به گزارش مشرق، محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در این اجلاس گفت: تجمع شما مصداق کوثری است که حتما به مذاق طعنهزنان خوش نمیآید. باید خدا را شاکر باشیم البته بیآنکه بخواهیم به مسئولیتهای بزرگی که در پیش رو داریم، مغرور شویم و نسبت به آن غافل شده و برداشتهای فعلی خود دلخوش باشیم.
وی ادامه داد: باید بدانیم که مدیریت جهادی در مقابل چه مدیریتی مطرح میشود. مدیریت جهادی یعنی در فضایی عمل کردن که یک طرف آن اراده دشمن برای تقابل، حضور دارد البته تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سالهای دهه 60 به دلیل مسائلی نظیر جنگ و دوران دفاع مقدس که پیش آمد، ناگزیر به ورود در مدیریت جهادی بودیم، گفت: وقتی جنگ تمام شد عدهای معتقد بودند که جهاد به پایان رسیده است، اما جلوههای تازهای از جهاد پیش روی ما بود و با اعلام پایان جهاد مجموعهای از اقدامات فرهنگی را آغاز کردند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ادامه داد: اما یک تفکر معتقد بود که حالا که جنگ تمام شده، باید دفتر جهاد را تعطیل کنیم و دور جدیدی را آغاز کنیم که حتی به این دوره جدید وجهه تئوریک هم میدادند و در یکی از مقالاتی که در آن زمان منتشر شد، مدیریت فقهی مدیریت علمی نام گرفت.
صفارهرندی تاکید کرد: آنها قصد داشتند طوری مدیریت کنند که مدیریت جهادی به بیمنطقی محکوم است. افرادی تعابیری نظیر فرارسیدن اصل خدا را مطرح کردند و اقداماتی در حوزههای فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر مبنای تجدیدپذیری در آنها صورت گرفت.
وی ادامه داد: کسانی که نظریهپرداز نگاه عدالتپیشه در انقلاب بودند، تئوریپرداز جریان رفاهزده شدند که در خطبههای نماز جمعه نیز آن را مطرح کردند و مردم را به دنیاطلب و دنیاخواه تشبیه میکردند و از این طریق فرهنگ رفاهزدگی و مصرفگرایی را ترویج میدادند. البته دست دراز کردن به صندوق بینالمللی پول در همان دوران، یکی از اقداماتی بود که برای گسترش فرهنگ و رفاهزدگی انجام شد. البته این اقدامات با اهداف اولیه انقلاب در تعارض است، اما آنها به بهانه برخاستن در حوزه اقتصاد، وارونگی فرهنگی ایجاد کردند که باید آن را تحمل میکردیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنها میگفتند باید به مردمی که از جنگ خسته هستند، تنفس داد و کمی تفنن و تفریح لازم است و باید فضا را از عصبانیت جنگ خارج کنیم که این مسئله در آثار فرهنگی ما در فیلمهای همان دوران دیده میشد.
صفارهرندی اظهار داشت: در سیاست نیز با این تئوری که باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم، کوتاه آمدند و آمادگی معامله کردن ارزشهای انقلاب با اغیار را پیدا کردند.
وی ادامه داد: ما از یک دورهای که ناگزیر به مدیریت جهادی بودیم در دهه 60، به دورهای وارد شدیم که با ارائه و تصمیم نسبت به گذشتههای خودمان تصمیم گرفتیم و این کار توسط دستاندرکاران ایجاد شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: در این شرایط رهبری از یک طرف میخواهند کشور و نظام مستقر را حمایت کنند و از طرفی نیز باید در برابر این ناهنجاریها موضع میگرفتند که درباره این مقابله و ایستادگی هشدار دادند و از مردم میخواستند که نگذارند که وارونگی فرهنگی اتفاق بیفتد.
صفارهرندی در ادامه ایمان به خداوند و اعتماد به او را یکی از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: گاهی اوقات ما به ظاهر به خداوند ایمان داریم، اما اعتماد نداریم، بنابر این در مواقعی که میگوییم توکل به خدا از طرفی به دنبال کانال باز کردن از طریق یک آدم سرشناس میگردیم که راه را باز کنیم.
وی افزود: امیدواری و پرهیز از یاس و ناامیدی یکی از شاخصهای مدیریت جهادی است. رهبر انقلاب مکرر در طول سالهای تصدی مسئولیت خطیرشان همواره بر ایجاد امیدواری بین همه اقشار مردم و به خصوص جوانان تاکید کردند، لذا نباید هیچگاه بگذاریم که امیدها کشته شوند چرا که اگر امید از بین برود، آمادگی برای ذلت آغاز میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همه کسانی که در جبهه مقدم مبارزه حضور داشتند، پس از اینکه امیدهایشان متزلزل شد مغلوب شدند، یکی از اهداف دشمن متزلزل کردن امیدهاست که باید به آن توجه کرد.
صفار هرندی در بخش دیگری از سخنانش خودباوری را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و افزود: البته خودباوری در درون خودش آسیب خودشیفتگی را نیز دارد. انسان در خودباوری نباید دچار خودشیفتگی شود اما باید قبول کنیم که ظرفیتها و توانمندیهای بسیاری داریم و باید خودمان را باور کنیم و بدانیم که خیلی بیشتر از اینها هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید خودمان را تجهیز کنیم و در برابر تهدیدها که با ظاهری منطقی میآیند مقاوم باشیم و در ایمان دچار تزلزل نشویم.
وی ادامه داد: برخی از فعالان فرهنگی اسیر عملیات فرهنگی هستند، اما به درستی بهرهای از معارف نبردند، آنها باید بدانند که قطعا در بخشها و مقاطعی کم میآورند.
وی در ادامه اخلاص را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: اگر همه مواردی که برای مدیریت جهادی عنوان کردیم موجود باشد، ولی اخلاص نباشد هر روز ممکن است که به گوشهای از کار لطمه وارد شود، اگر اخلاص در کار نباشد از مسیر حق و الهی منحرف میشویم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به داشتن غیرت دینی، اعتقادی و انقلابی را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان خدا به هیچ وجه منافاتی با روحیه رافت و رحمت در برابر مومنین و دوستان خدا ندارد.
صفارهرندی ادامه داد: افرادی مانند بازرگان به آیاتی از قرآن استناد میکردند، در حالی که احساس میکردند باید با کافرین نیز رافت داشته باشند.
وی تاکید کرد: استفاده کردن از روشهای علمی و با تدبیر و برنامهای عمل کردن منافاتی با پایبندی به ارزشهای اسلامی، دینی و اعتقادی ندارد. ما در تئوری به اندازه سر سوزنی از آرمانهایمان کوتاه نمیآییم، اما ممکن است در بعضی از جاها به نظر آید که کوتاه آمدهایم که رهبر انقلاب نیز از آن به نرمش قهرمانانه تعبیر میکنند، اما این بدان معنا نیست که ما از آرمانهای خود کوتاه آمدهایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه گفت: امام خمینی(ره) پس از پذیرش قطعنامه فرمودند که ما قطعنامه را پذیرفتیم و واقعا این کار را انجام دادهایم، اما سرسوزنی نباید از کینه مردم انقلابیمان نسبت به آمریکا کاهش یابد.
صفارهرندی در ادامه اعتقاد به عمل جبههای را یکی دیگر از شاخصهای تحقق مدیریت جهادی دانست و گفت: حضرت آقا در همه حوزهها به خصوص حوزه فرهنگ بر کار جهادی تاکید دارند.
وی ادامه داد: عمل جبههای در حوزه فرهنگ به مراتب ضروریتر از عمل جبههای در حوزه نظامی است و ما به آن باید واقف باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن ابراز تاسف از برخی فعالیتهای فرهنگی به صورت جزیرهای گفت: برخی جزیرههای پراکنده در بعضی اوقات اصرار دارند که خودشان کار جدایی انجام دهند که این خطرناک است و یکی از خطرات آن هم این است که اینها طعمه گرگهای عقیدتی و تشکیلاتی میشوند.
صفارهرندی ادامه داد: کسانی ادعای خط امامی بودن میکردند اما از دایره منویات امام خارج شدند. کسانی مدعی ورود در سلک یاران امام عصر(عج) را کردند، اما از دایره منتظران واقعی خارج شدند و یا حتی روبهروی آن حضرت نیز قرار گرفتند. هر کس از دایره عمل جبههای خارج شود، به دنبال فرقه است.
وی پرکاری و خستگیناپذیری را یکی دیگر از شاخص مدیریت جهادی دانست و گفت: ساعت 8 صبح به سر کار آمدن و 2 عصر از کار برگشتن، عمل جهادی نیست. ما باید روحیهای خستگیناپذیر و پرکار داشته باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: آمادگی اخذ تصمیم یکی دیگر از شاخصهای اقتصاد مقاومتی است؛ بعضی از ماها دهها جلسه میگذاریم و مشورت میکنیم اما به تصمیم نمیرسیم از این رو جلسه باید به تصمیم و عزم منجر شود.
صفارهرندی افزود: در مواقعی فهم افرادی از روحیه جهادی این بود که باید قوانین و قواعد را لگدکوب کنیم، بلکه اینطور نیست نباید به اسم انقلابی بودن قانونشکنی کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، داشتن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: آمادگی برای قبول انتقاد یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی است. مردمداری نباید به مردمخدایی منجر شود. بعضیها برای اینکه دل مردم را به دست آورند، همه آرمانهایشان را فدای مردم میکنند.
صفارهرندی در ادامه ولایتمداری و اعتقاد به ولایت را یکی از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و افزود: افراد باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشند، ما ولایتیهایی پیش از انقلاب داشتیم که ولایتی که آنها از آن دم میزدند، حتی امام راحل درمورد ولایتشان فرمودند که آنها دیانت هم ندارند. کسی که وارد ولایت الهی میشود باید به سلسله مراتب این ولایت توجه کند. نمیشود مرید امام زمان باشی و نایب امام زمان را کنار بگذاری و حتی در مقابلش بایستی.
وی ادامه داد: کسانی را در سالهای اخیر داشتیم که دم از ولایت میزدند اما بعد معلوم شد که منظورشان این است که ولایتی که آنها به آن وصل هستند و معتقد بودند که این ولایت این امکان را به آنها داده که مقابل ولی امر منصوب از ناحیه امام عصر شاخ و شانه بکشند و مقابلش بایستند، ما چنین ولایتی را قبول نداریم باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشیم.
صفار هرندی اظهارداشت: باید مراقب باشیم که اگر پول بیتالمال به دستمان رسید در شناخت مصالح نظام و دست بردن به بیتالمال و پول ریختن به پای این و آن و این طرف و آن طرف دقت کنیم.
وی تاکید کرد: نباید خودمان را طلبکار بدانیم بلکه دائم باید احساس دین کنیم. یکی از عوامل سقوط از مدیریت جهادی پس از جنگ و دوران دفاع مقدس این بود که بعضیها طلبکار شدند و به دنبال طلبهایشان بودند که بعضی از همین معراجبرگشتگان به مطالبهگری افتادند.
*هشدار مقدمفر درباره رسوخ اباحیگری و تسامحطلبی در مدیریت کلان فرهنگی
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه نیز در این اجلاس گفت: بررسی برخی از اظهارات مسئولان این نگرانی را افزایش داده که نگاه و تفکری که فرهنگ را تبعی دانسته و تساهل و تسامح را در این زمینه تجویز میکند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد.
حمیدرضا مقدمفر طی سخنانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال در کنار موضوع اقتصاد، مسئله فرهنگ را نیز مطرح کردند، گفت: دغدغههای رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ جدید نیست و ایشان طی 24 سال اخیر به عناوین مختلف از تهدیدات و آسیبهای فرهنگی با عناوینی چون ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی یاد کردهاند اما در این که چرا امسال در کنار اقتصاد، مسئله فرهنگ را مطرح کردهاند، باید تامل بیشتری شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تصریح کرد: از ابتدای انقلاب در مقوله فرهنگ درگیر دو نگاه بودیم؛ یک نگاه، فرهنگ را تبعی و فرعی میدانست و نگاه دیگر، برای فرهنگ ذاتاً اصالت قائل بوده و فرهنگ را به منزله هوای تنفس میدانسته است. بررسی برخی اظهارات مسئولان این نگرانی را افزایش داده که این تفکر غیراصیل که فرهنگ را تبعی میداند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد.
مقدمفر ادامه داد: نگاه نخست، انقلاب اسلامی را ذاتا یک انقلاب فرهنگی میداند ولی نگاه دوم، اصالت را به اقتصاد میدهد و فرهنگ را تبعی و دست دوم میداند. نگاه غیراصیل به تسامح و تساهل فرهنگی معتقد است و بدون اینکه سهمی برای مسئولیت پذیری خود در عرصههای اجرایی و حاکمیتی در حوزه فرهنگ قائل باشد، معتقد به خصوصیسازی در عرصه فرهنگ و واگذاری برخی از مسئولیتهای اجرایی و حاکمیتی به بخش خصوصی است.
وی افزود: این تفکر انحرافی در حوزه فرهنگ موجب بیتوجهی به آسیبها و تهدیدها و عدم بهرهبرداری مناسب از فرصتهاست.
مقدمفر با اشاره به اینکه مدل تهدیدات فرهنگی امروز تغییر کرده است افزود: عرصه و صحنه جدال فرهنگی امروز از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است و برای همین باید با هوشمندی وارد عرصه شد.
وی تاکید کرد: دلیل دیگری که اهمیت سال فرهنگ را نشان میدهد تمرکز دشمن روی تهدیدات فرهنگی است؛ شاید یکی از دلایل آن شکست دشمن در فتنه 88 است. این فتنه آخرین مدل از تلاشهای سیاسی دشمن برای شکست جمهوری اسلامی بود که در آن همه کفر و نفاق با تمام ظرفیتها و توان رسانهای، دیپلماتیک، اطلاعاتی و ظرفیتهایی که در داخل کشور در اختیار داشتند یک جا علیه نظام وارد عمل شدند ولی دچارهزیمت شده و از آن پس با شکست در عرصههای سیاسی، استراتژیستها و اتاقهای فکر دشمن به این نتیجه رسیدند که تمرکز و تلاش اصلی را باید به سمت حوزههای فرهنگی و اجتماعی ببرند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تصریح کرد: پس از فتنه 88 آنها دریافتند که اصلیترین عامل شکست جریان فتنه، مدیریت بینظیر رهبر معظم انقلاب و باورهای دینی و اعتقادی مردم در همراهی با رهبرشان بوده است.
وی با اشاره به اظهارنظر برخی استراتژیستهای آمریکایی گفت: برژینسکی میگوید برای سرنگونی جمهوری اسلامی نمیتوان با آن جنگید بلکه بهترین راهکار این است که اینترنت و ماهواره را در ایران توسعه دهیم و مردم ایران را به دیدن برنامههای ماهوارهای عادت دهیم.
مقدمفر با ارائه تحلیلی آماری از وضعیت شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و محتوای آن تصریح کرد: هدف و آماج تمام این برنامهسازیها، چه از نوع سرگرمی و چه توزیع و انتشار فساد و امثال آن همه و همه یک نقطه کانونی را نشانه رفته است که آن ایمان و باورهای اعتقادی مردم ایران اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: دشمن، دشمن است و در دشمنی خود کم نمیگذارد اما واقعیت این است که آن چیزی که عرصه و میدان را برای دشمن بازکرده و او را به طمع انداخته و موجب رخنه و نفوذش به حوزههای فرهنگی ما شده است، غفلتهای فرهنگی مسئولان در این زمینه بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تاکید کرد: اینکه مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند تیغ انقلاب اسلامی در هیچ جا کندتر از عرصه فرهنگ و هنر نبود، شاید علت آن همین غفلتهای فرهنگی است و این واقعیت که طی سالهای اخیر برخی فهم درستی از فرهنگ نداشته و از این رو تصمیم درستی هم در این عرصه نمیگرفتند و به همین دلیل امروز شاهد حجم زیادی از کارهای انجام نشده و زمین مانده در این عرصه هستیم.
مقدمفر تصریح کرد: در حوزههای سیاسی گاهی بنا به مصالحی میشود مسامحه کرد اما عرصههای فرهنگی زیرساختی است و نمیشود با آن شوخی و مسامحه کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تاکید کرد: در زمان امام راحل دیدیم که ایشان نسبت به پخش گفتوگوی یک خانم با رادیو و سخن وی مبنی بر اینکه به جای حضرت زهرا(س) بهتر است اوشین را الگوی زنان قرار دهیم، چه واکنش قاطعی داشته و چه برخوردی کردند. یا در ماجرای سلمان رشدی و جسارت وی به پیامبر اعظم(ص) در کتاب آیات شیطانی، امام راحل بلافاصله حکم ارتداد وی را صادر کردند.
مقدمفر رشد کمی و کیفی ظرفیتهای مردمی جناح مومن انقلاب اسلامی را از دیگر عواملی دانست که میتواند در سال فرهنگ به عنوان اصلیترین سرمایه فرهنگی نظام وارد عمل شود و با ظرفیتهای ایجاد شده هم دفع تهدید کرده و هم پیشبرندگی فرهنگی داشته باشد.
وی تصریح کرد: شرایط امروز ما مثل دوران دوم خرداد نیست، امروز ظرفیتهای عظیمی به طور خودجوش خصوصاً در میان جوانان کشور ایجاد شده که صحنه نبرد را به نفع اسلام و انقلاب تغییر داده است. اینها تبدیل به یک جبهه مسنجمی شدهاند که مانند دوران دفاع مقدس با عزمی پولادین اراده کردهاند دشمن را در اهداف فرهنگیاش مانند اهداف سیاسی او در فتنه 88 با شکست روبهرو کنند.
معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: هم اکنون هر کدام از تشکلها و موسسات فرهنگی مردمی، رسانهها و سایتها مبدل به یک یگان عملیاتی کارآمد برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی شدهاند.
مقدم فر افزود: در جشنواره فیلم فجر 92، گروهی بسیار ذوق کردند که دولت عوض شده و خواهند توانست شرایط را به دلخواه خود به عقب برگردانند ولی در کمال تعجب دیدند که صحنه طور دیگری رقم خورد و پر مخاطبترین فیلمها و محبوبترین کارگردانها در نظر مردم از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یعنی همان جناح مومن انقلابی بودند.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: همین وضعیت را شما در سایر حوزههایی که بچههای انقلابی ورود کرده و با خودباوری و عزم و حرکت جهادی وارد میدان شدهاند، میبینید.
وی ادامه داد: باید بدانیم که مدیریت جهادی در مقابل چه مدیریتی مطرح میشود. مدیریت جهادی یعنی در فضایی عمل کردن که یک طرف آن اراده دشمن برای تقابل، حضور دارد البته تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سالهای دهه 60 به دلیل مسائلی نظیر جنگ و دوران دفاع مقدس که پیش آمد، ناگزیر به ورود در مدیریت جهادی بودیم، گفت: وقتی جنگ تمام شد عدهای معتقد بودند که جهاد به پایان رسیده است، اما جلوههای تازهای از جهاد پیش روی ما بود و با اعلام پایان جهاد مجموعهای از اقدامات فرهنگی را آغاز کردند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ادامه داد: اما یک تفکر معتقد بود که حالا که جنگ تمام شده، باید دفتر جهاد را تعطیل کنیم و دور جدیدی را آغاز کنیم که حتی به این دوره جدید وجهه تئوریک هم میدادند و در یکی از مقالاتی که در آن زمان منتشر شد، مدیریت فقهی مدیریت علمی نام گرفت.
صفارهرندی تاکید کرد: آنها قصد داشتند طوری مدیریت کنند که مدیریت جهادی به بیمنطقی محکوم است. افرادی تعابیری نظیر فرارسیدن اصل خدا را مطرح کردند و اقداماتی در حوزههای فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر مبنای تجدیدپذیری در آنها صورت گرفت.
وی ادامه داد: کسانی که نظریهپرداز نگاه عدالتپیشه در انقلاب بودند، تئوریپرداز جریان رفاهزده شدند که در خطبههای نماز جمعه نیز آن را مطرح کردند و مردم را به دنیاطلب و دنیاخواه تشبیه میکردند و از این طریق فرهنگ رفاهزدگی و مصرفگرایی را ترویج میدادند. البته دست دراز کردن به صندوق بینالمللی پول در همان دوران، یکی از اقداماتی بود که برای گسترش فرهنگ و رفاهزدگی انجام شد. البته این اقدامات با اهداف اولیه انقلاب در تعارض است، اما آنها به بهانه برخاستن در حوزه اقتصاد، وارونگی فرهنگی ایجاد کردند که باید آن را تحمل میکردیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنها میگفتند باید به مردمی که از جنگ خسته هستند، تنفس داد و کمی تفنن و تفریح لازم است و باید فضا را از عصبانیت جنگ خارج کنیم که این مسئله در آثار فرهنگی ما در فیلمهای همان دوران دیده میشد.
صفارهرندی اظهار داشت: در سیاست نیز با این تئوری که باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم، کوتاه آمدند و آمادگی معامله کردن ارزشهای انقلاب با اغیار را پیدا کردند.
وی ادامه داد: ما از یک دورهای که ناگزیر به مدیریت جهادی بودیم در دهه 60، به دورهای وارد شدیم که با ارائه و تصمیم نسبت به گذشتههای خودمان تصمیم گرفتیم و این کار توسط دستاندرکاران ایجاد شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: در این شرایط رهبری از یک طرف میخواهند کشور و نظام مستقر را حمایت کنند و از طرفی نیز باید در برابر این ناهنجاریها موضع میگرفتند که درباره این مقابله و ایستادگی هشدار دادند و از مردم میخواستند که نگذارند که وارونگی فرهنگی اتفاق بیفتد.
صفارهرندی در ادامه ایمان به خداوند و اعتماد به او را یکی از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: گاهی اوقات ما به ظاهر به خداوند ایمان داریم، اما اعتماد نداریم، بنابر این در مواقعی که میگوییم توکل به خدا از طرفی به دنبال کانال باز کردن از طریق یک آدم سرشناس میگردیم که راه را باز کنیم.
وی افزود: امیدواری و پرهیز از یاس و ناامیدی یکی از شاخصهای مدیریت جهادی است. رهبر انقلاب مکرر در طول سالهای تصدی مسئولیت خطیرشان همواره بر ایجاد امیدواری بین همه اقشار مردم و به خصوص جوانان تاکید کردند، لذا نباید هیچگاه بگذاریم که امیدها کشته شوند چرا که اگر امید از بین برود، آمادگی برای ذلت آغاز میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همه کسانی که در جبهه مقدم مبارزه حضور داشتند، پس از اینکه امیدهایشان متزلزل شد مغلوب شدند، یکی از اهداف دشمن متزلزل کردن امیدهاست که باید به آن توجه کرد.
صفار هرندی در بخش دیگری از سخنانش خودباوری را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و افزود: البته خودباوری در درون خودش آسیب خودشیفتگی را نیز دارد. انسان در خودباوری نباید دچار خودشیفتگی شود اما باید قبول کنیم که ظرفیتها و توانمندیهای بسیاری داریم و باید خودمان را باور کنیم و بدانیم که خیلی بیشتر از اینها هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید خودمان را تجهیز کنیم و در برابر تهدیدها که با ظاهری منطقی میآیند مقاوم باشیم و در ایمان دچار تزلزل نشویم.
وی ادامه داد: برخی از فعالان فرهنگی اسیر عملیات فرهنگی هستند، اما به درستی بهرهای از معارف نبردند، آنها باید بدانند که قطعا در بخشها و مقاطعی کم میآورند.
وی در ادامه اخلاص را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: اگر همه مواردی که برای مدیریت جهادی عنوان کردیم موجود باشد، ولی اخلاص نباشد هر روز ممکن است که به گوشهای از کار لطمه وارد شود، اگر اخلاص در کار نباشد از مسیر حق و الهی منحرف میشویم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به داشتن غیرت دینی، اعتقادی و انقلابی را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان خدا به هیچ وجه منافاتی با روحیه رافت و رحمت در برابر مومنین و دوستان خدا ندارد.
صفارهرندی ادامه داد: افرادی مانند بازرگان به آیاتی از قرآن استناد میکردند، در حالی که احساس میکردند باید با کافرین نیز رافت داشته باشند.
وی تاکید کرد: استفاده کردن از روشهای علمی و با تدبیر و برنامهای عمل کردن منافاتی با پایبندی به ارزشهای اسلامی، دینی و اعتقادی ندارد. ما در تئوری به اندازه سر سوزنی از آرمانهایمان کوتاه نمیآییم، اما ممکن است در بعضی از جاها به نظر آید که کوتاه آمدهایم که رهبر انقلاب نیز از آن به نرمش قهرمانانه تعبیر میکنند، اما این بدان معنا نیست که ما از آرمانهای خود کوتاه آمدهایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه گفت: امام خمینی(ره) پس از پذیرش قطعنامه فرمودند که ما قطعنامه را پذیرفتیم و واقعا این کار را انجام دادهایم، اما سرسوزنی نباید از کینه مردم انقلابیمان نسبت به آمریکا کاهش یابد.
صفارهرندی در ادامه اعتقاد به عمل جبههای را یکی دیگر از شاخصهای تحقق مدیریت جهادی دانست و گفت: حضرت آقا در همه حوزهها به خصوص حوزه فرهنگ بر کار جهادی تاکید دارند.
وی ادامه داد: عمل جبههای در حوزه فرهنگ به مراتب ضروریتر از عمل جبههای در حوزه نظامی است و ما به آن باید واقف باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن ابراز تاسف از برخی فعالیتهای فرهنگی به صورت جزیرهای گفت: برخی جزیرههای پراکنده در بعضی اوقات اصرار دارند که خودشان کار جدایی انجام دهند که این خطرناک است و یکی از خطرات آن هم این است که اینها طعمه گرگهای عقیدتی و تشکیلاتی میشوند.
صفارهرندی ادامه داد: کسانی ادعای خط امامی بودن میکردند اما از دایره منویات امام خارج شدند. کسانی مدعی ورود در سلک یاران امام عصر(عج) را کردند، اما از دایره منتظران واقعی خارج شدند و یا حتی روبهروی آن حضرت نیز قرار گرفتند. هر کس از دایره عمل جبههای خارج شود، به دنبال فرقه است.
وی پرکاری و خستگیناپذیری را یکی دیگر از شاخص مدیریت جهادی دانست و گفت: ساعت 8 صبح به سر کار آمدن و 2 عصر از کار برگشتن، عمل جهادی نیست. ما باید روحیهای خستگیناپذیر و پرکار داشته باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: آمادگی اخذ تصمیم یکی دیگر از شاخصهای اقتصاد مقاومتی است؛ بعضی از ماها دهها جلسه میگذاریم و مشورت میکنیم اما به تصمیم نمیرسیم از این رو جلسه باید به تصمیم و عزم منجر شود.
صفارهرندی افزود: در مواقعی فهم افرادی از روحیه جهادی این بود که باید قوانین و قواعد را لگدکوب کنیم، بلکه اینطور نیست نباید به اسم انقلابی بودن قانونشکنی کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، داشتن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: آمادگی برای قبول انتقاد یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی است. مردمداری نباید به مردمخدایی منجر شود. بعضیها برای اینکه دل مردم را به دست آورند، همه آرمانهایشان را فدای مردم میکنند.
صفارهرندی در ادامه ولایتمداری و اعتقاد به ولایت را یکی از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و افزود: افراد باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشند، ما ولایتیهایی پیش از انقلاب داشتیم که ولایتی که آنها از آن دم میزدند، حتی امام راحل درمورد ولایتشان فرمودند که آنها دیانت هم ندارند. کسی که وارد ولایت الهی میشود باید به سلسله مراتب این ولایت توجه کند. نمیشود مرید امام زمان باشی و نایب امام زمان را کنار بگذاری و حتی در مقابلش بایستی.
وی ادامه داد: کسانی را در سالهای اخیر داشتیم که دم از ولایت میزدند اما بعد معلوم شد که منظورشان این است که ولایتی که آنها به آن وصل هستند و معتقد بودند که این ولایت این امکان را به آنها داده که مقابل ولی امر منصوب از ناحیه امام عصر شاخ و شانه بکشند و مقابلش بایستند، ما چنین ولایتی را قبول نداریم باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشیم.
صفار هرندی اظهارداشت: باید مراقب باشیم که اگر پول بیتالمال به دستمان رسید در شناخت مصالح نظام و دست بردن به بیتالمال و پول ریختن به پای این و آن و این طرف و آن طرف دقت کنیم.
وی تاکید کرد: نباید خودمان را طلبکار بدانیم بلکه دائم باید احساس دین کنیم. یکی از عوامل سقوط از مدیریت جهادی پس از جنگ و دوران دفاع مقدس این بود که بعضیها طلبکار شدند و به دنبال طلبهایشان بودند که بعضی از همین معراجبرگشتگان به مطالبهگری افتادند.
*هشدار مقدمفر درباره رسوخ اباحیگری و تسامحطلبی در مدیریت کلان فرهنگی
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه نیز در این اجلاس گفت: بررسی برخی از اظهارات مسئولان این نگرانی را افزایش داده که نگاه و تفکری که فرهنگ را تبعی دانسته و تساهل و تسامح را در این زمینه تجویز میکند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد.
حمیدرضا مقدمفر طی سخنانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال در کنار موضوع اقتصاد، مسئله فرهنگ را نیز مطرح کردند، گفت: دغدغههای رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ جدید نیست و ایشان طی 24 سال اخیر به عناوین مختلف از تهدیدات و آسیبهای فرهنگی با عناوینی چون ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی یاد کردهاند اما در این که چرا امسال در کنار اقتصاد، مسئله فرهنگ را مطرح کردهاند، باید تامل بیشتری شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تصریح کرد: از ابتدای انقلاب در مقوله فرهنگ درگیر دو نگاه بودیم؛ یک نگاه، فرهنگ را تبعی و فرعی میدانست و نگاه دیگر، برای فرهنگ ذاتاً اصالت قائل بوده و فرهنگ را به منزله هوای تنفس میدانسته است. بررسی برخی اظهارات مسئولان این نگرانی را افزایش داده که این تفکر غیراصیل که فرهنگ را تبعی میداند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد.
مقدمفر ادامه داد: نگاه نخست، انقلاب اسلامی را ذاتا یک انقلاب فرهنگی میداند ولی نگاه دوم، اصالت را به اقتصاد میدهد و فرهنگ را تبعی و دست دوم میداند. نگاه غیراصیل به تسامح و تساهل فرهنگی معتقد است و بدون اینکه سهمی برای مسئولیت پذیری خود در عرصههای اجرایی و حاکمیتی در حوزه فرهنگ قائل باشد، معتقد به خصوصیسازی در عرصه فرهنگ و واگذاری برخی از مسئولیتهای اجرایی و حاکمیتی به بخش خصوصی است.
وی افزود: این تفکر انحرافی در حوزه فرهنگ موجب بیتوجهی به آسیبها و تهدیدها و عدم بهرهبرداری مناسب از فرصتهاست.
مقدمفر با اشاره به اینکه مدل تهدیدات فرهنگی امروز تغییر کرده است افزود: عرصه و صحنه جدال فرهنگی امروز از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است و برای همین باید با هوشمندی وارد عرصه شد.
وی تاکید کرد: دلیل دیگری که اهمیت سال فرهنگ را نشان میدهد تمرکز دشمن روی تهدیدات فرهنگی است؛ شاید یکی از دلایل آن شکست دشمن در فتنه 88 است. این فتنه آخرین مدل از تلاشهای سیاسی دشمن برای شکست جمهوری اسلامی بود که در آن همه کفر و نفاق با تمام ظرفیتها و توان رسانهای، دیپلماتیک، اطلاعاتی و ظرفیتهایی که در داخل کشور در اختیار داشتند یک جا علیه نظام وارد عمل شدند ولی دچارهزیمت شده و از آن پس با شکست در عرصههای سیاسی، استراتژیستها و اتاقهای فکر دشمن به این نتیجه رسیدند که تمرکز و تلاش اصلی را باید به سمت حوزههای فرهنگی و اجتماعی ببرند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تصریح کرد: پس از فتنه 88 آنها دریافتند که اصلیترین عامل شکست جریان فتنه، مدیریت بینظیر رهبر معظم انقلاب و باورهای دینی و اعتقادی مردم در همراهی با رهبرشان بوده است.
وی با اشاره به اظهارنظر برخی استراتژیستهای آمریکایی گفت: برژینسکی میگوید برای سرنگونی جمهوری اسلامی نمیتوان با آن جنگید بلکه بهترین راهکار این است که اینترنت و ماهواره را در ایران توسعه دهیم و مردم ایران را به دیدن برنامههای ماهوارهای عادت دهیم.
مقدمفر با ارائه تحلیلی آماری از وضعیت شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و محتوای آن تصریح کرد: هدف و آماج تمام این برنامهسازیها، چه از نوع سرگرمی و چه توزیع و انتشار فساد و امثال آن همه و همه یک نقطه کانونی را نشانه رفته است که آن ایمان و باورهای اعتقادی مردم ایران اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: دشمن، دشمن است و در دشمنی خود کم نمیگذارد اما واقعیت این است که آن چیزی که عرصه و میدان را برای دشمن بازکرده و او را به طمع انداخته و موجب رخنه و نفوذش به حوزههای فرهنگی ما شده است، غفلتهای فرهنگی مسئولان در این زمینه بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تاکید کرد: اینکه مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند تیغ انقلاب اسلامی در هیچ جا کندتر از عرصه فرهنگ و هنر نبود، شاید علت آن همین غفلتهای فرهنگی است و این واقعیت که طی سالهای اخیر برخی فهم درستی از فرهنگ نداشته و از این رو تصمیم درستی هم در این عرصه نمیگرفتند و به همین دلیل امروز شاهد حجم زیادی از کارهای انجام نشده و زمین مانده در این عرصه هستیم.
مقدمفر تصریح کرد: در حوزههای سیاسی گاهی بنا به مصالحی میشود مسامحه کرد اما عرصههای فرهنگی زیرساختی است و نمیشود با آن شوخی و مسامحه کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تاکید کرد: در زمان امام راحل دیدیم که ایشان نسبت به پخش گفتوگوی یک خانم با رادیو و سخن وی مبنی بر اینکه به جای حضرت زهرا(س) بهتر است اوشین را الگوی زنان قرار دهیم، چه واکنش قاطعی داشته و چه برخوردی کردند. یا در ماجرای سلمان رشدی و جسارت وی به پیامبر اعظم(ص) در کتاب آیات شیطانی، امام راحل بلافاصله حکم ارتداد وی را صادر کردند.
مقدمفر رشد کمی و کیفی ظرفیتهای مردمی جناح مومن انقلاب اسلامی را از دیگر عواملی دانست که میتواند در سال فرهنگ به عنوان اصلیترین سرمایه فرهنگی نظام وارد عمل شود و با ظرفیتهای ایجاد شده هم دفع تهدید کرده و هم پیشبرندگی فرهنگی داشته باشد.
وی تصریح کرد: شرایط امروز ما مثل دوران دوم خرداد نیست، امروز ظرفیتهای عظیمی به طور خودجوش خصوصاً در میان جوانان کشور ایجاد شده که صحنه نبرد را به نفع اسلام و انقلاب تغییر داده است. اینها تبدیل به یک جبهه مسنجمی شدهاند که مانند دوران دفاع مقدس با عزمی پولادین اراده کردهاند دشمن را در اهداف فرهنگیاش مانند اهداف سیاسی او در فتنه 88 با شکست روبهرو کنند.
معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: هم اکنون هر کدام از تشکلها و موسسات فرهنگی مردمی، رسانهها و سایتها مبدل به یک یگان عملیاتی کارآمد برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی شدهاند.
مقدم فر افزود: در جشنواره فیلم فجر 92، گروهی بسیار ذوق کردند که دولت عوض شده و خواهند توانست شرایط را به دلخواه خود به عقب برگردانند ولی در کمال تعجب دیدند که صحنه طور دیگری رقم خورد و پر مخاطبترین فیلمها و محبوبترین کارگردانها در نظر مردم از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یعنی همان جناح مومن انقلابی بودند.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: همین وضعیت را شما در سایر حوزههایی که بچههای انقلابی ورود کرده و با خودباوری و عزم و حرکت جهادی وارد میدان شدهاند، میبینید.