‌توانند فوتبالي را که از تلويزيون هم پخش مي‌شود از سينما ببينند اما تعدادي از سينماداران تماس گرفتند که اگر دختر نباشد فايده‌اي ندارد! حال جاي سوال است که در حضور دختر و پسر در سينماها براي پخش فوتبال چه اتفاقي مي‌افتد که اگر دختر نباشد، نمي‌شود؟

با اين وجود سردار اسماعيل احمدي مقدم به عنوان رييس پليس کشور در جديدترين اظهاراتش به ايسنا گفته است که بايد مسائل اخلاقي درون سينماها رعايت شود تا کانوني براي بروز رفتارهاي ناهنجار نباشد.

اما رادان - جانشين فرمانده ناجا بعد از آن در مورد پخش فوتبال جام جهاني در سينماها اعلام کرد: پخش مسابقات فوتبال جام جهاني در سينماها به صورت مختلط ممنوع است وسينماها مي‌توانند به صورت جداگانه يک سالن را به زنان و ديگري را به مردان اختصاص دهند اما پخش به صورت مختلط ممنوع است.

پس از اين اظهار محمدقاصد اشرفي، رئيس انجمن سينماداران کشور نيز در پي سخنان رادان، اظهارنظر جالبي را مطرح کرد و گفت که اگر واقعا نظر نيروي انتظامي بر اين باشد که خانواده‌ها نتوانند همراه يکديگر در سينماها مسابقات را تماشا کنند، ما هم از پخش مسابقات فوتبال صرف نظر مي‌کنيم!

و شب گذشته نيز درآستانه فينال قهرمانان اروپا، مجتبي خشايار - معاون بهره‌برداري برج ميلاد با اعلام اين خبر که ناجا مکتوب به آنها اعلام کرده است که اجازه پخش مسابقات جام‌جهاني را ندارند، گفت: به اين ترتيب حتي مسابقه فينال ليگ قهرمانان اروپا را هم پخش نخواهيم کرد و حتي با تفکيک جنسيتي هم مجوز پخش مسابقات در برج ميلاد صادر نشده است.

اين سخنان در حالي است که هنوز منبع رسمي از سوي ناجا اين گفته را تاييد نکرده است و در پيگيري‌هاي صورت گرفته تا لحظه ارسال اين خبر اعلام شده که ناجا همچنان مخالف پخش مختلط است نه اينکه بخواهد صورت مسئله را پاک کند.

با توجه به سخنان مطرح شده في ما بيان مسئولان سينمايي کشور و ناجا بايد ديد اين عدم پخش فوتبال از سوي چه کساني رقم خورده است؟ از سوي ناجا که مخالف پخش مختلط بوده يا انجمن سينماداران که اعلام کرده در صورت عدم اختلاط خودشان از پخش انصراف خواهند داد؟


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس