معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: میزان بیکاری در میان جوانان را حدود 10 درصد بیش از میانگین آمار کشوری است و موضوع بیکاری می‌تواند مشکلات ازدواج نکردن را به دنبال داشته باشد.

 به گزارش‌ گروه اجتماعی مشرق، محمود گلزاری در نشست خبری که در تالار افتخارات سرای ورزشکاران برگزار شد به ارائه برنامه‌های وزارت ورزش وجوانان در حوزه جوانان و همچنین مسایل و مشکلاتی که این بخش از جمعیت با آن درگیر هستند پرداخت و سپس به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به افزایش رابطه دوستی دختر و پسر در جامعه و مسایل و پیامدهای آن گفت:‌ یکی از موضوعات و مشکلاتی که در سطح دانشگاهی و اجتماعی مطرح است، ارتباط و دوستی با جنس مخالف است و دوستی دختران و پسران ‌باید برای مدیران مدارس و خانواده‌ها‌ تبیین شود.

گلزاری با انتقاد از برخورد برخی از مسئولان آموزش و پروش دولت قبل مبنی بر ادعا و هشداری که نسبت به ارتباطات دختران و پسران در جامعه مطرح کرده بودند، اظهار کرد: متاسفانه امروز به شرایطی رسیده‌ایم که باید در موضوع ارتباط با جنس مخالف آموزش‌های لازم به مدیران مدارس و خانواده‌ها داده شود. جوانان در یک سن به خصوص این گرایش را دارند که باید آن را هدایت کنیم و نه آن را سرکوب و یا میدان دهیم.

معاون ساماندهی امورجوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: فضای مجازی و سایبری موجب شده تا فضای مناسب و بیشتری برای جولان و گمراهی جوانان و گرایش آنها به گروه‌ها و یا مسیر نامناسب ایجاد شود، اما آنچه مشخص است با وجود تمامی تحقیقاتی که در این زمینه در شهرها و استان‌های مختلف شده نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد و یا آن را به کل کشور تعمیم داد.

وی با اشاره به بیانات امام راحل(ره) در ابتدای انقلاب در جمع خبرنگاران فرانسوی گفت: هر کشوری دو نوع سرمایه دارد، سرمایه‌های زیر زمینی و سرمایه روی زمین که جوانان سرمایه‌ها و منابع بزرگ هر کشور هستند و باید از این سرمایه‌ها به خوبی استفاده شود. در دنیای استعماری، استعمارگران و دشمنان کشورها به ویژه کشورهای اسلامی با رخنه فرهنگی قصد دارند راهی برای چپاول نیروهای کشور ایجاد کنند.

گلزاری در ادامه ادغام وزارت تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را از نظر گروهی غیرکارشناسی دانست و گفت: با توجه به ارتباط ورزش با نسل جوان، می‌توان با برنامه‌های فرهنگی راهی موثر در ساماندهی امور جوانان ایجاد کرد. جوانان یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بنابراین نباید مسئولان شتاب زدگی کرده و تصمیمی عجولانه بگیرند.

وی تصریح‌کرد: وزیر ورزش و جوانان با برنامه‌هایی که دارند به معاونت جوانان وزارت ورزش، آزادی عمل دادند، ما با استفاده از نهادها و سازمان‌های فرابخشی از جمله شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به تصمیم گیری در مسائل جوانان می‌پردازیم و در نهایت این تصمیمات را برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش وجوانان درباره حوزه خانواده و اهمیت آن تاکید کرد: معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان دارای مشارکت‌های اجتماعی، اداره کل ازدواج و تعالی خانواده، ساماندهی و اداره کل طرح‌های ملی است که درباره ارتقای هویت ایرانی اسلامی، سبک زندگی، رشد اخلاق و معنویت، ازدواج آسان، مشاوره همسر گزینی، مباحث اجتماعی طلاق و سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند.

گلزاری با اشاره به آسیب‌های جدی سلامت روان در جامعه کنونی تأکیدکرد: بحرانی که غرب در مسائل رابطه دختر و پسر با آن مواجه است خشونت در قرارهای عاشقانه و تعهد میان دختران و پسران است. یکی از آسیب‌های این روابط متضرر شدن دختران در این گونه روابط است که آن‌ها را با ضربه‌های مهلکی در زندگی مواجه می کند.

بیکاری 10 درصد بیش از میانگین آمار کشوری است

وی در ادامه میزان بیکاری در میان جوانان را حدود 10 درصد بیش از میانگین آمار کشوری عنوان کرد و افزود: موضوع بیکاری می‌تواند مشکلات ازدواج نکردن را به دنبال داشته باشد. حوزه جوانان نمی‌تواند به صورت مستقیم در مورد اشتغال‌زایی اقدام کند، اما با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درصدد رفع این مشکل هستیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش اجرای برنامه‌های کوتاه و بلند مدت را از اولویت‌های این معاونت عنوان و خاطرنشان‌کرد: مهمترین برنامه کوتاه مدت و مقطعی ما مربوط به خرداد ماه و "هفته جوان" است، در این هفته اقدامات، طرح‌ها و برنامه‌های آینده امور جوانان توسط سازمان‌های دولتی و مردمی رونمایی و از جوانان نخبه تقدیر می‌شود.

وی درباره آسیب‌های اجتماهی وراهکارهای دولت برای کاهش این مساله گفت: در این زمینه بین 9 تا 10 مورد نام برده شده است، در تعریف آسیب‌های اجتماعی کمیت، تاثیرگذاری و پیامدهایی که آن آسیب می‌گذارد می‌باشد، در رده بندی آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در صدر قرار دارد که به دنبال آن مسایل و مشکلات زیادی از جمله طلاق، فرار، دزدی و... را به همراه دارد . بعد از آن طلاق، آسیب بزرگ دیگری است که جامعه با آن مواجه است که برخی از آثار آن آشکار و برخی پنهان است. خشونت و پرخاشگری نیز از جمله آسیب‌هایی است که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. به همین منظور کلینیک کنترل خشونت در شهرها راه‌اندازی می‌شود.

گلزاری به میزان رو به افزایش زندانیان جرائم خشونت اشاره کرد و افزود: بعد از زندانیان مواد مخدر، زندانیان مربوط به جرایم و خشونت بیشترین آمار را دارند، البته ستاد و دبیرخانه مربوط به مبارزه با مواد مخدر و دفتر پیشگیری از آن برنامه‌های خاص خود را دارند و معاونت جوانان دخالتی در آن ندارد، اما با همکاری بین صدا وسیما، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و این دفتر برنامه‌های خوبی در جهت کاهش این مساله انجام خواهد پذیرفت که البته برای کاهش این مساله بایستی بر روی کاهش تقاضا برنامه ریزی نمود که مساله ای فرهنگی و پیشگیرانه است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس