سازمان نظارت بر حقوق کاربران در واکنش به جمع‌آوري اطلاعات افراد توسط آژانس امنيت ملي آمريکا(NSA) از طريق گوگل، خواستار تحقيقات کنگره در اين رابطه شده است.

به گزارش خبرنگار مشرق، با روشن تر شدن ارتباط تنگاتنگ گوگل و سازمان متبوعش يعني آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) "گرانت گراس"(Grant Gross) در مقاله‌اي با عنوان "گوگل به دليل روابط سري با سازمان امنيت ملي (NSA) تحت حملات شديد قرار مي‌گيرد" از روابط نزديک غول دنياي اينترنت با کابينه رئيس‌جمهور باراک اوباما پرده برداشت و آن را نقض حريم خصوصي شهروندان دانست.
وي در ابتداي مقاله خود مي‌نويسد: سازمان نظارت بر حقوق کاربران که در سالهاي اخير عمدتاً بر شيوه‌هاي حفظ حريم خصوصي شهروندان تمرکز نموده، خواستار تحقيقات کنگره در اين رابطه شده است. اين سازمان در نامه ارسالي روز دوشنبه از "دارل ايسا"(Darrell Issa)، رئيس جديد کميته نظارت و اصلاحات دولت در کنگره آمريکا خواست تا روابط بين شرکت گوگل و برخي سازمانهاي دولتي را بررسي نمايد.
اين سازمان از ايسا درخواست کرد تا قرارداد برخي از سازمانهاي دولتي آمريکا در خصوص استفاده از فناوري و خدمات شرکت گوگل، روابط"سري" بين گوگل و سازمان امنيت ملي آمريکا(NSA) و استفاده اين شرکت از فرودگاه سازمان ملي هواوفضا آمريکا در کاليفرنيا را کنترل کند.
نويسنده به نقل از سازمان نظارت بر حقوق کاربران نوشت: در واکنش به افشاگريهاي سال گذشته در خصوص جمع‌آوري اطلاعات افراد از طريق ارتباطات بي‌سيم در شرکت Google Street View، سازمانهاي فدرال اقدامات "خاصي" انجام ندادند.
در اين نامه همچنين آمده است:"ما اعضاي سازمان معتقديم که شرکت گوگل از روابط نزديک خود با دولت سوء استفاده مي‌کند. گوگل بيشترين کاربر را در سطح جهان براي ورود به دنياي اينترنت دارد. لذا، نبايد به‌دليل روابط خاص با دولت متفاوت از ساير شرکتها با آن برخورد شود."

سخنگوي شرکت گوگل، بي‌طرفي سازمان نظارت بر حقوق کاربران را زير سوال برد. برخي روابط اين سازمان را با شرکت رقيب گوگل يعني مايکروسافت مطرح کردند و اينکه انتقادات وارده بر حفظ حريم خصوصي آنلاين استثنائاً‌ در مورد شرکت گوگل به ميان مي‌آيد حال آنکه در دو سال گذشته بر هيچ شرکت ديگري از جمله مايکروسافت، فيس‌بوک و ساير شرکتهاي اينترنتي نظارتي صورت نگرفته است. گراس به نقل از سخنگوي گوگل افزود:"اين جديدترين شاهکار رسانه‌اي سازماني است که روابط نزديکي با رقباي ما دارد."
وي همچنين خاطرنشان کرد: سازمان مزبور تصميم گرفته است تا بر روشهاي حفظ حريم خصوصي افراد نظارت نمايد زيرا خدمات شرکت گوگل براي بيشتر افراد دروازه‌اي براي ورود به دنياي اينترنت است. اگر گروه ما بتواند گوگل را وادار نمايد تا سياست‌هاي حفظ حريم خصوصي را تغيير دهد، شرکتهاي ديگر نيز مطمئناً از اين مسئله تبعيت خواهند کرد.
جديدترين اعتراضات سازمان نظارت بر حقوق کاربران درخصوص روابط گوگل و دولت اوباما در گزارش 32 صفحه‌اي ارائه گرديد. در اين گزارش، تصميم سازمان ناسا مبني بر اينکه به مقامات شرکت گوگل اجازه دهند تا از فرودگاه فدرال "موفت"(Moffett) در نزديکي مقر اصلي گوگل استفاده نمايند.
در اين گزارش همچنين قراردادهاي گوگل با وزارت دفاع و ساير ارگانهاي دولت نيز افشا گرديد که برخي از آنها به سرعت قابل‌رديابي بودند.
در گزارش فوق همچنين ماهيت روابط گوگل با سازمان امنيت ملي آمريکا را مشکوک دانسته و از شرکت گوگل خواستند تا در مورد ارسال اطلاعات کاربران براي اين سازمان جاسوسي اذهان عمومي را روشن سازند.
در پاسخ به اين سوال که آيا ساير شرکتها از جمله شرکت‌هاي خدمات اينترنتي نيز بايد در مورد ارسال اطلاعات کاربران خود به سازمان امنيت ملي شفاف‌سازي نمايد، نويسنده به نقل از سيمپسون اعلام مي‌دارد که آري، آنها نيز بايد چنين کنند.
وي همچنين افزود:"مي‌دانم که NSA يک سازمان مخوف فوق سري است اما با توجه به وضعيت خاص گوگل که به اطلاعات شخصي افراد دسترسي دارد، فکر مي‌کنم که درباره آنچه که دقيقاً بين اين دو شرکت ردوبدل مي‌شود، بايد شفاف‌سازي بيشتري صورت گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس