کد خبر 308775
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹

مدیرعامل پارک ارم با بیان اینکه هم‌اکنون شیر ایرانی در کشور وجود ندارد و این گونه را می‌توان در باغ وحش سایر کشورها از جمله هندوستان یافت، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای قرار است تا پایان تابستان سال جاری، شیر ایرانی بعد از ۱۲۰ سال وارد کشور شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ایرج جهانگیر امروز در مراسم افتتاح سیستم تصفیه فاضلاب باغ‌وحش ارم سبز که با حضور محمد هادی حیدر زاده مدیرکل محیط زیست استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: در سال 1370 باغ‌وحش تهران از محل قدیم خود واقع در خیابان ولیعصر به پارک ارم تهران انتقال یافت و بنیاد مستضعفان تنها متولی باغ‌وحش است.

وی با بیان اینکه اداره باغ‌وحش‌ها عموماً زیان‌ده است، گفت: به دلیل هزینه‌های سنگین نگهداری حیوانات در باغ‌وحش بنیاد مستضعفان متولی تامین هزینه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر سعی شد حیوانات شاخص تهیه و وارد این مجموعه شود، ادامه داد: پس از مشکلاتی که با محیط زیست به دلیل مبتلا شدن ببرهای سیبری به بیماری داشتیم، مدیریت و دامپزشک مجموعه تغییر یافت به طوریکه این بخش به فعالیت خود تخصصی‌تر ادامه داد و در نهایت هماهنگی‌ها با محیط زیست افزایش یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت ارم سبز افزایش قفس‌ها ، جمع‌آوری نرده‌ها و نصب سیم‌های بوکسل و... از جمله اقداماتی بوده است که طی سالهای اخیر در این مجموعه انجام شده است.

جهانگیر با اشاره به معضل بوی نامطبوع ناشی از جایگاه‌های نگهدارنده حیوانات در این مجموعه، گفت: برای رفع این معضل ماسه‌ای مخصوص که حالت بوگیر دارد را در محل‌های نگهداری حیوانات قرار دادیم و این امر تاثیر بسزایی را در از بین بردن بوی نامطبوع در این مجموعه را داشت.

وی همچنین با اشاره به انتقال فیل از سریلانکا، ادامه داد: همچنین طی سالهای اخیر حیواناتی نظیر کاراکال و همچنین کانگوروی قرمز استرالیایی وارد ایران شد و در این مجموعه جای گرفتند.

مدیرعامل شرکت ارم سبز در ادامه به جراحی دندان پلنگ نر در باغ‌وحش ارام طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: این پلنگ به دلیل خرابی دندان‌های خود امکان غذا خوردن نداشت و بسیار ضعیف شده بود که دو دندان مصنوعی با هزینه 15 میلیون تومان برای این پلنگ گذاشته شد.

جهانگیر در ادامه از ورود زرافه به این مجموعه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم عضو سازمان بین‌المللی باغ‌وحش اروپا شویم تا از این محل بسیاری از حیوانات را به صورت رایگان وارد مجموعه کنیم.

این مقام مسئول همچنین به افتتاح سیستم تصفیه فاضلاب باغ‌وحش تهران اشاره کرد و گفت: این سیستم فقط مختص مجموعه باغ‌وحش نیست.

مدیرعامل شرکت ارم سبز در ادامه از ورود شیر ایرانی بعد از گذشت 120 سال به کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون تعدادی از این شیرها در باغ وحش هندوستان وجود دارد و مقرر شده با مدیرعامل شرکت حمل و نقل حیوانات خارجی، شیرهای ایرانی وارد کشور شوند و در این مجموعه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه شیر ایرانی از شیر آفریقایی زیباتر و جذاب‌تر است، ادامه داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا پیش از پایان تابستان سال جاری این مهم محقق شود به طوریکه شاهد حضور نر و ماده شیر ایرانی در مجموعه باغ‌وحش ارم باشیم.

وی به پیگیری‌های کشور هندوستان برای به ثبت رساندن تاریخچه شیر ایرانی به نام این کشور گفت: هم‌اکنون کشور هندوستان پیگیر است تا اسم شیر ایرانی را به شیر هندی تغییر دهد.

جهانگیر همچنین به بالارفتن تعداد زایمان حیوانات از جمله شیرهای آفریقایی در این مجموعه اشاره کرد و بیان داشت: امیدوار هستیم با همکاری صورت گرفته حیوانات از باغ وحش ارم به سایر باغ وحش‌ها در استانهای مختلف انتقال یابند تا پیرامون آن قفس‌ها برای حیوانات شاخص باز شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آریوبرزن ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    شیر ایرانی یا پرشین لئو، حداقل ده تا در باغ وحش شیراز خوم دیدم..120 سال چه صیغه ایه؟؟؟ باور ندارین پیگیری کنید
  • مازندرانی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    گوشت خر ندن به زبون بسته خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس