پیشران جت موجود در این موشک جدید ایرانی وظیفه حفظ این سرعت را به طور ثابت برای رسیدن به هدف بر عهده دارد که موجب اجرای سریعتر مأموریت در مقایسه با بمب‎های دورایستا با همین برد می‎شود. این بمب‎ها به دلیل عدم برخورداری از پیشران به مرور دچار افت سرعت می‎شوند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سلاح‎های دورایستا امروزه به یکی از مهمترین انواع سامانه‎های تهاجمی نیروهای هوایی دنیا تبدیل شده به طوری که کشورهای مختلفی اقدام به طراحی و ساخت بمب‎ها و موشک‎های دورایستا کرده اند. تمامی این سلاح‎ها در مراحل مختلف پرواز دارای قابلیت هدایت و کنترل هستند و حتی می‎توانند در صورت لزوم در میانه مسیر، هدف دیگری را برای حمله انتخاب کنند.

برخی از موشک‎های دورایستای هواپرتاب ساخته شده در دنیا با بهره‎گیری از برد بالای خود، از سمتی غیر جهت پرواز و راستای اولیه شلیک از هواپیما به هدف نزدیک شده و در واقع می‎توانند هدف را دور بزنند. تعدادی از این موشک‎های دورایستا که دارای بردهای بالا هستند در دسته موشک‎های کروز قرار می‎گیرند.

اصلی‎ترین مشخصه این نوع موشک‎ها پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می‎شود از این رو این موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند بر خلاف تصور نادرستی که این واژه را صرفاً به وجود قابلیت هدایت در موشک نسبت می‎دهد.

اغلب موشک‎های کروز ساخته شده دارای سرعت‎های کمتر از صوت هستند اما برخی نمونه‎های جدید در بخش نهایی پرواز (فاز ترمینال) به سرعت مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع‎تر از صوت حرکت می‎کنند. موشک‎های کروز از هواپیما، پرتابگر زمینی، کشتی و زیردریایی شلیک می‎شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی‎ها و اهداف زمینی توسعه یافته‎اند.

موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر 
موشک کروز ضد اهداف زمینی تاماهاوک

برخی از مهم‎ترین اجزاء مشترک همه این موشک‎ها شامل پیشران راکتی برای نمونه‎های برد کوتاه تا متوسط و موتور جت برای نمونه‎های دوربرد، سامانه هدایت درونی یا همان ناوبری اینرسی، خلبان خودکار، ارتفاع‎سنج (برای اندازه‎گیری ارتفاع از سطح و پرواز در نزدیکی آن) و جستجوگر هدف که عموماً از نوع راداری، تصویری یا حرارتی است.

برخی از موشک‎های جدید می‎توانند به صورت هوشمند اهداف را شناسایی کرده و برای اجرای بهتر مأموریت خود در هدفگیری نهایی تغییراتی اعمال نمایند. این قابلیت خصوصاً برای موشک‎های حامل ریزمهمات برای انهدام چندین هدف، بسیار مفید است.

برد بالا، هدایت دقیق و خودکار، عملکرد کروز

برد موشک‎های دورایستا و کروز هواپرتاب از چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر را شامل می‎شود. مهمترین مزیت شلیک موشک از بردهای بالا در امان ماندن هواپیما از پدافند دشمن است.

در واقع این خود موشک است كه بايد از ميان لايه‎هاي دفاع هوايي اطراف هدف به سوي آن ادامه مسير دهد؛ در حالي كه براي رها كردن بمب‎هاي سقوط آزاد و موشک‎های برد کوتاه قدیمی، هواپيماي بمباران كننده مي‎بايست تا فاصله چند كيلومتري هدف، پيشروي می‎نمود كه كاملاً در معرض آتش تمام انواع تسليحات پدافندي از توپ‎هاي كاليبر پايين و موشك‎هاي دوش‎پرتاب تا موشك‎هاي بزرگ‎تر با بردهای بیشتر قرار مي‎گرفت.

همچنین با استفاده از تسلیحات دورایستا امکان افزایش گستره نبرد با تعداد ثابتی هواپیمای رزمی ایجاد می‎شود. افزايش گستره نبرد به اين معناست كه مساحت محدوده تحت پوشش توسط يك هواپيماي جنگي با موشكی با برد مشخص در صورت استفاده از موشك با برد دو برابر، به چهار برابر افزايش خواهد يافت كه بدين ترتيب با استفاده از همان تعداد جنگنده بمب‎افكن، امكان ضربه زدن به منطقه‎اي با مساحت چهار برابر ایجاد خواهد شد.

به علاوه، وجود برد بالا امکان حمله به یک هدف از جهات مختلف توسط یک هواپیما یا حمله به چند هدف در مناطقی با فواصل مختلف از آن را می‎دهد.

توانمندي «شليك كن و فراموش كن» در سلاح‎هاي دورايستا كه به معني هدايت خودكار بمب يا موشك پس از شليك است اين امكان را به هواپيماي كاربر اين نوع تسليحات می‎دهد كه پس از رها كردن سلاح، گردش كرده و به سوي مواضع خودي بازگردد و در نتيجه خطر فعاليت پدافند دشمن بر ضد خود را بطور كامل از بين برده و يا از خطر رهگيري و تعقيب شدن بوسيله جنگنده‎هاي نيروي مدافع، به ميزان زيادي بكاهد.

از ديگر مزاياي موشك‎هاي دورايستاي هوشمند و دقيق، امكان تحقق ايده يك موشك براي يك هدف است.

همانطور كه پيشتر اشاره شد، در نبردهاي هوايي گذشته براي انهدام اهداف، به تعداد زيادي بمب نياز بود و اين تعداد در اوائل دهه 1990 به يك تا دو بمب كاهش يافت. بدين ترتيب هواپيمايي كه مثلاً شش بمب حمل مي‎كند توان حمله به شش هدف را يافت كه به معني انهدام اهداف بيشتر در يك سورتي پرواز توسط يك جنگنده است كه به كاهش بار كاري نيروي هوايي، امكان افزايش گستره نبرد (بسته به برد دورایستایی سلاح)، صرفه‎جويي در مصرف مهمات و دوام بيشتر نيروي عمل كننده در يك نبرد فرسايشي است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک کروز تاروس با قابلیت حمله به هدف از جهت مخالف سمت پرواز هواپیمای شلیک کننده

به گزارش مشرق، در زمینه دقت بمب‎ها و موشک‎های دقیق می‎توان گفت که این سلاح‎ها پس از طی مسافت‎های چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر امکان اصابت به هدف خود را با خطاهایی کمتر از 15 متر تا کمتر از 1.5 متر دارند.

این میزان دقت امکان انهدام حتی یک ساختمان در قلب یک شهر پر جمعیت را بدون وارد آمدن خسارت به اطراف یا انهدام ساختمان‎های مجاور فراهم کرده و به معني توان هدف قرار دادن مراكز فرماندهي دشمن حتي در محيط‎هاي شهري است. همانطور که نتایج به کار گیری موشک‎های کروز و سایر مهمات هدایت شونده در جنگ‎های دو دهه اخیر تا حدودی این مطلب را نشان داده است.

حال با تركيب اين دقت بالا با هوشمند شدن و قابليت هدایت خودکار پس از شلیک، يك هواپیمای رزمی امكان حمله به چندين هدف متمايز در يك بازه زماني چند ثانيه‎اي را مي‎يابد كه جهش چشمگيري در تأثيرگذاري نيروي هوايي محسوب مي‎شود.

خصوصاً سرعت عمل نيروي هوايي به عنوان يك نيروي نظامي واكنش سريع با به كار گيري چنين سلاحي بالاتر مي‎رود. بنابراين با تعداد كمتري پرواز، با تعداد كمتري جنگنده، به تعداد بيشتري هدف، در گستره‎اي وسيع‎تر، با احتمال اصابت بالا و بسيار دقيق (خطاي در حد چند متر) مي‎توان يورش برد.

همچنین موشک‎های کروز با توجه به امکان پرواز بین عوارض زمینی و در ارتفاع پائین برای در امان ماندن از دید رادارها و رسیدن به نزدیک هدف بدون دیده شدن توانمندی بالایی دارند که به کاهش چشمگیر احتمال منهدم شدن موشک توسط پدافند اطراف هدف منجر شده است خصوصاً در مأموریت‎های ضد کشتی که موشک در فاصله چند متری سطح آب در فاز نهایی پرواز می‎کند. در مقابل نیروی مدافع باید تمام مسیرهای ورود موشک‎های کروز را با سامانه‎های کشف و ردگیری و انهدام علیه این اهداف نسبتاً سریع پوشش دهد.

تلاش‎هایی از جنس جهاد

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا) با بهره‎مندی از تجربه گران‎قیمت 8 سال جنگ تمام عیار در برابر نیروی هوایی ارتش بعث عراق که از آخرین اطلاعات، تسلیحات، آموزش‎ها و مشاوره‎های قدرت‎های بزرگ دنیا برخوردار بود با درک نیاز به افزایش برد دورایستایی تسلیحات هواپرتاب پس از فراغت از نبرد به توسعه توانمندی‎های خود در این زمینه پرداخت.

موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
بازدید شهید ستاری فرمانده فقید نهاجا از یکی از اولین موشک‎های دورایستای ساخت این نیرو


پخش کننده مهمات کوچک با نام کایت، که دستکم دو نسل از آن ساخته شده نمونه‎ای از این تلاش‎ها است که توسط معاونت جهاد خودکفایی نهاجا به ثمر رسیده. حرکت به سمت ساخت چند نسل از موشک‎های دقیق هدایت لیزری ستار با بردهای چند برابر بمب‎های هدایت لیزری در اختیار این نیرو نیز جلوه‎ای دیگر از این فعالیت‎ها است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
دو نسل از پخش کننده مهمات دورایستای کایت

اما در چند سال گذشته و با کمک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کار توسعه تسلیحات هواپایه دورایستا برای هواپیماهای رزمی کشور رونق بیشتری گرفت. نمونه‎ای از نتایج این دسته از پروژه‎ها، بمب‎های قاصد1و2 هستند. این بمب‎ها با برخورداری از سرجنگی سنگین به جرم 2000 هزار پوند معادل 907 کیلوگرم، بکارگیری حسگر اپتیکی در دماغه برای هدفگیری دقیق و بال‎هایی بزرگ ضمن رسیدن به خطای نزدیک به صفر در اصابت به هدف که در فیلم آزمایش این موشک نیز مشهود بود به بردهای 30 تا 50 کیلومتر دست می‎یابند.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
بمب هدایت اپتیکی و دقیق قاصد

همچنین در نقش ضد کشتی نیز پس اجرای پروژه قائم و آزمایش موشک های مختلف، امروزه جنگنده‎های نیروی هوایی ارتش و دستکم اف-4ئی فانتوم، قابلیت شلیک موشک‎های ضد کشتی نصر با برد بیش از 35 کیلومتر، نور با برد 120 و قادر با برد بیش از 220 کیلومتر را نیز پیدا کرده‎اند. البته این بردها مربوط به حالت شلیک از سطح است و با شلیک از هواپیما برد این موشک‎ها بیشتر خواهد بود.

این در حالی است که در زمان جنگ تحمیلی اجرای عملیات دقیق ضد کشتی تنها با موشک هوا به سطح ماوریک با برد نهایی کمتر از 25 کیلومتر (در بهترین شرایط) ممکن بود.

ظاهراً در آن سال‎ها به کار گیری موشک‎های «MIM-66 استاندارد» نیز در نقش ضد کشتی در کشورمان چندان رضایت بخش نبوده است. اما امروزه طیفی از موشک‎های پیشرفته، با قدرت تخریب بسیار بیشتر از موشک‎های فوق و با برد متوسط تا بلند ستون فقرات عملیات ضد کشتی و ضد اهداف ساحلی را بر عهده دارند.

نمونه‎ای دیگر از موشک‎های برد بلند، قاصد3 است که توسط نهاجا معرفی شد و در رژه‎های نیروهای مسلح به نمایش در آمد. بر خلاف قاصد1و2 این نمونه دارای یک پیشران راکتی بزرگ بوده که آن را به برد اعلام شده بیشتر از 120 کیلومتر می‎رساند.

موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک قاصد 3

قاصد3 نیز از یک حسگر اپتیکی به علاوه سامانه‎های کمکی دیگر برای هدفگیری اولیه پیش از پرتاب و قاعدتاً سامانه‎ای برای هدایت و ناوبری در مسیر طولانی پرواز برخوردار است.
 
جدیدترین کروز ایرانی

در رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بر خلاف سال‎های گذشته به جای موشک قاصد3 ، موشکی دیگر به نمایش درآمد که مشخصاتی همچون برد بالای 100 کیلومتر و عملکرد کروز برای آن اعلام شد. این موشک شباهت محسوسی به قاصد3 داشته اما به جای یک پیشران راکتی از یک موتور جت بهره‎مند است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک کروز هواپایه

پیکربندی این موشک نیز مشابه قاصد3 شامل 4 بال اصل در انتهای بدنه مجهز به سطوح کنترلی و 4 بالک کوچک پایدار کننده نزدیک دماغه است. بال‎ها و بالک‎های این موشک به شکل علامت ضربدر یا کراس قرار گرفته‎اند که از نظر دینامیک و کنترل پیچیدگی بیشتری نسبت به بالک‎های قرار گیرنده به شکل علامت بعلاوه یا پلاس (+) داشته اما کارامدی بهتری در شرایط مختلف دارند. ابعاد تخمینی این موشک شامل طول 5.3 متر، قطر بدنه اصلی 35 و دهانه بال 70 سانتیمتر است.

این موشک نیز مانند سری بمب‎ها و موشک قاصد، موشک زوبین با سرجنگی 750 پوندی (حدود 340 کیلوگرم) و بمب یا موشک قدر با سرجنگی 907 کیلوگرمی از حسگر اپتیکی (دوربین نصب شده در دماغه) برای هدفگیری در فاز نهایی برخوردار است.

با توجه به عملکرد کروز این سلاح هواپرتاب جدید و توضیحات ارائه شده در مقدمه این گزارش این موشک نیز باید سامانه ارتفاع‎سنج برای تنظیم ارتفاع در هنگام پرواز نزدیک سطح زمین و همچنین سامانه‎ای برای هدایت میانی داشته باشد.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر  موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
بمب هدایت اپتیکی قدر و موشک هدایت اپتیکی زوبین
 
در واقع هر چند سامانه هدایت درونی موشک‎ها که از نوع هدایت اینرسیایی و مبتنی بر ژیروسکوپ و شتاب‎سنج است در مراحل اولیه پرواز کاملاً قابل اتکا است اما با گذشت زمان خطای ذاتی این سامانه انباشته شده و نیاز به رفع خطا با اتکا به منابع بیرونی است. بنا بر این موشک‎های برد بلند خصوصاً انواع کروز نیازمند سامانه‎های ناوبری کمکی هستند.

با شروع بخش میانی پرواز موشک باید از سامانه‎های مختلفی برای هدایت در مسیر صحیح به سمت هدف استفاده کند از جمله سامانه تشخیص عوارض زمینی و مقایسه آن با نقشه‎های ذخیره شده از قبل. نوع دیگر از سامانه‎های هدایت میانی، سامانه‎های مکانیابی جهانی هستند.

بدیهی است در زمان جنگ نه تنها نمی‎توان به سامانه‎های GPS (متعلق به آمریکا) و گالیله (متعلق به اروپا) اتکا کرد بلکه سامانه‎های مکانیابی جهانی گلوناس روسیه و سامانه در دست توسعه توسط چین نیز تحت تأثیر شرایط مختلف ممکن است از دسترس خارج شوند. از این رو کشورمان برای بهره‎گیری از مزیت ناوبری ماهواره‎ای در حال توسعه منظومه ماهواره‎های موقعیت‎یابی است.

در حال حاضر نیز سامانه ناوبری ملی بر مبنای ایستگاه‎های زمینی در دست توسعه است. پایه فناوری آن به طور کامل در کشور در قالب سامانه ملی هدی کاربردی شده که تا برد 300 کیلومتر به کاهش خطا و تأخیر سامانه GPS پرداخته و خطای آن را در این برد به کمتر از 30 متر کاهش می‎دهد.

همچنین سابقه فناورانه کشورمان در سایر موشک‎های تولید شده نشان می‎دهد توانمندی بومی ساخت سامانه‎های ناوبری دقیق برای موشک‎های دوربرد در ایران موجود است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک کروز هواپایه

هر چند با توجه به مقایسه ابعاد موشک کروز رونمایی شده با نمونه‎های همرده داخلی و خارجی به طور محسوسی برد بیشتر از 100 کیلومتر قابل تخمین است اما در صورت فقدان چنین سامانه‎هایی برای هدایت میانی در موشک کروز نهاجا، احتمالاً در محدوده برد اعلام شده اثر بخشی خواهد داشت.

همچنین با توجه به اینکه یکی از مأموریت‎های قاصد3 درگیری با شناورهای دشمن اعلام شده بود، این موشک نیز با اتکا به سامانه هدفگیری اپتیکی در مأموریت‎های دریایی شامل انهدام شناورها و تأسیسات ساحلی و اهداف نزدیک به دریا کاملاً مفید خواهد بود. پیش از این نیز اعلام شده بود که نهاجا در حوزه دریایی موفق شده با دستیابی به موشک‎های مشابه کروز که به تولید رسیده اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد.

به گزارش مشرق، سامانه هدايت اپتيكي موجود در این موشک و نمونه‎های مشابه به طور كلي شامل يك دوربين مستقر در دماغه و حسگرهای تعيين زاويه بدنه نسبت به راستاي دوربين و سپس تطبيق موشك با زاويه مورد نظر براي اصابت به هدف توسط اعمال نیروی سطوح کنترلی و سامانه‎هاي پردازشگر است.

هر يك از كارهاي قفل روي هدف و هدايت موشك تا برخورد به آن با توجه به فناوري‎هاي مورد استفاده مي‎تواند توسط انسان و يا به طور خودكار اجرا شود. این سامانه امکان تعقیب هدف را نیز به صورت خودکار فراهم کرده و امکان خروج از موقعیت شلیک را به هواپیما می‎دهد.

لازم به ذکر است سامانه هدفگیری اپتیکی در قیاس با رادارهای فعال و رادارهای تصویرساز محدودیت هایی دارد اما بسیار ارزانتر بوده و در بسیاری از شرایط جوی معمولی اثربخشی کافی دارد از این رو می‎توان از بمب‎ها و موشک‎های مجهز به این سامانه برای شرایط عادی و بردهای نچندان بلند به طور مؤثری بهره گرفت و موشک‎های گران‎قیمتر راداری را برای سایر مأموریت‎ها در نظر گرفت.

با مقایسه موشک کروز نمایش داده شده با نمونه‎های مشابه، در نظر داشتن حدود وزنی و ابعاد بال‎های آن و سایر پارامترهایی که توضیح آن مد نظر این گزارش نیست، می‎توان سرعت پیمایشی بیش از 0.6 ماخ را برای آن تخمین زد.

پیشران جت موجود در این موشک وظیفه حفظ این سرعت را به طور ثابت برای رسیدن به هدف بر عهده دارد که موجب اجرای سریعتر مأموریت در مقایسه با بمب‎های دورایستا با همین برد می‎شود. این بمب‎ها به دلیل عدم برخورداری از پیشران به  مرور دچار افت سرعت می‎شوند.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
ورودی هوای موتور جت موشک کروز هواپایه در زیر بدنه آن

برد بالای 100 کیلومتری این موشک که دستکم دو برابر بمب‎های قاصد است افزايش شعاع پوشش منطقه براي ضربه زدن توسط هواپيماي حامل مي‎شود. همانطور كه پيش‎تر اشاره داشتيم، با بهره‎گيري از این موشک و قاصد3 براي پوشش یک منطقه با عرض چند صد کیلومتر‌ حداقل به 50 درصد هواپيماي عمل كننده كمتر نياز است كه باعث ایجاد ظرفیت برای اجرای مأموریت‎های بیشتر در یک زمان مي‎گردد.

برد بالای 100 کیلومتر عملاً موشک کروز جدید را به يك سلاح دورايستاي تمام عيار تبديل نموده كه روند طي شده در سال‎های اخیر تلاش مجموعه متخصصان دفاعی کشور را براي رسيدن به بردهاي بالاتر در اين رده از تسليحات در عين حفظ دقت و هوشمندي سلاح را نشان می‎دهد.

در يك عمليات دوربرد نفوذ به خاك دشمن، برد بالاي این موشک تهديد از جانب نيروي دفاعي دشمن را به ميزان چشمگيري كاهش می‎دهد زيرا اساسا ‌با شليك اين موشك از فواصل دور و کاهش میزان نفوذ در فضای دشمن، هواپيماي عمل كننده از تيررس پدافند در امان مي‎ماند و اين تاكتيك حمله،‌ ريسك عمليات‎هاي ضربتي را حتي به دور از پوشش هوايي خودي به كمترين ميزان مي‎رساند.

از سوي ديگر دقت بسيار بالا و نزدیک به صفر، هوشمندي در تعقيب هدف و هدايت تمام خودكار، احتمال اصابت و انهدام هدف را نيز به بيشينه رسانده و در مجموع باعث افزايش تأثيرگذاري قدرت هوايي كشور مي‎گردد.

بنابراين موشک کروز جدید به معناي واقعي يك سلاح دورایستا و نقطه زن محسوب مي‎شود كه نقش مؤثري در افزايش كارايي نيروي هوايي در عمليات‎هاي خود دارد.

انهدام يك هدف با يك بمب امروزه توسط مجموعه بمب‎ها و موشک‎های جدیدی كه عملياتي شده‎اند ميسر شده و بضاعت كمّي نيروي هوايي با افزايش كيفي معجزه‎آساي تسليحات به تثبيت قدرت هوايي جمهوري اسلامي ايران در منطقه كمك شاياني کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 6
    با کدخدا نمی‌شود درافتاد!! داریوش قنبری نماینده مجلس شورای اسلامی
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    9 1
    مرگ بر اسرائیل | مرگ بر آل سعود
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    8 0
    حال کردم. مشرق مرسی.
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    7 0
    درود بر نیروی هوایی قهرمان و دلاورانی چون عباس بابایی - عباس دوران - حسین خلعتبری - منصور ستاری - اردستانی یاسینی و...... به امید سرافرازی تمامی رزمندگان و ارتشیان سرافراز میهن
  • محسن ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 0
    خدا قوت به امید روزی که این موشک ها رو قاهر نصب ببینیم
  • کمال ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    خدا بر درجات شهید ستاری بیفزاید،اینها حاصل تلاش های دلسوزانه ایشونه که پایه خیلی جیزهارو تو نیرو گذاشتن
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    یه مقاله هم در مورد کایت بذارید خب
  • reza ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 1
    انشاالله تل آویو وحیفا...
  • مهدی ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 0
    روز به روز قوی تر به امید و فضل خدا. سلاح واقعی ما خدائه ک اراده کنه شن های طبس رو دوباره میندازه بجونشون. صد البته که باید قدرت نظامی رو به حداکثر رسوند.
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    پس با ابلیس هم نمی شود در افتاد!
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    به جای قوی کردن قدرت دفاعی؛ این منافقا و سلطنت طلبای داخلی رو جمع کنین که از هر دشمنی خطرناکترن
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 0
    Target the israel
  • افشین تهران ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 0
    دست عزیزان نهاجا درد نکنه.بکوری چشم دشمنان و البته خائنین هر روز منتظر محصولی جدید از این مردان الهی هستیم تا همیشه ایران و ایرانی در امان بماند.
  • علیرضا ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 1
    یک کپی هم برای ظریف بفرستید. الحمدالله فیسبوک هستن. سریع نفرمایند امریکا با یک بمبش فلان میکنه. هرچند اینها در جای دیگر مشکل دارن امریکایی که در رأس نظام‌های حکومتی است یک کدخداست هر کس هم که با کدخدا دربیفتد ورخواهد افتاد و از بین می‌رود. داریوش قنبری نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی و تنها کسی که در این 4 ماه از توافق نامه دیدیم دفاع کرده
  • Shsh ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    كارتوني كه نيستن ؟!
  • حامد ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 1
    اسمش چیه قاصد4 ؟ موتورجتش از چه نوعیه توربو یا رم؟ پروژه کروز بالای 2000 کیلومتر چی شد؟
  • عمو پويا ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 1
    روحاني مچكريم خدا قوت. در كنار ديپلماسي و بهبود وجهه بين المللي ايران به دنبال قدرت نظامي هم هستيم ولي فرقش با سالهاي قبل اينه كه با رونمايي اين تسليحات در اين دولت ، در مورد ايران در اذهان عمومي خارجي جوسازي نميشه كرد چون راه جوسازي رو دكتر ظريف به طرز شايسته اي بسته. گذشت اون زمان كه رئيس جمهوري بره در سازمان ملل سخنراني كنه و سيل تسليحات نظامي و غير نظامي به اسرائيل سرازير شه اونم فقط براي سواستفاده از سخنراني رئيس جمهور ايران و مظلوم نمايي يهوديان. روحاني بازم مچكريم. احمدي باي باي
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    مشرق چرا از زیر دریایی مطلب نمیزاری ؟
  • یاور ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 1
    به نام خدا انشاالله روی جنگنده‌های ساخت خودمان با یامانه ناوبری خودما و انشاالله که با موفقیت کامل به لانه وهابیون و صهیونیستها و دشمنان ایران بخورد با غیرتها بلند بگویند انشاالله بی غیرتها هم منفی بزنند که دلشان خنک شود
  • یاور ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    به نام خدا انشاالله روی جنگنده‌های ساخت خودمان با یامانه ناوبری خودما و انشاالله که با موفقیت کامل به لانه وهابیون و صهیونیستها و دشمنان ایران بخورد با غیرتها بلند بگویند انشاالله بی غیرتها هم منفی بزنند که دلشان خنک شود
  • حسین ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    احسنت ماشاالله مرحبا خدا دلتان را شاد و موفقیت هایتان را روز افزون فرماید انشاالله ولی بنده که روز ارتش ندیدمش نکنه همون زمان قطعی مشکوک پخش زنده رد شده؟!!!
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    با ايمان و اراده قوي ميشه 10تا كد خدا له كرد مثل 8سال دفاع مقدس
  • حامد ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    این همه موشک واین همه جنگده ازرده خارج.! چه پولهایی که هدرمیره
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 1
    :مرکز مرکز شاهین سه :شاهین سه بگوشم :مرکز الان ما در فاصله 100 کیلومتری تل آویو هستیم و هدف رویت میشه :شاهین سه آتش به اختیار : یا زهرا
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اوب از همه بايد افراطي ها رو جمع كرد كه مطمئنا اونا هستن كه ميخوان ايران دچار مشكلات فراوان شه و آخرش بگن تقصير روحانيه.اينا خيلي از انتخابات 92 عقده دارن.آخه خيلي براشون بد شد كانديدشون فقط 3 ميليون راي آورد. افراطيها فهميدن ديگه جايي بين مردم ندارن منتظرن دولت سوتي بده دولتو خراب كنن تا شايد اينجوري بازم بتونن مردمو گول بزنن ولي بقول اسطورشون دكتر آبريزان اون ... رو لولو برد.
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    الان بمب های بدون پیشرانه (سقوط آزاد) jdam حدود 60 کیلومتر برد دارند
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آره ولی هوپیمای حامل برای رسیدن بمب به این برد باید از ارتفاع بالای 9000متر و سرعت های سابسونیک رهاش کنه ولی این موشک رو از ارتفاع و سرعت پائین تر هم میشه رها کرد حتی بدون ترس از کاهش برد در اثر تأثیر عوامل جوی و ...
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 1
    آمریکا با هیچ حالتی توان درگیری با ایران رو نداره مگر تهاجم فرهنگی که ما خودمون هم به اون ها کمک میکنیم
  • مصطفی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    خیلی جالب بود ولی یک سوال دقت کردید این تجهیزات نظامی کجاش ظریفه که اسم هایی مثل قاصدک و صدف ، شهناز کوچلو و مهین توپولی گذاشتن؟
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    محض نمونه در شرایط فعلی که استرس جنگ نیست ، یک هدف را نشان دهید که درست مورد هدف قرار گرفته باشد - کمتر مردم بیچاره را فریب دهید کشوری که در ان سربازان در خواب را به آسانی آب خوردن اسیر می کنند ، معلوم است چه وضعی دارد
  • ناشناس ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    هلی کوپتر های ساخت ترکیه چقد زیبا وپیشرفته بودند؟از ترکیه یاد بگیرید
  • ناشناس ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    ان شاء ا...
  • شهاب3 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    ان شاء ا... ما هم چند فروندجنگنده ی قاهر ومجهز به این بمب های بومی رو مثل ترکیه نمایش بدیم.امیدواریم.منتظریم...
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    خاک بر سر تموم ترسوهای بی غیرت.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    از کجا معلوم شاید اینها هم ماکت باشه مثل قاهر 313
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    به نظر میرسه اگه این موشک رو با نور و قادر مقایسه کنیم امکان نصب 3 تا 5 فروند اون زیر بدنه اف-4 و سوخو-24 هست بنا بر این با توجه به احتمال اصابت بالای اینها که برای مشابه خارجی 70 تا 80 درصد تخمین زده میشه، هر هواپیمایی که بلند بشه میتونه 2 تا 3 موشکش رو حداقل به هدف بزنه که خیلی خوبه
  • ناشناس ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    از اف22 واف35نباید ترسید؟این هواپیماها نابودگران واقعی هستند وخدا نکنه بالای خاک کشوری به پرواز دربیان
  • حجت ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    الان که کلا ایرانیا رو به سازمان مل راه نمی دهند اخوی
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    از تلاش نیروها برای این دستاوردها تشکر می کنم ولی ای کاش یک مقدار بیشتر سلیقه به کار می بردیم. اولین نکته اینکه پایه ای که برای حمل و نمایش موشک استفاده شده واقعا خیلی زشت بی سلیقه و ناشیانه بود به خصوص در رژه. خود موشک هم طراحی ظاهری و رنگ آمیزی زیبایی ندارد که این نشان از کیفیت پایین خود موشک هم خواهد داد. مثل پرایدی که مونتاژ شده اون هم با کیفیت خیلی پایین. محل جوشکاری خیلی ضخیم و ضمخت است
  • رشید ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    توی دهن کد خدا می زنیم
  • سوسان ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اگه ما یک چاقو دستمون باشه ودشمن یک شمشیر دسته طلا ما از انها برتریم چون چاقوی ما برای دفاع است و شمیرآنها برای دزدی وغارت ما میتونیم با یه چاقوی اشپزخانه دربرابر شمشیر دسته طلای دشمن بایستیم یاشاسین بوتون چالیشانلار.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    توی نمایش عملکرد موشک هدایت لیزری «بینا» ، نابینا بودی ندیدی چطوری هدف رو زد؟ یه سرچ بزن تو همین مشرق عکساش هست
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    پخش کننده مهمات همون بمب خوشه ایه ؟
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    طرح این موشک برای سطح به سطحه و یک خاصیت مهم کروز هواپایه یعنی بالک ها رو که باعث اثر هوا مثل هواپیما میشه رو نداره و بردش به ایین خاطر کم شده نیروی هوایی باید طراحی جدیدی رو انجام میداد و کروز هواپایه میساخت نه اینکه کروز معمولی که از سطح شلیک میشه رو یا تغییر برنامه ریزی هواپایه میکرد
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    از خدا باید ترسید خدا کشتی آنجا که خواهد برد وگر ناخدا جامه بر تن درد.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    کارگردان: مسعود ده نمکی!
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    خب بابا جون زودتر میگفتی شما رو میفرستادیم برای تأمین بازدارندگی دفاعی خوش رقصی کنی جلو دشمن دیگه موشک نمخواستیم فقط آخرش میشدیم مثل ژاپن و کره و ... که آمریکا باید اجازه بده تا یه محصول دفاعی بسازن!
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    نه ، مثل فرهنگ و ملیت و استقلال پرچم خراب شده ات نیست
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اول از نیروی هوایی بخواین یه چندتا فیلم درست حسابی از شلیکش نشون بده یه 10 - 20 تا تولید شده اش رو نشون بده بعد انشاالله
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    نیروی هوایی الهی! دمت گرم روی میراژ و بقیه هم نصب کن این موشک رو
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    گذاشتن یا نذاشتن بال برای بردی مثل این نیاز به حل یک مسئله بهینه سازی داره وهمچین کشکی نیست اما برای بردهای زیاد بله، باید بال باز شونده بزارن یا سوخت زیادی حمل کنه و با بیشترین سرعت ممکن براش بره اما برد بالا یه نیازمندی هم ایجاد میکنه و اون هم سامانه های ناوبری یا رادارهای تصویر ساز برای طی مسیر طولانی تا هدف هست که معلوم نیست وضعیت ما در اون مورد چیه ضمن اینکه نیروی هوایی برای جنگنده هاش موشک ساخته که جنگنده اون رو ببره تا نزدیک هدف البته من موشک هایی مثل آپاچی و همین تاروس رو بیشتر می پسندم؛ برد این نوع موشک ها باید بالای 150 تا 200 باشه و تنوع محموله هم داشته باشه در اینصورت به بال بازشونده نیاز هست
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    راه نمیدن چون مطمئن شدن هر چی بخوان وزارت خارجه میگه چشم؛ دیگه نیاز نیست راه بدن تا رو مخشون کار کنن
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    راه نمیدن چون مطمئن شدن هر چی بخوان وزارت خارجه میگه چشم؛ دیگه نیاز نیست راه بدن تا رو مخشون کار کنن
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    تا قاهر عملیاتی به دیگه به اخر دنیا رسیدیم
  • علی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    ما به خدایی ایمان داریم که از تمام ناوها،f35هاوبمب های اتمی امریکا قوی تر است. در مرام سگ صفتها نیست که با نوکرهای اسد الله در بیوفتند.
  • دم خروس ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    ناشناس 8:36 - این عزیز حرفش راجع به منافقا و سلطنت طلبا بود. شما که سینه چاک رئیس جمهور 0.7درصدی هستی چرا جبهه گرفتی؟
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    فیلمشو ندیدی؟ اون سرباز احمق مستحق ذلت بود کسی که بخوابه باید درد لگد دشمن رو به پهلوش بخره
  • حجت ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    می گند مردی پیش ملا رفتو گفت دعا کن خرم خوب شه. ملا گفت برو پیش بیطار(دامپزشک) مرد گفت رفتم و دوا داد. اما می خوام تو دعا کنی. ملا گفت: من دعا می کنم اما تا دوا نزنی فایده نداره
  • حجت ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    نه جانم. از بس شان و منزلت گذرنامه رو بردن بالا آمریکاییا روشون نمی شه مارو به کشور عقب موندشون راه بدن
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    هدف بعدی مذاکرات ژنو
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    این دولت احتیاج به سوهی داره؟؟ ! نه خدا وکیلی - همه چیز این دولت بجز برای ...ها خجالت آوره
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    شعور هم چیز خوبی ست ها!! اینقدر فسفر سوزاندی برای این .....ها
  • امید ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    احتمالا خودتم ماکتی و خبر نداری... یه ماکت زشت از یه ادم ترسو
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    فیسبوکی ها هم میگن این جزء همون ساختار نظامیه که با یه بمب آمریکا داغون میشه!!
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    ایول گزارش خوبی بود
  • داکر ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    نیروی هوایی ارتش دمت گرم واقعا مجاهدت پنهان دارد از اینکه دل های ملت ما راشاد می کنید بسیار بسیار ممنونم
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    موشك ضد موشكي ايران تاد كي به نمايش در مي آيد ؟
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    به زودی زود انشاءالله شاهد نابودی کدخدای شیطان صفت خواهیم بود
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    برد واقعی این موشک 200 کیلومتر هست !
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آقا موشکی هم ساختیم که با بقیه کشورها دوستی ایجاد کنه؟
  • عباس م 61 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    این موشک کروز هواپایه اسم مسم نداشت یا کاملا کپی هستو مجاز نیستید اسمشو عوض کنید.
  • شبکه خبری خلیج همیشه فارس ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    درود بر غیرت شما ارتشیان قهرمان
  • عباس م 61 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    ناشناس 10:26 همین ژاپن و کره ای که قبولشون نداری چادر زنان کشور ما ساخت اونجاست.
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 1
    موتور مینی جت که قراره 10 دقیقه کار کنه با موتور جت تروبوفن نسل چهار که باید 10 هزار ساعت کار کنه خیلی فرق می کنه دادش....
  • عباس م 61 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    از سرنشین بدون جنگنده قاهر 313 چه خبر
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اولا مگه گفتن موتور اف-16 ساختیم؟ دوما با همین 10 دقیقه ها میشه اهداف مهم رو تو عمق 100 تا 300 کیلومتری با کروزها و غیره منهدم کرد مهم هم نیست کروزش خوشگل مشگل باشه مهم اینه بتونه به هدف برسه و دقیق بزنه
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اگه چادر زنان ما ساخت اونجاست، از بی عرضگی خودمونه
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آره با توجه به اینکه ابعادش نزدیک به موشک نور و قادر هست ولی موتورش بیرونه بنا بر این جای حمل سوخت بیشتری داره و بردش حداقل به اندازه قادر هست یعنی 200 تا 220
  • سرباز ایران ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    زنده باااااااااد ایران
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    راجع به اون موشکی که شهید ستاری داره بازدید میکنه هم ای کاش توضیح میداید
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    مبارک باشد
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آقا شما هم از بچه های صنایع هوایی سپاه هستید یا وزارت دفاع هوافضا این سوپرآلیاژهای پایه نیکل گرید آ که وارد کردین از چین خیلی بی کفیت هستن چرا خودتون نمی سازید با اینها موتور جت 10 ساعت هم کار نمی کنه چه رسد به 2000 ساعت
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    جناب دم خروش و ناشناس 11:47 بنده هم نظرمو راجع به افراطيها گفتم .چرا به شما برخورده؟ در ضمن سلطنت طلبا هيچ مشكلي براي ايران و نظام نميتونن درست كنن بذار واسه خودشون حال كنن مردم يه بار به طرز فحيعي سلطنت رو برانداختن مشكل اصلي ايران افراطيونن.يه نگاه به اوضاع اقتصادي و سياسي 9 ماه قبل كشور بنداز خودت ميفهمي.
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    دستشون دردنکنه ولی اطلاق صفت کروز به یه بمب هدایت اپتیکی موتوردار صحیح نیست.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    نكنه صدام هم واسه شما كدخدا بود؟ آره خوب اگه به شما باشه كشور رو به وضعي دچار ميكنيد كه بوركينافاسو هم واسه ما شاخ و شونه بكشه مثل 8 سال خرابي اي كه بار آورديد. چي بوديم چي شديم.
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    تهاجم فرهنگيچه؟ چرا از تهاجم اقتصادي و سياسي حرفي نميزنيد كه دولت قبل هر چه قدر توانست به اين هدفشون ناخواسته كمك كرد.
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    انشالله خداوند به همه ی ما بصیرت عنایت کنه...
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    لطفا مسایل رو در جای خودش ببینید، و گرنه دچار التقاط می شوید... هر چی سره جاش...
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی
  • حسین ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    خداوکیلی تا وقتی دولت قبلی بود سلطنت طلبا و منافقا بیکار بودن و کاسب نبودن ...الان دعا به جونش می کنن رفته و صنه رو واسه جولان اونا خالی کرده...ضمنا ناتان هم دلش واسه دادا محمود تنگ شده اخه می دونین داستان پاسکاری شونو
  • ایران من ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اقتدار ارتش ایران در منطقه ستودنی است
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    شما یه نگاهی به موشک تاروس، اسکالپ/استورم شدو، آپاچی و ... بنداز، احتمالا نظرت عوض میشه
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آفرین پفک نمکی
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    ناشناس دومی تو دهنتو ببند که حال کل کل کردن با تو رو دیگه ندارم.
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ما به موشک های کروز زمین ظایه احتیاج داریم به این دلیل که برتری هوایی نداریم
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    آقا این همه ریز تحلیل نکنید دشمن سوء استفاده میکنه :(
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ژاپن و کره نیازی به محصول دفاعی ندارند که بخوان از کسی اجازه بگیرند. اونا با اقتصاد شکوفاشون دنیا رو در قبضه خودشون دارند و به ریش امثال ما که مثل بچه هایی که با هم دعوا می کنند پز موشک و تانک و هواپیما بهم میدیم می خندند! یه چیز دیگه هم بگم به اونایی که فقط به حرف این و اون گوش میدن و باور می کنند. فقط همیشه از خدا بخواهید با امریکا جنگی نشه. چرا که اگر شکست هم بخورند که نمی خورند کشور ما رو به دویست سال قبل برمی گردونند. یادتون باشه که کشور آمریکا هزاران کیلومتر با ما فاصله داره و هرچی از تسلیحات می بینیم فقط یه مشت کوچولو از خروارهاست. نمی خوام آمریکا رو گنده کنم ولی به خدا قدرت اول دنیا بودن الکی بدست نمیاد. مطمئن باشید مایه ش رو دارند که شدند اول. فقط یه نگاه به بودجه نظامی آمریکا بندازید . می دونید بودجه نظامی یک سال آمریکا از همه کشورهای دنیا بیشتره؟ عزت زیاد
  • ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    در جواب دوستاني كه ميگويند بايد اين موشك بال داشته باشه بايد عرض كنم اتفاقاً اين موشك داري طرح هوشمندانه اي هتش به سه دليل يك از ابعاد اين موشك اينجور به نظر مياد كه اين موشك ميتونه روي پهپاد كرار نصب بشه و دوماً اينكه اين موشك ميتونه زير جايگاه هاي حمل مهمات جنگنده هاي سبك مثل اف ٥ يا انشالله به زودي قاهر هم نصب بشه وسوماً وجود بال در موشك كروز به علت برخوردار بودن از سرعت مادون صوت ميتونه يك ضعف به حساب بياد به اينصورت كه با استفاده از بال سطح مقطع راداري موشك افزايش پيدا ميكنه و از فواصل دور توسط سيستم هاي راداري دشمن قابل شناسائي ميشه وبا توجه به سرعت كم تبديل به يك هدف آسان براي پدافند دشمن ميشه پس خواهش ميكنم قبل از اعلام نظر همهء احتمالات يك جنگ را درنظر بگيريد در ضمن بارها گفتم اين بارهم تكرار ميكنم موشك و هواپيما پيكان نيستند كه هركس راجع به رنگش نظر بده هر رنگ در نيروي هوايي براي منظور خاصي انتخاب ميشه مثلا ً يك رنگ براي استتار دريائي در نظر گرفته ميشه وديگر رنگ براي استتار زميني و الي آخر ًبعضي از رنگها هم نشانه خاصي در انبار داري و يا حتي از نظر عملياتي و آموزشي دارند كلا ً بايد عرض كنم كه مطلب تخصصي هستش
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    به هر حال الان موتورهای جت ساخت داخل داره روی کرار، موشک نور و قادر و رعد جواب میده موشک رعد که بردش رو 350 اعلام کردن اگه سرعتش رو 0.8 ماخ بگیری مدت پروازش میشه 21.5 دقیقه حدوداً ! ضمن اینکه قبلا منوچ منطقی گفته موتور جت هم ساختیم
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    مثل ترکیه؟ الان ترکیه جنگنده بومی داره؟ الان ترکیه چی داره؟ هلیکوچتر رو نمایی کرده معلوم نیست چیه اونم با یه شرکت خارجی. قبول دارم ترکیه خیلی پیشرفت های خوبی داشته. اما اونا توان مالی بالاتر و امکان همکاری با هر شرکتی که بخوان رو دارند و هنوز هم نتونستند توی تولیدات به پای ایران برسند. بعدش شما ترکیه رو به عنوان الگو معرفی میکنی؟
  • معین ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    با خدا باش با کدخدا هم میتونی در بیفتی مرگ بر امریکا
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    الشاسخینات-14.3 هنوز اسم نذاشتن
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    آره دیگه باباجون الان اگه اینا نبود امارات و ترکیه و ... با ما این رابطه رو نداشتن که؛ تا الان تاخته بودن به ایران ضمنا یه چندتاش بخوره توسر اسرائیل بقیه دنیا هم می فهمن باید با ما دوست بشن!
  • سرباز ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    پوست كد خداي شما كه كنده شده ،سيبيل هاش هم پيش كش براي تو. عجله نكن مدتي صبر كني خاكش هم ميكنيم اونم با چنگال ،مثل زمان جنگ كه دست خالي با ذكر حق بيني اين كدخدا و دار و دسته اش رو به خاك سرد ماليديم و با " آفتابه اسير ها گرفتيم".لبيك يا رهبرم
  • محسن ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    بالاخره یه نفر بصورت تخصصی و نظامی برخورد کرد آفرین خوشم اومد کلافه شدم از این نظرات آبکی بعضیها که هیچی از علوم نظامی نمیدونن و نظر میدن ان شاالله این بمب هدایت شونده(یا موشک کروز) روی قاهر313 نصب خواهد شد کوچک سازی ابعاد آن هم به منظور جاسازی در محفظه داخلی سلاح قاهر می باشد در ضمن مگه قراره فقط پروژه قاهر پیگیری بشه ؟ ممکنه پروژه های دیگه ای برای تولید جنگنده وجود داشته باشه که هم بزرگتر هم کاراتر از قاهر باشه! بدرود
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    یعنی شما میفرمایین که موشک ستار4 در ارتفاع پست به طرف هدف ادامه مسیر میده؟ تعریف کروز از نظر شما چیه؟
  • جواد رسولی ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 0
    انشا ءالله خدا قسمتون کنه ارزوی خیلی از شهدای جنگ بود.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    احسنت به اين توانايي بالا
  • سینا ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 1
    از نهاجا متشکریم اقا لطفا سریع تردشفق و قاهر را به تولیدانبوه برسانید اگر از هرکدام ۵۰فروند داشته باشیم ترکیه هیچ غلطی نمی تواند بکند وهمچنین امریکا و اسرائیل مهم تولید داخل است باید بسازیم بسازیم بسازیم یا علی مدد
  • حمید ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    جنگنده های ایرانی فقط یه مشکل داره یکم از لحاظ زیبایی خوب نیستن کشور هایی مثل روسیه و امریکا خیلی خوب نقش میدن اصلا معلومه جنگنده واسه اوناس ایران مث هشت سال دفاع مقدس طراحی میکنه و این زیاد جالب نیست
  • عباس اسلامی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    ترکیه عثمانی و عربستان وهابی پایگاه نظامی غرب هستند و از خود فاقد هر گونه اراده هستند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس