کد خبر 303281
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳

قیمت دلار از ابتدای سال جاری روند صعودی گرفته و پس از ماه ها مجددا از 3300 تومان هم فراتر رفت که مایه نگرانی مردم و فعالان اقتصادی شده است.

گروه اقتصادی مشرق -درباره علل گرانی دلار در روزهای اخیر، عوامل مختلفی ذکر می شود اما مسئولان دولتی معتقدند این روند، پایدار نخواهد ماند.

به عنوان مثال، رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش گفت: نوسانات ارزی موجود پایدار نیست و انتظار می رود شرایط به روال ماه های گذشته برگردد. 

سیف با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته عملکرد اقتصاد مثبت بوده و گشایش های ارزی موجب ثبات در بازار ارز گردید، خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی روزهای اخیر با علائم مثبت ناشی ازعملکرد اقتصاد سازگار نیست و می تواند ناشی ازعوامل غیر اقتصادی باشد.

اما بر خلاف اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، نرخ دلار همچنان رو به افزایش است به طوری که امروز سه شنبه دلار در صرافی های کشور از 3300 تومان هم فراتر رفت. این در حالی است که ابتدای امسال، قیمت دلار 3000 تومان بود.

افزایش 300 تومانی قیمت دلار در یک ماه اخیر در حالی رخ داده که انتظار می رفت با تحقق سخنان دولتی ها درباره دریافت بخشی از پول های بلوکه شده کشور در بانک های خارجی با اجرای توافق ژنو و تزریق آن به بازار داخلی، شاهد کاهش قیمت دلار باشیم.

طبق توافق ژنو آمریکا و اروپا متعهد شده بودند در ازای تعلیق بخش عمده ای از فعالیت های هسته ای ایران، 2/4 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده کشورمان را آزاد کنند، اما تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند به رغم آن که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و فعالیت های هسته ای را به حالت تعلیق در آورده، طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرده است و خبری از آزاد شدن پول ها نیست، بلکه این پول ها از بانک مرکزی کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی به حساب های ایران در بانک های تجاری کشورهای اروپایی واریز شده، اما به علت تداوم تحریم ها ایران قادر به برداشت این منابع نیست.

پول های آزاد شده توافق ژنو نرسید؛دلار 3300 تومان شد

با این حال، بانک مرکزی کشورمان 28 فروردین 1393 در اطلاعیه ای اعلام کرد که «تاکنون سه قسط از 8 قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و 550 میلیون دلار دریافت شده و دو قسط چهارم و پنجم نیز بزودی اقدام می شود. با استفاده از زمینه های ایجاد شده و بهره گیری از سه بانک ژاپنی و یک بانک سوییسی، سه میلیارد دلار از منابع موجود دربانک مرکزی ژاپن به حساب بانک های ایرانی نزد بانکهای یادشده منتقل شده است.»

هرچند اطلاعیه بانک مرکزی تا حدودی مبهم بود و مشخص نکرد که رقم دریافتی 1/5 میلیارد دلار یا 3 میلیارد دلار بوده، اما در صورت صحت هر کدام، با تزریق این پول به بازار کشور بایستی شاهد کاهش قیمت دلار می بودیم، نه افزایش.

از سوی دیگر، طی هفته گذشته وزارت نفت از دو برابر شدن صادرات نفت نسبت به سال گذشته خبر داد. این خبر نیز بدین معنا است که درآمد نفتی دولت نسبت به سال قبل 2 برابر شده است.

 بنابراین با تزریق پول های حاصله از این فروش دو برابری نفت به بازار داخلی هم باید شاهد کاهش بیشتر نرخ دلار می بودیم که این نتیجه نیز محقق نشد.

بنابراین به نظر می رسد همانطور که برخی نمایندگان مجلس گفته اند عملا خبری از دلارهای آزاد شده نیست.  

به عنوان مثال، روح الله حسینیان نماینده تهران در مجلس، امروز در نطقی خطاب به رئیس دولت یازدهم گفت: «اکنون مدعی هستید شما دولت تدبیر را تشکیل داده اید و تحریم ها هم ترک برداشته است و وزیر نفت شما هم مدعی است فروش نفت دو برابر شده است، وزیر اقتصاد هم می گوید درآمدهای مالیاتی اضافه شده است پس باید مشکلات اقتصادی بهبود می یافت، اولین اثر شکست تحریم ها و افزایش درآمد دولت در گرانی ارز آشکار شد چون برخلاف قانون هنوز ارزی از ارزهای بلوکه شده به حساب بانک مرکزی واریز نشده بود که دولت به بانک مرکزی دستور داد 4.1 میلیارد را که هنوز وصول نشده بود را وصول شده تلقی کند و برای جابجایی با حساب های قابل مصرف اقدام نماید.»

بنابراین به نظر می رسد با عدم تحقق وعده های دولتمردان، خوش بینی بازار ارز به کاهش تحریم ها به تدریج در حال رخت بر بستن است.

از سوی دیگر، نزدیک شدن به آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و اطلاع رسانی های مبهم دولت، سبب نگرانی فعالان اقتصادی و مردم نسبت به آینده فضای کسب و کار شده و به هجوم سرمایه داران خرد و کلان برای خرید دلار منتهی شده است. بنابراین ابهامات درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز یکی دیگر از علل گرانی ارز محسوب می شود.

همچنین شنیده شده که شرکت های پتروشیمی نیز چند روزی است از عرضه ارز خود به بازار خودداری می کنند و این موضوع نیز بر گرانی دلار افزوده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    خیر تورم 30 درصدی یعنی اینکه دلار باید 3900 تومان شود.
  • کیان ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    آقای سیف که نذاشت دلار ارزان بشه حالا کجاست ؟
  • ناشناس ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    یکی از دلایل افزایش دلار هم رکود بازار بورس و سرمایه میباشد که امیدواریم دولت جهت رونق آن تلاش کند تا سرمایه ها جذب بازار بورس شود .
  • ناشناس ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    افسوس که غنی سازی 20درصد را مفت از دست دادیم و نتوانستیم یک دلار هم وارد کشور کنیم .
  • علیرضا ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    از ابتدا هم معلوم بود توافق نامه تاثیر چندانی ندارد.حتی ایجاد ثبات هم نکرد. اگر مردید حالا بگید روحانی مچکریم
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    نمي دانم چه سياستي در كار است كه مردم دايم در استرس و نگراني و بحران بسر برند ايا ممكن است كشور يكسال فقط يكسال در ارامش و مردم ارام باشند انتظاري بيهوده است واقعا اين چه رفتاري است بانك مركزي اجرا مي كند دلار مرتب نوسان دارد و مردم مرتب استرس خدا عاقبت به خير كند اين اوضاع و احوال كشور را مردم كه به تنگ امده اند
  • مهدی90085 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    کلام آخر مردم سر کارید از توافق ژنو چیزی به ایران نرسیده ههههههه
  • حامد ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    اون موقغی که دلار می اومد پایین هر روز چند خبر از سیف پخش میشد که نمیگذاریم بازار ارزدچار نوسان شدید بشه!! اما نمیدونم الان که داره میره بالا چرا هیچ کاری نمیکنه
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    احتمالا دولت محترم این افزایش قیمت را نیز مثل سایر مشکلات به گردن دولت سابق می اندازند.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    عزتی که در طول 8 سال گذشته با شجاعت و ایستادگی خادم بی ادعای ملت بدست آمده بود، با ندانم کاری مدعیان همه کار بلد تنها در طول 7 ماه از دست رفت!!!
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    خدایا به هرکس که دوست داری بیاموز دوستی با امریکا عزت نیست
  • بیطرف ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    یادتان که نرفته این پولهای بلوکه شده حاصل عملکرد اصولگرایان است. طوری نوشتید که انگار این دولت باعث شده این پولها به این کشور نرسد.
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    آمریکاو غرب با ما دوس نشد ... ما رو به اقتصادِ چهانی راه ندادن .... دلـارمون شد 3200 تومن .... یارانه ای کِ حق مردم بود داره با هزار بهانه و راهکار حذف می شه .... بنزین شد 1050 تومن ... افزآیش قیمت خودرو قطعی شد ... قبوض آب و برق و گاز گرون شد .... نون مردم قیمتش رفت بالـا رفت ... هیچی تغییر نکرد کِه هیچ ... اما بدترم شد !
  • زیتون ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    الان ک دلارگران شده مقصراحمدی نزاده امروزهوای شهرمون کمی دلگیربوده بازم مقصراحمدی نزاده اصلاهراتفاقی بیوفته ک خوشایندنباشه دردوره این دولت همش مقصراحمدی نزاده--راستی اعتراض ب برگزاری جشن روز زن درتالارسعداباهم مقصرش هم ایشونه(دیدگاه داس بدستها)
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    واقعاً تا کجا همه تقصیرات گردن دولت قبله ؟ بیاید بیرون از این توهم. تدبیر شما اگه جوابگو بود واقعاً ، جک استراو تو دستشویی جواب تلفن وزیر خارجه تون رو نمی داد !
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    آیا کسیکه خودش در دید اروپائیان اعتباری ندارد می تواند برای پاسپورت ایرانیان اعتبار به ارمغان بیاورد؟
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    تفسیر آیات۱۷تا۲۱ بقر منافقان ادعا می‌کردند به خدا ایمان دارند ولی تسلیم پیامبر گرامی اسلام ص نبودندو ایمان دیگر مردم را که همراه تسلیم در برابر مرجعیت دینی و سیاسی پیامبر بود،کم عقلی می‌دانستند و معتقد بودند که مقتضای عقل احتیاط است و باید هر دوطرف را برای خود حفظ کرد ولی قرآن این روش احتیاط را سفاهت می‌داند وراز سفیه بودن منافقان این است که بر اساس فکر مادی‌گرایانه معیار عاقل بودن رادر حفظ منافع و مصالح دنیایی می‌دیدند، اما این طرز فکر انحراف از فطرت و عقل
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    استقلال وآزادی و جمهوری اسلامی کار شاه تمام است خمینی امام است . درود بر بزرگ مرد ایران زمین دکتر محمود احمدی نژاد
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    اى سید ما! اى مولاى ما! ما آنچه باید بکنیم، انجام میدهیم؛ آنچه باید هم گفت، هم گفتیم و خواهیم گفت. سید ما، مولاى ما، دعا کن براى ما؛ صاحب ما توئى؛ صاحب این کشور توئى؛ صاحب این انقلاب توئى؛ پشتیبان ما شما هستید؛ ما این راه را ادامه خواهیم داد؛ با قدرت هم ادامه خواهیم داد؛ در این راه ما را با دعاى خود، با حمایت خود، با توجه خود، پشتیبانى بفرما »
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    ژنو چای بالاخره پس از کش و قوس های فراوان حاصل شد اما این توافق برای بسیاری از شاخص های اقتصادی کشور که ارتباطی مستقیم با معیشت مردم دارند، نان و آب نمی شود.
  • شکوفه ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    وظیف اون بالا نگه داشتنشه که سرمایه دارها ضرر نکنند.پائین اوردنش مسئول نداره!
  • مهدی ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    روحانی خیلی خیلی مچکریم :-)
  • مهدی ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    بنیاد علوی چی ؟ پولای بلوکه شده قبل از دوره احمدی نژاد چی ؟
  • مهدی ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    روحانی مچکریم
  • مصطفی ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    جوک سال : عزت 8 سال گذشته !!!!!!!!!!!!! خادم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟بی ادعا ( سرمونو بکوبیم به دیوار) از دست رفت ، چی دقیقا ؟
  • تحلیل گر اقتصادی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    با کلیدهای زنگ زده و شکسته هیچ در اقتصادی باز نشده. اگر دلار از 3800 تومان به 2900 تومان هم رسید فقط اثر روانی و شایعه توافق ژنو بود. امروز که مردم در عمل دیدند هیچ خبری نیست فهمیدند دلار ها را مفت به بازار تزریق کرده اند. دلار تا 3500 تا آخر این هفته
  • کسمایی ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    این هم از کلید تدبیر و امید
  • قاسمی ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    کلید تو قفل شکست
  • ناشناس ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    پس با این اوصاف با گران شدن بنزین شاهد دلار 3700تومانی خواهیم بود(دست شما درد نکنه)
  • ناصر ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    همش تقصیر وزیر اقتصاد که گفت می خواهیم سود بانکی رو کاهش بدیم همین باعث شد دوباره سرمایه ها به سمت بازار ارز برگرده وزیر اقتصاد باید استیضاح بشه وسلام
  • ناشناس ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    از جشن سعدآباد چه خبر
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    بابا سود بانکی کاشکی کم میشد
  • ناشناس ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    جناب میدانی بورس یعنی چی؟! یعنی قمار ! سخنان دکتر عباسی در این مورد را گوش کن و بعد قضاوت کن
  • ناشناس ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    جناب سود بانکی حرام است چند روز پیش هم مرجع بزرگوار آیت الله نوری همدانی این مطلب را گوشزد کرد
  • محسن ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    توافق ژنو = توافق ترکمنچای
  • کاربر مهمان ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    کج رفت تدبیر و امید
  • ناشناس ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    تورم 100درصدی تو راهه
  • یاوری ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    همش وعده های تو خالی و..........
  • دالاهو ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    حالا سیب زمینی چند میشه
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    به ناشناس 20:49 متاسفانه آقای حسن عباسی مساله ای نمانده که در موردش از خود اظهار فضل نکرده باشد. اما جهت اطلاع شما با استدلال آقای عباسی اساسا هر نوع عقد اسلامی از نوع مضاربه هم نوعی قمار است. واقعا این سرمایه گذاری شاید سود بدهد و شاید ندهد. اصلا شرط مضاربه این است که سود علی الحساب ندارد و سود ده یا زیان ده بودنش معلوم نیست. بر عکس جعاله که می توان برایش سود علی الحساب و حداقلی تعریف کرد. خرید اوراق بورس دقیقا مضاربه است. حالا اینکه سود دارد یا زیان با خدا است اما سودی که از راه بورس حاصل می شود بسیار حلالتر از سودی است که بانکها می دهند.
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    به مصطفی آخر آدم بیشرف چه می داند شرف یعنی چه؟ شما راحت باشید. چیزی نداشتید که از دست بدهید.
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    این پولها بعد از انقلاب بلوکه شد نه در دوره احمدی نژاد. اما تحریمهای اقتصادی هم حاصل فتنه 88 خود شما است. قبل از آن که خبری نبود. دشمن وقتی امیدوار شود حمله می کند.
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    یاوه نگو. چرا پس این پولها به سمت بورس نرفت؟ تاکی از بانکداری کثیف حمایت می کنید؟
  • حجت ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    باید بورس قوی بشه تا یک عده بدون کار وفقط باسرمایه هاشون و خرید وفروش سهام شرکت ها پول بذارن روی پول
  • حجت ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    فقط غنی سازی نیست.افسوس که عزتمونو دادیم و سر افکندگی نصیبمون شد.قدر ...که به مصیبتی دچار آید
  • حجت ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    بعضی ها دنبال آزادی های دولت خاتمی در دولت تدبیر میگردن.ازنظر اقتصادی هم مشکلی ندارن،براشون مهم بی بندوباریه.پس بازم میگن روحانی مچکریم.
  • حجت ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    وقتی پشت وانه پول ما دلار آمریکاست توقع نداشتن نوسانو داری؟
  • حجت ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    اصول مدیریت سه چیزه1-مشکلاتو بنداز گردن مدیریت قبلی2-وقتی راه اول جواب نداد از تغییر سیاست حرف بزن3خودتو آماده واگذاری مدیریت کن
  • حجت ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    من باحرف شما مخالفم.چون اون زمان با موضع ضعف توافق ترکمن چای رو امضا کردیم.اما الان از موضع قدرت ولی به علت وادادگی عده ای همه چیزرا...به هر حال بازی ما برد برد بود.(برد بردی که طرف برنده شود و همچیزو باخودش برد،بوردو بورد)
  • امیرحسین ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    می دونم جرات انتشار ندارید شما رو شناختم اما از ته دل می گم حالم از شرایط کشورم بهم می خوره
  • امیر تبریز اوغلی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    همه چی ارومه.من چقدر خوشبختم
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    مهدي جان؛ عليرضا خان گفت اگه مردي! حواست كجاست؟!
  • محمد ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    مصطفي جان! شما اول معناي عزت رو بفهم، بعد زير سؤالش ببر. كسانيكه به عزت و شرف اعتقادي ندارند، طبيعيست از بي عزتي و بي شرفي ككشان نگزد.
  • محمد ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    حاصل دشمني دشمنان بود. آزاد شدنش هم حاصل وطن فروشي بود.
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    ژنوچاي
  • ریاستی ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    دلار که ارزونه،ساختو ساز هم که رونق گرفته ،بورس هم که داره دنده عقبشو چک میکنه،سود تسهیلات هم که اصلا عددی نیست،مسکناجتماعی هم که در حال شکوفاییه،زنان اقایون هم که در غیبت شوهرانشون مشغول برگزاری جشن روز مادرن،سیاست خارجی هم که در اوج،طبقه حساس هم که حرفش به جایی نمیرسه چی از اینا بهتر،مرگ میخواهید برید پیش خدا
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    واییییییییی عاشق اون صحبت ها و بغض آقام در اون روز خدایی. با اون باران رحمت ریز الهی که هنگام صحبت های آقا باریدن گرفت و آفتاب زیبای بعدش. بهشت بود بهشت.
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شرمتان باداصلاح طلبان هسته ای رو تعلطیل کردید....
  • ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    روحانی متاسفیم
  • بی طرف ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دولتمردان آقا زاده هابه فکر مردم باشیدبه فکر جوانهاهمه بیکار به امام حسین بدبختی بیداد میکنه.بعدش برمیگردید میگیدسن ازدواج رفته بالاآخه با چی ازدواج کنن.نزارید بیشتر از این بدبختی فلاکت به بار بیاد این حرف خیلیاست.
  • edea ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اکه استرس ایجاد نکنند که نمیتونند به قول خودشون اصلاحات انجام بدهند تدبیر و اصلاحات یعنی همین دیگه یعنی جیب مردم رو اصلاح کردن
  • edea ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    درجواب مصطفی شما اصلاح طلبها همون که سرتون تو برف هست کافیه دیگه خونریزی نکنید
  • edea ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دقیقا دوستمون (بیطرف) درست میگند مذاکره با آمریکا 2 سال پیش تموم شده بود این کارا فقط عوام فریبی از طرف آمریکا هست که به قول خودشون مثلا باج به تندرو ها نداده باشند ای بعضی از ها بفهمید
  • امید ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ایران هم عزتشو داد هم هسته ای تعلیق شد هم چرخ کارخونه ها از کار افتاد واقعا مچکریم آقای روحانی البته مقصر اونایی هستن که گول روحانی رو خوردن و به روحانی رای دادن. ما همانيم که تيغي به تغاري داديم نقد يک عمر مشقت به قماري داديم
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اگر توافق هسته ای هم صورت نمیگرفت نباید اجازه گرونی دلار رو میدادن مردم ایران مظلوم واقع شدند تا جیب ثروتمندان هر روز گشادتر و پر تر شه مردم فقیرتر و زیر خط فقرتر
  • علی ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اون که تورم میگن میانگین برخی اقلامه. حالا شما یه چیز را در نظر نگیر. دلار چند سالی که ثابت بود قبلا یعنی تورم نداشتیم؟ کمی خوب اطلاعاتمونو زیاد کنیم بد نیست.
  • انیس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اقایون این مشکلات به دکتر روحانی مربوط نمیشه هرکس میدونه خودش عیبش چیه خودت را درست کن به فکر اینده باشید ایشالاه
  • زهرا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    به نظر من پولا تو بانکای خارج باشه جاش امن تره تا یه روزی انشاالله به دست اهلش برسه .بیاد اینور که باز یه نفر بالا بکشه و در بره بعدم نفهمیم کی برد و کی خورد؟
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خدا رو شکر ميکنم که رايم درست بود و به.غرضي راي دادم.
  • سلمان ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ما هم حالمون از تو به هم میخوره ، اگه مشکلی هست برای همس نه فقط تو وطن فروش
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    برای مجموعه آموزش و پرورش باید تأسف خورد که مدیریت را در قطع خدمات در مانی و کاهش حق التدریس نیروهای زحمتکش خود می دانند ،کمی هم مثل دیگر ادارات به فکر بهبود شرایط زندگی کارکنان خود باشید.معنی تدبیر و امید این بود پس لطفاًیه تدبیری هم برا حقوقهای چند میلیونی خودتون کنید .زورتون فقط به ما میرسه نا....!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس