گرمای فوق‌العاده در زندان‌های دولتی علاوه بر استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، حتی با قانون اساسی آمریکا هم در تضاد است، که مجازات خشن و غیر عادی را ممنوع کرده است.

گروه بین‌الملل مشرق- گرمای فوق‌العاده بالا در زندان‌های دولتی تگزاس آمریکا دست‌کم 14 زندانی را به کام مرگ کشید. 92 افسر کانون اصلاح هم سال 2012 از گرمای شدید آسیب دیده یا مریض شده بودند. هوای گرم در زندان‌های ایالت جنوبی تگزاس در فصل تابستان آن‌قدر طاقت فرساست که به خودی خود ناقض استانداردهای حقوق بشر به شمار می‌رود و از سال 2007 تا کنون جان 14 زندانی را گرفته است.

به گزارش کلینیک حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه تگزاس، گرمای فوق‌العاده در زندان‌های دولتی علاوه بر استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، حتی با قانون اساسی آمریکا هم در تضاد است، که مجازات خشن و غیر عادی را ممنوع کرده است. دپارتمان عدالت جزایی تگزاس گزارشی از ثبت وضعیت دمای زندان‌های دولتی این ایالت منتشر کرده که ساعت 10:30 صبح 19 ژوئیه 2011 در یکی از زندان‌های شهر دالاس را دست‌کم 65 درجه سانتی‌گراد نشان می‌دهد.

ثبت گرما به این روش راهی است برای اندازه‌گیری دمای واقعی محیط با ترکیب دما و رطوبت. سرویس ملی آب و هوای آمریکا وقتی پیش‌بینی کند که طی دو یا چند روز آینده دمای هوا از 40 تا 43 درجه سانتی‌گراد بیش‌تر خواهد شد، هشدار دمای بسیار بالا می‌دهد. در گزارش مذکور آمده: "دپارتمان عدالت جزایی تگزاس ظاهراً طی سال‌‌های اخیر پیشرفت اندکی کرده است و حقوق بشر و کرامت افراد زندانی را کاملاً نادیده می‌گیرد. از سال 2007 تا کنون دست‌کم 14 نفر از گرمای فوق‌العاده شدید در 9 زندان مختلف دپارتمان عدالت جزایی تگزاس جان باخته‌اند."

dfgfd

حدود 150 هزار نفر در زندان‌های دپارتمان عدالت جزایی تگزاس زندانی هستند. اکثر این زندان‌ها تهویه هوا ندارند، مگر در ساختمان‌های پزشکی، روان‌پزشکی و بخش سالمندان. گزارش مذکور خواستار نصب سیستم تهویه هوا برای تنظیم دمای محل نگه‌داری زندانیان زیر 29 درجه سانتی‌گراد شده است. ضمن این‌که تا پیش از فراهم شدن این امکانات، مسئولین باید بر وضعیت زندانیان آسیب‌پذیر نظارت داشته باشند و امکان دسترسی به نوشیدنی‌های خنک و یخ را فراهم کنند. به علاوه، دپارتمان عدالت جزایی تگزاس باید برای سلول‌های زندانیان دمای استاندارد تعریف کند، همان‌گونه که در زندان‌های شهرهای دیگر و ایالت‌های دیگر این چنین است.

"آریل دولیتزکی" مدیر کلینیک حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه تگزاس به گاردین گفت: "هیچ استانداردی درباره سقف دمای محیط زندانیان وجود ندارد. این نشان می‌دهد که تگزاس از سایر ایالت‌های جنوبی بسیار عقب‌تر است. آریزونا، اوکلاهما، آرکانزاس و نیو مکزیکو همه استانداردهای جداگانه‌ای دارند. برخی دمای 29 درجه را حداکثر دمای مجاز در زندان تعریف کرده‌اند. ما یقین کرده‌ایم که تگزاس قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قانون اساسی آمریکا را شکسته است. معتقدیم که مقامات دپارتمان عدالت جزایی تگزاس اراده سیاسی لازم را ندارند و نمی پذیرند که مشکلی وجود دارد. این تصور که همه از گرمای تگزاس عذاب می‌کشند صحت دارد، تنها تفاوتش این است که برخی مثل من می‌توانند در دفتر خود بنشینند و امکانات تهویه هوا داشته باشند."

در ادامه گزارش مذکور آمده که 92 افسر کانون اصلاح در سال 2012 از آسیب‌دیدگی و بیماری‌های مربوط به گرما رنج برده‌اند. "لانس لوری" افسر کانون اصلاح و رئیس اتحادیه "فدراسیون کارمندان ایالتی، روستایی و شهری" شعبه شهر "هانتسویل" که دفتر نظام زندان ایالتی تگزاس در آن قرار دارد، در این‌باره گفت: "ما با مجبور کردن این کارمندان به کار در این‌گونه شرایط بدون هیچ‌گونه کنترل محیطی آن‌ها را با خطراتی جدی مواجه می‌کنیم."

وی با اشاره به این‌که برخی افسرها در این زندان‌ها بیهوش شده و یا دچار استفراغ شده‌اند، در گفتگو با گاردین توضیح داد که این شرایط به عملکرد و ایمنی کارمندان آسیب می‌زند و ادامه داد: "اعضای بی‌شماری از کارمندان ما گزارش داده‌اند که هنگام کار به خاطر گرمای بسیار شدید حالشان وخیم شده است. بسیاری از این افسرها هنگام کار در زندان تن‌پوش‌های ضد ضربه چاقو می‌پوشند که گرمای زیادی درون خود نگه می‌دارد."

وی همچنین گفت: "بی‌شک زندانیانی که داروهای اعصاب مصرف می‌کنند، مشکل بزرگی از این بابت دارند. بسیاری از این داروها به گرما واکنش نشان می‌دهند و مشاهده کرده‌ایم که این نوع زندانیان زمانی که هوا گرم می‌شود این داروها را که آرام نگهشان می‌دارند، مصرف نمی‌کنند. وقتی هم که این داروها را مصرف نمی‌کنند نسبت به کارکنان زندان رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‌دهند." لوری معتقد است در درازمدت هزینه‌ای که برای نصب سیستم تهویه هوا لازم است از هزینه درمانی که گرما به مجموعه تحمیل می‌کند کم‌تر است.

dfgfd

"جیسون کلارک" سخنگوی دپارتمان عدالت جزایی تگزاس در بیانیه‌ای تصریح کرد: "رفاه کارکنان و مجرمین یک اولویت مهم برای آژانس است و ما همچنان متعهدیم که ایمنی آن‌ها در گرمای بسیار شدید را تأمین کنیم. دپارتمان عدالت جزایی تگزاس پیش‌گیری‌های لازم را برای کمک به کاهش بیماری‌های مربوط به گرما انجام می‌دهیم، از جمله این پیش‌گیری‌ها تأمین آب و یخ برای کارکنان و مجرمین در فضاهای کاری و مسکونی، محدود کردن فعالیت‌های مجرمین طی گرم‌ترین ساعات روز، و آموزش کارکنان برای شناسایی زندانیان دارای بیماری‌های مربوط به گرما و ارجاع آن‌ها به مسئولین درمانی برای مداواست. اگرچه تخمین دقیق هزینه‌ها انجام نشده، اما سازگار کردن تأسیسات با سیستم تهویه هوا بسیار هزینه‌بر است."

دولیتزکی برنامه دارد تا یافته‌های این گزارش را به نهادهای مربوط در سازمان ملل و "کمیسیون بین‌آمریکایی حقوق بشر" قاره آمریکا ارائه دهد. سازمان پروژه حقوق مدنی تگزاس هم به نیابت از برخی زندانیان و خانواده‌هایشان از دپارتمان عدالت جزایی تگزاس شکایت کرده است. مقامات زندان‌های تگزاس ظاهراً حاضر هستند برای تجهیزات خنک‌کننده در برخی شرایط هزینه‌های زیادی بکنند. سال گذشته گزارش شد که دپارتمان عدالت جزایی تگزاس قراردادی 750 هزار دلاری را برای خرید محل‌های مسکونی با آب و هوای کنترل شده را امضا کرده است، اما برای برنامه پرورش خوک.

"جان ویتمایر" رئیس کمیته عدالت جزایی سنای تگزاس به روزنامه "هاوستون کرانیکل" گفت: "ما باید بحثی عاقلانه درباره این داشته باشیم که چه کاری عملی و منطقی است و چه کاری از نظر عملی قابل پذیرش است. اما می‌توانم به شما بگویم که مردم تگزاس زندان‌های دارای تهویه هوا نمی‌خواهند و کارهای زیادی هست که در لیست من بالاتر از دمای هوا قرار دارد. تگزاس واقعاً گرم است و بسیاری از مردم این ایالت که در زندان نیستند هم سیستم تهویه هوا ندارند."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کاپیتان ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    فیلم دشاوشنک ریدمپشن رو کی دیده؟ آخرت فیلمه......
  • مرگ بر آمریکا ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    بعدا این وحشی ها هتل اوین را نقض حقوق بشر می دانند !!!!
  • کاپیتان ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    حاجی زندان مدرسه ی اول راهنمایی ما بود که ازش فرار کردم! ده سال گذشت!!!
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    تو هتل که هر روز ادمو شلاق کش نمیکنن،
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    شما جدا پر رویین، گند قضیه این قدر بزرگ بود که رییس زندانهای خندان رو برداشتن، اون وقت میاین این جوری توجیه میکنین؟
  • سبزی ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    تو زندان لس آنجلس مقادیر زیادی فلش موموری و لب تایپ و سیم خواردار و دستگاه جوجه پزی پیدا کردند
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    چرت بود
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    مشکلات مملکت خودت کمه چسبیدی به امریکا .
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    واقعافیلم بندهای اوین راکه دیدم تعجب کردم!هتل که چه عرض کنم!بی خودنیس هرکی رامی اندازنداونجا خوشی زیدلش میزنه!
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    تو که گفتی 65 درجه خجالت نکش بگو صد درجه حرف مفت مالیات ندارد بهترین سایت خبری مشرق نیوز و بهترین اخبار 8:30 منتها خواننده وشنونده عاقل است.
  • صالح عباس نژاد ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    با شما هستم بی‌بی‌سی، خانم اشتون، پارلمان اتحادیه اروپا چرا از وضعیت حقوق بشر در زندان‌های آمریکا مخصوصا زندان تگزاس آمریکا بررسی نمی‌کنید آیا کشته شدن چندین زندانی به علت گرمای بالا نقض حقوق بشر نیست. اصلا از نظر شما حقوق بشر به چه معناست. من فکر می کنم حقوق بشر شما حقوق بی بشر می‌باشد.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    بهت حق می دم کاسه لیس جان ...از پای ماهواره بلند شو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس