فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به رونمايي از ناوشكن جديد پيشرفته «دماوند» تا پايان امسال، از توانمندي و آمادگي اين نيرو براي ساخت ناو هواپيمابر و زيردريايي با قابليت رانش اتمي خبر داد.

ناو اتمي و هواپيمابر ساخت ايران در راه استبه گزارش مشرق، امير دريادار دكتر حبيب‌الله سياري در گفتگويي، به سئوال‌هايي در زمينه آخرين دستاوردها در حوزه ساخت تجهيزات نظامي، اهداف حضور دريادلان در آب‌هاي آزاد، مقابله با دزدان دريايي و اهم فعاليت‌هاي نداجا پاسخ داد. توانايي و آمادگي اين نيروي راهبردي براي ساخت ناو هواپيمابر با قابليت رانش اتمي، موضوعي است كه فرمانده نداجا براي نخستين‌بار به آن اشاره كرد.

ناو هواپيمابر از جمله تجهيزات نظامي به شمار مي‌آيد كه فقط تعداد انگشت‌شماري از كشورهاي دنيا توانايي ساخت آن را دارند كه به طور حتم توانمندي ارتش ايران براي ساخت اين ناو، نقطه عطفي در ميزان قدرت نظامي كشورمان خواهد بود.

اهميت استفاده از دريا

فرمانده نداجا در ابتداي اين مصاحبه بااشاره به اهميت دريا و استفاده از منافع و منابع حاصل از آن، گفت: امروز بيش از 90 درصد تجارت ما از طريق دريا انجام مي‌گيرد و براساس فرمايش مقام معظم رهبري «منافع كشور در دريا، منافع راهبردي و كلان است». برهمين اساس توسعه دريا محور كشور بايد در صدر امور قرار بگيرد، زيرا منابع و منافع زيادي در دريا وجود دارد كه هنوز از آنها استفاده نكرده‌ايم كه در صورت تحقق اين موضوع در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي، شاهد رشد بيشتري خواهيم بود.

وي افزود: استفاده از منابع و منافع دريا، راه توسعه كشور در ابعاد مختلف از جمله انرژي، غذا، گردشگري و ايجاد كار به شمار مي‌آِيد كه لازمه موفقيت در اين راه، فرهنگسازي در جامعه است و رسانه‌ها مي‌توانند كمك قابل توجهي براي تحقق اين هدف ارزشمند، انجام دهند.

امير سياري درباره اهداف و ماموريت اصلي نداجا، تأكيد كرد: حفاظت و پاسداري از مرزهاي آبي و آب‌هاي سرزميني، منطقه نظارت انحصاري و اقتصادي و فلات قاره و همچنين حفاظت از منابع و منافع ايران در همه اين آب‌ها، جزو ماموريت‌ اصلي نيروي دريايي است كه از سال 86 و با تدبير فرمانده معظم كل‌قوا، حضور در درياهاي آزاد براي نشان دادن اقتدار كشور و نتايج حاصل از آن هم در دستوركار نداجا قرار گرفت.

وي يادآور شد: معظم‌له در ابتداي كار، منطقه ماموريت اوليه را تا 10 درجه شمالي مشخص فرمودند كه نداجا پس از حضور موفق در اين منطقه به آب‌هاي آزاد ديگر جهان از جمله درياي سرخ، مديترانه، اقيانوس آرام و اطلس راه يافت.

مقابله با دزدي دريايي

فرمانده نيروي دريايي در ادامه به قدرت و صلابت نداجا در مقابله با دزدان دريايي اشاره كرد و گفت: خليج عدن يكي از مهم‌ترين آبراه‌هاي جهان محسوب مي‌شود كه بيش‌از نيمي از تجارت جهان از اين آبراه انجام مي‌شود. همچنين همه كشورهاي آسياي جنوب‌شرقي و غربي براي صادرات و واردات با كشورهاي اروپايي و آمريكا از مسير عدن استفاده مي‌كنند.

وي با تأكيد براين‌كه خليج‌ عدن مهمترين منطقه جهان از نظر اقتصادي است، افزود: دزدان دريايي با شناسايي اين منطقه مهم، از سال‌ها قبل فعاليت‌هايي را در منطقه ياد شده آغاز كرده‌اند و براساس برخي آمارها، تاكنون 15 ميليارد دلار به اقتصاد جهان آسيب وارد كرده اند.


وي درباره اقدامات نيروي دريايي ايران در زمينه مقابله با دزدان دريايي خليج عدن، تأكيد كرد: از سال 87 تاكنون، نداجا 2400 فروند كشتي تجاري و نفتكش را در اين منطقه اسكورت كرده است و بيش از 150 مورد درگيري مستقيم با دزدان دريايي داشته‌ايم و توانسته‌ايم علاوه‌بر حفاظت از كشتي‌هاي كشورمان، در چند مورد به كشورهاي ديگر هم كمك و از سرقت كشتي‌ها و محموله‌هاي آن جلوگيري كنيم.

امير سياري افزود: در آخرين مورد كه دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، پس از درخواست يك كشتي نفتكش هندوستان، به كمك آنها شتافتيم و توانستيم دزدان دريايي را فراري دهيم، چندي قبل هم يك فروند كشتي متعلق به كشورمان كه محموله‌ زيادي هم داشت، در جنوب مدار 10 درجه و در منطقه‌اي كه ما حضور نداشتيم، ربوده شد كه پس از تعقيب دزدان دريايي، در نزديكي سواحل سومالي توانستيم پس از 48 ساعت درگيري، كشتي‌مان را نجات دهيم.

فرمانده نداجا با اشاره به حضور پررنگ تعداد زيادي از كشورهاي دنيا در خليج عدن، گفت: روزانه تا 35 كشور دنيا هم در اين منطقه حضور پيدا مي‌كنند اما به دليل خلاء قانوني دستگيري و انتقال آنها به كشورمان، كار پر فايده‌اي نخواهد بود، ولي به طور حتم برخي كشورها براي اين‌كه به بهانه نبود امنيت بتوانند در اين منطقه حضور پررنگ‌تري داشته باشند، آنها را به تجهيزات دريايي و نظامي مجهز مي‌كنند.

دستاوردهاي جديد نداجا

اعلام دستاوردهاي جديد نيروي دريايي، بخش ديگر گفتگوي ما با امير سياري است.

وي در اين باره گفت: پروسه ساخت تجهيزات، مسيري است كه به طور مداوم طي مي‌شود و آنچه براي ما مهم است، دستيابي متخصصان بومي به دانش تعمير و ساخت انواع تجهيزات است. اكنون به جايگاهي رسيده‌ايم كه نگهداري شناورها، ناوشكن‌ها و تعميرات و ساخت آنها را بدون نياز به كشورهاي ديگر انجام مي‌دهيم و به ساخت زيردريايي هم روي آورده‌ايم.

وي يادآور شد: حضور در درياهاي آزاد با بهره‌گيري از تجهيزات ساخت داخل و نيروهاي آموزش ديده در كشورمان، نشان دهنده اوج توانمندي نيروي دريايي و صنايع مرتبط است.

سياري با اشاره به الحاق ناو موشك‌انداز پيكان به ناوگان دريايي در سال 82 و پس از آن ساخت ناوشكن جماران، گفت: اكنون ساخت انواع ناوشكن و زيردريايي كلاس «فاتح» را در دستور كار داريم.

وي از بدنه ناوشكن به لحاظ رادارگريزي، تجهيزات شنود و راداري، نوع سلاح، حمل بالگرد و ماندگاري در دريا به عنوان مولفه‌هاي افزايش قابليت‌هاي تجهيزات نظامي در حوزه دريا ياد كرد و يادآور شد: هر ناوشكن يا موشك‌اندازي كه ساخته مي‌شود، بايد نسبت به مدل قبلي‌اش از قابليت‌هاي بيشتري در مولفه‌هاي ياد شده برخوردار باشد.

امير سياري از پيشرفت 98 درصدي ساخت ناوشكن دماوند خبر داد و گفت: اين ناوشكن يا فاتح تاپايان امسال رونمايي مي‌شود. همچنين توانسته‌ايم در زمينه هواناوها به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يابيم، به نحوي كه امروز هواناوهاي ما به يك يگان رزمي تبديل و با خلاقيت كاركنان نيرو، به سامانه دفاعي بسيار قوي مجهز شده‌اند.

فرمانده نداجا همچنين با اشاره به توانايي و آمادگي اين نيرو براي ساخت ناو هواپيمابر و ناوهاي با قابليت رانش اتمي، گفت: ساخت ناو هواپيمابر يك صنعت بسيار بزرگ را مي‌طلبد، زيرا در ساخت اين ناو كه طول آن 3 برابر زمين فوتبال است و بين 4000 تا 7500 نفر پرسنل دارد، بايد از آخرين تكنولوژي‌ها و علم روز بهره گرفت كه خوشبختانه با وجود متخصصان داخلي، اين توانايي را در حوزه صنعت هم داريم.

امير سياري در بخش ديگري از اين مصاحبه با تأكيد براين‌كه بزرگترين افتخار نيروي دريايي، حفظ چرخه‌ اقتصادي كشور است، افزود: همان‌گونه كه مقام‌معظم رهبري هم فرموده‌اند، يكي از نتايج عمليات نيروي دريايي، سالم ماندن چرخه اقتصادي كشور است. اگر نيروي دريايي در عرصه دريا و خليج‌فارس حضور نداشت، اقتصاد ما را فلج مي‌كردند و نمي‌توانستيم اينگونه مسير پيشرفت را طي كنيم.وي بابيان اينكه نيروي دريايي يگانه نيروي نظامي است كه در خارج از مرزهاي كشورمان هم فعاليت دارد، تأكيد كرد: نداجا امروز در اقيانوس آرام و مديترانه رفت و آمد دارد و ناوگروه‌هاي ما ضمن حضور در درياهاي آزاد، در توسعه روابط ديپلماسي هم تأثيرگذار خواهند بود.

سفر ناوگروه‌هاي ايران

امير سياري درباره توانايي ناوگروه‌ها براي ماندگاري در دريا، تأكيد كرد: ناوگروه 29 نداجا، بدون اين‌كه نيازي به هرگونه امكانات داشته‌ باشد، 100 روز دريانوردي كرد و بيش از اين هم مي‌توانيم در دريا ماندگاري داشته باشيم.

وي افزود: نتايج سفر ناوگروه‌ها پس از احصاء مورد بررسي قرار گيرد و در ماموريت‌هاي بعدي استفاده مي‌شود. دريا محيط علم است و با بهره‌گيري از علم روز مي‌توانيم به اقتدار بيشترمان در درياها، كمك كنيم.

فرمانده نداجا همچنين درباره ميزان تسلط اين نيرو بر خليج‌فارس، افزود: درياي عمان، تنگه هرمز و خليج‌فارس امروز از نظر تسلط، به طور كامل تحت كنترل‌ما است و همه تحركات هر نيروي فرا منطقه‌اي را رصد مي‌كنيم و در هر لحظه مي‌توانيم حركات را در مناطق ياد شده مشاهده كنيم و در مجموع از يك كنترل 100 درصدي در منطقه مربوط به خودمان برخورداريم.

منبع:روزنامه اطلاعات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 32
  • غیر قابل انتشار: 76
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    13 3
    ای ول داری امیر! خدا قوت.
  • حسین ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    13 9
    ناو هواپیما بر به چند دلیل به درد ما نمیخوره: فاصله ساحل ما تا ان طرف خلیج فارس 300 کیلومتر است و برد موشک ها میرسد! دوم اینکه هواپیما های نظامی ما الان هیچ کدام قابلیت و امکانات لازم برای نشست و برخاست روی ناو را ندارند! الان ما برای دفاع وسیله میسازیم به ما گیر میدن وای به ناو هواپیمابر و... اما زیردریایی اتمی با قابلیت موشک بالستیک که در عمیقترین جاهای اقیانوس ها بتواند چند سال بماند و کارکتد و دیده نشود خیلی بدردبوخور است!!!
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    16 5
    علم اگر در ثریا هم باشد،در دستان ایرانی شیعه هست..بسم الله امیر..منتظر ناو هواپیمابر هم هستیم..
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    16 2
    اگه قاهر روی آن نشست و برخاست کند به همراه تامکتهای زیبا با پرچم ایران تو اقیانوس اطلس .فکر کن چه شود
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    9 0
    ناو هواپیمابر!!!!!!
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    9 2
    خاک بر سر آدمای بی غیرت و وطن فروش- آمریکا اگه مثل شما فکر میکرد الان ابرقدرت نبود
  • امید ج ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    14 0
    ایرانی ایرانیه! شیعه و سنی نداره برادر.
  • هادی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 9
    پس کدام حرفتونوباورکنیم یک زمانی میگوییدناوهواپیمابراهن قراضه ای بیش نیست حال ارزومیکنیدازان بسازید
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 2
    امیدوارم به این پیشرفت خیلی زود برسیم و دست از ماکت سازی برداریم
  • f 14 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    14 0
    f 14 قابلیت نشستن روی ناو رو داره نمیدونستی بدون .دوم اگه از گیر دادن امریکایی ها میترسی باید لوله اب هم نسازی چون شبیه موشکه سوم مگه هر سلاحی باید استفاده بشه ؟؟؟؟؟؟؟بلکه باید قدرت باز دارندگی و دفاعی ایجاد کنه
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 2
    علم اگر در ثریا هم باشد،در دستان ایرانی شیعه هست..بسم الله امیر..منتظر ناو هواپیمابر هم هستیم..
  • مشرقی تیر ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 2
    استدلال حسین ناتمام و ناصوابه
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 1
    تو خودتو ناراحت نکن قضیه حل میشه
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 1
    بله ناو هواپیما بر
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    6 1
    تا کور شود هر انکه نتواند دید با هر لباس و درجه ای
  • پگاه ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    6 12
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخخخخخخ مردم از خنده ممنون مدتها نبود اینقدر نخندیده بودم
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 1
    البته اگه تا اون روز قضیه ی هسته ای به دستان پرتوان پهلوون ظریف! به قسمتی از تاریخ ایران تبدیل نشه!
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 1
    زیر اب بخندی بچه پر رو
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 1
    امید ج ایرانی، بدون پسوند اسلام بدرد نمی خوره.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    13 1
    مال امریکا قراضه است مال ما فرق می کنه.
  • نصیر ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 9
    چیزی که توی خبر نوشته حتی وعده چند وقت پیش ایشون درباره رونمایی از ناوشکن دماوند سهند و زیر سطحی فاتح در امسال رو نقص کرده و داره میکی شاید یکی از آنها امسال رونمایی بشه!!! حالا این تیتر که گفته ما توانایی اون رو داریم چه ربطی به متنش داره!!؟.... انشاالله اون موتورها از آلمان برسن شما هم مانور ما می توانیم بزارین...
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 0
    فک کردم چیزی تو گلوت گیر کرده خخخخخخخخخخ یعنی خندیدن؟
  • محمد95 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 1
    نه ناو عباس معصومی بر
  • محمد95 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    داداش هیچ جای دنیا یه راس نمیرن بسازن که اول رو ماکت آزمایش انجام میدن تا بدونن چطور بسازن که از لحاظ آیرودینامیکی جواب بده
  • سعید ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    6 1
    واقعا براتون متاسفم که به تلاش هموطنان خود میخندید.
  • armagedon ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 2
    همانطور که دوستمون گفت ناو به درد ما نمیخوره چون به دلیل جثه بزرگ و مانور کم هدف راحتی برای موشک های پیشرفته اس .یکی از نقطه ضعفای آمریکا در برابر ایران اینه که ایران با هزینه کم میتونه ناو های غول پیکر اونا رو بزنه .الان دنبال این هستن که تغیر اساسی در این وضعیت ایجاد کنن ولی هزینه بالایی داره. به همین خاطر تیغ اونا در برابر ایران کنده. زیر دریایی اتمی با پرتاب موشک های دوربرد و میانبرد کروز یا غیر کروز با پنهان کاری بالا دست برتره. خلا هواپیما رو میشه باهواپیما های دوربرد استراتزیک پر کرد .
  • حسین ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 2
    اشتباهی بجای منفی مثبت زدم.
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 4
    از یه ناو هواپیمابر اونها 12 تا رزم ناو چندین اسکادران پیشرته هواپیما و هلیکوپتر 3 زیردرایی اتمی محافظت میکنه از ناو ما چی میخواد محافظت کنه؟؟؟ زیردریایی های دهه 60 روسی؟؟؟؟ یا ناوشکنهایی که از خودشون هم نمیتونن محافظت کنن؟؟؟؟؟ بهترین راه ساخت موشکهای ساحل به دریا پیشرفته هست
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 1
    لووووووووووووووووووووووس
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 0
    کجای این مطلب به جز تیتر غیر حرفه ای اشاره به ساخت شده؟ فته شده توانایی ساخت رو داریم. اما اقدام به ساخت با توانایی ساخت دو چیز متفاوته
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    آقای ناشناس 12:19 در زمان پیامبر و حضرت علی هم به حقوق اقلیت ها احترام گذاشته می شد. بدم میاد از تند رو های بی علم
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 3
    منظورشون ناو هواپیما سمپاش بر هست.
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خب پس برو درمان كن مشكلت حاده
  • شيرقلي ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 0
    به حضرت امام خامنه اي و همه دست اندركاران صنعت دفاعي تبرك عرض ميكنم.شايد برخي نادانسته حرفهاي مخالف و يا ايراد بني اسرائيلي ميگيرند.اما اين پيشرفتها حقايقي هستند كه پيامبر رحمت(ع) آنها را پيش بيني كرده است و تازه هنوز پيشرفتهاي بسيار بزرگتر در راهند.
  • پسر لر ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 0
    هواپیمای سمپاشم داریم واسه آفتای مجازی مثل تو. یه نگاه به کشورتون بندازید با این همه ظلم در حقش توسط قدرت های وحشی دنیا چقد سربلنده. مقام رهبری فرمودند ملت ما مثل حضرت علی (ع) در حالی که مظلوم ترین بود در زمان خودش مقتدرترین فردم بود. جنگ تموم نشده ما تا آخر راه هستیم..تا شهادت
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    عجب؟؟؟!!!
  • رضا ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چقدر تابلو همه نظرات رو غیب کردی مشرق!
  • ناشناس ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 2
    حالا گیرم ساختیم ! هواپیماشو از کجا بیاریم؟!!!
  • سلمان ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    با بخشی از حرفات موافقم ولی f4 و f14 هردو با کمی تغییر قابلیت ناونشینی دارند و در مورد ناشناس..:11 هم بگم حرف حسین رو نباید حمل بر بی غیرتی کرد بلکه تفاوت نظر دارن نسبت به شما و ناو هواپیما بر رو مورد نیاز نمی دونن همین ، سریع که نباید به هر کسی انگ چسبوند
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    بله اما بدون غنی سازی 60 درصد چطور می خواهد ناو اتمی درست کند؟ رآکتورهای ناوهای هواپیمابر و زیر دریایی ها و کشتی های هسته ای به این این حد از غنی سازی نیاز دارند.
  • علی 1994 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    اگر می بینید که آمریکا تنها کشوری است که بیشترین ناو هواپیمابر داره دلیل اون اینه که آمریکا از اون سر دنیا می خواهد در هرجایی که خواست به عنوان خاک متحرک حمله ی نظامی کنه. اولا باید جنگنده یا پهپادهای پیشرفته داشت و بعدا از روی ناو هواپیمابر جنگنده ها رو به آسمان فرستاد. ثانیا موشک های با دقت بالا از خاک کشور پرتاب بشه کافی است چون همین موشک ها از بسیاری از ناوهواپیمابرها کارآمدتر است.
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    و اعدو ما ستطعتم من قوه خدائیش بسازید کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند سلاح می خرند ما هم باید بسازیم
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 0
    خدا روشکر که که امیر به این موضوعات فکر و عمل میکنه.سلامت باشی برادر
  • امید ج ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    آقای f14 کی کفته f14 های ایران قابلیت نشستن رو ناو رو دارن اونوقت؟ تمام هواپیماهای جنگنده تولیدی میتونن رو ناو بشینن به شرطی که سیستمش, رو هواپیما وصل کنند. قدیما f4 فانتوم هم در زمان خدمتش رو ناو میشست. اما هیچ یک از هواپیماهای ایران قابلیت ناو نشینی ندارند البته سیستم پیچیده ای هم ندارد و بچه های خودمون میتونن روش بزارن انشالله.
  • امید ج ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    جناب نا شناس 12:19 من خودم شیعه هستم اما ما کارگرامون سنی هستند و بسیار هم به اسلام متعهد. حتی موقع کار کردن شدید هم روزه هاشون ترک نمیشد. شما انگار خودتو عقل کل میدونی.
  • kambiz ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 0
    مگه فقط خلیج فارسه ؟ میفرستمش مدیترانه یا خلیج کارائیب!!!!
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 1
    بابا خب حسین داره راست میگه دیگه... چرا نخونده مثل وحشی ها حمله میکنید... الان ناو هواپیما بر برای ما کابردی نداره... اهداف فعلی ما با موشک از همین ایران قابل دسترس هست... از طرفی فعلا هواپیما برای ناو هواپیما بر نداریم... البته اون اف14 ها هست ولی اصل قدرت هوایی ما روی همون 50 60 تا اف 14 هست اونا رو اگر بزاریم روی ناو بره تو دریا چی توی مملکت میمونه... خود دربادار سیاری توی برنامه ثریا سال پیش گفت ما به ناو هواپیما بر نیازی نداریم ، میتونیم درست کنیم ولی نیازی نداریم... اما زیر دریایی همین الان هم بسیار کاربردیه ، خوده نیرو دریایی هم خیلی داره روی زیردریایی ها کار میکنه... در کل اول بخونین بعد فحش بدین!!
  • رضا 1975 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    ما میتوانیم کار نشد وجود نداره اگه اراده اش باشه
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 4
    ایرانیها ذاتا توهم قدرت دارن .شاه هم همینجوری بود زیرابشو زدن...
  • صادق ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 0
    ستان، حرف حسین منطقیه. چرا؟! چون وقتی بودجه ی نظامی و دفاعی ما کمه، باید در مصرف اون اولویت بندی کنیم و بنابراین حالا حالاها نوبت به ناو هواپیمابر نمی رسه.
  • مجتبی ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    دوستان این قدر ساده به یک دیگر انگ وطن فروشی نزنید. ما باید برا هر تصمیمی صرفه ی اقتصادی و نظامی اون رو در نظر بگیریم. چه قدر خوبه که ما ۱۰۰۰ تا ناو هواپیمابر داشته باشیم یه میلیون زیردریایی. ولی باید ببینیم که با امکانات و منابع محدود فعلی بهترین کار چیه. به نظر من هم اگه نداجا رو زیردریایی سرمایه گذاری کنه بهتره و ظاهرا خود نداجا هم همین جوری داره برنامه ریزی می کنه.
  • علی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    بعضی از سلاح ها استفاده نمی شوند اما قدرت بازدارندگی دارند مثل بمب اتم.
  • افشین تهران ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اینکه چه چیزی بدرد ما میخوره یا نه رو باید به اهل فن واگذار کرد چرا ما باید درمورد مسائل نظامی که کمتر کسی اطلاعات لازمه اون رو داره نظر بدیم .اما اینکه تکنولوژی ساختش در داخل و بدست متخصصین ایرانی صورت میگیرد یک افتخار بزرگ برای ملت ایرانه چرا که ما فبل از انقلاب توان تعمیر این تجهیزات را نداشتیم و امروز میسازیم اما در مورد دوستی که دم از موتور ساخت المان زده بود باید گفت که اگر اینطور هم باشد چیز عجیبی نیست چرا که در تمام دنیا متداول هست همانطوریکه شرکت بوئینگ امریکا موتور هواپیماهایش را از رویزرویس انگلیس میخرد و قرار نیست که از صفر تا صد هر محصولی در داخل تولید شود چرا که اصلا در تعداد کم توجیه اقتصادی ندارد .پس بجای نظرات دور از واقعیت و ریشخند بهتر است که به تشویق این هموطنان عزیز بپردازیم تا در قدمهای بعدی افتخارات بزرگتری را از انها شاهد باشیم.
  • حسین،اصفهان ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ناشناس 11:00..... از طرز صحبت کردنت معلومه بیسوادی و فقط بلدی به بقیه گیر الکی بدی تا ضعف خودتو بپوشونی! f14..... کاملا درست میگی ولی به نظرت ما الان چندتا f14 داریم؟؟؟ مشرقی تیر... این بنده خدا به غیر از بخشی که در مورد گیر دادن بقیه کشورها صحبت کرد دیگه مشکلی تو نظرش نبود!
  • مشرقی تیر ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مرحبا
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مش رجب
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    موش بخوردت
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    پس نتیجه می گیریم فناوری ساخت پراید پیچیده تر از فناوری ساخت ناوهواپیما بر است
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    دانشمند در اون حد نداریم که ناو هواپیمابر بسازیم. متاسفانه همه دانشمندامون الان تو اروپا و آمریکا کار میکنن
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    عجیبه! احتمال مال ما از نوع رفع نقص شده است و مقاوم سازی و بهینه سازی شده هست.
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    من خیلی وقتا میومدم اینجا و نظرات انقلابی میدادم اما امروز دو سوال برام ایجاد شد رفتم با اینترنت هوشمند یک فایل 1.5 مگابایتی دانلود کنم دقیقا بالای 11 ساعت نشد با انواع نرم افزار مثل IDM و 1001 ترفند مختلف سوالم اینه تو کشوری که برای دانلود یک فایل 1.5 مگی با 1001 ترفند و صرف 11 ساعت وقت برای کسی که خوره دانلود های غیر ممکن هست چطور ممکنه بتونه ناو هواپیما بر بسازه؟ سوال دومم: الان از من توقع داری به کشورم افتخار کنم و به اینکه عملا اینترنت نداریم فخر بفروشم که مسولین کشوری مجدانه دارن جلوی هجمه فرهنگی رو میگیرن؟ شاید چاپ نکنی اما خودت بخون و فکر کن شاید به راه راست هدایت بشی
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا" باید بفرستیم کنار کاخ سفید. و در سواحل کالیفرنیا دیده شود. یک پایگاه کنار گوش امریکا باید بسازیم و در شرایط بیکاری مرحله به مرحله هم که شده برویم برای گردش و تفریح. هر وقت هم درشت گویی کرد 4 تا پهپاد میفرستیم تا روی کاخ سفید بچرخند و رادارهای دشمن آنها را شناسایی کنند. تا دشمن در توهم و ترس و لرز باشد. و فقط دنبال پدافند سازی باشد و اقتصادش فنا شود و تورم ایجاد شود و از هم بپاشد.
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    شما همون اس 300 بسازيد نميخاد نواه هماپيمابر بسازيد
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    زهی خیال باطل!!! ظریف جونت بیشتر از ۵ درصد رو که برای پیشران این همواپیمابر لازمه واداد!
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    مردانی از پاس! تو حدیث هم دست میبرید؟!
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خیلی منگی برو مطالعه کن
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    فدایی داری
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    سلام/هواپیمایی ک قابلیت نشستن برروی ناو هواپیما برراداردهم درحال طراحی است درضمن این ناو باید ب سواحل دوردست برود تا بتوان از مرزهای اقیانوس ها عملیات هوایی انجام داد
  • محمد95 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ساختیم دارن مراحل پایانی تست رو روش انجام میدن اگه خدا بخواد سال دیگه تحویل داده میشه
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اینترنت موبایل و دکل های خراب چه ربطی به بخش های دیگه داره!......تیم ملی هم نباید قهرمان میشد نه؟
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    وقتی خود شما این مشکل رو به جای اینکه به اون اوپراتور خصوصی موبایلتون بگید میاید اینجا که هیچ ربطی نداره مطرح می کنه دیگه انتظاری از دیگران نباید داشت!
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ما یه سمی داریم که موشهای آمریکایی رو بی درد و راحت و سریع میکشه.
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    آیه قرآن رو درست بنویس . واعدوا لهم ...
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ببند جونم
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    هر وقت اقتصاد مقاومتی در این کشور به پا شد ناو هواپیمابر هم خودش میاد
  • علی ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    این که شکی درش نیست !
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 0
    چی شده؟
  • افتاح ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    اگه کسی واقعا تاریخچه اولین ناو هواپیمابرها دنیا بخونه به این نتیجه میرسه که 2 روزه نمیشه یه ناو هواپیمابر مثل یو اس اس ابراهام ساخت بلکه باید 100 سال تو این کار سابقه داشته باشی اینا همش حرفه گوشمون خسته شد
  • احمد ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    دمت آلو
  • ذاکر ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    سلام. نگران نباش به زودی هواپیماش رو هم میبینی فقط چشای باباقوریتو باز کن ا.
  • امیر ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    جاوید ایران
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    2 0
    مرگ بر آمريكا مرگ بر اسرائيل
  • مهدی رحیمی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 1
    خدا را شکر که ایران روز به روز پیشرفت میکند و امروزی بهتر از دیروز را میسازد به امید خدا انشاالله قدرت نظامی ایران روز به روز افزایش یابد.انشاالله
  • سینا ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ما باید اول جت جنگی f16رو بسازیم بعد به فکر ناو باشیم
  • امیر ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    0 0
    درسته،هواپیمای اف۱۴ توانایی نشت و برخاست داره اما بدون غنی سازی ۶۰ درصدی چطور میخوان بسازن؟
  • ehsan ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    بنظر من درسنه این حرفها.. اما میشه خلاق بود و ناوی با ابعاد متوسط تر ساخت با توان حمل هواپیماهای کمتر مثلا یک سوم..و موشک انداز های دور برد و دریا به زمین و قابلیت حمل قایق های تندرو برای انجام جنگ های چریکی در ساحل هر کشور و حمل پهپاد و خاصیت های دفاعی... خلاقیت تو این زمینه هم به جهانی شدنمون کمک میکنه هم توان کاربردی داره.. امیداوارم این ایده به دست مسوولان نظامی برسه
  • فردین ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    خب سلام اما در مورد نظرات دوستان اولا اینکه قرار نیست ما هون اف چهارده های تامکت چهل سال پیشو بشونیم رو ناو هواپیمابر ایران در حال ساخت یه جنگنده بمب افکن نسل پنجم هست دوم ما ناو هواپیمابر بسازیم خیلیم خوبه حالا چرا؟ اگه مثلا جنگی بین(انشاالله دیگه جنگی پیش نیاد) ایران و یه کشور دور صورت بگیره دیگه جنگنده ایرانی از خود مهر اباد یا همدان یا کرمانشاه یلند نمیشه هلکوهلک بره اونجا تو راهم با هزار خطر سوخت گیری هوایی کنه سوم زیر دریایی اتمی فکر جالبیه مخصوصا که اقیانوس های دورو ور منطقه عمیق و ژرف هستن چهارم خیلیا فکر میکنن بااومدن اژدر حوت و یا حتی اشکوال دوران ناوهواپیمابر تموم شده البته اینم فکر و نظریه اما همه ی کشور ها این دو اژدر رو ندارن و یا اینکه ناو هواپیمابر میتونه جنبه دفاعی برای ایران داشته باشه ناو هواپیمابر توی دریای خزر هم میتونه خیلی مؤثر باشه ومن الله توفیق یاعلی
  • مهران ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    بچه ها باید ناو هواپیما بر بسازیم.ایران کشوری بوده که در قدیم ابر قدرت بوده پس دلیلی نمیمونه که از امریکا عقب بیوفتیم باید بسازیم تا ازمون بترسن
  • خروس ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    نساختن ک الان فرانسه و امریکا و روسیه چندین ناو هواپیمابر دارن اما ایران ..
  • مهدی جوانمرد ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    سلام .ما کشوری هستیم که هزاران سال پیش با نیروی دریایی به یونان حمله کردیم زمانی که امریکا وامسال ان وجود نداشتن امروز هم باید با دور اندیشی ونگاه به اینده دور و نزدیک با برنامه ریزی های گام به گام حتی ه ساخت ناو هوا پیما بر هم فکر کنیم .اگر الان برنامه ریز نکنیم کی کنیم حتی اگر سرمایه .وقت . ونیروی زیادی هم ببرد .امنیت از نان شب هم واجب تر است حال و روز عراقی ها یا سوری ها رو ببینید امروز زمان مسخره کردن سرداران دلیر وطن نیست وقت حمایت از انهاست بنابرین از دوستان خوبم در نیروهای نظامی ایران عزیز میخواهم با تمام قوا به پیشرفت ادامه دهند با تشکر مهدی جوانمرد از ارومیه
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    تو تگران نباش ردیف می شه
  • منصور ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    اخر نفهمیدیم ساختیم یا نساختیم ناو هما پیمابر رو ..ً......ً....ای وای یعنی میسازیم.
  • منصور ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    اخر نفهمیدیم ساختیم یا نساختیم ناو هما پیمابر رو ..ً......ً....ای وای یعنی میسازیم.
  • مهدی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 1
    سلام .ما کشوری هستیم که هزاران سال پیش با نیروی دریایی به یونان حمله کردیم زمانی که امریکا وامسال ان وجود نداشتن امروز هم باید با دور اندیشی ونگاه به اینده دور و نزدیک با برنامه ریزی های گام به گام حتی ه ساخت ناو هوا پیما بر هم فکر کنیم .اگر الان برنامه ریز نکنیم کی کنیم حتی اگر سرمایه .وقت . ونیروی زیادی هم ببرد .امنیت از نان شب هم واجب تر است حال و روز عراقی ها یا سوری ها رو ببینید امروز زمان مسخره کردن سرداران دلیر وطن نیست وقت حمایت از انهاست بنابرین از دوستان خوبم در نیروهای نظامی ایران عزیز میخواهم با تمام قوا به پیشرفت ادامه دهند با تشکر مهدی جوانمرد از ارومیه Like
  • علیرضا ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    قابل توجه همه!!!! ایران خیلی تجهیزات پیشرفته نظامی داره که دشمن حتا خوابشم نمی بینه.یکم تواینترنتهم گشتن بدک نیست تااینقدر خنگ نباشید. به نظرمن ایران قویترینه چون ایمان ایرانیها حتا ازسلاح هم بالاتره
  • علیرضا ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    قابل توجه همه!!!! ایران خیلی تجهیزات پیشرفته نظامی داره که دشمن حتا خوابشم نمی بینه.یکم تواینترنتهم گشتن بدک نیست تااینقدر خنگ نباشید. به نظرمن ایران قویترینه چون ایمان ایرانیها حتا ازسلاح هم بالاتره
  • موسی ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    ایرانی اگه بخواد میشه
  • علی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    1 1
    انصافا افرین به این پشتکارتون عزیزان تاریخ پیام رو نگاه کنید مال بیش از دو سال پیش هستشما هنوز دارید کامنت میگزارید بابا دمتون گرم واقعا دستمریزاد
  • مهدی ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    انشالله به یاری خدا درست میکنن
  • مدافع حرم ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    نزدیک ۵ ۶ میلیارد دلار بودجه نیاز داره حداقل ما نداریم بودجشو!!!!!!!!!
  • ایرانی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    واقعا متاسفم برای کسایی که مخالف هستن
  • رافال ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    1 2
    ناو هواپیمابر سالانه 200میلیون دلار هزینه دارد کل بوجه نظامی ایران 1/5میلیارد دلار است.از طرفی کلا 18فروند از 54فروند اف چهارده قادر به پرواز هستن و بقیه از رده خارجن.فانتوم هم کلا 70فروند داریم که عملیاتی هستن.حالا ناو هواپیمابر ساختی چی میخوای بذاری روش ماکت هواپیما.کو اف14 دلتون خوشه اگه کلا 18فروندش میتونه پرواز کنه اونم اگه تو اسمان تیکه پاره نشه.مگه اولا حضرات سوخو 33 که قابلیت نشستن روی ناو هواپیمابر داره بخرن بعد بذارن رو ناو.از طرفی ناو جنگی پشتیبلنی رزم ناو و ناوشکن میخواد.نه ناوجه کوچک جماران.یا الوند.سبلان.اینا هنوز رزم ناو با استاندارد 14هزارتن نساختن جماران کلا1200تن وزن داره و تمام سیستم ضد هوایش چهارتا موشک صیاد هست یعنی بعد از شلیک چهارتا صیاد خودش صید میشه.ناو باید مجهز باشه.در کل ما رزم ناو نداریم ناوهواپیمابر واسه چی میخوایم.کجا بفرستیمش واسه ماموریت.اثلا مصر اجازه عبور از کانال سوئز بهش نمیده.میخواد تو سواحل خودمون بچرخه چه کاریه..بجاش رزم ناو و زیردریایی اتمی بسازن خیلی بهتره زیر دریای مثل نهنگ میره تو عمق اب قابل کشف توسط ماهواره جاسوسی نیست و میتونه به موقعش به دشمن شلیک کنه.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    1 0
    سال 95 داره تموم میشه این اضهار نظر واسه سال 93 بوده الان هنوز هواپیماش رو نساختن دنبال خرید از روسبه هستند ناو هواپیما بر پیشکش
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    زنده باد ایران
  • بی طرف ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    1 2
    آقایونی که تا الان کامنت گذاشتید خودتونو خسته نکنین،من شخصا طرفدار کشورم هستم ولی من میدونم خودتونم میدونید اگه آمریکا بخواد ایرانو بزنه به راحتی میتونه پس خودتونو خسته نکنیدو داستان نگید برای خودتون
  • احمد نادری ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    دوست عزیز ما به باسواد نیاز نداریم بلکه به عالم باسواد نیاز داریم که به لطف خداوند بسیارند ما میتوانیم دیگه قدیمی شد ما توانستیم را عشق است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس