کد خبر 306592
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳

سرپرست مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا ناجا در تشریح چگونگی دسترسی هکرها به هک اطلاعات 18 میلیون ایمیل، اظهار داشت: از این تعداد ایمیل هک شده خوشبختانه تعداد محدودی کاربر ایرانی استفاده کننده از سرورهای ir قرار داشتند اما احتمال این وجود دارد کاربرانی که ایمیل آنها با نام دامنه tdl.ir در بانک اطلاعاتی ثبت شده تنها کاربران ایرانی قربانی شده نباشند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ " علی نیک نفس " سرپرست مرکز فوریت های سایبری پلیس ایران، ارسال هرزنامه را یکی از جرایم سایبری رو به رشد در جهان برشمرد و گفت : طی چند ماه گذشته ، با تشکیل پرونده های بسیار در زمینه ارسال هرزنامه در دادسرای ویژه جرایم رایانه ای شهر فردن ایالت نیدرزاکسن آلمان رو به رو شد و دادستان این شهر دستور بررسی ویژه پرونده ارسال هرزنامه را صادر کرد.

این مقام مسئول افزود: با این دستور اکیپ ویژه ای در پلیس فدرال آلمان تشکیل شد که حدود سه ماه قبل موفق به کشف 16 میلیون حساب کاربری هک شده از گروه هکری شد؛ ولی دستگیری این هکر ها و این کشف بزرگ مانع از تشکیل پرونده های جدید ارسال هرزنامه نشد و این جرم روز به روز رو به افزایش است.

وی بیان داشت: پلیس آلمان در پیگیری های مجدد خود طی روزهای اخیر موفق به کشف بزرگ ترین بانک اطلاعاتی آدرسهای پست الکترونیک و رمزهای عبور جمع آوری شده از قربانیان توسط هکرها شد که بر روی سرور ارسال هرزنامه قرار داشت و هکرها با استفاده از این بانک اطلاعاتی و بدافزار نصب شده بر روی سرور اقدام به ارسال هرزنامه می کردند.

سرهنگ نیک نفس ضمن بیان این خبر اظهار داشت: با توجه به تعاملی که بین دو پلیس آلمان و ایران وجود دارد؛ آلمان پلیس ایران را در جریان این کشف بزرگ قرار داد که با هدف آگاهی و انجام اقدامات لازم و در صورت نیاز طرح شکایت توسط مالکان آنها پلیس فتا اقدام به انتشار هشدار و اطلاع رسانی لازم کرد.

به گفته سرپرست مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا ناجا، از 18 میلیون ایمیل بدست آمده در این پایگاه اطلاعاتی بزرگ خوشبختانه تعداد محدودی کاربر ایرانی استفاده کننده از سرورهای ir قرار داشتند اما احتمال این وجود دارد کاربرانی که ایمیل آنها با نام دامنه (TDL).IR در بانک اطلاعاتی ثبت شده تنها کاربران ایرانی قربانی شده نباشند.

وی با اشاره به اینکه این احتمال بسیار قوی است که کاربران ایرانی که از سرویس های بین المللی استفاده می کنند نیزممکن است در بین این قربانیان باشند ؛خاطر نشان کرد :هموطنان عزیز می توانند با مراجعه به آدرسhttps://www.sicherheitstest.bsi.de/ که توسط کشور آلمان اداره می شود اقدام به تست ایمیل خود کنند.

سرپرست مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا ناجا در پاسخ به سوال خبرنگار ما که هکرها چگونه چنین بانک اطلاعاتی وسیعی را به وجود آورده اند، اظهار داشت: کارشناسان این مرکز چندین فرضیه را در نظر گرفته اند که در ابتدای امر به نظر می رسد که عمده ایمیل ها و پسوردها از طریق سایت های فروشگاهی و دیگر سایت های که کاربران نیاز به ثبت نام در آنها را دارند بدست آمده است که می تواند علت اصلی این سرقت استفاده کاربران از کلمه عبور یکسان و مشترک برای ایمیل و ورود به سایت ها باشد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: هکرها با هک این سایت ها به این حساب های کاربری دسترسی پیدا کردند و یا خود با ایجاد سایت های مختلفی که نیازمند ثبت نام بوده است ، ضمن دریافت آدرس پست الکترونیک ، رمزهای کاربرانی که بنا به عادت یا خطا از رمز مشابه به ایمیل خود برای اینگونه سایت ها استفاده نموده اند را نیز بدست آورده اند.

سرپرست مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا ناجا از شهروندان خواست : در صورت مشاهده موارد و رفتار مشکوک از طرف فروشگاه های آنلاین آن را به پلیس فتا از طریق سایت www.CyberPolice.ir گزارش دهند.

وی ادامه داد: فرضیه مطرح شده دیگر کارشناسان مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا ناجااین است که با توجه کشف حفره امنیتی در OpenSSL این احتمال بسیار قوی است که این حفره امنیتی ماه ها قبل در بازار زیرزمینی هکرها خرید و فروش شده و هکرها نیز با استفاده از این حفره امنیتی اقدام به سرقت حساب های کاربری ایمیل قربانیان می کردند.

نیک نفس در خصوص هک شدن 18 میلیون ایمیل هک شده افزود : این فرضیه نیز دور از ذهن نیست که حداقل در مورد بخشی از ایمیل ها هکرها در شبکه های اجتماعی ، بازی های آنلاین ، چت روم ها و ... با استفاده از روش هایی همچون مهندسی اجتماعی ، فیشنگ و ... اقدام به شکار قربانی می کردند.

سرپرست مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا ناجابه هموطنان عزیز جهت پیشگیری از سوء استفاده و مشکلات بعدی توصیه کرد : کاربران سریعا نسبت به بازبینی حساب های ایمیل و تغییر رمز عبور و استفاده از کارکترهای عددی ، حرفی ، نشانه جهت بهینه سازی تنظیمات امنیتی حساب های ایمیل خود اقدام کنند و از کلمه های عبور مشترک بین ایمیل و ورود به سایت ها استفاده ننمایند.

وی بیان داشت: کاربران در صورت امکان ایمیل های خود را به تنظیمات دو مرحله ای برای ورود مجهز کنید( برای تنظیمات دو مرحله ای ورود باید ابتدا شماره تلفن همراه خود را در تنظیمات سرویس دهند ایمیل ثبت کنید که پس از وارد کردن کلمه عبور سرویس دهنده بر روی تلفن همراه شما کدی ارسال خواهد کرد که در مرحله دوم باید آن کد را در سایت وارد کنید این امر باعث افزایش امنیت شما می گردد بطوریکه حتی در صورت به سرقت رفتن کلمه عبور ، هکر برای دسترسی به ایمیل شما نیاز به کد ارسال شده به تلفن همراه تان دارد ).

سرپرست مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد : شهروندان عزیز توجه داشته باشند که پلیس فتا هیچ اقدامی مبنی بر ارسال ایمیل یا پیامک مبنی بر اعلام هک شدن ایمیل کاربران ویا تقاضای دریافت اطلاعات به هموطنان عزیزنداشته لذا مراقب ایمیل ها پیامک های جعلی با سوء استفاده از نام پلیس فتا باشید.

این مقام ارشد انتظامی در خاتمه گفت: اطلاعات تکمیلی مربوط به ایمنی و اطلاع رسانی های لازم در سایت پلیس فتا قرار دارد و هموطنان عزیز می توانند با مراجعه به آدرس WWW.CyberPlice.ir آگاهی های بیشتری از موارد امنیتی و ایمنی کسب نمایند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس