دولت در روزهای اخیر نظارتی بر بازار ندارد و همین عامل در گرانی دلار نقش زیادی دارد .

گروه اقتصادی مشرق -عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره دلایل گرانی در یک هفته اخیر گفت: من معتقدم دلار به 4 دلیل در روزهای اخیر گران شد و البته پیش بینی میکنم که اگر اقدامات مناسبی از سوی دولت در مقابله با گرانی  آن صورت نگیرد، نوسانات بیش از این ادامه خواهد داشت.
 
دکتر مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق تصریح کرد: هم اکنون حرف هایی مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش مجدد قیمت حامل های انرژی در جامعه مطرح است و همین حرف ها و حدس و گمان ها موجبات التهاب بازار را فراهم کرده که ادامه دار بودن آن میتواند گرانی ها و نوسانات دلاری را در روزهای آینده تشدید کند.
 
سرنوشت دلار در هفته های آینده/این 4 دلیل دلار را گران کردوی در ادامه با بیان اینکه دلیل دوم گرانی دلار در روزهای اخیر ترکیدن حباب بازار سرمایه و سرازیر شدن سرمایه گذاران بورس به سمت بازارهای موازی بوده است اضافه کرد: هم اکنون سهامداران بورس وقتی میبینند که سرمایه هایشان در بازار سرمایه با خطر سقوط مواجه شده از بازار بیرون آمده و سعی میکنند در بازاری دیگر اقدام به سرمایه گذاری کنند.

 وی گفت: اکنون این وضعیت در بازار رخ  داده و به نظر من با توجه به اوضاع بد شاخص و پیش بینی نامناسب از شرکتهای بورسی، بورس بیش از این دیگر جذابیتی برای سهامدارانش حداقل در یک مقطع کوتاه نخواهد داشت.
 
استاد اقتصاد دانشگاه علامه درباره دلیل سوم گرانی دلار نیز توضیح داد: به نظر من نامعلوم بودن درباره نتیجه ی مذاکرات هسته ای جو روانی گرانی را تشدید کرد و عاملی شد برای گرانی موقتی قیمت دلار .

وی گفت: بالاخره در جامعه این تلقی وجود دارد که با مثبت بودن نتیجه مذاکرات روند عرضه دلار بهتر خواهد شد و یا برعکس؛ با برهم خوردن جو مذاکرات قیمت دلار بیش از قیمت های خواهد بود؛ لذا مردم تلقی را دارند که قیمت دلار احتمال دارد با توجه به نامطلوب بودن مذاکرات در هفته های و شکست احتمالی آن روند افزایشی خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: همین که بسیاری از مقامات کشوری نمیدانند سرنوشت پولهای بلوکه شده در حال حاضر چه وضعیتی دارد یکی از دلایل شکست مذاکرات ژنو است، لذا مردم فکر میکنند با این توصیفات مذاکرات شکست خورده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفتگوی خود با مشرق درباره دلیل چهارم گرانی دلار در روزهای اخیر نیز این گونه توضیح داد:" دولت در روزهای اخیر نظارتی بر بازار ندارد و همین عامل در گرانی دلار نقش زیادی دارد . متاسفانه دولت در این ایام به دلیل دل مشغولی هایی که دارد کنترلی بر بازار ندارد و فکر میکنم نظارت ها خیلی در این مدت کاهش پیدا کرده است."
 
وی در ادامه پیش بینی کرد قیمت دلار در هفته های آینده نیز همین روند بی ثباتی را ادامه دهد.
 
گفتنی است قیمت دلار در روزهای اخیر در حدود 3250 تا 3300 تومان نوسان داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    مشرق خیلی باحالی در دوره اقای احمدی نژاد که دلار تا 4000تومان رسیده بود شما سکوت خبری رو پیشه گرفته بودید و حتی حاضر نبودید قیمت دلار رو تو خبر های خودتون بیارید(و بقیه موارد مثل لبنیات و خودرو و مسکن و دارو و..........) ولی حالا اگه قیمت دلار 10 تومن بره بالا سریع میرید دنبال اینکه چرا دلار داره گرون میشه؟؟؟؟
  • محمد ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آمریکا ضعف اقتصادی ما رو فهمیده و وابستگی ما رو به دلار و داره از دکترین شوک استفاده میکنه علیه ما،راهشم مقاوم سازی اقتصاد داخلیه مثه کشور چین که ثوپ تکونش نمیده
  • امید ج ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خدا شفات بده!
  • oghab ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    کسی بفکر ایران و مردم نیست خدا بخیر بگزرونه
  • یدی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دوست محترم کاملن برعکس نوشتی
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    وقتی مشکل از خود دولته چرا داره با آمریکا مذاکره میکنه؟!! بابا کرم از خود درخته آقایون.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ایضاً خنگی مسئولان ما رو هم فهمیده!
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    وقتی مسولین که هموطن هستن به فکر مانیستم میخوای بیگانگان به فکر باشن؟
  • سید ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    0 0
    شما بهتره فكری به حال خودت بكنی.
  • omega ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام من میخوام برم گوشی بخرم هیییییی میگن چون قیمت دلار رفته بالا قیمت گوشی هم رفته بالا آخه اینقدر...... 200 تومن رو یه گوشی طی 1 هفته!!!!!!! کسی کارشناس هست بگه قیمت کی میاد پایین؟
  • پيام امينى ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    نرخ ارز اگر ازاد باشد و دست بازار ان موقع قيمت اصليش مشخص خواهد تا وقتى در انحصار دولت است كسى نمى تواند قيمتش را مشخص كند وسلام موفق باشيد ،
  • احسان ایازی ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    روزبه روز گران خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس