«انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گزارشی به ارزیابی شرایط گنجاندن موضوع موشک‌های بالستیک ایران در توافق جامع هسته‌ای پرداخته است.

گروه جنگ نرم مشرق- انجمن کنترل تسلیحات آمریکا The Arms Control Association مدعی است موشک‌های بالستیک فعلی ایران در صورت تجهیز به کلاهک هسته‌ای می‌تواند تهدید شدیدی برای منطقه خاورمیانه ایجاد کند.

راهکارهای آمریکا برای مهار موشک‌های بالستیک ایران+دانلود // در حال ویرایش

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا، ظرفیت موشک‌های بالستیک ایران را شامل موشک‌های شهاب 3 و قدر 1 با برد 1000 تا 1600 کیلومتر اعلام کرده است که توان حمله به رژیم صهیونیستی را دارند.

بر اساس این گزارش، هر موشک بالستیکی که توانایی حمل بار 500 کیلوگرمی به طول حداقل 300 کیلومتر را داشته باشد، به عنوان موشک‌های دارای قابلیت بمب هسته‌ای قلمداد می‌شوند.

بنابراین جلوگیری از رسیدن ایران به چنین ظرفیتی، نیازمند محدودیت‌های شدیدی است، مشابه محدودیت آزمایش موشکی در بردهای بیش از 150 کیلومتر که در سال 1991 بر عراق تحمیل شد.

با این حال، انجمن کنترل تسلیحات آمریکا تأکید کرده که مذاکرات کنونی هسته‌ای، فرصت مناسبی برای بحث درباره محدود ساختن برنامه موشکی ایران نیست زیرا برنامه موشکی نقش مهمی در استراتژی دفاعی ایران دارد و مطرح کردن این موضوع ممکن است روند مثبت کنونی مذاکرات در راستای محدود ساختن توان هسته‌ای ایران را به مخاطره بیندازد.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا همچنین اذعان کرده که توافق جامع هسته‌ای، به شدت قابلیت تهدیدآمیز توان تبدیل موشک‌های بالستیک ایران به بمب هسته‌ای را کاهش خواهد داد زیرا در توافق جامع، تمامی منافذ تولید پلوتونیوم در ایران، مسدود خواهد شد و رصد برنامه‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت شدید قرار خواهد گرفت.

راهکارهای آمریکا برای مهار موشک‌های بالستیک ایران+دانلود /// بماند برای فردا صبح انشاالله

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا معتقد است بهترین راه برای پیشگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای، عقیم ساختن برنامه هسته‌ای این کشور است به طوری که نیازی به محدود ساختن موشک‌های بالستیک نباشد.

برای نیل به این هدف، باید همانطور که در توافق ژنو درج شده، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به شدت کاهش یابد و توان غنی‌سازی ایران در کوتاه‌مدت تا حد نیازهای عملی این کشور برای برنامه‌های صلح‌آمیز تولید برق، کاسته شود.

با اجرای این شروط، ایران عملاً مواد لازم برای ساخت کلاهک هسته‌ای را در اختیار نخواهد داشت و جامعه بین‌الملل نیز چندین ماه فرصت کافی برای واکنش به هرگونه تخطی ایران از ان.پی.تی و ساخت بمب هسته‌ای خواهد داشت.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در عین حال پیش‌بینی کرده که احتمال یک توافق جانبی در کنار توافق جامع هسته‌ای برای اخذ تعهد از ایران برای پیوستن به معاهده لاهه در مورد جلوگيري از گسترش موشک‌های بالستيك Hague Code of Conduct Against Ballistic Missile Proliferation وجود دارد. هم‌اینک 137 کشور عضو این معاهده هستند.

مفاد این معاهده شامل تعهد اعضا به ارائه پیش از موعد اطلاعات درباره شلیک یا آزمایش موشک‌های بالستیک و وسایل فضایی است. اعضای این معاهده همچنین موظفند هرساله گزارش سیاست‌های خود درباره موشک‌های بالستیک و وسایل فضایی را اعلام کنند.

اما از آنجا که هیچ یک از کشورهای همسایه ایران عضو این معاهده نیستند، اجبار ایران به عضویت در آن، دشوار است؛ بنابراین انجمن کنترل تسلیحات آمریکا یک راهکار جایگزین پیشنهاد می‌کند.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا پیشنهاد داده که بحث محدود ساختن توان موشک‌های بالستیک ایران بهتر است جدا از مذاکرات هسته‌ای و در یک چارچوب منطقه‌ای و چندجانبه مطرح شود و هدف ابتدایی آن اقدامات اعتمادساز دوسویه میان کشورهای همسایه باشد.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا، گام‌های بعدی چنین مذاکراتی را اعمال محدودیت‌های همه‌جانبه همچون ممنوعیت موشک‌های بالستیک میان برد و قاره‌پیما عنوان کرده است.

بر اساس این راهکار، حصول یک توافق جامع و تاریخی با ایران درباره مسائل هسته‌ای می‌تواند محرکی برای آغاز مذاکرات درباره خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی باشد که بایستی مفاد معاهده لاهه برای محدودسازی توان موشکی ایران در قالب آن مذاکرات، گنجانده شود.

راهکارهای آمریکا برای مهار موشک‌های بالستیک ایران+دانلود // در حال ویرایش
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • محمد ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    7 0
    ارزوی محدود کردن قدرت موشکی ایران رو به گور خواهید برد هر کس بخواد چنین چنین اشتباهی کنه و به شما این وعده رو بده خودمون خفش میکنیم غلطای اضافی نکنید.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    ایران هم گوشهاش درازه بعد از هسته ای خودشو خلع سلاح موشکی و دفاعی می کنه تا جنگ طلبان امریکایی و غرب به رهبری اسراییل و اعراب هر وقت اراده کنن مثل عراق و لیبی ایران رو بدون هزینه اشغال کنن
  • ناصر ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    چرندهای یک ساکسون! همین ترکیه وزیر کشورش اعلام کرده تا سال 2018 اولین پایگاه ملی پرتاب ماهواره رو در ترکیه قراره رونمایی کنن و ماهواره بری با توان پرتاب یک و نیم تن محموله به فضا رو با کمک اروپا می خوان بسازن و از ترکیه پرتاب کنن و بعد تا ایستگاه فضایی و..برنامه دارن امارات هم برنامه ساخت سایت پرتاب فضایی داره عربستان اسراییل پاکستان و ترکیه هم که برنامه های جدی توسعه موشک های بالستیک رو دارن حتی با همکاری هم.... بگین می خواهیم به ایران حمله کنین ولی چون قوی هست می ترسیم می خواهیم ضعیف شه بعد حمله کنیم این بهانه ها همه دروغه
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    باریکلا
  • علیرضا ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    کسانی که میگن چرا دلواپسید؟؟ دلواپس این هستیم که این توافق نامه بدقواره باعث شده دشمنان حسابی به طمع بیفتن. حالا هی شما جوسازی کنید که چرا دلواپسید و مسخره کنید.
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    کره جنوبی هنوز 2 سال نمیشه به کشورهای صاحب پرتابگرهای فضایی پیوسته اسراییل هم دو هفته پیش یک ماهواره رو از اسراییل پرتاب کرد جالبه همین کره جنوبی از امریکایها درخواست کمک برای ساخت ماهواره بر کرد با وجودی که شریک مثلا راهبردی امریکا هست امریکا رد کردند تا آخر مجبور شد با روسیه برای ساخت پرتابگر کار کنه در حالی که امریکایها با ژاپن بیشترین همکاریهای فضایی رو دارند!
  • majid ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    خدا رو شکر که مذاکره نظامی دست دولت نیست وگر نه میگفت به ماحق تولید فشنگ کلاشینکف دادن بیشتر از این میخاید؟؟!!
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    امریکایها خیلی دنبال صلح هستن لطف کنن سالی 100 میلیارد دلار جنگنده و موشک کروز دو هزار کیلومتری و بمب هواپایه دورایستا و ناوشکن و زیر دریایی و پدافند ضد موشکی و موشک هارم و.......به 5 کشور عربی حاشیه خلیج فارس نفروشن .......این توهمات پیش کش
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    تا زمانی که یک بمب اتمی در اسرایبل هست ایران غنی سازی رو هم رها نمی کنه چه رصد موشک رو که تمام رقبای منطقه ای ایران دارن
  • امیرعلی ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 1
    هموطنای خوبم باورکنین اگه رهبری پافشاری نکنه برخی راجع به موشکهای بالستیک ایران کلی امتیاز به غرب میدن
  • امیرعلی ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    بخاطر اعراب وترکیه هم که شده بایستی ایران به موشکهای پیشرفته مجهزباشه.
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    احسنت
  • سعید ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ما باید سطح تنش با کشور های همسایه رو کاهش دهیم ... درگیری با همسایگان از خواسته های امریکا و اسرائیل است انان می خواهند توان موشکی ایران را نه تهدیدی برای خود بلکه تهدیدی برای عربستان و ترکیه نشان بدهند تا از طریق ان تسلیحات خود را بفروشند و جیب آنها را خالی کنند و هم ما را مشغول همسایگانمان کنند ... باید با تدبیر قدم برداشت
  • رحمن ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    این احمقها می خواهند ایران به صورت لبنان 35سال قبل در آورند که هر وقت خواستند بیایند در تهران چرخی بزنند و عده ای را بربایندو آدم خودشان را بکارند و بروند و ایران بشود موش گربه آنان .باید قوی شد هر چه بیشتر بهتر نباید آمریکا و انگلیس در آبهای خلیج فارس یک شب راحت بخوابند از موشکهای بالستیک ایران که می ترسند که هیچ باید از از موشکهای داخل خلیج فارس هم بترسند
  • amirreza ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    آرزوی دستیابی به توان هسته ای رو ما به گور بردیم نه اونا از خدامه که نتونن ولی قدرت موشکی مون رو هم به گور خواهیم برد با این سیاست هایی که برخی در پیش گرفتن مگر رهبر یکاری بکنن !
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    صلوات
  • حامد ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ببین این دولت چه جوری با اینا رفتار کرده که انقدر پررو شدند. خودشون همه جور تسلیحاتی دارند و دائم ایرانو تهدید نظامی میکنند بعد از ایران توقع دارند ... . رو که رو نیست سنگ پا قزوینه
  • سالار ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اگر ایران قدرت موشکی خودش کم کنه و تن به این قرار داد بده واقعا دیگه میشیم افغانستان راحت میتونن عملیات نظامی انجام بدن. شما فکر کنید چرا تاحالا به ایران حمله نظامی نشده به خدا از ترس ولی همین که ترس شون بریزه تمام . درضمآ از بعید نیست قول مهار قدرت موشکی ایران به پست فطرت های غربی بده . واقعا پشیمانم .....رای دادم/ حیف شد
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    فرق اون ور آبی ها با ما اینه که مسئولاشون دقیقا بر اساس همین بررسی ها و تحلیل ها عمل میکنند پس مواظب باشید
  • ali ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    آقای ظریف به جای فیس بوک یک کمی هم این اسناد رو بخون . انگلیسیش روهم بخون نخواستیم ترجمه ها رو بخونی.شاید کمی از خوش بینی افراطیت کم شود.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    این مطلب رو برای آقای روحانی بفرستید
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    جهت استحضار جناب آقای ظریف
  • ali ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    آخه این ها زمان جنگ در ایران نبوده اند اصلا تا حالا کمی سختی نچشیده اند برای همین میگن اسلحه می خوایم چیکار.
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اسمی جز خائن می توان بر اینها گذاشت ؟
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    امریکا خودش عضو این معاهده هست ؟؟؟
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    بخدا قسم اگه این 4تا معمولیرونداش الان ازلیبی وعراق هم بدترش کرده بودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس