کد خبر 305298
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰

چندی است پخش کلیپ‌های موسیقی در شبکه‌های ماهواره‌ای که در شهرهای کشور به ویژه در تهران توسط خواننده‌های مجاز و غیرمجاز تهیه و تولید می‌شود باب شده است.

گروه فرهنگی مشرق - تا چند سال پیش از خوانندگان داخلی هیچ‌کدام حاضر نمی‌شد کلیپش را به شبکه‌های ماهواره‌ای بدهد.حتی کسی که کلیپی از او بی اجازه خودش از شبکه‌ماهواره‌ای پخش می‌شد سطحش آنقدر پایین می‌آمد که باید کلی می‌دوید تا آن فضاحت را جبران کند.
 
فقط خواننده‌های ساکن لس آنجلس بودند که موزیک ویدیوهای مبتذلشان را در اختیار شبکه های ماهواره‌ای قرار می‌دادند. چند سالی که گذشت نوبت به خواننده‌های موسیقی زیرزمینی رسید و آنها که دریچه برای عرضه هنرشان پیدا نمی‌کردند بهترین راه را شبکه‌های ماهواره ای می‌دیدند و از این راه فرصتی برای دیده شده پیدا می‌کردند حالا به هر قیمتی. واما ماجرا به همین‌جا هم ختم نشد. یک‌باره با کار سنگینی که شبکه‌های ماهواره‌ای به‌صورت چراغ خاموش انجام دادند یک‌باره قبح پخش نماهنگ خواننده‌ها در شبکه‌های مبتذل ماهواره‌ای ریخت و حتی بعضی اساتید و فرزندان اساتید موسیقی هم حاضر به پخش نماهنگ‌هایشان در این شبکه‌ها شدند.
 
حالا هم که دیگر حتی خواننده‌هایی که  مجوز رسمی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد دریافت می‌کنند، موزیک ویدیوهاشان از شبکه‌های رنگارنگ ماهواره‌ ای پخش می‌شود.
 
اگرچه اکثر این خوانندگان از پخش ویدیوهای این چنینی در شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و بعضا حتی خواستار شکایت از این شبکه‌ها هم می‌شوند. اما واقعیت پیچیده‌تر از اینهاست.واقعیتی که برای دانستنش در ابتدا باید دانست اساسا سازوکار پخش در شبکه‌های ماهواره‌ای چگونه است؟ ویدیوهای با کیفیت‌های بسیار بالا چگونه به دست این شبکه‌ها می‌رسد؟ آیا واقعا امکان دارد خواننده از پخش ویدیوی با کیفیت  اثرش بی‌اطلاع باشد؟ آیا اصلا پخش ویدیوها بدون اطلاع خواننده پیگرد قانونی ندارد؟‌ چگونه خواننده‌های زیرزمینی در تهران جولان می دهند و ویدیوهای بعضا مستهجن را می‌سازند و آزادانه پخش می‌کنند؟ آیا هیچ نهادی برای نظارت وجود ندارد؟ چگونه است که خواننده‌ای از طریق همین شبکه‌ها و ساخت ویدیو درتهران مشهور می‌شود و بعد هم آزادانه مجوز آلبوم دریافت می‌کند؟
 
این‌ها همه سوالاتی است بی‌ پاسخ که همواره ابهامات عجیبی را به همراه داشته است. در ادامه نمونه‌هایی از چند خواننده که در تهران ویدیو می‌سازند و در لس‌ آنجلس پخش می‌کنند می‌آید تا شاید هشداری باشد برای برخی مسولینی که چشم هایشان را عمدا روی برخی مسایل بسته‌اند و از آن به راحتی عبور می‌کنند.
 
زانیار خسروی
 
زانیار خسروی برادر سیروان خسروی از خواننده‌های موسیقی پاپ است که چند ماهی است اولین آلبومش مجوز گرفته و اولین کنسرتش را هم را چند روز پیش برگزار کرد. اما قبل از دریافت مجوز ویدیوهای مختلفی از او در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شد که البته همین‌ها هم باعث معروفیت او شد. آیا هنگام دریافت مجوز کسی از او سوال درباره آن ویدیوها پرسیده است؟ آیا از نحوه ساخت آن در تهران و چگونگی پخش گستردگی آن در شبکه‌های ماهواره‌ای اطلاعی کسب شده یا مسولین دفتر موسیقی خواسته‌اند مثلا با مجوز دادن های این چنینی، روی خوشی به برخی عناصری که دل خوشی هم از انقلاب و نظام ندارند، نشان دهند و فضا را به زعم خودشان باز و آزاد نشان دهند.
 
نیما مسیحا
 
یکی دیگر از خوانندگان مجوز داری که ویدیوها او چه خواسته و ناخواسته به شبکه‌های ماهواره‌ای راه یافته است، نیما مسیحا است. نیما مسیحا یکی از خوانندگان قدیم موسیقی پاپ ما به شمار می‌رود که از ابتدای فعالیش در صدا و سیما هم حضور پررنگی داشت و از این رسانه به نحو احسن برای عرضه کردن هنرش استفاده کرد. طبق قوانین صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر گونه همکاری اهالی موسیقی با شبکه های ماهواره ای ممنوع است و آن دسته از خواننده هایی که موزیک ویدیوهایشان از این شبکه ها پخش گردد دچار ممنوعیت کاری می شوند. بر این اساس ، معمولا خواننده های مجاز به خصوص خواننده های سازمان صدا و سیما با شبکه های ماهواره ای همکاری نمی کنند. همین نکته باعث تعجب است که چگونه کلیپ نیما مسیحا به پخش گسترده رسیده است. البته این نکته را هم باید گفت که موزیک ویدیو نیما مسیحا فاقد هرگونه مشکل محتوایی است و به راحتی قابلیت  پخش در داخل کشور را دارد.

آرمین زارعی
 
آرمین زارعی ملقب به 2afm خواننده زیرزمینی دیگری است که در شهر رشت ویدیو می‌سازد و در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌کند کلیپ غیر اخلاقی‌ او که اخیرا با همکاری رپر های زیر زمینی تولید کرده، هم یکی از این ویدیو کلیپ‌ها است. جالب اینجا است که در این ویدیو چند ترفند تبلیغاتی هم گنجانده شده و یک مکان خاص در شهر رشت بدون هیچ نگرانی تبلیغ شده است! حالا چرا با این احوالات مسولان فرهنگی هیچ اقدامی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند جای سوال دارد.
 
حبیب محبیان
 
دو سال پیش بود که حبیب محبیان که بعد از انقلاب از ایران خارج شده بود، باز به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی را مبنی بر کسب مجوز قانونی انجام داد که هنوز هم دادن یا ندادن مجوز او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.فارغ از این‌که او چرا و چگونه بازگشته است و از این به بعد چه رفتاری باید با او داشت در مورد محبیان یک نکته تلخ وجود دارد.حبیب که ساکن یکی از شهرهای شمالی کشور است و بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کند،گویی هیچ وقعی به دستگاه‌های فرهنگی قانونی نمی‌نهد و بی هیچ دردسری برای شبکه‌های ماهواره‌ای کلیپ تولید می‌کند.بامزه‌تر اینجاست که حتی به اعتراض‌های به‌وجود آمده هم پاسخ نمی‌دهد و تو گویی پشتش چنان گرم است که ترجیح می‌دهد به‌جای پاسخ دادن ،مدیریت موسیقی را به سخره بگیرد.
 
یک هشدار
 
نمونه‌های این چنینی کم نیستند و افرادی از جمله امیرعلی نورایی، یاسر بختیاری (یاس)، امیر حسین مقصودلو (تتلو)، سعید کرمانی، رضا شیری، سعید تاتایی و ... تنها نام برخی از افرادی است که در ایران فعالیت‌های این چنینی انجام می‌دهند. متاسفانه اقداماتی از این دست روز به روز بیشتر می‌شود و مسولان فرهنگی کم‌کاری می‌کنند و از برخی مسائلی که نباید، به راحتی می‌گذرند. در گزارش‌های بعد به سراغ مسولان خواهیم رفت و پاسخ‌های آنها را در این باره خواهیم شنید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جلال ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 0
    به شما چه
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    جدی؟ اینطوریه؟ پس به شما چه که به شما چه!
  • اشكان ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    بتو چه بي ادب
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 0
    مثل اینکه خودتم مشرق جون این کلیپ ها را نگاه می کنی ها !!!
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    من خودم معتقدم فضا رو نباید بست ولی حرف شما منطقی ومعقول کسی که به قوانین داخلی با ساخت کلیپ های ناهنجار وپخشش از شبکه های ماهواره ای اقدام می کنه نباید مجوز داد بلکه باید با این استدیو های کاذب و زیر زمینی که مروج فساد هستن بر خورد شه وبا هنر مندانی هم که سنگ جلو پاشون زیاده تو ادارات دولتی و پیچ و خمش گیر کردن همکاری کرد راحت تر مجوز بگیرند و فعالیت کنن
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    به شما چه
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    البته اینو باید در نظر گرفت که نیما مسیحا دیگه توی صدا و سیما نیست...این وصله ها به خواننده کلاسیک ایران نمیچسبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس