کد خبر 310513
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

ظاهراً حجاب در ایران گرانتر از خارج است؛ چه چادر و چه مانتو؛ پس بگو چرا بعضی از دخترها هی آستین یا پایین شلوارشان آب می‌رود!

گروه فرهنگی مشرق - وبلاگ خاطرات و نظرات یک ایرانی ساکن لبنان در آخرین مطلب خود نوشته است:  از آنجا که مطالبی در سایت‌ها منتشر شد مبنی بر گران بودن حجاب چادر نسبت به حجاب مانتو، خواستم وضع لبنان را هم بشنوید. اطلاعات من حاصل شنیده‌ها و دیده‌های خودم در ضاحیه و فروشگاه‌های مختلف لبنان است؛ البته نه فروشگاه‌های خاص در خیابان الحمرا که هر قطعه لباسشان بین 600-500 دلار تا چند هزار دلار است؛ بلکه فروشگاه‌هایی که عموم مردم از آنها خرید می‌کنند؛ هزینه پوشش برای خانم‌های چادری در لبنان بسیار کمتر از مانتو پوش‌ها یا بی‌حجاب‌هاست.
 
حجاب شرعی خانم مانتو پوش (مانتو شرعی بلند) باید یک مانتو بخرد و یک روسری یا شال لبنانی (ترکی): قیمت‌های روسری و مانتو بیداد می‌کند؛ قیمت یک مانتوی خوب بین 50 تا 100  دلار است؛ هرچند ارزانتر، بی‌کیفت‌تر و ساده‌تر هم وجود دارد، اما این قیمت نرمال است و البته گرانتر هم موجود است، روسری و شال حریرِ اصل اقلاً کمِ کم 50 دلار قیمت دارد به بالا.
 
ارزانترین روسری حریر که پارچه آن حریر خالص نبوده و ترکیب دارد، 23 دلار به فروش می‌رسد؛ با یک روسری که کار راه نمی‌افتد، باید اقلاً به تعداد روزهای هفته روسری خوش رنگ و خوش طرح داشته باشند؛ تصور کنید خانمی فقط 7 مانتو و 7 روسری داشته باشد! اقلاً هزار دلار هزینه برده.
 
درحالیکه چادر بهترین نوعش از مغازه‌های صاحب نام، حدود 100 تا 200 دلار است؛ با این حال یک چادر برای یک کارمند یا دانشجو که ارزان و با دوام و ساده باشد، 50 دلار است؛ باید توجه کرد که چادر را برای یکسال می‌پوشند تا سال بعد یک چادر جدید بخرند و قبلی بشود چادر دم دستی؛ با این حساب هر خانم چادری کمِ کم، 3 چادر دارد؛ در مقابل، خانم مانتو پوش هر سال اقلاً 4-5 مانتو می‌خرد.
 
چادر لبنانی در عید‌های فطر، قربان و ولادت پیامبر (ص) که باید لباس نو بخرند و یکی دو تا هم گذری و بازارگردی! پولدارها که ماهی 3-4  مانتو رو شاخشان است.  
 
گذشته از این، خانم چادری آرایش نمی‌کند، پس هزینه آرایش هم حذف می‌شود؛ (فقط در منزل برای همسر آرایش می‌کنند یا در موارد نادر، مثل عروسی اعضای خانواده، آرایش می‌کنند و با روبنده به عروسی می‌روند) خیلی‌ها هم با همان چادر در عروسی یا مهمانی می‌نشینند (در عروسی‌های مختلط) پس غیر از هزینه آرایشگاه، هزینه لباس مجلسی هم حذف شد.
 
برسیم به کلاً بی‌حجاب‌ها؛ این خانم‌ها عموماً لباس مارک‌دار می‌پوشند؛ یک شلوار مناسب اقلاً 50 دلار هزینه دارد؛ چه جینز چه کتان چه نوع دیگر؛ بلیز هم همینطور؛ این قیمت‌ها تازه جزو ارزانترین‌هاست که مارک معروفی نباشد؛ لباس‌هایی که در مغازه‌های ضاحیه به فروش می‌رسد، زیر 70 دلار نیست؛ خانمی از یک مغازه صحبت می‌کرد که لباس‌های زیبایی داشت؛ می‌گفت شاید بتوانی لباس ارزان به قیمت 200 هزار لیره هم پیدا کنی! (130 دلار)
 
برسیم به کفش؛ کفش‌های چینی موجود در بازار در کمترین حالت 20 دلار قیمت دارند؛ اگر از مغازه‌های صاحب نام کفش مناسب بخواهید که باید اقلا ً50 دلار کنار بگذارید (مثل کفش فروشی Saly که کفش چرم لبنانی می‌فروشد)؛ کفش‌های مارک‌دار که زیر 100 دلار وجود ندارد تازه آنهم موقع حراجی؛ مثلاً اگر در هنگام تخفیف به مغازه آدیداس بروید شاید کفشی با حدود 100 دلار گیرتان بیاید.
 
کیف هم همان داستان است؛ از مغازه‌های پایین شهر و چیپ که خرید کنید کمتر از 30 دلار کیف بنجل گیرتان نمی‌آید؛ اما مغازه‌های شیک در پاساژها و مراکز خرید کیف‌هایی با قیمت‌های 100 دلار و 200 دلار به شما عرضه می‌کنند.
 
بعضی از مغازه‌های چادر فروشی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، در ازای خرید هر چادر یا مانتو یکی دیگر هم هدیه می‌دادند؛ در واقع نصف قیمت خرید می‌کردید.
 
در لبنان عموماً فروشگاه‌های لباس در پایان فصل، حراجی می‌گذارند که واقعاً لباس با نصف قیمت یا  70 درصد تخفیف به فروش می‌رسد؛ خیلی از مردم تعدادی از لباس‌هایشان را این مواقع می‌خرند؛ در مقایسه با ایران (البته اطلاع من از قیمت‌های ایران مربوط به سال پیش است) قیمت هر قطعه لباس ارزانتر است.
 
با این حساب، ظاهراً ایران حجاب گرانتر از خارج است؛ چه چادر و چه مانتو؛ پس بگو چرا بعضی از دخترها هی آستین یا پایین شلوارشان آب می‌رود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • sadegh ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    از ایران گران تر شد که
  • خاطرات و نظرات یک ایرانی ساکن لبنان ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    2 0
    سلام و تشکر بابت بازنشر. ممنون از ذکر منبع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس