سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح اظهارات آقای عسگریان در مصاحبه ایشان با سایت مشرق‌نیوز گفت: وزارت امور خارجه حسب وظیفه ذاتی خود وضعیت ایرانیان در خارج از کشور خصوصاً زندانیان ایرانی و از جمله فرزند همکار محترم این وزارت‌خانه را دنبال می‌کند.

گروه بین الملل مشرق-  خانم "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در حالی به مصاحبه پدر "علی عسگریان" زندانی ایرانی دربند در ترکمنستان واکنش می‌دهد که نه‌تنها خبرنگار "مشرق"، بلکه خانواده‌های زندانی های ایرانی در ترکمنستان امکان پرسیدن سؤال‌های‌شان را از مقامات وزارت خارجه ندارند.

خبرنگار "مشرق" دیروز در تماس تلفنی با آقاجانی معاون سفیر کشورمان در ترکمنستان خواستار راهنمایی و توضیحات بیشتر در این خصوص شد که وی در پاسخ این گونه عنوان کرد که "ما اخبار کذب منتشرشده در رسانه شما را زیر نظر داریم و آنها را به علاوه مستندات خود به خانم افخم ارائه کرده‌ایم."

با انتشار مصاحبه پدر "علی عسگریان" خانواده‌های زیادی با "مشرق" تماس گرفتند و خواستار پیگری پرونده بستگان‌شان که بدون دلیل و بعضا در دادگاه‌های غیابی محکوم شده‌اند هستند.

متن زیر، جوابیه مکتوبی است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برای مشرق فرستاده است:

سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح اظهارات آقای عسگریان در مصاحبه ایشان با سایت مشرق‌نیوز گفت: وزارت امور خارجه حسب وظیفه ذاتی خود وضعیت ایرانیان در خارج از کشور خصوصاً زندانیان ایرانی و از جمله فرزند همکار محترم این وزارت‌خانه را دنبال می‌کند و جناب آقای عسگریان نیز در پیگیری‌هایی که در این زمینه داشته‌اند از روند کارهای انجام شده تا حد قابل قبولی مطلع می‌باشند.

مرضیه افخم گفت : لازم به ذکر است درخصوص وضعیت همه ایرانیان دستگیر شده در ترکمنستان، دکتر ظریف در مذاکرات با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکمنستان موضوع را بطور تفصیلی طرح و گفتگو نموده‌اند و پیرامون راه‌های حل مشکل مسؤولین دو کشور در سطوح دیگر نیز تبادل نظر داشته‌اند و یافتن راهی برای آزادی و بازگرداندن ایرانی‌های دستگیر شده در ترکمنستان در دست بررسی و پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریـح کرد : وزارت خارجه در چارچوب قوانین حقوق بین‌الملل، کنوانسیون‌های مربوطه و عرف دیپلماتیک و کنسولی با جدیت پیگیر استیفای حقوق ایرانیان در همه نقاط جهان است و توهین و هتک حرمت ایران و ایرانی پذیرفتنی نیست.

افخم همچنین درخصوص خبر منتشره به نقل از سفیر کشورمان در ترکمنستان گفت: این نقل قول, دقیق نیست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • امان از طاغوت ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    دم این وزارت خونه گرم که جواب مشرق رو هم میده.
  • حمید ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    پدرم اکنونن 5 سال است در کشور ترکمنستان زندانی می باشد. وزارت و سفارت از بی گناهی پدرم آگاهند! پدرم در حال نابودی می باشد.بی گناهی پدرم در دادگاه انقلاب کشورمان هم ثابت شده است. ما به کجاه پناه ببریم؟
  • کیومرث3 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خیلی جالب بود.تا هر قضیه ای که مورد توجه دولت و دولتمردان نیست اگر رسانه ای شود هزار صاحب پیدا می کند ولی در غیر حالت رسانه هر موضوعی در اکثر حالات بی اهمیت و یتیم می باشد.دمت گرم اقای عسگری و جناب مشرق عزیز
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    دم وزارت خارجه هم گرم که اخبار رسانه ها رو هم دنبال می کنند .
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    از مسئولین وزارت خارجه تشکر میکنم که به رسانه ها توجه می کنند . این قابل درکه که مشکلات بین المللی نیاز به دقت و بررسی بیشتر داره
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    بازم خداروشکر وزارت ي اطهارنظري کرد تو تحريم شرکتا که....
  • بیست وسی ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    پرچمت بالاست مشرقم
  • جلال ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ماشاا... روزنامه هم ميخوانند
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خداروشکر به منقد نتوپیدن این سری
  • حمید ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    پدرم اکنونن 5 سال است در کشور ترکمنستان زندانی می باشد. وزارت و سفارت از بی گناهی پدرم آگاهند! پدرم در حال نابودی می باشد.بی گناهی پدرم در دادگاه انقلاب کشورمان هم ثابت شده است. ما به کجاه پناه ببریم؟
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    وزارت لبخند به خارج منظورتونه؟
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    اين ملت به چي مثبت ميدن؟ يعني تا الان پدر 26 نفر در ترکمنستان زنداني هستند؟ يا 26 نفر نويسنه کامنت اوليه را کاملا مي شناسند که حرفش را تاييد مي کنند؟!
  • ارش ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ناشناس اینقدر نمیفهمی مردم به خاطر حس نوعدوستی مثبت داده اند اگر به فرض این بلا سرپدرخودت امده بود همین حرفامیزدی؟
  • بیتا 0 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    اگه اخبار مشرق کذبه، دولت یازدهم که کلهم دولت راستگويانه!!!!
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    آقاي آرش مثبت و منفي دادن به معني تاييد حرفهاست و نه حس نوع دوستي ، خوب راست ميگه بنده خدا . يعني اگه يکي دروغ هم بنويسه ملت به خاطر حس نوع دوستي دروغشو تاييد ميکنن؟
  • ضد غرب ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    افخم عادت داره فقط اقدامات رو چه داخلی، چه خارجی! محکوم کنه، برای این کارش حقوقم میگیره!
  • هومن ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    واقعا دم وزارت خاجه گرم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این واقعیات رو هم بدونید بد نیست در مورخه 93/1/8 رحمت اسدی بازیکن ملی پوش پینت بال در کشور تایلند ربوده می شود . خانواده وی با سفارت ایران در تایلند تماس می گیرند: پرسنل سفارت به او می گویند امروز هشتم فروردین تعطیل است ، شنبه و یک شنبه نهم و دهم فروردین تایلند تعطیل است ، 11 فروردین بین التعطیلین است پرسنل سفارت مرخصی هستند ، دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی سفارت تعطیل است ، 13 فروردین به مناسبت سیزده بدر سفارت تعطیل است ، پنج شنبه 14 فروردین شهادت است سفارت تعطیل است ، 15 فروردین جمعه سفارت تعطیل است ، 16 و 17 فروردین تایلند تعطیل است ، 18 فروردین تماس بگیرید در اسرع وقت به کار شما رسیدگی خواهد شد...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 18 فروردین با سفارت ایران در تایلند تماس گرفته می شود سر کنسول ایران هنوز نه از ربوده شدن خبر دارد نه از انتقال به امارات ؟؟؟؟؟ با سفیر ایران در دبی تماس گرفته می شود در آنجا نیز وضع به همین گونه است و آنها هم از هیچ چیز خبری ندارند؟؟؟!!! به خداوند قسم که این حقیقت محض است ، الان 37 روز از ربوده شدن رحمت اسدی ملی پوش پینت بال می گذرد و هنوز خاناده وی با وجود وراجعه هر روزه به وزارت خارجه هیچ اطلاعی از سرنوشت او ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • payam ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    دکتر ظریف در مذاکرات با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکمنستان موضوع را بطور تفصیلی طرح و گفتگو نموده‌اند و پیرامون راه‌های حل مشکل مسؤولین دو کشور در سطوح دیگر نیز تبادل نظر داشته‌اند و یافتن راهی برای آزادی و بازگرداندن ایرانی‌های دستگیر شده در ترکمنستان در دست بررسی و پیگیری است. یکی به من بگه چرا اکثر جواب مسئولان اینه در دست بررسی و پیگیری است؟؟واقعا اینقد موضوع پیچیده است که نیاز به بررسی داره؟به هرحال امیدواریم این بررسی ها به نتیجه برسه
  • قاسم ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ما این اقدام رو محکوم می کنیم!
  • جواد ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    دوست من یعنی دیگر کار ندارد؟ پس صبح ها بلند میشود می آید وزارت خارجه وبعد صبحانه کاری میخورد پس این ها کار نیست؟ چرا زحمت دیگران را ضایع میکنی؟
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    بابا جواب محکم بابا موضع گیر بابا اعاده کننده حیثیت ملی
  • علي ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    واي چقدر تاسف بار است، اين عزت در سياست خارجي است... کشوري که تا ده سال پيش نفس نمي تونست بکشه، داره مارو تحقير مي کنه و سفير ما هم با اونا همدست شده و مصاحبه همسو با اونا مي کنه... بابا مرز رو ببندين اگه اونا تونستن نفس بکشن... واقعا تاسف بار است... ايران بزرگ و تمدن بزرگ و تاريخ کهن اين سرزمين را احيا کنيد...
  • یک راننده کامیون ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ترکمن ها رفتار حیوانی با مسافرین ایرانی دارند . برخوردهای زشت و خارج از انسانیت بااتباع ایرانی دارند و به سفارش امریکا برای اینکه پای تجار و رانندگان ایرانی را از ترکمنستان کوتاه کنند برای آنها پاپوش درست می کنند .
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    یکی از دلایل زندانی کردن تبعه های ایرانی بالا کشیدن اموال شرکت های ایرانی است این موضوع بیش از بیست سال در ترکمنستان سابقه دارد
  • صفی آبادی ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    وزارت خارجه ما فقط جواب انتقادات داخلی رو میده انگار وزارت داخلیه! بابا یه چیزی هم به این طرفای غربی هم بگید هی تهدید هی تحریم هی بی ادبی شما هم ک...
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    وزارت خارجه ایران یکی از منفعل ترین وزارت خارجه ها در جهانه,ربطی هم به جناح دولت نداره کلا همین جوریه,کارش فقط محکوم کردن وارسال پیام صلح ودوستیه  
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    لطفا از پای فیسبوک بلند شید جنابان خنده !
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    از نظر بعضی ها ظاهرا فقط به فقط خودشون آدم حساب میشن و مثل اربابان آمریکایی هر کس با ما نیست تروریست است، اینها هم هیچکس غیر از خودشان را جز بشریت به حساب نمی آورند و انوقت شعار زنده باد مخالف شان گوش خودشان را کر کرده است
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    بدبختی اینه که ما کسی رو نداریم که از حقوق ما دفاع کنه ، اون کودک مراغه ای رو که یادتونه ، سفارت ایران به بیمه آلمان نامه زده که بیمه این کودک معصوم رو قطع کنن ، همین سفیر ایران تو ترکمنستان همه زندانیان رو قاچاقچی و غیر مجاز اعلام کرده دیگه از دیگر کشورها من و شما چه انتظاری باید داشته باشیم ، فقط بلدیم از حقوق عربها دفاع کنیم انگار دولتهای ما حافظ حقوق عربها در ایرانن
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    هههههههههه احسنت طرف داره تو زندون تو غربت میپوسه و وزارت خارجه ولش کرده به امون خدا اون وقت ازش تشکر میکنین که لطف کرده و به انگشت محترم زحمت داده و یه کلیکی هم تو اینترنت کرده
  • متنقد با شناسنامه ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    خانم افخم نتيجه گفتگو با وزير خارجه تركمنستان و لبخند ديپلماتيك چي بود ؟اين رو هم بفرماييد ممنون مي شويم
  • هوتن ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    کلافه شدیم از کلی گویی خجالت بکشید حیا کنید از خدا بترسید اگه اولاد و یا فامیل خودتان هم بود همین برخورد را داشتید؟؟؟!!!!!!!!!!
  • سهیل ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    سلام مطلب دیگری در باره مصاحبه پدر زندانی ایرانی نوشتم که منتشر نشد ولی باز دلم نیامد ننویسم. فقط یک نکته اینکه رفتار وزارت خارجه ایران را با ورازتخانه های مشابه سایر کشور ها در پیگیری حقوق اتباعشان مقایسه کنید عمق فاجعه روشن می شود. دیپلماتهای ایرانی در بخش قسمت کنسولی سفارتها باید بیشتر متوجه حقوق ایرانیها باشند.
  • اسکندری ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    خوب کیومرٍث جان تا جایی که ما می دانیم نفس وظیفه هر رسانه ونشریه ای همین است اگر رسانه ای نشود مردم چگونه اصلاع پیدا کنند.اصلا رسانه ها را ایجاد کردند تا آگاهی مردم بالا برود.
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    بياييد فرض كنيم:چند نفر نيروي نظامي ايراني را ان طرف دنيا درحريم داخلي يك كشور اروپايي بجرم ورود غير مجاز و جاسوسي دستگير كنند. وزارت امور خارجه فعال ولبخند بر لب ما خيلي سريع شرايط ازادي انها را باامكانات واقتدار خود فراهم كند انهم با پذيرايي عالي وانواع هدايا وسوغاتي ومهمتر از همه بدرقه رييس جمهور ان كشور اروپايي. (خدايا خواب ميبينم؟)
  • محمد ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    خانم افخم اگر از شما و همکارانتان سوال نشود پس از چه کسی بپرسیم؟؟؟؟؟؟ آیا خبر دارید کاپیتان سیروس ابراهیمی از متخصصین کشتیرانی کشورمان فقط به دلیل همراه داشتن دارو به 19 سال حبس محکوم شده؟ آیا میدانید کسی به دلیل داشتن تفنگ بادی به 12 سال حبس محکوم شده و هرکدام 2/5 سال از محکومیتشان را گذرانده اند!!! پس شعار انتخاباتی آقای روحانی که عزت ایرانی بود چه شد؟!!آیا عزت ایرانی همین بود؟!
  • حمید ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    ناشناس خان به جای اینکه ادای روشن فکر ها رو در بیاری یکم درکتو بالا ببر! پدرم 5 سال بدون انجام هیچ گناهی زندانی است، هیچ گناه! اگه نمیتونی درک کنی، حداقل سعی کن!
  • افشین تهران ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    به روح مذاکرات خدشه وارد میشه!!!!!!!!!!!!
  • افشین تهران ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    نه منظور اون عزت ایرانی نبوده بلکه این عزت ایرانی همسایه ما رو کفتن قوت میدن یعنی میبرن مهمونی تو کاخ بهش سکه میدن.5تاهم
  • افشین تهران ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    1ماه مرز ایران رو ببندند هم دولت وهم مردم ترکمنستان ادم میشن میفهمن که مسجد جای ......نیست اما کو ان دولت شجاعی که اینکار رو بکنه.کشوری که هیچ راه امنی جز ما به دریا نداره باید اینجوری به ریش ما بخنده و سفیر با غیرت ما هم بره با اونا دم خور بشه و سنگ اونا رو بسینه بزنه.
  • کل حسن ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    پس معنی اقتدار ملی را هم فهمیدیم بله
  • میلاد ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    شما که به این نظرات بها نمیدین چرا این سایت گذاشتین بیش از دو سال که بهتون پیام میفرستیم ازوضعیت زندانیان وکامیونهایشان که میلیون ها قیمت دارن خبری بما بدین چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی شــــــــــــــــــــــــــــــــــد.چه کـــــــــــــــــــســــــــــــــــی پیگیرشده ؟
  • میلاد ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    سلام ما تا کی منتظر بمونیم تا مسئولین برای زندانیان ایرانی در ترکمنستان کاری بکنند.آخه این چه وضعیه .ماچه گناهی داریم که ایرانی هستیم...............
  • سحر ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    به نظرمن اگرهمه دست به دست هم بدیم وبرای دفاع زندانیان مان اقدام کنیم.همه بریم جلو سفارت یا وزارت خارجه یامجلس حتی شده چادر بزنیم یک دست صدا نداره باید هماهنگ باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس