کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «پوتین‌ها» که به تازگی اجرای خود را در کارگاه نمایش آغاز کرده است، عنوان کرد این نمایش یک درام اجتماعی است که در بستر جنگ روایت می‌شود.

به گزارش مشرق، کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «پوتین‌ها» درباره تغییراتی که این نمایش نسبت به اجرای جشنواره داشته است گفت: چون «پوتین‌ها» قبل از اجرا در جشنواره تئاتر فجر در جشنواره مقاومت هم به صحنه رفته بود ما مجبور بودیم در اجرای جشنواره فجر کار را به جای تالار قشقایی برای اجرا در کارگاه نمایش آماده کنیم بنابراین تغییراتی در طراحی صحنه و دکور اعمال کردیم.

وی ادامه داد: اما در اجرای عمومی تمرکز بیشتری روی سالن کارگاه نمایش داشتیم که باعث شد دکور متناسب با این تالار دچار تغییرات اندکی شود. همچنین دو بازیگر نمایش تغییر کردند که همین مسئله باعث آوردن ایده های جدید به کار شده است. متن نمایشنامه را نیز برای اجرای عمومی برای پنجمین بار بازنویسی کردم.

مهدوی درباره علاقه به سوژه‌هایی با مضمون دفاع مقدس توضیح داد: کلا به متن‌هایی که در ارتباط با جنگ و دفاع مقدس هستند، علاقمند هستم. حتی نمایشنامه ای چون «گوشه نشینان آلتونا» ژان پل سارتر را هم که مضمونی در ارتباط با تبعات جنگ دارد، دوست دارم اما متاسفانه در کشور ما به گونه ای دیگر به این ژانر جذاب توجه می شود. حتی بخشی از بهترین فیلم های سینمای ایران هم در حوزه سینمای دفاع مقدس تولید شده اند. درام در این ژانر به درستی شکل می گیرد و می توان با تم جنگ موضوعات و مسائل مختلفی را مطرح کرد اما این برای اولین بار است که من نمایشی با مضمون جنگ به صحنه می برم.

وی درباره بهره گیری از تدوین موازی و روایت همزمان سه داستان در این نمایش توضیح داد: در واقع نمایش «پوتین ها» یک درام اجتماعی است که در بستر جنگ روایت می شود. شیوه استفاده از چند روایت به شکل همزمان را پیش از این در اولین نمایشی که به اجرای عمومی بردم و «آگاممنون» نام داشت، تجربه کرده بودم. در این اثر هم ابتدا قرار بود هر کدام از این سه روایت به شکل جداگانه ای به نمایش درآیند اما زمانی که وارد تمرین ها شدیم به این نتیجه رسیدیم که این تکنیک برای بیان این داستان جذاب تر است.

این کارگردان تئاتر درباره روایت بخشی از داستان نمایش از زبان یک جفت پوتین گفت: این شیوه را نیز پیش از این در نمایش دیگری امتحان کرده بودم و داستان از زبان یک جفت کفتر بیان می شد و تا پایان نمایش هم مخاطب متوجه نمی شد که این دو بازیگر در واقع دو کبوتر هستند. این کار برای تماشاگر تا پایان کار تعلیق جذابی به وجود می آورد که از همان ابتدا مد نظرم بود. در عین اینکه داستان این اثر نمایشی از یک اتفاق واقعی گرفته شده و کاملا مستتند است.

مهدوی که همزمان نمایش «لابی» را نیز در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه دارد درباره این اثر نمایشی توضیح داد: نمایش «لابی» به شکل همزمان با نمایش «شانس» به کارگردانی علیرضا مهران در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر روی صحنه می رود. این نمایش مسائل اجتماعی، اقتصادی روز را با بیانی طنز به نمایش در می آورد که تا امروز نیز خوشبختانه استقبال خوبی از کار شده است.

نمایش «پوتین ها» سه داستان را به صورت موازی روایت می‌کند که در داستان نخست زندگی فردی روایت می‌شود که در اولین روز جنگ در حالی که پوتین پایش نیست، یک پایش از دست می‌دهد و چون هنوز وارد جنگ نشده مردد است که آیا خود را جانباز بنامد یا خیر؟ در داستان دوم سرگذشت پوتین‌هایی که باید پای آن فرد در اپیزود اول باشد روایت می‌شود و در داستان سوم با زندگی فردی آشنا می‌شویم که اقدام به دزدیدن آن پوتین‌ها کرده است.

فرامرز قلیچ خانی٬ علیرضا مهران٬ معصومه شیخ زاده٬ نرگس امینی٬ حسین شفیعی٬ مریم جعفری٬ حمید شیرزاده بازیگران «پوتین ها» هستند که تا 19 اردیبهشت ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس