کد خبر 30525
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲

در نشست خبري پنجمين جشنواره شعر فجر عنوان شد با برپايي اين جشنواره تهران شعر باران خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نشست خبري پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر صبح امروز سي‌ام بهمن ماه در تهران با حضور يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب و رئيس شوراي سياست‌گذاري جشنواره، پرويز بيگي حبيب‌آبادي دبير پنجمين جشنواره، محمود اکرامي‌فر دبير علمي و مصطفي اميدي دبير اجرايي برگزار شد.

* هفت برنامه ويژه براي افتتاحييه و اختتاميه شعر فجر

براساس اين گزارش در ابتداي اين نشست خبري که در جمع اصحاب رسانه برگزار شد مصطفي اميدي دبير اجرايي پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر با ارائه گزارشي از روند اين جشنواره گفت: پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر در سه سطح استاني، ملي و بين‌المللي با اندک تفاوتي نسبت به دوره و سال‌هاي گذشته در حال برگزاري البته در سطح استاني است.
وي افزود: با توجه به اينکه همايش‌هاي ادبي، شب‌هاي شعر پيش‌بيني شده بود در ماه دي و بهمن در سي و يک استان، سي و دو همايش ادبي و شب شعر برگزار شد که در اين همايش‌ها حدود 20 تن از شاعران برتر يا برگزيده استاني به شعر خواني پرداختند، دو شاعر برجسته از سوي ستاد برگزاري از تهران يا استان‌هاي ديگر به همايش‌ها اعزام شدند که در کنار شعر خواني جلسات نقد و بررسي تازه سروده‌هاي شاعران استاني معرفي آثار جديد شاعران استاني و در برخي استان‌ها کارگاه‌هاي آموزشي هم برپا شد.
به گفته دبير اجرايي اين جشنواره مراسم افتتاحيه هفتم اسفند ساعت 9.30 در تالار شريعت‌زاده سازمان اسناد و کتابخانه ملي و مراسم اختتاميه صبح روز دهم اسفند ساعت 9.30 در تالار وحدت برپا خواهد شد.
وي تأکيد کرد: در فاصله زماني افتتاحيه و اختتاميه 7 برنامه ويژه به صورت نشست ادبي و شعرخواني پيش‌بيني شده که اين نشست‌ها در فرهنگسراي راستي براي اهل قلم خانه کتاب، سالن سوره حوزه هنري و سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز برگزار خواهد شد.
وي يادآور شد: اين تعدد برنامه‌ها به سبب ايجاد فرصت بيشتر براي بهره‌مندي از حضور شاعران نام‌آشنا و برجسته کشور و شاعران، استادان و اديبان و پژوهشگراني که در عرصه زبان و ادبيات فارسي در کشورهاي مختلف فعاليت دارند و به بخش بين‌الملل دعوت دارند فرصت سخنراني و شعرخواني در نظر گرفته شده است.
وي در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: بخش ملي جشنواره همانند سنوات گذشته به صورت کاملا رقابتي بوده و در بخش بين‌المللي هم حدود 20 مهمان خارجي از 12 کشور خواهيم داشت که اين افراد يا شاعران پارسي‌گوي يا استادان و پژوهشگران زبان و ادبيات فارسي هستند.

* طالبيان: بانک اطلاعات شاعران ايجاد مي‌شود

يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب و رئيس شوراي سياست‌گذاري جشنواره شعر فجر گفت: با ياري خداوند متعال پنجمين جشنواره شعر فجر هفته آينده در فاصله زماني هفتم تا دهم اسفند ماه برگزار خواهد شد.
اين جشنواره در سه سطح استاني، کشوري و بين‌المللي و در 4 حوزه شعر هنري، نو، بخش کودک و نوجوان و ترانه و تصنيف برپا مي‌شود.
به گفته طالبيان در کشور ما شعر رسانه‌اي ديرپاست و تعبير هويت ملي (ثروت ملي) تعبيري بجا و بسزا در مورد شعر است.
قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب افزود: بنابراين برگزاري جشنواره‌هاي متعدد در طول سال در کشور اقدامي بجا و مناسب است و يکي از برجسته‌ترين آن اقدامات جشنواره شعر فجر خواهد بود که اهداف عمده سالانه آن، در حقيقت بزرگداشت اين ميراث ملي و بزرگ کشور ما است.
وي ادامه داد: در کنار اين بزرگداشت، بزرگداشت شاعران پيشکسوت و برجستگان شعر هم از اهداف ديگر برگزاري است و در کنار اين دو هدف، استعدادهايي در کشور شناسايي مي‌شوند و در آن راستا جريان‌هاي شعري در محافل ادبي پا مي‌گيرد و برگزيدگاني نيز به فضاي ادبي خصوصا جوانان معرفي مي‌شوند.
به گفته يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب در اين مسير طبيعتا خلاقيت‌ها و نوآوري‌ها مورد تأکيد قرار مي‌گيرند و در مجموع رونق شعر و شاعري در کشور ما را به همراه دارد آثار برجسته‌اي که به جامعه عرضه مي‌شود زمينه‌هاي نقد را فراهم خواهد کرد.

* ويژگي‌هاي پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر

رئيس شوراي سياست‌گذاري جشنواره تصريح کرد: پنجمين دوره جشنواره بين‌المللي شعر فجر نسبت به سال‌هاي گذشته تمايز‌ها و ويژگي‌هايي دارد.
يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب با اشاره به اين ويژگي ها گفت: در گذشته مراسم افتتاحيه و اختتاميه تفاوت‌‌هايي داشته و در برخي استان‌ها برگزار مي‌شد اما به لحاظ انسجام و بهره‌وري بيشتر امسال قرار شد اين مراسم در تهران برگزار شود و در فاصله افتتاحيه و اختتاميه برنامه‌ها و همايش‌هاي ادبي برقرار باشد.
طالبيان عنوان کرد: وجه ديگر تمايز اينکه بخش ترانه و تصنيف امثال به حوزه بخش‌هاي جشنواره افزوده شد و در اين دوره زندگينامه و آثار شاعران برجسته دريافت شده که از اين اطلاعات استفاده خواهد شد و به ياري خدا در پي آن هستيم که بانک اطلاعات شاعران و زندگي‌نامه آنان را تدوين کرده و در آينده معرفي کنيم.
وي به ويژگي ديگر اشاره کرد و ادامه داد: جوايز اين دوره نسبت به دوره‌هاي گذشته افزايش يافته و از سويي ديگر با تنوع روبروست؛ امسال به نفرات اول تا سوم 20، 16 و 12 سکه بهار آزادي تقديم خواهد شد، علاوه بر اين هدايا لوح تقدير با امضاي وزير ارشاد، تنديس جشنواره، تسهيلات وام تا حدود 50 ميليون ريال، اهدا کارت‌هاي الکتريکي، خريد کتاب، چاپ آثار برگزيده و همچنين زمينه‌سازي براي حضور برگزيدگان در يکي از همايش‌هاي بين‌المللي را فراهم خواهيم کرد.
يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب اضافه کرد: اطلاع‌رساني دوره پنجم نسبت به سال گذشته مي‌تواند سازوکاري متفاوت داشت علاوه بر فراخوان عمومي که در روزنامه‌هاي کثيرالانتشار داده شد از طريق رسانه‌هاي ديجيتال، پايگاه‌ها و درگاه‌هاي الکترونيکي نيز اين اطلاعات داده شد از اين رو اقبال به جشنواره در دوره پنجم بيشتر از ساير دوره‌ها بود.
وي گفت: امسال در پي آن هستيم تا تعدادي از شاعران برگزيده استاني را به مراسم دعوت کنيم براين اساس در حدود 150 شاعر از استان‌ها را در مراسم شاهد خواهيم بود.
طالبيان افزود: در مجموع بايد دانست امسال هزار و 281 شاعر در جشنواره شرکت کردند و آثار خود را که در حدود 20صفحه يا قطعه بود به دبيرخانه ارسال کردند؛ در مجموع 40 هزار و 90 هزار به دبيرخانه ارسال شد که آثار باطل شده طي سه مرحله مقدماتي، نيمه نهايي و نهايي به سرانجام رسيد و سه اثر از اين ميان در نهايت برگزيده شناخته شدند.
رئيس شوراي سياست‌گذاري جشنواره بيان کرد: در کنار همايش‌ها که در فاصله افتتاحيه تا اختتاميه برگزار مي‌شود جلسات شعرخواني در سي و يک استان مطابق ساليان گذشته برپا است.
به گفته طالبيان جشنواره شعر فجر يک شوراي سياست‌گذاري، ستاد برگزاري، کميته برنامه‌ريزي دارد و در مجموع سياست‌هاي اصلي در شورا تعيين و در نهايت به تصويب مي‌رسد، ستاد برگزاري و کميته برگزاري هم سياست‌ها را دنبال مي‌کند اما امسال شوراي سياست‌گذاري تغييراتي يافت و قريب به 10 نفر به شورا از شاعران برجسته و نام‌آشناي کشور افزوده شدند.
وي با اشاره به تعداد بيشترين شرکت کنندگان در حوزه‌ها اظهار داشت: بيشترين آثار در حوزه شعر نو و سنتي بود، در حوزه شعر سنتي بيشترين تعداد آثار شعر ارسالي را داشتيم و در حوزه ترانه و تصنيف کمترين ميزان را شاهد بوديم در حوزه سنتي 615 شاعر، حوزه نو 683 نفر، سرود و ترانه 92 نفر و حوزه کودک و نوجوان 93 نفر شاعر را داشتيم که آثار آنها در دبيرخانه بررسي و داوري شد.
طالبيان با اشاره به سطح بين‌المللي جشنواره خاطرنشان کرد: امسال در سطح بين‌المللي 20 شاعر را از کشورهايي چون هندوستان، پاکستان، ازبکستان، تاجيکستان، جمهوري آذربايجان، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، ترکيه و عراق خواهيم داشت.
به گفته يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب پژوهشگران و استادان مسلط به زبان فارسي از اولويت‌هاي انتخاب ما در سطح بين المللي بودند.
وي در خاتمه سخنان خود افزود: سعي مي‌کنيم دبيرخانه جشنواره را در طول سال فعال‌تر کنيم و در شرح وظايفي که براي دبيرخانه جشنواره پديد آورده‌ايم اميدواريم اين دبيرخانه بتواند در طول سال بکار خود ادامه داده و اموري مانند برگزاري همايش‌هاي ادبي و نشست هايي از اين دست را داشته باشد.

* بيگي حبيب آبادي: پنجمين جشنواره شعر فجر تهران را شعر باران مي‌کند

پرويز بيگي حبيب‌آبادي دبير پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر در ادامه اين مراسم گفت: شعر به عنوان هنر ملي و ثروت ملي ايران بايد همواره موجب توجه خاص قرار گيرد شعر اولين هنر سرزمين من است، از ديرباز تا به امروز و به اعتبار آن از امروز تا آينده.
به گفته حبيب آبادي تمام نقاط مبهمي که در تاريخ ما وجود دارد حلقه‌هاي مفقود آن بوسيله شعر کشف مي‌شود و ما با تامل در متون شعر بويژه تذکره‌هاي شعري مي‌توانيم نقاط ناشناخته و مبهم و زواياي تاريک بخشي از تاريخ مان را که به هر دليل ثبت نشده در شعر ببينيم چرا که شعر ناميرا، پايدار و ماناترين هنر است.
وي تصريح کرد: جشنواره پنجم کاملا رقابتي است و تمام سنين را شامل مي‌شود، همه مضامين و قالب‌ها و حوزه‌هاي شعري را نيز در بر مي‌گيرد.
وي با اشاره به فراخوان يادآور شد: نکته مهم در فراخوان پنجم اين جشنواره اينکه در فراخوان اعلام شده کليه شاعران با هر گرايش و سليقه و سبک شعري مي‌توانند در جشنواره حاضر باشند.
حبيب‌آبادي با تاکيد بر اهداف جشنواره اضافه کرد: کشف و حمايت از استعدادهاي برتر در حوزه شعر، ايجاد زمينه براي آفرينش شعر به عنوان هنر و ثروت ملي اين سرزمين کهن، نهادينه کردن موضوع شعر به يک دغدغه ملي، ايجاد زمينه و فضاي مناسب براي تعامل و ارتقا شاعران ايران و جهان، ارج نهادن و تجليل از شاعران پيشکسوت، ايجاد وفاق و همدلي مضاعف ميان شاعران از اهداف ماست.
حبيب‌آبادي عنوان کرد: تمام تلاش ما در پيگيري اين اهداف است به بخشي از آن رسيده و بخشي در آينده محقق خواهد شد.
وي با اشاره به حضور شاعران در پنجمين جشنواره شعر فجر گفت: 40.5 درصد از شاعران شرکت کننده را بانوان تشکيل مي‌دهد اين آمار نسبت به سال‌هاي گذشته با افزايش مواجه است و بايد آگاه بود که امثال حضور شاعران بيش از 100 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
دبير اجرايي اين جشنواره بيان کرد: امسال چهره‌هايي در مراسم اختتاميه معرفي مي‌شوند که حاصل کشف ما در جشنواره هستند، چهره‌هاي تازه شعر که تاکنون در چنين جشنواره ملي به اين گستردگي عنواني نداشته‌اند.
وي با اشاره به نام استان‌هاي شرکت کننده اظهار داشت: از 32 استان شرکت کننده داشتيم اما حضور استان‌هايي چون البرز، تهران، مازندران، قم، فارس، خوزستان، آذربايجان شرقي چشمگير بود
حبيب‌‌آبادي با اشاره به بخش ويژه خبرنگاران تصريح کرد: از خبرنگار فعال با اهدا مبلغ 500 هزار تومان کمک هزينه سفر به عتبات عاليات تقدير خواهد شد که معرفي و انتخاب اين خبرنگار برعهده محمودرضا اکرامي‌فر است و چند روز پس از اختتاميه اين فرد معرفي خواهد شد.
دبير پنجمين جشنواره شعر فجر تأکيد کرد: امسال سعي داريم تهران شعر باران شود که اميدواريم اين بارش شعر همراه با نزولات آسماني باشد.

* اکرامي: اسامي هيئت داوران در مراسم اختتاميه اعلام مي‌شود

در پايان اين نشست محمودرضا اکرامي‌فر دبير علمي جشنواره شعر فجر درباره داوري آثار گفت: امروز عصري است که بايد پيام را نزد مخاطب برد نه اينکه مخاطب را به نزد پيام بنابراين زحمت اصلي برعهده خبرنگاران است.
به گفته دبير علمي داوري حدود 40 هزار اثر امري دشوار است اما با اين همه داوري‌ها در سه مرحله صورت گرفت. در مرحله مقدماتي آثاري که نقصان داشتند کنار گذاشته شدند در مرحله دوم کدبندي شده و به مرحله بعدي راه يافتند.
وي با نشان دادن برگه داوري به خبرگاران اضافه کرد: در اين فرم‌ها ملاک‌هاي داوري و کد اثر قيد شده است که در واقع کد اثر به علاوه ملاک‌هاي داوري و نمره داور در اين فرم‌ها آمده است. هر داوري يکي از اين فرم‌ها دارد که براساس اثر امتياز و نمره داده مي‌شود.
به گفته وي اثري از هيچ فردي به دلخواه خود در جشنواره شرکت نداده‌ايم زيرا هر فردي که شرکت کرده به دلخواه خود اثري را ارسال نموده است.
وي گفت: سعي کرديم داوران هم توزيع جغرافيايي و هم دانش و تخصص خوبي داشته باشند از اين حيث از استان‌هاي مختلفي چون کرمان، سيستان و بلوچستان، کرمانشاه و ... داور داشتيم.
دبير علمي اين جشنواره ادامه داد: راي داورها براي ما راي نهايي و شايسته احترام و پايداري است وظيفه ما هم حمايت از اين آراء است.
اکرامي‌فر به تعداد برگزيدگان اشاره کرد و گفت: تعداد برگزيدگان به صورت‌جسله هيئت داوران بستگي دارد شايد برخي ملاحظات و دلايلي باشد که در اختتاميه قطعا اعلام خواهد شد.
وي افزود: داوري‌ها در سه مرحله صورت گرفت و بايد گفت که 40 درصد داوران داراي مدرک دکتري و سايرين هم فوق‌ليساني با گرايش‌ها و سبک‌هاي مختلف و از اساتيد دانشگاه هستند.
وي تصريح کرد: سعي مان بر آن است که به حقيقت و درستي و عدالت نزديک‌تر شويم اما اينکه 100 درصد عدالت برقرار شده باشد بايد درصدي را هم به خطاي انساني اختصاص دهيم اما هيچ سوء نيتي در داوري‌ها نبوده.
اکرامي‌فر در پايان جلسه در پاسخ به سؤالي درباره اعلام اسامي هيئت داوران چنين عنوان کرد: امروز اين اسامي اعلام نخواهد شد اما 100 درصد اسامي هيئت داوران در مراسم اختتاميه قرائت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس