جمعی از خبرنگاران کرمانی با حضور در آب‌های خلیج همیشه فارس از فراز ناوشکن جماران محل شهادت شهدای نیروی دریایی ناوچه‌های سهند و سبلان را گلباران کردند.

به گزارش مشرق، جمعی از خبرنگاران کرمانی همراه با جمعی از خانواده معزز شهدا با حضور در آب‌های خلیج همیشه فارس از فراز ناوشکن جماران محل شهادت شهدای نیروی دریایی ناوچه‌های سهند و سبلان را گلباران کردند.

گُل‌هایی که در دست مادر یک شهید ماند و پرپر نشد

تجدید بیعت خبرنگاران کرمانی با شهدای گمنام کرمان

ساعت 9 صبح چهارشنبه 27 فروردین ماه جاری همراه با جمعی از خبرنگاران کرمانی، تعدادی از نیروهای بسیجی، چند نفر از نیروهای اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان و چند نفر از نیروهای ارتشی پس از زیارت مزار شهدای گمنام کرمان سوار بر دو دستگاه اتوبوس به سمت مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان حرکت کردیم.

اتوبوس که به راه افتاد، ناخدا داوود بورنگ معاون نیروی انسانی مرکز آموزش شهدای وظیفه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در سیرجان که به عنوان افسر رابط قرار بود در اردوی راهیان نور دریایی ما را همراهی کند در راهروی اتوبوس ایستاد و به بیان توضیحاتی در مورد برنامه‌های سفر پرداخت و گفت: دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نظارت مستقیم بر این سفر دارد.

وی بیان داشت: بازدید از مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان و مشاهده برخی از بخش‌ها و تجهیزات این مرکز جزو برنامه‌های روز نخست سفر شما خبرنگاران کرمانی است.

بورنگ ادامه داد: بعد از ظهر تعدادی از خبرنگاران و خانواده معظم شهدا در سیرجان به ما ملحق می‌شوند و به سمت بندرعباس حرکت می‌کنیم تا فردا صبح برای گلباران محل شهادت شهدای ناوچه‌های سهند و سبلان راهی خلیج فارس شویم.

اردوی راهیان نور خبرنگاران کرمانی چگونه کلید خورد؟

صحبت‌های بورنگ که تمام شد، آذر همتی مسئول کانون خبرنگاران دفاع مقدس استان کرمان هم در مورد چگونگی برنامه‌ریزی اردوی راهیان نور دریایی خبرنگاران کرمانی سخن گفت و اظهار داشت: برگزاری این سفر در مصاحبه دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با خبرنگاران کرمانی در حاشیه برگزاری یادواره شهدا کلید خورد.

وی بیان داشت: خبرنگاران کرمانی درخواست خود برای اردوی راهیان نور دریایی را به دریادار سیاری دادند که این پیشنهاد با موافقت فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

همتی از فهیمه طاهری همکار خود در کانون خبرنگاران دفاع مقدس استان کرمان برای پیگیری اردوی راهیان نور دریایی خبرنگاران کرمانی قدردانی کرد و هدیه‌ای را به رسم یادبود و به پاس زحمات وی به او اهدا کرد.

طاهری بعد از دریافت هدیه خود به شوخی گفت: از همه افرادی که اعصابم را برای برگزاری این سفر خرد کردند که امروز این هدیه نصیبم شود، تشکر می‌کنم.

شهید گمنامی که برکت را به مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان آورد

تا به سیرجان برسیم، حدود سه ساعت در اتوبوس بودیم، اما همنشینی با دوستان خبرنگار موجب شد که گذر زمان را حس نکنیم، زمانی که وارد مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان شدیم، فرمانده و مسئول عقیدتی سیاسی مرکز و تعدادی از همکاران آنها به استقبال ما آمده بودند.

ابتدا به مزار شهید گمنامی رفتیم که پیکر پاکش در مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان به خاک سپرده شده است، یادمان زیبایی برای این شهید گرانقدر در ورودی مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان احداث شده است.

ناخدا یکم ستاد مجید توسلی فرمانده مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان در مورد شهید گمنام مدفون در این مجموعه بیان داشت: این شهید گمنام در منطقه عملیاتی خرمشهر و در عملیات بیت‌المقدس در 24 سالگی به شهادت رسید.


وی عنوان کرد: این شهید گمنام در دوم مهر ماه سال 90 مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با پیگیری‌هایی که انجام دادیم در مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان به خاک سپرده شد.

توسلی تصریح کرد: از زمانی که این شهید گمنام در مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان دفن شده است، خیر و برکت به این مجموعه سرازیر شده است و ما این خیر و برکت را به خوبی مشاهده می‌کنیم.

دعا به جان سربازان وطن


فرمانده مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان سپس به توضیح در مورد برنامه‌هایی پرداخت که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده بود.

توسلی گفت: به بخش‌هایی از مراکز آموزشی می‌رویم که شبیه‌سازی رزمی است تا شما خبرنگاران در جریان آموزش‌ها قرار بگیرید، همچنین فضای زندگی ناویان را می‌بینید.

وی ادامه داد: بعد از اقامه نماز و صرف نماز به سمت بندرعباس حرکت می‌کنید تا به مکانی بروید که شهدای نیروی دریایی مردانه رزمیدند و به شهادت رسیدند.

پس از آن که سخنان فرمانده مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان در این بخش تمام می‌شود، فاتحه‌ای می‌خوانیم و به روح بلند شهید گمنام تقدیم می‌کنیم و سوار اتوبوس‌ها می‌شویم و به سمت مراکز آموزشی فرمانده مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان می‌رویم.

در میان راه سربازان زیادی را مشاهده می‌کنیم که در محوطه مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان حضور دارند و زیر لب برای سلامتی آنها و همه سربازان وطن دعا می‌کنیم.

در دیدار با نیروهای مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان متوجه می‌شویم که این مرکز تنها مرکز آموزشی نیروی دریایی ایران است و همچنین این را یاد می‌گیریم که در نیروی دریایی به سربازان «ناوی» گفته می‌شود.

نشانه‌گیری خوب خبرنگاران در میدان مجازی تیر

ابتدا به سالن تیراندازی آموزشی فاتح 12 می‌رویم، این سالن بر اساس میدان تیر طراحی شده و سامانه آن را نیروهای صنایع الکترونیک اصفهان ساخته و نصب کرده است.

سربازانی که قرار است، برای نخستین بار تیراندازی کنند، امکان دارد با حضور در میدان تیر دچار استرس، سردرگمی و سانحه شوند به همین علت میدان تیر شبیه‌سازی شده است تا استرس و ترس سربازان از سلاح را کاهش دهند.

این مطالب را یکی از مربیان سالن تیراندازی آموزشی فاتح 12 مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان برای ما بیان می‌کند.

تعدادی از خبرنگاران خانم و آقا به صورت داوطلبانه اقدام به تیراندازی با سلاح‌های موجود در سالن تیراندازی آموزشی فاتح 12 می‌کنند و البته امتیازهای خوبی هم می‌گیرند.

از آش‌خوری سربازان خبری نیست

بلافاصله بعد از سالن تیراندازی آموزشی فاتح 12 به کارگاه نجوم مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان می‌رویم.

کارگاه نجوم به نسبت سالن تیراندازی آموزشی فاتح 12 تاریک است، یکی از مربیان این کارگاه به توضیح در مورد نرم‌افزاری می‌پردازد که توسط آن جهت‌یابی از روی ستارگان را به سربازان آموزش می‌دهند.

مهدی کاظمی اظهار داشت: در این مرکز با استفاده از نرم‌افزار نجومی استرالیوم کار جهت‌یابی در آسمان به صورت فضای مجازی فراهم شده است.

وی افزود: این نرم‌افزار با شبیه‌سازی صورت‌های فلکی امکان جهت‌یابی را برای ما ایجاد کرده و قابلیت‌های متعددی از جمله تعیین زمان و مکان و مشخص شدن آسمان یک منطقه را به ما می‌دهد.

خبرنگاران کرمانی با چنان دقت و علاقه‌ای به مطالب مطرح شده در مورد نجوم گوش فرا می‌دهند که انگار قرار است بعد از پایان سخنان مربی کارگاه نجوم مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان در امتحان نجوم شرکت کنند.

در کارگاه نجوم مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان از تابلوهایی بازدید می‌کنیم که تعیین سمت‌ها، جهت‌های جغرافیایی با استفاده از هلال ماه، حرکت خورشید، آفتاب و سایه، روش اضطراری و ستاره‌ها، تعیین جهت اصلی و فرعی و استفاده از قطب‌نما به ناویان را آموزش می‌دهد.


از سالن غذاخوری مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان هم بازدید می‌کنیم که سالنی بزرگ است و از دیدن ظرف‌های شیک بر روی میزهای غذاخوری تعجب می‌کنیم، زیرا در بیشتر پادگان‌ها در ظرف‌های آلومنیومی از سربازان پذیرایی می‌شود.

برنامه غذایی ناویان هم به دیوار سالن غذاخوری زده شده است، انواع غذاها از چلو مرغ و چلو کباب تا ماکارونی و کوکو در لیست غذا دیده می‌شود، اما از آش خبری نیست.

برای اقامه نماز ظهر و عصر به یکی از نمازخانه‌های مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان می‌رویم که سالن بسیار بزرگ و تمیزی است.

چرا مرکز آموزشی نیروی دریایی در شهر بدون دریا احداث شده است؟


نماز را به جماعت می‌خوانیم، فرمانده مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان بعد از اقامه نماز بیان داشت: احداث این مرکز در دهه 40 و با عنوان مرکز اداری بوده است و گروهان سوار در این مکان تشکیل شد و به تدریج گردان‌های آموزشی ناویان به این مجموعه اضافه شد.

ناخدایکم مجید توسلی اظهار داشت: بیشترین حجم ماموریت این مرکز از زمان جنگ تحمیلی آغاز شد و سه گردان مستقر شدند و بعد از گذراندن آموزش‌های فشرده به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می‌شدند.

توسلی عنوان کرد: با اوج‌گیری جنگ تحمیلی یگان‌ها گسترده‌تر شده و مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان به شکل تقریبا کنونی با چهار گردان فعالیت خود را ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شش گردان آموزشی در مرکز آموزش دریایی سیرجان حضور دارند، گفت: یک گردان به صورت کامل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص دارد و دوره‌های یک ماهه را می‌گذرانند.

توسلی خاطرنشان کرد: فازغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند و همه آنها در یک سطح رزم مقدماتی را آموزش می‌بینند.

وی ابراز داشت: مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان تنها مرکز آموزشی در سطح کشور است که تمرکز آن بر روی نیروهای وظیفه گذاشته شده است.

فرمانده مرکز آموزش دریایی سیرجان دلیل تشکیل این مجموعه آموزشی را در شهرستان سیرجان، آب و هوای خاص و نزدیکی به مناطق عملیاتی دریایی جنوب عنوان کرد.

ناوهای آمریکایی را هم نجات می‌دهیم


توسلی با اشاره به قسمت‌های مختلف این مرکز آموزشی از جمله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزود: همکاری خوبی با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای داریم و رشته‌های مختلف اصلی که در جامعه نیروی جذب کار دارند در این مرکز ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: رشته‌هایی مانند لوله‌کشی، کشت گیاهان دارویی، جوش‌کاری، برق‌کشی ساختمان، مکانیک موتور و ... در این مرکز به نیروهای وظیفه آموزش داده می‌شود.

توسلی به روزسازی فعالیت‌های آموزشی را در زمینه‌های تیراندازی و ستاره‌شناسی از دیگر فعالیت‌های مرکز آموزشی دریایی سیرجان دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خوبی در به روزرسانی در حال انجام است.

فرمانده مرکز آموزش دریایی سیرجان گفت: زمانی که رهبر معظم انقلاب عنوان کردند، حیطه ماموریت‌ نیروی دریایی از خلیج فارس باید به سمت دریای عمان کشیده شود، نشان می‌داد که رهبری سطح و توان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را دیده‌اند.

وی ابراز داشت: زمانی که ما به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کردیم، نیاز به تقویت داشتیم و در این راستا توانستیم، موفقیت‌های زیادی را داشته باشیم و حتی ناوهای آمریکایی را نجات دهیم.

توسلی افزود: از زمان راهیابی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد ما نیروی راهبردی و تاثیرگذاری شدیم و توانسته‌ایم با سربلندی تمام سواحل را زیر نظر داشت باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما تمام خطراتی را که متوجه کشتی‌ها بوده است، از بین برده‌ایم و حتی دزدان دریایی را زنده دستگیر کرده‌ایم.

همچنین حجت‌الاسلام محمدعلی احمدآبادی رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان ابراز داشت: برنامه‌های ویژه روز ارتش در این مرکز متنوع است و شامل محفل انس با قرآن، گلباران قبور مطهر شهدا، رژه نیروها و ... می‌شود.

وی افزود: مکان‌هایی را که امروز خبرنگاران در این مرکز آموزشی بازدید کردند در میان مجموعه‌های این مرکز انگشت‌شمار است و فعالیت‌های بسیار متعددی در این مرکز انجام می‌گیرد.

وی ابراز داشت: تمام تلاش فرماندهان مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان بر این است که این مرکز بهترین آموزش‌های به نیروها ارائه شود.

ناهار سربازی هم مزه خوبی دارد

ناهار را مهمان مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان هستیم، بعد از صرف ناهار به درمانگاه مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان می‌رویم و علاوه بر بازدید از بخش‌های این درمانگاه از جمله دندانپزشکی مجهز درمانگاه با پزشکان این مجموعه هم که در واقع تعدادی از سربازان هستند، دیدار می‌کنیم و به آنها خدا قوت می‌گوییم.

از نیروهای مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان قدردانی می‌کنیم که نکات بسیار مهم و جدیدی را به ما خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران خانم یاد دادند و سپس به سمت بندرعباس حرکت می‌کنیم.

در اتوبوس با همکاران از هر دری سخن می‌گوییم، خوراکی می‌خوریم و حسابی خوش می‌گذرانیم و جای همه دوستانی که نیامده‌اند را هم خالی می‌کنیم.

هوای شرجی در روزهای بهاری و کشت و گذری در بندرعباس

قبل از ورود به بندرعباس به مرقد امامزادگان جلیل‌القدر سید محمد و امیرنظام‌الدین می‌رویم و شب‌هنگام وارد محوطه مجتمع باشگاهی شهید چمران بندرعباس می‌شویم.

زمانی که برای نخستین بار در بندرعباس از اتوبوس پیاده می‌شویم، هوای شرجی این شهر بندری را به خوبی حس می‌کنیم، هرچند که هنوز نخستین ماه بهار هم تمام نشده، اما هوا گرم شده است.

به گروه‌های دو، سه و شش نفری تقسیم می‌شویم و در سوئیت‌های مهمانسرا جا می‌گیریم، هر چند که حدود 13 ساعت از زمان حرکت از کرمان گذشته است، اما اصرار داریم که به کنار دریا و بازار بندرعباس برویم.

ساعت از 10 شب گذشته است که به بازار بندرعباس می‌رویم و در فرصت یک ساعته‌ای که داریم فقط می‌توانیم از بخش کوچکی از بازار بازدید کنیم و حتی فرصتی برای خرید وجود ندارد.

تعدادی از زنان بومی بندرعباس با چادرهای گلدار که به سبک بندری‌ها به زیبایی بر روی سرشان قرار گرفته است و با لباس‌های بندری رنگ‌ روشن در حال تردد در بازار هستند و تعدادی از دستفروشان که در بازار حضور دارند هم زنان بندری هستند.

با دیدن نقاب بر روی صورت زنان بندری در شب متوجه می‌شویم که بانوان بندری از نقاب فقط برای رهایی از آفتاب سوزان بندر استفاده نمی‌کنند.

قیمت مواد خوراکی در بندرعباس با قیمت‌ها در کرمان تفاوت چندانی ندارد و حتی قیمت برخی اقلام با قیمت آن در کرمان برابری می‌کند، فروشندگان در برابر اعتراض ما کرمانی‌ها به قیمت‌ها مدعی می‌شوند که کالاهای بندرعباسی تازه‌تر هستند.

اما قیمت کالاهایی مانند پارچه و لوازم خانگی در بندرعباس نسبت به کرمان ارزان‌تر است، البته برای خریدی خوب باید جنس‌شناس بود و جیب پُر پولی داشت.

ساعت حدود 12 شب است و هیچ فرصتی برای حضور در ساحل خلیج همیشه فارس نیست، زیرا صبح زود باید به سمت خلیج فارس حرکت کنیم.

شب را در هوای شرجی بندرعباس با باد خنک کولر به صبح می‌رسانیم و صبح زود بعد از اقامه نماز و صرف صبحانه سوار بر اتوبوس به سمت خلیج همیشه فارس می‌رویم.

از ابهت ناوشکن جماران ذوق‌زده شدیم

دریا را از دور می‌بینیم و برای رسیدن به آن لحظه‌شماری می‌کنیم، زمانی که به اسکله می‌رسیم از دیدن ابهت ناوشکن جماران ذوق‌زده می‌شویم.

از شیشه‌های اتوبوس به خوبی می‌توانیم، اقتدار ناوشکن جماران را مشاهده کنیم، باورکردنی نیست که تا لحظاتی دیگر باید سوار این ناوشکن شویم و به دل خلیج همیشه فارس برویم.

تعدادی از نیروهای ناوشکن جماران با لباس‌های یکدست سفید بر روی عرشه حضور دارند و صندلی‌های زردرنگی بر روی عرشه با نظم چیده شده است.

برای شادی روح شهدای دریایی و سلامتی دریاداران صلوات

در اتوبوس در انتظار صدور مجوز برای ورود به ناوشکن جماران هستیم، خبرنگاران برای شادی روح شهدای نیروی دریایی و سلامتی و موفقیت دریاداران و مرزبانان دریایی صلوات می‌فرستند.

لحظاتی بعد از اتوبوس پیاده می‌شویم و پس از عبور از یک پل کوچک وارد ناوشکن بزرگ و مجهز جماران می‌شویم.

جمعی از خانواده شهدای ناوشکن‌های سهند و سبلان هم در عرشه ناوشکن جماران به ما می‌پیوندند.

عکس شهیدان محمد آسودان، محمدعلی سعیدی، حمید قهرمانی، حسین آذری، کاظم نظافت و علیرضا ارسنجانی در ناوشکن جماران نصب شده است.

ناوشکن جماران آرام‌آرام از اسکله دور می‌شود، تلالو نور خورشید در دریا موجب زیبایی هرچه بیشتر خلیج همیشه فارس شده است.

دریادار سیاری برای خبرنگاران کرمانی سنگ‌تمام گذاشت


حضور در ناوشکن جماران موجب غرور و افتخار برای هر ایرانی است، زمانی که پا به ناوشکن جماران می‌گذاریم با تمام وجود محبت دریادار سیاری و همکاران وی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم و آرزو داریم که باز هم دریادار سیاری را ببینیم و از وی و به ویژه همکاران وی در نیروی دریایی سیرجان و بندرعباس برای برگزاری اردوی راهیان نور دریایی و تمام زحماتی که به آنها دادیم، قدردانی کنیم.

در ناوشکن جماران مراسمی شامل قرائت قرآن کریم، اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران و یک قطعه سرود حماسی توسط گروه رزم‌نوازان نیروی دریایی هرمزگان، خاطره‌گویی توسط یکی از جانبازان نیروی دریایی و سخنرانی و گلباران محل شهادت شهدای ناوچه‌های سهند و سبلان تدارک دیده شده است.

مدیر عقیدتی سیاسی منطقه یکم نداجا بیان داشت: عظمتی که امروز نیروی دریایی ارتش ایران اسلامی دارد به واسطه مجاهدت‌ها و رشادت‌های دلیرمردانی است که طی هشت سال دفاع مقدس توانستند یک نیرویی را تحویل انقلاب بدهند.

حجت‌الاسلام محمد حیدری ابراز داشت: امروز از سوی مقام معظم رهبری از آن به عنوان نیرویی راهبردی یاد می‌شود و به عنوان افتخاری برای جهان اسلام در آب‌های دنیا حضور دارد.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش تنها نیرویی است که طی هشت سال دفاع مقدس یک تنه پنجه در پنجه شیطان بزرگ انداخته است.

مدیر عقیدتی سیاسی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش افزود: افتخاراتی که کارکنان ناوچه‌های سهند و سبلان برای نظام رقم زدند به مثابه روشن‌‌ کردن شمعی بود که خودباوری را برای ایران اسلامی رقم زد.

حیدری با بیان اینکه ساخت و کاربردی کردن شناور جنگی جماران یک افتخار برای نظام است، گفت: همان‌هایی که دیروز در جنگ افتخارآفرینی کردند، امروز با ساختن ناو جماران و تقدیم آن به انقلاب مدالی دیگر را به سینه انقلاب آویختند.

وی با بیان اینکه ما برای همیشه مدیون خانواده شهدا هستیم، افزود: امروز نظام به برکت خون شهدا در قله اقتدار ایستاده است.

این‌جا خلیج فارس است

حالا دیگر به جایی از خلیج فارس رسیده‌ایم که هر چه نگاه می‌کنیم، فقط آب می‌بینیم، اینجا خلیج فارس است، خلیج همیشه فارس و ما در مکانی قرار داریم که نیروهای دریایی ناوچه‌های سهند و سبلان در برابر دشمن ایستادگی کردند و به درجه رفیع شهادت رسیدند.

گل‌های سرخ و سفید را می‌آوردند و هر کدام از حاضران در ناوشکن شاخه گلی به دست می‌گیرد تا آن را به یاد شهدای قهرمان نیروی دریایی به درون خلیج فارس بیندازد.

ناوبان یکم جانباز بازنشسته شادی‌دوست پنجشنبه 28 فروردین ماه در جمع حاضران در ناوشکن جماران از خاطرات خود در زمان خدمت در ناوشکن سهند گفت و اظهار داشت: روز قبل از 29 فروردین سال 67 مصادف با اول ماه مبارک رمضان بود و پرسنل نیز از مقصد واقعی یگان اطلاعی نداشتند.

وی بیان داشت: آن روز هر کس به طریقی سعی می‌کرد تا اگر دلخوری و ناراحتی میان همکاران وجود دارد، حلالیت بطلبد و از دلش درآورد.

این رزمنده نیروی دریایی افزود: با اعلام ماموریت به یگان برای آغاز عملیات، نیروها همه آماده بودند و علاقه داشتند و برای اینکه روزه آنها کامل باشد بعد از اذان ظهر حرکت کردیم.

شادی‌دوست با گرامیداشت یاد شهید علی کهوری‌نژاد، ناصر ترابی و نادر افشارجوان تصریح کرد: شهید کهوری‌نژاد به لحاظ درجه‌ای بالاتر از من بود، اما ایشان از پایین‌ترین تا بالاترین مقام مسئول حلالیت خواست.

وی خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار گفت این آخرین عملیات ما است و فکر نمی‌کنم دیگر بتوانیم خانواده‌هایمان را ببینیم.

شادی‌دوست ابراز داشت: این روحیه در همه نیروها وجود داشت، خوشحال هستم که یکی از همرزمان این بزرگ‌مردان بودم، اما جای تأسف است که سعادت نداشتم تا شهادت نصیب من شود.

خواهر شهید علی‌اصغر نظری در بیان خاطره خود از برادر شهیدش اظهار داشت: رابطه خواهری و برادری ما به لحاظ عشق و علاقه همانند امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) بود.

وی افزود: علی‌اصغر یک هفته قبل از عملیات خواب دید که در قایق کوچکی است و نوری در قایق است و کم کم به داخل آب فرو می‌روند.

خواهر شهید نظری ابراز داشت: علی‌اصغر روز بعد این خواب را برای دوستشان محمدزاده تعریف می‌کند و می‌گوید می‌دانم که اتفاقی در پیش است، اما خدا کند این اتفاق برای مادرم نباشد.

گل‌ها را به آب نمی‌اندازم

زمانی که از مادر شهید علی‌اصغر نظری می‌خواهند که گل‌ها را به درون آب بیندازد در حالی که اشک از چشمانش جاری شده بود، گفت: نه، این گل‌ها را به آب نمی‌اندازم، به من نگویید که گل‌ها را به آب بیندازم، من پسر دسته گلم را در این آب‌ها از دست دادم.

سخنان مادر شهید آتش بر دل و جان‌مان انداخت، بغض کردیم و اشک از گوشه چشم‌های مادران حاضر در عرشه ناوشکن جماران جاری شد.

بعد از گلباران محل شهادت شهدای ناوشکن سهند و سبلان به سمت اسکله برمی‌گردیم و سپس به مهمانسرا می‌رویم و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و صرف نهار به سمت کرمان حرکت می‌کنیم.


درسی که از اردوی راهیان نور دریایی گرفتیم


اردوی راهیان نور دریایی به بندرعباس این موضوع را برای همیشه در ذهن ما ماندگار کرد که دریادلانی گمنام همواره در مرزهای آبی کشور عزیزمان حضور دارند تا اقتدار و امنیت در ایران اسلامی پایدار بماند.

گزارش از: شیما صفرزاده و مهسا حقانیت
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس