بابی ساندز در سال۱۹۸۱ و در شصت و ششمين روز از اعتصاب غذای خود در زندان مخوف «ميز» بريتانيا بر اثر ضعف مفرط بدنی جان باخت، اما سال‌ها بعد از آن واقعه زنده تر از هر زمانی نشان می دهد.

گروه تاریخ مشرق - بابی ساندز يكی از سرسخت‌ترين مبارزان سياسی در بريتانيا بود كه برای رهايی ايرلند شمالی و بلفاست (پایتخت) از قيد حكومت دولت مركزی بريتانيا می‌كوشيد و وقتی هم كه در بند افتاد و به زندان اين دولت رفت، برای احقاق حق و نشان دادن صلاحيت كسانی كه برای برقراری يك دولت مستقل در ايرلند شمالی می‌كوشند، دست به اعتصاب غذا زد. برخلاف آنچه دولت انگليس می‌پنداشت، از اين كار دست برنداشت و حاضر شد جانش را هم بر سر اين مساله بگذارد و تمام فشارها و اقدامات دولت بريتانيا برای قطع اين روند نيز او را از اين كار باز نداشت.

جُرمی كه برای ساندز تراشيدند و از آن طريق توانستند وی را زندانی كنند، حمل سلاح‌های غيرمجاز و استفاده از آن‌ها برای پيشبرد اهداف سياسی جمهوری‌خواهان ايرلند و تقويت ارتش جمهوری‌خواه اين كشور بود. ساندز برای اعتراض به نحوه برخورد فوق با خود، در دوران بازداشت، دست به اعتصاب غذا زد و از آنجا كه ماجرای سرسختی و آرمان‌طلبی او سر و صدای زيادی را به پا كرده بود، توجه اكثر جهانيان به وی و كارهايش جلب شد و به سرعت تبديل به چهره‌ای بسيار مشهور گشت.

اعتصاب یک حرکت جمعی بود که بابی ساندز آن را رهبری می‌کرد. او وقت شروع اعتصاب, غذای خود را طوری انتخاب کرد که دوره بحرانی‌اش با عید پاک مقارن گردد که از زمان کشتار 1916 در آلستر ایرلند، حالت هیجانی و عاطفی خاصی بر می‌انگیخت.

بابی ساندز در سال۱۹۸۱ و در شصت و ششمين روز از اعتصاب غذای خود در زندان مخوف «ميز» بريتانيا بر اثر ضعف مفرط بدنی جان باخت، اما سال‌ها بعد از آن واقعه زنده‌تر از هر زمانی نشان می دهد و كاملاً مشخص شده كه او برای مبارزان ايرلندی و در ذهن آنها همچنان زندگی می‌كند و ياد وی وسيله ای براي هدايت مبارزان ايرلندی در ادامه كوشش شان برای برچيدن نفوذ دولت مركزی انگليس از ايرلند شمالی و آزاد شدن آنجا همانند ايرلند جنوبی است كه سال‌ها است با سيستم جمهوری و دور از دخالت دولت انگليس هدايت می شود و يك الگو برای بلفاست بوده است.

بابی ساندز پس از مرگ از آنچه بود نيز بزرگتر شد و تبديل به الگوی نسل جديدی شد كه از ابتدای دهه۱۹۸۰ به بعد در تاسی از نسل‌های قبلی براي برچيدن حكومت سلطنتی از بلفاست به كوشش پرداختند و به تلاش برای داير كردن حكومت جمهوری در ايرلند ادامه دادند. همين امروز هم پوستر و تصوير بزرگی از ساندز در خيابان مشهور فاليس شهر بلفاست بر ديوار نصب است.

تصاویر زیر، روایت متنوع و زنده‌ای از زندگی این مبارز استقلال‌طلب ایرلندی و پیامدهای مبارزات او است:


بابی ساندز


بابی ساندز


بابی ساندز

بابی ساندز

بابی ساندز

بابی ساندز در وسط عکس گیتار در دست دارد


بابی ساندز

حامیان ساندز برای نجات او بسیار تلاش کردند


بابی ساندز

اعتراضات علیه دولت انگلیس و مارگارت تاچر


بابی ساندز

بابی ساندز


بابی ساندز


بابی ساندز


بابی ساندز


بابی ساندز

بابی ساندز

بابی ساندز


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    بابی ساندز روحت شاد. مرگ بر استعمار انگلیس
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    خيابان غربي سفارت روباه پير (پادشاهي بريتانيا كبير و آلستر (ايرلند شمالي) نام اين مبارز را بر خود دارد. مشرق جان! آلستر ايرلند همان ايرلند شمالي مي شود.
  • سامان ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    اسمش را روی خیابانمان غلط نوشته ایم!!! زود اصلاح شود....
  • مهدی ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    مثل اکثریت قریب به اتفاق تابلوهامون توی دو تا کلمه انگلیسی چهار تا غلط املایی داریم!
  • جاودانی ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    مگه انگلیس (یا همان روباه پیر) آبرو هم داره!!
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    3 0
    امیدوارم روزی انگلیس تجزیه شده و تکه تکه شود
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    2 0
    Bobby Sands درسته
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 0
    مرد بوده يا زن؟
  • علی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 3
    از دیدگاه من بابی ساندز یک جدایی طلب بوده و هر دولتی حق داره برای حفظ تمامیت ارضی خودش دست به هر کاری بزنه,مشرق لطفاً حذفش نکن
  • علی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    2 3
    از دیدگاه من بابی ساندز یک جدایی طلب بوده و هر دولتی حق داره برای حفظ تمامیت ارضی خودش دست به هر کاری بزنه,مشرق لطفاً حذفش نکن
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      0 0
      عمو مملکتش توسط یه کشور دیگه اشغال شده جدایی طلب چیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس