کد خبر 30934
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۶

معضل سوء مصرف داروهاي غيرمجاز يا دوپينگ به‌طور روزافزوني افزايش يافته و مشکلات زيادي براي ورزش کشور و از آن مهم‌تر سلامت ورزشکاران جوان که قسمت اعظم آنها را مردان تشکيل مي‌دهند، به بار آورده است.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، دوپينگ در ايران با مشکلات خاصي همراه است که از آن‌جمله مي‌توان به عدم مشاوره ورزشکاران با افراد مطلع و اخذ اطلاعات غلط از افراد ناآگاه و سودجو، شيوع بالاي مصرف دارو در ورزشکاران آماتور، استفاده از داروهاي غيرمتناسب با نوع ورزش و داروهاي پرعارضه و استاندارد نبودن مکمل‌هاي ورزشي در کشور اشاره کرد.
دکتر فرزين حلب‌چي عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اين مطلب افزود: دوپينگ در ايران با مشکلات خاصي همراه است که از آن‌جمله مي‌توان به عدم مشاوره ورزشکاران با افراد مطلع و اخذ اطلاعات غلط از افراد ناآگاه و سودجو، شيوع بالاي مصرف دارو در ورزشکاران آماتور، استفاده از داروهاي غيرمتناسب با نوع ورزش و داروهاي پرعارضه و استاندارد نبودن مکمل‌هاي ورزشي در کشور اشاره کرد.

وي ادامه داد: با توجه به شيوع بالا و خطرات مصرف داروهاي غيرمجاز براي سلامت مردان، بايد به عوارض جانبي داروهاي پرمصرف در کشور يعني استروئيدهاي آنابوليک ، محرک‌ها ، هورمون رشد و داروهاي ادرارآورتوجه ويژه اي شود.

وي درباره عوارض جانبي استروئيدهاي آنابوليک ابراز داشت: استروئيدهاي آنابوليک از مشتقات هورمون مردانه تستوسترون هستند که در ورزشکاران با هدف افزايش وزن، حجم و قدرت عضلات مورد سوء استفاده قرار مي‌گيرند.بعضي از عوارض جسماني و رواني سوء مصرف اين ترکيبات در بين دو جنس يکسان و مشترک است.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران ادامه داد: عوارض استفاده از اين دارو شامل مواردي همچون عوارض قلبي عروقي، افزايش فشار خون، تجمع آب در بدن، افزايش خطر تشکيل لخته در بدن، افزايش چربي بد و کاهش چربي خوب خون، افزايش غلظت خون، اختلال در عضله قلب، به هم خوردن ريتم طبيعي قلب، افزايش خطر سکته قلبي و خطر مرگ ناگهاني است.

بنابراين با توجه به عوارض جانبي متعدد و خطرناک داروهاي غيرمجاز و عدم دستيابي ورزشکاران به فوايد مورد انتظار، استفاده از اين داروها جنبه‌هاي مهمي از سلامت مردان را چه در زمان مصرف و چه سال‌ها پس از مصرف، مورد تهديد قرار مي‌دهند و ورزشکاران بايد از مصرف اين مواد خطرناک خودداري کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس