کد خبر 305465
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷

دولت اگر در حوزه اقتصاد با همين فرمان جلو رود نشان مي دهد كه نقشه راهي براي اجرايي كردن سياستهاي اقتصاد مقاومتي ندارد. پايين كشيدن كركره توليد و بالابردن نرخ بيكاري و نگاه داشتن آن در شرايط هشدار و به تعبير وزير رفاه در حالت كشيدن آژير خطر، با وعده هاي رئيس جمهور و رفتن به سمت ارائه يك تصوير درست از اقتصاد مقاومتي و پويا سازگاري ندارد.

به گزارش مشرق،محمد کاظم انبارلویی در نقد عملکرد اقتصادی دولت یازدهم طی یادداشتی نوشت:  وزير محترم اقتصاد جناب آقاي طيب نيا دوشنبه گذشته با افتخار اعلام كرد؛ "تورم نقطه به نقطه كشور در پايان فروردين امسال به 6/17 درصد رسيد. در حالي كه تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه سال گذشته 45 درصد بود." وي اين را نشانه توفيق دولت در كنترل تورم دانست. از طرفي مركز آمار ايران هم نرخ تورم منتهي به فروردين را 2/30 درصد اعلام كرد.(1)
نمي خواهيم در چند و چون توفيق دولت در مورد كنترل تورم مناقشه كنيم حتي ميخواهيم بگوييم با ورود دولت به مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها قيمت ها در بازار چه وضعي دارد و آنچه مردم با گوشت و پوست و استخوان خود در بازار حس مي كنند چيست.
اما خبر فوق را مي شود در كنار خبر آقاي ربيعي وزير محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعي گذاشت كه در همين روز اعلام كرده است:
- 200 هزار شغل در خطر تعطيلي قرار دارد.
- طي سالهاي آينده حداقل روزي 50 هزار نفر به افراد جوياي كار اضافه ميشوند اگر نتوانيم هر ساعت در اين كشور يك شغل ايجاد كنيم با مشكل روبهرو ميشويم. (2)  
همچنين در همين روز جناب آقاي محمد علي سيد ابريشمي رئيس سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي و معاون محترم وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد:
- 850 واحد در شهرك هاي صنعتي به دليل بدهي به نظام بانكي توسط بانكها تملك شده و 700 واحد از آنها  كاملا متوقف است.
- 5 هزار و 454 واحد در شهركهاي صنعتي تعطيل شده اند.
- دليل اصلي تعطيلي 3700 واحد مشكل تامين نقدينگي است.(3)
رئيس جمهور در وعده هاي انتخاباتي خود قول داده بود هم چرخ سانتريفيوژها را بچرخاند و هم چرخ توليد را؛ اكنون با توافق ژنو چرخ سانتريفيوژها كند مي چرخد و شمار زيادي دانشمند و كارشناس برجسته را در همين تاسيسات بيكار كرده است. از سوي ديگر هزينه كاهش تورم، ركود، بيكاري و تعطيلي بنگاههاي اقتصادي به روايت مسئولين دولتي است.
بيكاري همچنان در مرز هشدار قرار دارد. دولت در آستانه سالگرد استقرارش چه كارنامه اي مي خواهد در سالي كه به نام اقتصاد، فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي مزين است ارائه دهد.
نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت يك هفته پيش صريحا اعلام  كرد؛ "پرداخت يارانه نقدي به توليد در فاز دوم منتفي شد." (4) اين موضع بر خلاف قانون هدفمندي يارانه هاست. دولت تا به كي مي خواهد شير نقدينگي را به توليد ببندد، بنگاههاي اقتصادي را تعطيل كند، بيكاري را افزايش دهد و نهايتا توليد را متوقف نمايد؟ اين همه خسارت به كشور براي اين است كه بگويد من در مهار تورم توفيق داشتم. آيا اقتصاددانان دولت راهي جز كنترل نقدينگي براي كاهش تورم ندارند؟يكي از راههاي اصلي كنترل تورم و حفظ ارزش پول ملي حل  مسئله كسري بودجه است. چرا دولت فكري براي جبران كسري بودجه نمي كند؟
دولت اگر در حوزه اقتصاد با همين فرمان جلو رود نشان مي دهد كه نقشه راهي براي اجرايي كردن سياستهاي اقتصاد مقاومتي ندارد. پايين كشيدن كركره توليد و بالابردن نرخ بيكاري و نگاه داشتن آن در شرايط هشدار و به تعبير وزير رفاه در حالت كشيدن آژير خطر، با وعده هاي رئيس جمهور و رفتن به سمت ارائه يك تصوير درست از اقتصاد مقاومتي و پويا سازگاري ندارد.
اولين ماده از مواد سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي؛ "تامين شرايط و فعال سازي كليه امكانات و منابع مالي به منظور توسعه كارآفريني است." در ماده 6 سياستهاي ابلاغي آمده است: "افزايش توليد داخلي نهاده ها و كالاهاي اساسي و اولويت دادن به توليد محصولات و خدمات راهبردي و..." بايد در دستور كار دولت باشد.
اصلاح و تقويت همه جانبه نظام مالي كشور با هدف پاسخگويي به نيازهاي اقتصاد ملي و حمايت هدفمند از صادرات كالاها از ديگر سياستهاي ابلاغي است.
اكنون دولت در آستانه سالگرد شروع به كار خود قرار دارد. كارنامه دولت در عمل به ماده 20 سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي كه ميگويد؛ "فرهنگ جهادي در ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت، بهرهوري، كارآفريني، سرمايه گذاري و اشتغال مولد تقويت شود" چيست؟ رئيس جمهور و تيم اقتصادي دولت بايد نقشه راه خود را براي عملياتي كردن سياستهاي اقتصاد مقاومتي براي خروج از ركود اقتصادي اعلام كنند!
پي نوشتها:
3 و 2 و 1- رسالت سه شنبه 9/2/93
4- رسالت 31 فروردين 93

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    کلید مک فارلین را با امید به فضل کدخدا در قفل رابطه ایران و آمریکا کند تا گشایش اقتصادی ایجاد شود
  • مرتضی ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    از اون وعده 100 روزه و همچنین تا الانکه چیزی ندیدیم ، حتی از وادادگی در ژنو هم چیزی عایدمون نمی شه کلا بعید می دونم چیزی ببینیم الی طبق معمول بهونه جویی به دولت قبل
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    احسنت
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    تنها دلیل واقعی رکود در ایران وجود چاهک های اقتصادی است. افراد و گروههایی که ثزوت کشور را از چرخه اقتصادی خارج کرده و راکد می کنند و در نتیجه همیشه تولید از کمبود نقدیگی رنج می برد. این مساله در حالی اتفاق می افتد که دولت برای جبران جای پول خالی شده دایم باید اسکناس بی ارزش چاپ کرده و در بازار بریزد که این مساله هم تورم به دنبال دارد. در نتیجه مسیر پول در کشور یک چرخه نیست و مسیری یک طرفه از چشمه تا باطلاق است. بانک مرکزی پول چاپ می کند و چاهک می بلعند و صنعت تشنه ذره ای از این ثروت است. این است راز رکود تورمی در ایران و هیچ ربطی هم به ایده بیماری هلندی ندارد. به جای این طرح ها همان چاهک را شناسایی و منهدم کنید. یکی از آنها معوقه داران بزرگ بانکی هستند. یا آنهایی که سکه و ارز عمده می خرند. یا آنها که ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را به جای برگرداندن به ایران در بانکهای خارج گذاشته یا در دوبی و آنتالیا سرمایه گذاری می کنند. و خدا نکند چاهک ها دشمنی سیاسی هم داشته باشند. آن وقت می شود بلایی که به سر احمدی نژاد رفت یا الان در ونزوئلا اتفاق می افتد. ارزش پول ملی و به تبع آن تولید ناخلص داخلی به دست آمده از پول ملی کاهش می یابد و رشد اقتصادی منفی می شود. قبلا دولت دایم با پول نفت این رشد را مثبت نگاه می داشت اما همان پول هم بعد از چند دست به دست شدن به حلق چاهکها می رفت و در نتیجه مجددا آن زمان رکود و تورم داشتیم. اما حالا با کنار رفتن پول نفت این مشکل عریان خود را دارد نشان می دهد ولی علوم نیست چرا کسی بفکرش نیست. تا زمانی که به طور جدی به فکر مبارزه با چاهک ها نباشید نه تورم حل خواهد شد و نه رکود.
  • میترا1 ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    راکد نگه داشتن کشور و خواباندن پروژه های اماده ونیمه اماده برای مهار تورم تنها کاریست که دولت در این نزدیک به یکسال انجام داده است درکنار اینها اضافه کنید کشور را در حال انتظار کشنده نگه داشتن برای به توافق رسیدن با غربی ها ! وضعیت نگران کننده ی امنیتی را حاصل میکند که بیشتر از این نمیتوان راجع به ان توضیح داد عاقلان را اشارتی کافیست . تنها نقطه ی امیدمان رهبریست . اللهم عجل لولیک الفرج
  • مازندرانی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    این اخوی مومن و باصفا از اونهاییست که نگرانه پستش رو از دست بده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس