کلاه سبزها یا تکاوران دریایی در میان کوهستان‌ها، رودخانه‌های خروشان، جنگل‌ها و شنزارهای منجیل تربیت می‌شوند تا در دل موج‌های خروش آب‌های آزاد به کمین دزدان دریایی بنشینند. دزدانی که همگان فکر می‌کردند داستان آن‌ها به افسانه‌ها پیوسته است، راهزنانی با یک چشم. اما آن‌ها دوباره بادبان‌ها را برافراشتند و به کمین نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری نشستند؛ آنطور که «دریادار علیرضا بیاتی» فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل می‌گوید، کلاه‌سبزها در 40 سال گذشته همه نقشه‌های دزدان دریایی در خلیج عدن و دریای سرخ را نقش بر آب کرده‌اند.

به گزارش مشرق، آخرین عملیات کلاه‌سبزهای منجیل آزادسازی کشتی تجاری چینی در فروردین ماه سال گذشته بود، عملیاتی که به دستگیری 9 تن از دزدان دریایی منجر شد. مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل، نخستین آموزشگاهی است که در سال 1348 در کشور و با هدف تربیت نیروهای تفنگدار و تکاور برای عملیات‌های واکنش سریع تأسیس شد. گروهی از غواصان قدیمی نیروی دریایی معروف به آب‌بازان نخستین هسته تفنگداران دریایی منجیل را تشکیل دادند، آن‌ها نخستین گروه راهنما و مربی شدند که هر سال تفنگداران و تکاوران به یگان‌های عملیات نیروی دریایی ارتش تحویل می‌دادند.

 بیدارباش

ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد است. ارشد دسته با روشن کردن چراغ آسایشگاه و فریاد برپا، همه را بیدار میکند تا آماده ادای نماز صبح شوند.

پس از نماز و صرف صبحانه، تکاوران آموزشی که در طول دوره آنها را دانشآموز خطاب میکنند مشغول نظافت عمومی مثل نظافت آسایشگاه و محوطه بیرون آنجا میشوند و پس از پایان در میدان صبحگاه آماده میشوند تا مراسم را اجرا کنند.

هوا کمکم روشن شده و با سوت مربی، گروه 15 نفره تکاوران فعالیت خود را آغاز میکنند، آنها با 16 کیلومتر دویدن کار خود را شروع میکنند، وقتی بدنهایشان به خوبی گرم شد، نوبت به تمرین در میدان موانع است، محوطهای بسیار بزرگ که شامل برجهای راپل، ماکتهای شبیهسازی شده شناورهای کوچک و بزرگ، موانع پاندولی، سیمخاردار، حوضچههای آب، رودخانه خروشان و موانع طبیعی دیگر است که عبور موفقیتآمیز از هر یک از آنها نیاز به آمادگی جسمانی بسیار بالایی دارد.

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس

دریادار علیرضا بیاتی، فرمانده آموزشگاه تفنگداران دریایی منجیل میگوید: پس از گزینش و شروع آموزش مقدماتی که 6 ماه به طول میانجامد، از کسانی که در این دوره آموزشی میخواهند آموزشهای تکاوری را فرا بگیرند، تستهایی همچون، آموزش جسمانی، معاینات پزشکی، تست شنا و چند تست تخصصی دیگر گرفته میشود و در صورت قبولی وارد گروه تکاوری میشوند، تکاوری خود نیز یکی از تخصصهای تفنگداری است که به صورت شبانهروزی به داوطلبان آموزش داده میشود، دوره سختی که هر کسی توان گذراندن آن را ندارد و حداقل 6 ماه زمان میبرد.

یک تکاور آموزشهای آمادگی جسمانی، تیراندازی، غواصی، راپل و آموزش زبان انگلیسی میبیند، آنها باید توانایی بیدار ماندن برای یک عملیات 48 ساعته را داشته باشند، ضریب هوشی بالا برای طرح و اجرای نقشههای متفکرانه شرط لازم برای تکاور شدن است.

تکاوران یا همان کلاه سبزها در دوره نخست در صورت قبولی موفق به کسب تخصص SBS2  میشوند و در دوره بعدی که آشنایی با غواصی با عمق بسیار زیاد است با فراگرفتن آموزشهای زیرسطحی میتوانند تخصصی SBS1 را کسب کنند.

 مرحله تاب و توان

در این مرحله تکاوران داخل حفرههای پر از آب میشوند و با عبور از داخل آنها وارد حوضچههایی با عمق بیشتری میشوند و این مرحله سخت که نیاز به قدرت بالای هواگیری در زیر آب را دارد را باید پشت سر بگذارند. اجرای این تمرین در همه فصلهای سال صورت میگیرد.

ناخدا سوم حسینی مقدم که فرمانده آموزش تکاوران است، میگوید: «این تمرین در روزهای سرد و یخبندان زمستان نیز به اجرا درمیآید و تکاوران نیز باید با شکستن یخ حوضچه از آنجا خارج شوند و این مرحله را با موفقیت به پایان برسانند.»

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس

عبور از حوضچه پایان کار نیست، تکاوران آموزشی وقتی از حوضچه بیرون میآیند با لباس خیس و پوتین پر از آب به سوی موانع بعدی میدوند و دویدن در این حالت کار آسانی نیست!

 آرایش آبی

تکاوران خسته نشدهاند و به قول خودشان با توجه به این که خیس شدهاند ولی تازه گرم شده و هنوز به میانه راه نرسیدهاند، آنها باید از رودخانه خروشان عبور کنند و هنگامی که میخواهند از آنجا بگذرند، آرایش خاص نظامی بگیرند و دقایقی را در آن آب سرد سپری کنند و با استتار مخصوص از لابهلای گیاهانی که کنار رودخانه قرار دارند به نحوی که دشمن فرضی آنان را نبینند از آنجا بگذرند، این مرحله نیز سختیهای خاص خود را دارد زیرا آب با سرعت زیادی موانع خود را از مقابلش برمیدارد و تکاوران باید آنقدر قوی باشند که تسلیم جریان آب نشوند.

دریادار بیاتی درباره چگونگی تأسیس این مرکز در شهر منجیل و برگزاری این گونه آموزشها، میگوید: «منطقه منجیل موقعیت جغرافیایی ویژهای برای آموزش تکاوران کلاه سبز دارد، در این منطقه، کوهستان، رودخانه، جنگل، شنزار، موانع طبیعی خاص و باد را به صورت یک مجموعه شاهد هستیم و این عوامل محیطی کمک بسیار خوبی برای آماده شدن تکاوران دارد و یک داوطلب تکاوری با آموزشهایی که فرا میگیرد باید بتواند مأموریتهایش را در محیطهای آبی، کوهستان، جنگل، شنزار و... به خوبی به اجرا بگذارد.»

 شلیک به سیبلها از فراز تپه ها

تکاوران با عبور از تپههای پیش روی خود وارد منطقهای با پوشش گیاهی زیاد شبیه به یک جنگل میشوند و این مسیر را باید همچون مراحل پیش با دویدن بگذرانند، آنها تاحدودی خسته شدهاند و انرژیشان تحلیل رفته است، حالا آنان با دویدن چندکیلومتری باید در منطقهای که به آن رسیدهاند، با 12 فشنگی که در اختیار دارند به سوی سیبلهایی که پیش رو دارند شلیک کنند.

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که ضربان قلب تکاوران بالا رفته است، بنابراین تمرکز به روی هدفهایی که مقابلشان است کمی سخت میشود ولی به هر حال باید آنان یاد بگیرند با تمرکز بسیار بالا به سیبلها شلیک کنند و نمره بالایی بگیرند.

پس از پایان تیراندازی تکاوران دوباره همان مسیر را بازمیگردند و با طی مسافت چند کیلومتری به موقعیت ابتدایی شان برمیگردند.

تکاوران آموزشی به طور متوسط روزانه بین 16 تا 25 کیلومتر میدوند و بدین صورت آمادگی جسمانی را علاوه بر این که حفظ میکنند بلکه روز بعد باید آمادهتر از پیش باشند.

مربیان حرفهای نیروی دریایی در طول تمرین با یادآوری و آموزش نکات کلیدی تکاوران را راهنمایی و تا غروب خورشید با آنان تمرین میکنند.
در طول تابستان گرمای طاقتفرسا و در طول زمستان سرما و یخبندان آنان مشغول تمرین هستند و فعالیتهایشان به این تمرینها منتهی نمیشود.

 عملیات روانی شبانه

پس از خاموشی و شروع استراحت تکاوران، برنامه دیگری در حال شکلگیری است. شاید دقایقی بعد یا ساعاتی بعد یکی از مربیان آنان را از خواب بیدار کند و آموزشهای شبانه آغاز شوند.

عقربههای ساعت یک بامداد را نشان میدهد که دوباره چراغهای آسایشگاه روشن میشود و این بار آنان با صدای «برپای» مربی از خواب بیدار میشوند و از تختهایشان پایین میآیند، پس از آنکارد تختهای خود به صورت خبردار میایستند. مربی از آنان میخواهد درباره موضوعی که عنوان میکند تکاوران آموزشی نظر خود را بدهند و درباره آن به تبادل اطلاعات بپزدازند.

پرداختن به یک موضوع آن هم ساعت یک بامداد و با پشت سرگذاشتن یک روز سخت و پرکار بسیار مشکل است. این ماجرا بخشی از آموزش است، زیرا آنان باید بدانند در هر شرایطی باید قدرت تصمیمگیری و برخورد با هر اتفاقی را داشته باشند.

تکاوران معمولاً در هر شب چنین برنامه هایی را دارند و به قول معروف شبها خواب خوش ندارند و باید همیشه آماده باشند.فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل در رابطه با این گونه آموزشها عنوان میکند: «عملیات در دریا سختیهای خاص خود را دارد و تخصصهای ویژهای را میطلبد. یک تکاور باید آموزشهای سطحی، زیرسطحی و بالاسطحی را فرابگیرد و بتواند از زیر دریا، بالای دریا یا سطح دریا به دشمن حمله کند، پس باید در آمادگی صد درصد باشد.»

کسانی که وارد این حرفه میشوند در ابتدا میدانند این کار سخت و طاقتفرساست و با عشق و علاقه مثال زدنی این لباس را بر تن میکنند و سختی آموزشها را به جان میخرند تا تکاور شوند و به کشورشان خدمت کنند. تکاوری برای تفنگداران دریایی یک افتخار است و آموزشهایشان هرچقدر به انتهای دوره نزدیک میشوند سخت و سختتر میشود زیرا آنان در روزهای آخرین باید هر روز بین 20 تا 30 مایل یعنی 50 کیلومتر بدوند تا بتوانند در هر شرایطی موفق شوند.

 تمرینهای ویژه

تکاوران علاوه بر این که هرچند روز یک بار به تمرین تاب و توان میپردازند، تمرینهای دیگری نیز انجام میدهند مثل شبیهسازی شرایط رهایی شناورهای دزدیده شده.

آنان باید از یک صفحه آهنی به ارتفاع 7 متر بالا بروند و خود را به قسمت عرشه برسانند، در ابتدا هریک کولهپشتی همراه با همه ادوات جنگی به وزن 25 کیلوگرم و اسلحه را پس از تحویل گرفتن به خود میبندند و سپس با گرفتن طناب باید با دست خالی و در سریعترین زمان ممکن خود را به عرشه رسانده و دوباره از طناب پایین بیایند و اگر رکوردشان بیشتر از میانگین لازم باشد از ادامه دوره تکاوری بازمیمانند و باید در دوره عمومی یا دوره تفنگداران دریایی مشغول به آموزش شوند.

ناخداسوم حسینی مقدم، فرمانده آموزش تکاوران دریایی در رابطه با آموزشهای دیگر میگوید: «تکاوران هر روز تحت آموزشهای خاصی همچون گذراندن موانع سبک، موانع سنگین، تاب و توان، بازوبست کردن قایق بادشونده Gmini به صورت تئوری و عملی و داخل سالن شناور یا سد قرار گیرند که هرکدام از این مراحل روشهای خاص خود را دارد.»

 راپل

تکاوران برای آماده شدن و تمرین حفظ تعادل و بالا و پایین آمدن از یک سازه برای اجرای عملیاتشان باید تمرینهای ویژهای را در دستور کارشان قرار دهند، یکی از این تمرینها راپل است.

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس

کلاهسبزهای آموزشی باید با استفاده از یک طناب چندمتری برای خود یک طنابچه درست کنند و بتوانند از سازههای بلند که ارتفاع 20 تا 30 متری دارند پایین بیایند یا این که از طریق کابلهایی که بین این دو سازه وجود دارد عبور و در بین راه تعادل خود را حفظ کنند و به سلامت به مقر دیگر وارد شوند. این تمرین اهمیت ویژهای در عملیاتهای واقعی تکاوران دارد.

 موانع سبک و سنگین

کلاه سبزها باید از زیر سیمخاردارها عبور کنند، این مرحله نیز سختی خاص خود را دارد، زیرا ارتفاع سیمخاردارها نسبت به سطح زمین بسیار کم است و آنان باید در کوتاهترین زمان از زیر آنها عبور کنند و به مانع بعدی که پاندولی است برسند.

تکاوران با همراه داشتن کولههای مخصوصی که وزن 25 کیلویی دارند و با همراه داشتن اسلحه ژ3 به موانع پاندولی و با عبور از آنها به طناب معلق میرسند که در ارتفاع 4متری از زمین قرار دارد. آنان باید از این طناب چندمتری بدون آن که آویزان شوند و با یک شگرد بسیار جالب عبور کنند.طی کردن و موفق شدن در هریک از مراحل بسیار مشکل و طاقتفرساست و نیاز به آمادگی جسمانی بالا و به کار انداختن فکر دارد.

 باز و بست کردن قایق بادشونده

یکی از مهمترین فعالیت تکاوران آشنایی با تجهیزات مورد استفاده در عملیاتهای شناسایی یا حمله است. آنان گذشته از فراگرفتن غواصی باید با راهاندازی قایق Gmini به صورت تئوری و عملی آشنا شوند.مربیان کارآزموده ابتدا طریقه استفاده از تجهیزاتی همچون راهاندازی قایق بادشونده را در کلاسهای ویژه به دانشآموزان آموزش میدهند سپس برای یادگیریهای عملی آنان را به داخل سالنهای مخصوص این کار میبرند در ادامه و در آموزش تکمیلی تکاوران باید باز و بست کردن قایق و استفاده از آن را در سد آبی به اجرا بگذارند.

 آموزش طراحی نقشه عملیاتی

تکاوران گذشته از این که آمادگی جسمانیشان بالا میرود در مهمترین بخش باید بتوانند منطقه عملیاتی خود را بخوبی شناسایی و سپس آن را در مقیاس بسیار کوچک طراحی کنند و آن را به همرزمانشان توضیح دهند.

در این بخش تکاوران باید پس از شناسایی منطقه عملیاتی با هر وسیلهای مثل قوطی، شیشه، گیاه، شاخه درخت و... بتوانند نقشه منطقه را روی زمین ترسیم کنند و در طراحی آن پستی و بلندیها، پوشش گیاهی، قبرستان و هرچیز دیگری که شاید هیچ ارزشی نداشته باشد رسم کنند، سپس نقشه را به افراد دیگر توضیح دهند و آنان را بخوبی توجیه کند.

دریادار بیاتی در تشریح سایر فعالیتهای آموزشی تکاوران میگوید: «برای آموزش کسانی که در راه رسیدن به کلاهسبز نیروی دریایی هستند آموزشهای تخصصی زیادی ارائه می شود به طور مثال از تجهیزات شبیهسازی شده استفاده میشود و هدف از این آموزشها به کارگیری آنان در سطوح مختلف فعالیتهای عملیاتی است.»

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس

دریادار علیرضا بیاتی ، فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی نداجا

به گفته او آموزشهای ما به روز است و پس از مدتی آموزشها و تجهیزات به روزرسانی میشود تا تکاوران همیشه در آمادگی کامل باشند و بتوانند در صورتی که دزدان دریایی یا دشمن به یک شناور تجاری یا نفتکش حمله کرد در سریعترین زمان آن را از چنگشان رها سازند.

دریادار بیاتی معتقد است اجرای هر مأموریتی نیاز به تاکتیکهای خاصی دارد و تکاوران با توجه به بهره هوشی بالایی که دارند و آموزشهایی که دیدهاند باید در هر شرایط تصمیم ویژهای بگیرند و موفق شوند.

او میگوید: «اجرای مأموریت در دریا شرایط ویژه و خاصی دارد و از 4 سال پیش تاکنون که با معضل فعالیت دزدان دریایی و حمله آنان به شناورهای تجاری و نفتکشها روبهرو هستیم تکاورانمان در همه مأموریتها موفق بودهاند و آخرین عملیات آنان آزادسازی کشتی تجاری چینی در فروردینماه سال گذشته بود که در این عملیات 9 تن از دزدان دریایی نیز دستگیر شدند.»

به گفته فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی همه عملیاتهای رهاسازی کشتیهای دزدیدهشده با موفقیت بوده و نیروی دریایی حملات دزدان در خلیج عدن و دریای سرخ را با شکست روبهرو ساخته است.

او میگوید: «هماکنون تعدادی از تکاورانی که سال گذشته از این آموزشگاه فارغ التحصیل شده اند برای مأموریت به آبهای آزاد در خلیج عدن اعزام شدهاند و مأموریتهایشان تا چند ماه به طول میانجامد. دوری از خانواده یکی از مشکلات آنان است که این عزیزان با تحمل آن به ایفای نقش خود میپردازند.»

دریادار بیاتی اضافه می کند: عشق به خدمت در رفتار و کردار سربازان وطن بویژه تکاوران به چشم میخورد، زیرا در عمل میبینیم آنان پس از بازگشت از مأموریت چندماهه و کمی استراحت دوباره خود را برای مأموریتهای طولانیمدت آماده میکنند و گاهی شاهدیم که فرزندانشان به دنیا آمدهاند ولی آنان روی دریا در حال انجام وظیفه هستند.

 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 120
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 32
  • سرباز گمنام ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    13 1
    واقعا خسته نباشید، خدا قوت
  • سهراب ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    24 1
    جان مادرتون به مسئولین بگید لااقل سلاح سازمانی نیروهای ویژه مون رو تقویت کنن...والا چندتا کلیپ از رهایی کشتی های تجاری دیدم موندم با اون ژ3 های دراز و سنگین چجوری در راه روهای تنگ و باریک عملیات میکنن!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    7 0
    خدا پشت و پناهتان.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    20 1
    اسلحه سنگین ژ3 به درد نیرو ها تکاور نمیخوره تحرکو نیرو رو کم میکنه
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    13 0
    درود بر فرزندان ایران قهرمان درود بر خلیج تا ابد فارس
  • یاسر ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    5 0
    خدایی راست میگه
  • مانی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    7 0
    البته این اموزش برای درجه داری هس اموزش افسران تکاور فرق میکنه
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    11 2
    آقا تو رو خدا ارتش رو از شر ژ3 نجات بدین. بابا آلمان رسیده به ژ36 . ما کجای کاریم واقعا! دیگه حزب الله هم تو سوریه کلاش هایی دستشه که ده تای ژ3 تکنولوژی داره. بدنه سبک، دوربین، لانچر... اصلا قیافه ای داره این کلاش ها.
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    6 0
    درود بر انان که ایران وایرانی را زنده نگه میدارند
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    5 2
    این تیپ چه فرقی با صابرین یا نوهد داره؟ مشرق یه بار این چند گروه رو با هم مقایسه کن.
  • یک نظامی قدیمی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    5 0
    خدا قوت دلاوران میهن . درود بر سایت مشرق به خاطر انعکاس این مطالب ارزشی و توصیف دقیق شرایط آنجا . سال55 دوره تکاوری افسری را در نیروی زمینی ( مرکز پیاده شیراز و هوابرد شیراز ) به پایان رساندیم که بلافاصله برای کسب تجربه بیشتر به مرکز آموزش نیروی دریایی در منجیل نیز اعزام شدیم که در آنجا متوجه شدم بعضی از موانع موجود در منجیل ( مانند پرش مرگ و عبور از فراز رودخانه ) حتی از موانع ما در شیراز واقعا سخت تر بود .
  • عزت ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    4 0
    تفنگ اصلی تکاوران دریایی ام پی فای می باشد و بستگی به عملیات از یوزی و ژ3 قنداق کوتاه استفاده می شود. نوهد نیرو ویژه هوابرد می باشد ضمن اینکه تخصص های دریایی هم آموزش میبینندولی تکاوران دریایی بیشتر عملیات دریا ضمن اینکه آنها هم چتربازی هم آموزش میبینند.مثلا اگر رهایی گروگان در منطقه ای خاکی و دورافتاده باشد نوهد واردعمل میشود ولی اگر در جزیره یا کشتی باشد تکاوران دریایی می توان آنهارا مشابه آس آ و ناوی سیلز مقایسه کرد/سپاس از گزارش مشرق
  • مهدی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    7 22
    دنیا فقط صابرین ... این همه ارتش آموزش میده مطمنا دشمن ده برابر بهتراز ما اموزش میده و بهترین تجهیزات رو داره ارتش باید بدونه سلاح ما ایمان هستش نه ارم رو سینه و نه اسلحه و نه اردوگاه منجیل صابرین به نیروهاش ایمان رو میده خیلی جالب هست بهتون بگم یه کلیب دیدم از یه ماموریت که صابرین میخواست تو کردستان انجام بده . جعفر خان (شهید) بعد از خوندن زیارت عاشورا به بجه هاش که داشتن گریه میکردن میگفت بجه ها ما سلاح داریم اونا هم دارنو ما تجهیزات داریم اونا هم دارن هرجیز مادی که بگبید اونا بهتر ازما دارن اما بجه ها ما خدا رو داریم اونا ندارن ما امام حسین رو داریم اونا ندارن ...
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 1
    اینا تکاور دریایی هستند و برای عملیات در دریا آموزش میبینن
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    2 1
    نوهد مخفف نيروي ويژه هوا دريا مي باشد
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    10 0
    متاصفانه این دیدگاه در بین عامه ی مردم هست. اما قابل توجه شما اینکه ولایی ترین نیروها همیشه در ارتش بودند. شما با این دیدگاه هیچ فرقی با اون افرادی ندارین که ابتدای انقلاب ندای انحلال ارتش رو سر میدادند. اما همین ارتش بود که جنگ رو به کمک مردم اداره کرد. همین ارتش بود که آموزش های لازم رو به سپاه میداد و همین ارتش بود که از تجزیه شدن ایران جلوگیری کرد. نیروهای سپاه در دو سال اول جنگ که اصل جنگ هم همون زمان بود فقط به شکل چرکی و نا منظم جنگ میکردند. برای آزاد سازی خاک یا جلوگیری از اشغال خاک نیروهای کلاسیک نیاز هست.
  • احسان ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    2 0
    این تکاوران آموزش رنجری در آب و دریا رو بیشتر میبینن ولی تیپ 65 نیرو ویژه هوابرد آموزش رنجری در زمین و هوا رو میبینن و کلاس کاریشون متفاوت از همه و همچنین صابرین هم تخصص زمینی دارن یه تیپی مثل تیپ 55 هوابرد شیراز هم هست که تخصص اصلیشون روی هواست با اینکه دوره های مختلف زمینی رو هم میبینن
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 17
    ببین متوهم امام گفت اگر سپاه نبود کشور هم نبود
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 5
    بهتره یه نگاهی هم اموزش های یگان ویژه صابرین بندازید.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      شماهم بهتره بدونی بیشتر آموزش های صابرین توسط نوهد انجام میشه
  • آزیتا ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    3 1
    نوهد مخفف : نیروهای ویژه هوابرد
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 14
    ناشناس 17:17 خیلی پرتی از شرایط ارتش در اوایل جنگ. جنگ نشان داد که خون بر شمشیر پیروز است و ایمان بر کلفتی بازو ولی کسی مخالف آموزش ارتش نیست ولی حرف آخر را ایمان میزند
  • ali ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    3 0
    خخخخخخخخخخخ
  • ali ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    3 0
    خوشم میاد همه چیزو قاطی میکنی
  • دریادل ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    6 0
    اینجوری آموزش میبینند که تو خرمشهر سی و چهاروز جلوی چندتا لشگر میجنگند و دوام میارن
  • یه تکاور ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    8 1
    اقا مهدی واقعا جای تاسفه شما به گفته ی خودت فقط صابرین رو میشناسی شما که از ارادت به امام حسین (ع) و زیارت عاشورا دم میزنی آیا تو مرام امامان ما قضاوت بی علم وجود داشته؟؟ خدا نگذره از کسانی که نشناخته و ندانسته دین و ایمان مردم رو در طبق قضادت قرار میدن شما چقدر با تکاورهای ارتش بودی که انقدر راحت راجع به ایمان و اعتقاداتشون نظر میدی؟
  • امیر شیری ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    2 0
    با این سختی آموزش میبینند اما سلاحی که در دست دارند که به درد باتلاق و شرایط سخت نمیخوره تو رو اسلحه سازمانی ارتش رو عوض کنید
  • علی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    9 2
    مهدی جان یه شعار هستکه میگه عرق سرباز در میدان آموزش متضمن خون آن در میدان نبرد است دوست عزیز ارتش جمهوری اسلامی در 8 سال دفاع مقدس تنها 48 هزار شهید تقدیم نظام کرد امام بسیج و سپاه از 3برابر این که یکی از علناش عدم آموزش نیروهای سپاهی و بسیجی بود
  • مصطفی ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    4 1
    بسم رب النور خدا از دهنتون بشنوه ، پدرمون با این سلاح ها در اومد
  • مصطفی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    5 0
    بسم رب شهدا شما هم بهتره یه اطلاعی از نیرو های سپاه قدس داشته باشین ، ارتش و سپاه جز برای ایران اسلامی نیست و وظیفه ی هر کدام فاع از ایرانه
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 0
    یه وانت میخواد ژ3 رو با خودش بکشه!
  • وحید محمدپور سرایی ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    3 0
    خدا قوت بچه ها، دست علی (ع) نگهدارتان
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 3
    دادا ژ3 آب بخوره تیر نمیزنه
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    مسلما بررسی های کارشناسی در این زمینه شده. احتمالا به این نتیجه رسیده اند تعویض سلاح سازمانی ارتش که قاعدتا منجر به مصرف چند سال بودجه ی کامل نظامی کشور می شود به صرفه نیست. و به نظرم کاملا منطقیه. دیگه تفنگ اون قدر اهمیت نداره که ما خرج های آنچنانی براش بکنیم.
  • ایمان ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    4 1
    وای از تفرقه، وای از تقرقه.......این حرف ها دل آقا رو شاد نمیکنه.... ارتش و سپاه دو بازوی قدرتمند این نظام الهی هستند. از تفرقه جلوی چشم دشمن بپرهیزید. ممنون از گزارش خوب مشرق. درود بر ارتش درود بر سپاه
  • ایمان ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    4 0
    وای از تفرقه، وای از تقرقه.......این حرف ها دل آقا رو شاد نمیکنه.... ارتش و سپاه دو بازوی قدرتمند این نظام الهی هستند. از تفرقه جلوی چشم دشمن بپرهیزید. ممنون از گزارش خوب مشرق. درود بر ارتش درود بر سپاه
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    3 0
    مردم عزیز ایران حواستون باشه چیزی که دشمن می خواد همینه، اختلاف شیعه و سنی، عرب و فارس ، اصلاح طلب و اصولگرا، ارتشی و سپاهی و و و و مواظب این دامها باشید
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 1
    سپاه وارتش نداریم!همه یک یدواحدهستند!امروز ارتش نیروهای مکتبی ومتخصصی تربیت میکندکه واقعا باعث افتخارمملکت هستند.همسایه ما جوانی ارتشی است که از لحاظ انسانیت وایمان نمونه است.افتخارمیکنم که همسایه مایک ارتشی هستند.یک پاسدار.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    الان اونقدر دلم هوای ژ3 رو کرده که دوست دارم یک تیر اندازی حسابی الان باهاش داشته باشم. در تک زنی من حس خوبی نسبت به ژ3 داشتم هر چند که کلاشینکوف رو برترین اسلحه انفرادی دنیا می دونم ولی ژ3 برای تک زنی و تیراندازی از سر حوصله خیلی خوبتر جواب میده. اولین باری که با ژ3 تیراندازی کردم حدود 100 تا تیر توی میدون تیر وسط زمستون بود. اجازه رگبار که نداشتیم و من تند تند تک تیر گلوله ها رو خالی می کردم و زیاد به سیبل دقت نمی کردم و فقط دوست داشتم گلوله ها زود تموم بشه و سریع پوکه ها رو پیدا کنم و تحویل بدم و برم دستام رو گرم کنم. دقت نشانه گیری خوبی داشت مخصوصا درازکش.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    بخاطر وزن تحرک و میزان حمل بار هر نفر هم کم میشه کلا منفی میزنه من سیاست گذاری های ارتش ج.ا.ا رو نمیدونم ولی اگر قراره حتما دستشون 7.62×51 باشه خب یه نمونه سبک تر بسازن اگرکه قرارهکالبیرعوض بشه که دیگه هیچ خودشون میدونن
  • حجت ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    4 0
    باز یکی جو زده شد. جناب پیغمبر هم که می خواستن برند جنگ با خودشون شمشیر می بردند. اگه به ایمان خالی بود و دعا پیغمبر با یه دعا همه رو به راه راست هدایت می کرد و ما این همه مشکل نداشتیم. بهشت و جهنم که زورکی نمی شه
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    3 1
    علی جان میدونی دلیل اصلی تلفات کمتر ارتش دقیقا چی بود؟ لازمه من بگم؟
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    2 0
    آقا مهدی : به عمل کار برآید به سخن دانی نیست
  • سجاد ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    عجب نظر كارشناسي دادي نا شناس
  • سجاد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    دعوا را تمام كنيد . بيرون گود نشستيد و بر سر نيروهاي خودي دعوا مي كنيد . صابرين و نوهد و تكاور و قدس و حزب الله همه مايه افتخار ايران و اسلامند
  • بچه بسیجی ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 5
    آقا اینارو ول کنید اینا به پای ما بچه بسیجی ها نمی رسند.....
  • رضا ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    6 0
    برادر ناشناس کلام حضرت امام رو برادران سپاهی ( یا شاید هم اونایی که دنبال تفرقه هستند ) نصفه بهت یاد دادند. ایشان فرمودند : اگر ارتش نبود سپاه نبود و اگر سپاه نبود کشور هم نبود
  • بچه ننر ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    6 0
    من هم توی مدرسه ، " تک آور بودم "
  • امید ج ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    تورو خدا این ژ3 ها رو کلا از رده خارج کنید.
  • امید ج ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    1 0
    بچه جون اینارو که میبینی تک تکشون هزاران ساعت و سالها آموزش میبینند و یکی از حرفه ای ترین سربازا تو کل جهان هستند. ارتش خدمت نکردی! اونجا پیرتو در میارن. بسیج هم جای خودشو داره اما اینا یه چیز دیگن!
  • مهدی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    دوستان خیلی جو زده نشن من میدون و حرف میزنم بدرم فرمانده یکی از قرارگاه های ارشد ارتش تو کشور هست و برادرم باسدار صابرین نیروی زمینی... ما که بخیل نیستیم خدا ان شاالله شهادت نصیب همشون کنه
  • بچه بسیجی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    بسیجو یادت رفت!!!!
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    برو بچه با بابات بیا
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 1
    این حرفا رو نزنید وحدت از بین می ره
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    بببینید یه پست وحدت زدا زدید حرف ها به کجا رسید!!! عوامانه نباید صحبت کرد، هر دو باید نیرویی باشند در خدمت نظام، ولایت، حق و دین خدا
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    1 0
    احسنت انشالله نصیب ما هم بشه...
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    2 0
    بسیجی واقعی اهل غرور نیست اما لحن شما فقط بوی غرور میده و بس
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    سلاح نوحد تندر ام پى5 ايرانى است
  • ali ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 1
    اینکه نیروی دریایی ماموریتهای ۶ماهه داره راسته؟(۶ماه تو اب ۶ماه خونه)
  • علي ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    1 0
    درود به شرف تمامي اين عزيزان وطن پرست كه شبانه روز براي امنيت اين مملكت درحال پاسداري از اين آب و خاك كشور عزيزمان ايران هستند و خدا قوت به خانواده اين عزيزان
  • سردار ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    دوستان نوهد به غیر از معنی های سرواژه ای به معنی بی کله ها هم هست که کلا اسم نوهد براهمین گرفته شده چون رنجرها در کشتن دشمن هیچ باکی ندارم و از هروسیله ای استفاده میکنن به همین خاطر بهشون میگن بی کله ها
  • مجید ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا نسیب گرگ بیابون نکنه
  • یه عشق وطن ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    دس خوش.واقعا به شما میگن مرد.
  • یه عشق وطن ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    دس خوش.واقعا به شما میگن مرد.
  • امید ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    باعرض سلام میخواستم بدونم شرایط تهصیلی برای عضویت چیه
  • میلاد ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    آرزومه که به ی کلاه سبز تبدیل بشم
  • سعید ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    0 0
    من خیلی دوست دارم تکاور بشم کسی میتونه راهنمایی کنه منو
  • علیرضا ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    درود به همه شما.امیدارم همیشه تندرست، موفق و خوشحال باشید.
  • گیلانی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    خیلی جالبه یک سری از دوستان خیلی از تجزیه خوششون میاد نیروهای خودی رو دشمن ویک سری رو دوست معرفی میکنند به خدا ما با داشتن این دوستان دشمن نمیخواهیم.در ارزشهای والای فنی نظامی وایمانی ارتش هیچ شکی نیست دیگر نیروها هم همچنین .زنده باد تکاوران ابی خاکی هوایی این خاک اهورایی
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    من میگم هر کاری تخص می خواد دوره تکاوری نیروی دریایی منجیل دوره سخت وطاقت فرسا تااز نزدیک نبینی نمیفهمی
  • ناشناس ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    درود به کل نیروهای مسلح ایران زمین و لعنت بر کسی که قصد داشت وحدت ایرانیان رو نشانه بگیره و تفرقه بندازه .نوپو.صابرین.نوهد.تکاوران دریایی و کل نیروهای مسلح و تکاوری امام حسینی هستن .یا علی
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    عاشق شما کلاه سبزام. جوووووون
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    1 0
    دانشمند؛اگه این اموزشا مهم نبود؛حتما تو میخواستی با دعا جلوی امریکا رو بگیری!تو دعا میکردی و سربازای امریکایی پودر میشدند!
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    1 0
    دوستانی که از اسلحه ژ-3 ایراد گرفتید باید عرض کنم این سلاحکفقط در اموزش استفاده میشه بخاطر سنگینی ...که سختی اموزش بیشتر باشه..به قول معروف پیک خستگی از حمل سلاح...سلاحکسازمانس تکاوران نیروس دریایی... اول یوزی بخاطر نواخت تسر بالا و بعد از اون ام پی 5 هست...بستگی به نوع ماموریت داره
  • پویا ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    باسلام و خسته نباشید دوستان تفنگ ژ3درسته ک تفنگ سنگینی هستش ولی قدرت شلیک بالا و همچین دقت بالا در شلیکش اونا ب تفنگی استثنایی تبدیل کرده علاوه براین این تفنگ یک تفنگ چند کاربردی هستش و توایی تغیردر اندازه لوله اون این قابلیتا ب این تفنگ میده ک حتی ب عنوان تک تیر استفاده بشه
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    با سلام..من سرباز نیرو دریایی هستم..الانم تهران خدمت میکنم ۸ماهاز خدمتم مونده الان تصمیم گرفتم برم بقیه خدمتمو تو منجیل بگذرونم ودوره تکاوری ببینم درکل میخستم بدونم این توضیحاتی ک تو این دوره رو باید ببینم یا واسه سربازا فرق میکنه؟؟ ن سایت نوشته همین
  • سعید ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    خیلی عالیه منم دوست دارم واردش بشم من 17 سالمه دلم میخواد یه کلاه سبز بشم لطفا راهنمایی کنید
  • کیوان ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 1
    سلام ببخشیدشماهمه چی روگفتید اما نگفتید چه جوری وارد این نیرو بشیم لطفا پاسخ من روبدید.
  • مصطفی ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دوستانی که علاقمند به عضویت در نیروهای ویژه ارتش جمهوری اسلامی هستند توجه داشته باشند که تیپ ۶۵ نوهد و تکاوران نیروی دریایی از نیروهای پایور هستند و برای اطلاع از شرایط عضویت به دفتر استخدام آجا در شهرتون مراجعه کنید. برای استخدام در دوره های درجه داری داشتن مدرک سیکل و دوره های افسری داشتن دیپلم الزامیست. پاینده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 0
    کسانی که دوست دارن وارد نیروی دریایی شوند در روز نامه ها اعلام می کنند معمولا در هرسال دوبار استخدام میکنند و بعد از گزینش استخدام همه رو برای تفنگداری نمی برن برای تخصصهای دیگر اموزش میدن مثل تعمیر و نگهداری ناو
  • امیر ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    1 0
    درود بر شرافت و اقتدار شیران ایران زمین یک گردان از همین کلاه سبزها بودن که نذاشتن آبادان سقوط کنه اسنادش هم هست و گاهی صدا و سیما از دستش در میره و واسه لحظاتی پخش میکنه
  • حسن ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    2 0
    با درود به فرمانده گردان تکاور جناب ناخدا هوشنگ صمدی و استقامت گردان ایشان در 34 روز اول جنگ در خرمشهر .و درود بر ارتش
  • علي ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام خسته نباشيد. ي سوال داشتم . ايا نيشه از طريق سربازي كه وارد ارتش شدم وارد تكاوري هم بشم؟؟
  • علي ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام خسته نباشيد. ي سوال داشتم . ايا نيشه از طريق سربازي كه وارد ارتش شدم وارد تكاوري هم بشم؟؟
  • mazyar ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    سلام خسته نباشید من سال سوم هنرستان رشته الکترونیک هستم میخواستم ببینم چجوری میتونم عضو دانشگاه افسریه قسمت نیرویه دریایی شم لطفا جواب بدید یا به جیمیلم نظر رو ارسال کنید
  • منافزاده یوسف ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    1 0
    من در سال 56 در منجیل دوره تکاوری میدیدم الان با گذشت 38 سال دلم می خواد با بعضی از همدوره ایها دیدار داشته باشم آنوقت سر گروهبان دسته ما مهناوی دوم شاهی بود و مربی هم منهاوی دو پناهی و محمدی هم بودند و فرمانده مرکز هم آقای سرگرد دهقان بود احتمالا فرمانده آموزش هم آقای ضرغامی بود واقعا آموزش خیلی سخت بود زمستان سرد یک شب رفتیم کوههای رستم آباد رودبار چادر زدیم دوهای طولانی باکوله پشتی سنگین و دوهای سرعتی سه مایل در سه دقیقه باید میرفتی حدودا میشود 7 یا 8 کیلو متر همدوره ایها از تمام شهرهای ایران بودند از جمله آقای اروج محمدی از انزلی یادمه آلان دلم تنگ شده برای آنها یادش بخیر .
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    سلام....عالی بود....ممنون.... ببخشید یه سئوال داشتم ؟؟؟ برای ورود به تفنگداران ارتش باید قد ادم چند سانتیمتر باشه؟؟؟ خیلی ممنون........ یا علی(ع)
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    165 به بالا
  • آرش ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 1
    دوستان بهتون توصیه میکنم اگه قدرت روحی روانی بالایی ندارین واسه ورود به تفنگداران دریایی اقدام نکنین قدرت بدی خیلی بالا بعد روحیه من دوره شو دیدم فقط تمرکذ و اعصاب پولادین میخواد اما خیلی بدرد بخوره به درد من که خورده از میهن اسلامی تون به هر شکلی ک میتونین دفاع کنین تاهر بیگانه ای نتونه نگاه چپ به سرزمین تون بکنه . زنده باد میهن عزیزم ایران .
  • الیاس ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    برای اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت تکاورها خاطرات ناخدا یکم هوشنگ صمدی را در گوگل جستجو کنید
  • مهدی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    سلام دوره آموزشی تکاوری چقدر طول می کشد. و چه مدرک تحصیلی می خواهد
  • mojtaba ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 2
    سپاه و ارتش دوبال یک پرنده و دو دم یک شمشیر هستن
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    الهی که موفق باشید .من واقعا همسرم رو دیدم که چقدر سختی کشید تا کلاه سبز گرفت.ایشالا همتون سالم باشید.خدا همیشه همراهتان باشد.
  • مسعود ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    خدا قوت من درباره کلاه سبزها خیلی شنیدم واقعا آموزش هایی که میبینن چیزی از آموزش های کماندو های آمریکایی کم نداره با این امکانات کم اما باز خیلی زبده بار میان واقعا قابل تحسین
  • پیام ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    هییییییییییییییییییی امکاناتی که در اختیار کلاه سبزهای امریکایی هست کجا و امکاناتی که نیروهای ما دارند کجا....... نوع مواد غذایی مصرفی اونها کجا و برنجی که نیروهای ما مصرف میکنند کجا
  • محمدرضا ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    سلام من ميخوام وارد نیروی دریایی و بعدش تکاوری بشم. از چند نفر شنیدم وارد نظام بشم ممنوع الخروج میشم. خواستم بدونم حقیقت داره؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
  • محمدرضا ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    سلام من ميخوام وارد نیروی دریایی و بعدش تکاوری بشم. از چند نفر شنیدم وارد نظام بشم ممنوع الخروج میشم. خواستم بدونم حقیقت داره؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
  • ناشناس ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    1 0
    کاش دختر نبودمو میتونستم تکاور نیروی دریایی میشدم.... ولی الان همسرم که هست خوشحالم خدا قوت دلاوران
  • دانشجو افسری ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    سلام نظرات جالبی بود منم عشق تکاوری باعث شد وارد نظام بشم مثل همون داداش هفده سالمون با این تفاوت که رفتم پیش ولی عواملی باعث شد با اینکه اولویتم تفنگدار دریایی بود به رسته الکترونیک دریایی منتقل بشم نمی دونم شاید تحملشم نداشتم بازم خدا رو شکر مطلب منو یاد سال تهیگیم انداخت که فشرده بود شب با سوت و داد بیدارمون میکردن و خواب تداشتیم روزا هم خواب ممنوع و فعالیت سنگین به هر حال خدا رو شکر که حداقل یک شب انکارد نمی کردیم و فقط مانور روانی بود یه توصیه به دوستان در هنگام انتخاب رسته اول توکل به خدا بعد رسته ای که می خواین رو سه بار تو محل های مشخص شده بنویسید ولی قبلش مردونه توانایی هاتون رو بدونین بعد انتخاب کنید عشق خوبه ولی به علت فشردگی زمان کافی نیست....والسلام علیکم
  • نا شناس ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    لبیک با زینب
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام به همه دریادلان بنده تکاور S.B.S 1 هستم سلاح مهم هست نه به اندازه آمادگی جسمانی و هوش این دو را داشته باشی هر سلاحی که داشته باشی به نحو احسن ازش استفاده میکنی در ضمن تکاور S.B.S هم در هوا وهم در دریا وحشی تخصص جنگیدن دارد. تکاور شدن جرات افزون کند هراس از دل مرد بیرون کند
  • محمد ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    باسلام خواهش میکنم اسلحه های این دلاوران ایرانی را عوض کنید
  • تیمور حسن پور ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام خدمت دوستان من میخوام تکاور بشم کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم
  • تیمور حسن پور ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام خدمت دوستان من میخوام تکاور بشم کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم
  • عسل ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    از خدا میخوام تمام ارتشیا بخصوص کلاه سبزای منجیل حفظ کنه از همینجا ب همشون خسته نباشید میگم
  • فرهاد ظاهری ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    باسلام.درودبرایران وایرانی زنده بادوطنم ایران.زنده بادنامت خلیح همیشگی فارس ایران
  • مرتضی ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    به نظر من ژ36 از تمام اسلحه ها بهتر هست. همه ارزونتر هست تولیدش، هم کاربردی تر هست. و از همه مهمتر اینکه اسلحه سازمانی ناتو و نیروهای کلاه سبز ارتشی اونها هست.
  • مجتبی ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    زنده باد ارتش.زنده باد تکاوران ارتش
  • ABOLFAZL ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    یک سوال چه گونه میتوان یکی از کلاه سبز ها شد لطفا جواب بدهید بسیار مهم است
  • احمد ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام دوستان من قدم ۱۷۳هست میتونم تکاور نیرو دریایی بشم دقیقا قد چند میخواد واسه تکاوریش لطفا راهنمایی کنین؟
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    با سلام دوره خدمه تکاور یرای ناویان داوطلب دارای مدرک دیپلم که در سیرجان آموزش مقدماتی دیدن برگزار میشه... اواخر دوره یه مربی از منجیل میاد و از بین دواطلبا واسه دوره خدمه تکاور انتخاب میکنه... بعد از پایان دوره درجه سرناوی میگیرن و دوره ش.م.ه برای سربازان فوق دیپلم به همین نحو انتخاب میشوند
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    2 0
    سلام شما از نظر قد مشکل ندارید برای تکاور نیرو دریایی شدن ابتدا باید وارد درجه داری رسته تفنگدار دریایی بشید و یا دانشگاه افسری نوشهر تفنگداری بخونید( شرایط گزینش در اینترنت هست) بعد از اتمام دوره تفنگداری و در صورت داوطلب شدن برای دوره عملیات ویژه (SBS 2) از شما ازمون فیزیکی و هوش میگیرند و در صورت موفق شدن در طول دوره کلاه سبز میشید ... یک کلاه سبز sbs 2 نیروی دریایی ارتش مساوی است با 50 تفنگدار دریای...
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    لطفا نام فرمانده آموزش تکاوران رو پاک کنید... به امنیت ملی ضربه میزنید
  • احسان ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    1 0
    فقط ارتش زنده باد ایران و ارتش
  • اتا ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    یاشاسین ایران یاشاسین ارتش
  • رضا ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    باسلام و درود بر همه مرزبانان و حافظان این کشور.بعد از خواندن مطالب بالا یاد دوران سربازی خودم در سال 1376 (دوره 179)در سیرجان و بعد انزلی افتادم و تجدید خاطرات شد.بنده در این دو پادگان شاهد تمرینات و تلاش دانش اموزان و کلاه سبزها بودم و سختی تمرینات رو تائید میکنم و از صمیم قلب از تمام این عزیزان تشکر میمکنم .اگر شرایط بود حتما تلاش میکردم به جمع این عزیزان بپوندم .درود.
  • @WhiteAvenger ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    1 0
    سلاح ما درست هست که ایمانه ولی قدرت نظامی مون هم در سطح بین المللی عالی هستش ایران الان که من این نظر رو مینویسم سومین قدرت دریایی جهان هستش و باعث افتخار ایرانیان و حزب اللهیانه حتی در زمان پیامبر و حضرت علی هم حمزه ها و مالک اشتر و مختار هایی بودند که در قوای جسمانی سر آمد بودند
  • @WhiteAVenger ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    دوستان توجه کنید امثال این مزدوران که فقط آوای نفاق میدند دشمن هستند و به اسم ها و عناوین گوناگون سعی دارند که به نظام و قوای نظامی لطمه بزنند به خدا خود ارتش و سپاه و بسیج و ... کوچکترین مشکلی با هم ندارند و این ستون پنجم دشمن هست که مثل این آقا سعی داره این نهاد ها رو دور از هم نشون بده بسیج هم به سپاه و کارتش نیست هر کسی که از جون و عمرش برای خدمت به مردم و امنیت کشورش بگذره بسیجیه
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    0 0
    آخه ژ3 چرااااااااا
  • علیرضا IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    0 0
    انشاالله منم یک روز تکاور نیروی دریایی میشم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس