کد خبر 306722
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

سایت سیریا ستیبس دیروز گزارشی دولتی را منتشر کرد و در آن به بیان میزان آسیب ها و اسناد و مدارک این شهر و حومه آن و هتل سفیر معلولا که تقریبا خراب شده و غارهایی که در حومه این شهر به منظور جستجوی گنج و همینطور برای استحکامات حفر شده بودند، پرداخت.

به گزارش مشرق، پس از آنکه یک هیئت کارشناسی از سوی اداره آثار باستانی ریف دمشق به منظور بررسی میزان خسارت وارده به شهر معلولا، از این شهر دیدار کردند، رئیس آثار باستانی گزارشی در خصوص میزان خرابی های این شهر و آثار باستانی مسیحی آن چند هفته پس از آنکه ارتش کنترل آن را به دست گرفت، منتشر کرد. 

سایت سیریا ستیبس دیروز گزارشی دولتی را منتشر کرد و در آن به بیان میزان آسیب ها و اسناد و مدارک این شهر و حومه آن و هتل سفیر معلولا که تقریبا خراب شده و غارهایی که در حومه این شهر به منظور جستجوی گنج و همینطور برای استحکامات حفر شده بودند، پرداخت.

شورشیان مسلح با تخریب پایگاه ها و محراب‌ها و رنگ کردن مجسمه ها و تابلوهای سنتی و کندن صلیب و آتش زدن آن  شروع به از بین بردن آثار مسیحی کردند و در محرابها و در ضریح ها به دنبال گنج و بقایای اجساد راهبان بودند.

بر اساس اطلاعاتی که منابع مربوطه در گفتگو با "السفیر" بیان داشتند، عملیات غارت در دو سطح صورت می گرفت اول سازمانی که با توطئه و همکاری تروریستها و با اطلاع از ارزش تاریخی مکان های غارت شده، به تجارت این آثار می پرداخت و دوم حامیان تروریستهایی بودند که از حضور آنها در این شهر سوء استفاده کرده و درپی دست یابی به اهداف خود بودند.

جبهه النصره وابسته به القاعده، در دور دوم درگیری ها در پایان سال گذشته قوی ترین گروه مخالفان سوری به شمار می رفت که کنترل شهر معلولا را به دست گرفت. در این گزارش میزان غارت صورت گرفته در این شهر از جمله کلیساهای باستانی و جدید آمده است بی آنکه خسارت های مالی حاصل از آن برآورد شده باشد:
گزارش اداره آثار باستانی دمشق از میزان خسارت ها:

معلولای تاریخی:
خانه ها و کوچه های این شهر با خاک یکسان شدند و تمام دیوارها و سقف خانه ها با بافت سنتی و ساخته شده از سنگ و گل و خشت که احیانا سه طبقه نیز بودند، فرو ریختند همانطور که آثار سنتی و باستانی از بین رفتند.
مقبره ها و غارها:
بسیاری از غارها و مقبره های باستانی و درب های موجود در این شهر با انگیزه جستجوی گنج تخریب و یا شکسته و به سنگرهای مستحکم تبدیل شدند. از غارهایی که بیشترین خسارت را دید می توان به غار موجود در حرم دیر قدیسین سرکیس و باخوس و غار نزدیک هتل السفیر اشاره کرد.

-    دیر تقلا
مقام اصلی این کلیسا که ضریح قدیسه تقلا در آن قرار دارد به طور کامل در آتش سوخت بدون آن که سرنوشت کلکسیون اشیای قیمتی و مقدس آن و مجسمه های با اهمیت آن مشخص شود. درب ورودی دیر و گذرگاه منتهی به آن در معرض تخریب و  آتش سوزی قرار گرفت و کلیسای یوحنا که در داخل دیر مارتقلا قرار داشت در آتش سوخت و اشیای قیمتی آن غارت شد و بقیه لوازم و بناهای داخل آن از جمله محراب, صلیب ها, مجسمه ها و تابلوهای دیواری تخریب شندد و برخی عبارتهای تکفیری بر روی دیوارهای کلیسا نوشته شد و تعدادی از مجسمه ها نیز به وسیله رنگ نابود و محو شدند. 
-    دیر سرکیس و باخوس
قدمت این بنا به اوایل قرن چهارم میلادی باز می گردد. دیوارهای غربی و شرقی آن بر اثر اصابت خمپاره تخریب و دچار آسیب جدی شد. گنبد این بنای بزرگ از چند جهت بر اثر تماس خمپاره تخریب شد به گونه ای که صلیبهای این گنبد بزرگ و ناقوس آن ویران شدند. محراب اصلی مرمرین آن و صلیب چوبی قرار گرفته بر روی آن شکست و بخش زیرین محراب به طمع رسیدن به گنج تحت عملیات حفاری قرار گرفت و همه آثار منقول داخل آن از جمله مجسمه های مقدس و مجسمه معلولا به سرقت رفت.

-    کلیسای مارلاوندیوس 
دیوار جنوبی این بنا به همراه سقف و گنبد بر اثر شلیک پی در  پی خمپاره تخریب شد و خانه مقدس مرمری داخل آن شکست و کلکسیون اشیای مقدس آن به غارت رفت. از جمله اشیای قیمتی موجود در آن ناقوس باستانی کلیسا بود که بعد از ناقوس کلیسای القیامه در قدس از زیباترین ناقوسهای کلیساهای جهان به حساب می آمد. 
-    کلیسای قوزما و دیمانوس
این کلیسا بر اثر اصابت خمپاره ویران و محراب داخل بنا تخریب شد و مجسمه های گران قیمت موجود در آن به غارت رفت. در اثر این حملات مجسمه های چوبی آن نیز به طور کامل از بین رفتند. و صلیبها نصب شده بر بالای کلیسا نابود شدند. این در حالی است که مجسمه های ارزشمند آن نیز به سرقت رفتند و برخی دیگر از آن ها به همراه سقف چوبی کلیسا در آتش سوختند. علاوه بر این مقبره داخل کلیسا با هدف دست یافتن به گنج و اشیای قیمتی نبش قبر شد. 
 
-    کلیسای برباره
گنبد این کلیسا به شدت آسیب دید و همه محتویات آن پس از سرقت کلکسیون اشیای قیمتی و مجسمه های آن به آتش کشیده شد.

- در این شهر تاریخی و قدیمی برخی کلیساها و زیارت گاه هایی تازه ساخت نیز وجود دارد که کلکسیون اشیای قدیمی در آن نگهداری می شود که البته همه آن ها در معرض سرقت و غارت و تخریب قرار گرفته است. از جمله آنها می توان به زیارت گاه مارسایا, مارتوما و کلیسای شربین اشاره کرد.

منبع: عرش نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    بسیج سازندگی رو بشار اسد راه خواهد انداخت.
  • میترا1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    راستی چرا صدایی از پاپ و اروپای مسیحی نشنیدیم ؟؟؟ یه کم فکر کنیم بد نیست !
  • حجت ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    از خودشونه صداش دربیاد سرشو می کنند زیر آب مثل داگ هامرشولد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس