گروه فرهنگی مشرق - جمال شورجه کارگردان متعهد سینمای کشورمان در خصوص بازگشت قهرمان به سینما، عنوان کرد: قصهمند بودن فیلمها و داشتن قهرمان در فیلمها دو مقوله جدا از هم نیستند، چرا که هر قصهای به یک شخصیت اصلی نیاز دارد.
وی افزود: اگر فیلمهای ما واجد یک قصه تعریف شده کلاسیک باشند، هم فیلمها قصه خواهند داشت، یعنی ماجرایی که شروع، میانه و پایانی که قطعا در انتهای اثر پیام به مخاطب منتقل میشود و اینها همه مستلزماین هستند که فیلم قصه داشته باشد و قصه فیلم دارای قهرمان و ضد قهرمان باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» ادامه داد: قهرمان و قصه در هم عجین هستند، قصه نیاز به قهرمان دارد و قهرمان شخصیتی است که مخاطب با آن همزادپنداری میکند و برعکس ضد قهرمان شخصیتی است که مخاطب با او ارتباط پیدا نمیکند و همواره به دنبال تفرق قهرمان و ضد قهرمان است.
وی تاکید کرد: قهرمان از نیازهای جدی سینمای قصهمند است.
شورجه از قهرمان در سینمای ایران به عنوان سکه نایاب یاد کرد و گفت: عمده فیلمهای سینمایی ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نمیکند و غالب فیلمهای جشنواره گذشته متاسفانه فیلمهایی بدون قصه و قهرمان بودند.
وی افزود: برای آنکه سینمای ما از رکود مخاطب نجات پیدا کند و همچنان مردم با سینمای عاطفی برقرار کنند، نیاز است با فیلمهای سینمایی واجد قصه و قصه فیلمها واجد قهرمان باشد. البته خط سیر داستانی فیلمهایی که بر روی چه مسیری حرکت میکند و چه پیامی را منتقل میکند، نیز مهم هستند.
شورجه خاطرنشان کرد: اگر موضوعی کم اهمیت را دستمایه قصهای قرار دهیم باز هم مخاطب ارتباط لازم را برقرار نخواهد کرد چرا که آن موضوع و مفهوم در میان جامعه عمومیت ندارد و یک موضوع شخصی تلقی میشود.
این کارگردان سینمای ایران تاکید کرد: برای رسیدن به سینمای ما به نقطهای که از ارتباط کافی و لازم با مخاطب بهره ببرند، نیاز به قهرمان در سینما داریم که این قهرمان شخصیتی است که آرمانها و آرزوهای مخاطب با آنها دنبال میشود.
کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعریف قهرمان را واکاوی کنیم، نیاز به وقت بیشتر یا اساسا برگزاری سمیناری درباره این موضوع داشته باشیم که مؤلفههای قهرمان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان را در آن تعریف کنیم و به آن دست پیدا کنیم.
شورجه اظهار داشت: برای احیای سینمای مخاطب محور نیاز به این است که فیلمهای سینمایی ما از قهرمانها استفاده کند.
وی در پایان با اشاره به مصوبه جدید سازمان سینمایی، مبنی بر اولویت ساخت فیلمهای قصهمحور و بدون پایان باز، خاطرنشان کرد: اگر آئیننامه و اعلام اولویتهایی از سوی سازمان سینمایی صورت گرفته برای جذب هرچه بیشتر مخاطبین با سینما است.
وی افزود: اگر فیلمهای ما واجد یک قصه تعریف شده کلاسیک باشند، هم فیلمها قصه خواهند داشت، یعنی ماجرایی که شروع، میانه و پایانی که قطعا در انتهای اثر پیام به مخاطب منتقل میشود و اینها همه مستلزماین هستند که فیلم قصه داشته باشد و قصه فیلم دارای قهرمان و ضد قهرمان باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» ادامه داد: قهرمان و قصه در هم عجین هستند، قصه نیاز به قهرمان دارد و قهرمان شخصیتی است که مخاطب با آن همزادپنداری میکند و برعکس ضد قهرمان شخصیتی است که مخاطب با او ارتباط پیدا نمیکند و همواره به دنبال تفرق قهرمان و ضد قهرمان است.
وی تاکید کرد: قهرمان از نیازهای جدی سینمای قصهمند است.
شورجه از قهرمان در سینمای ایران به عنوان سکه نایاب یاد کرد و گفت: عمده فیلمهای سینمایی ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نمیکند و غالب فیلمهای جشنواره گذشته متاسفانه فیلمهایی بدون قصه و قهرمان بودند.
وی افزود: برای آنکه سینمای ما از رکود مخاطب نجات پیدا کند و همچنان مردم با سینمای عاطفی برقرار کنند، نیاز است با فیلمهای سینمایی واجد قصه و قصه فیلمها واجد قهرمان باشد. البته خط سیر داستانی فیلمهایی که بر روی چه مسیری حرکت میکند و چه پیامی را منتقل میکند، نیز مهم هستند.
شورجه خاطرنشان کرد: اگر موضوعی کم اهمیت را دستمایه قصهای قرار دهیم باز هم مخاطب ارتباط لازم را برقرار نخواهد کرد چرا که آن موضوع و مفهوم در میان جامعه عمومیت ندارد و یک موضوع شخصی تلقی میشود.
این کارگردان سینمای ایران تاکید کرد: برای رسیدن به سینمای ما به نقطهای که از ارتباط کافی و لازم با مخاطب بهره ببرند، نیاز به قهرمان در سینما داریم که این قهرمان شخصیتی است که آرمانها و آرزوهای مخاطب با آنها دنبال میشود.
کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعریف قهرمان را واکاوی کنیم، نیاز به وقت بیشتر یا اساسا برگزاری سمیناری درباره این موضوع داشته باشیم که مؤلفههای قهرمان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان را در آن تعریف کنیم و به آن دست پیدا کنیم.
شورجه اظهار داشت: برای احیای سینمای مخاطب محور نیاز به این است که فیلمهای سینمایی ما از قهرمانها استفاده کند.
وی در پایان با اشاره به مصوبه جدید سازمان سینمایی، مبنی بر اولویت ساخت فیلمهای قصهمحور و بدون پایان باز، خاطرنشان کرد: اگر آئیننامه و اعلام اولویتهایی از سوی سازمان سینمایی صورت گرفته برای جذب هرچه بیشتر مخاطبین با سینما است.