به گزارش گروه اجتماعی مشرق، انگار ماجرای پرداخت حق بیمه و صفهای طولانی تمدید اعتبار دفترچههای درمانی تمام شدنی نیست؛ ماجرای همیشگی که در تمام سال و بویژه روزهایی که به آخر ماه نزدیک میشود، شاهد پررنگترشدن آن هستیم. این روزها هم که روزهای ابتدایی سال جدید است و تمام مشاغل قصد پرداخت حق بیمه و تمدید قراردادهایشان را دارند، حال و هوای کارگزاریهای تامین اجتماعی با تشکیل صفهای طولانی دیدنیترشده است، به قول معروف سالی که نکوست از بهارش پیداست. اگر مشکلات این روزهای مردم در مراکز تامین اجتماعی را مصداق این مثل قدیمی بدانیم، وضعیت امسال این سازمان مهم در جامعه برای خدماترسانی مشخص میشود!
صفهای طولانی مردم در کارگزاریها
چند سالی است که سازمان تامین اجتماعی با هدف ارتقای خدمترسانی به بیمهگذاران مراکزی را به عنوان کارگزاری تامیناجتماعی تاسیس کرده است اما انگار این دفاتر هم نتوانستند آنطور که باید و شاید یاریرسان این سازمان باشند چراکه براساس شواهد موجود در همین روزهای پایانی فروردین این مراکز نتوانستهاند آنچنان که باید ارائه خدمات کنند و در شلوغی سرسامآوری گرفتار شدهاند که توان خدمت را از آنها گرفته است.
در حالی که تمام حرف و مشاغل مشمول پرداخت حق بیمه باید حداکثر تا پایان ماه حق بیمه خود را پرداخت کنند این مراکز تا چند روز پیش از این به دلیل اعلام نشدن نرخ دستمزدهای سال93 قادر به صدور فیش واریز حق بیمه نبودند.
اول مابهالتفاوت بعد فیش!
این درحالی است که پرداخت حق بیمه اجباری است و پرداخت نکردن آن میتواند برای بیمهگذاران عواقبی را داشته باشد اما با وجود همه این شرایط تنها چند روز است که این سازمان سازوکار صدور فیش حق بیمه جدید را تدارک دیده است.
جالب اینجاست که هنگامی که برای دریافت فیش پرداخت حق بیمه به همین کارگزاریها مراجعه میکنید، ابتدا با فیش دیگری به عنوان پرداخت مابهالتفاوت سال گذشته روبهرو خواهید شد که با وجود درج مهلت پرداخت تا چند ماه آینده، دریافت فیش واریزی جدید را مشروط به پرداخت فیش مابهالتفاوت میدانند!
یعنی با وجود اینکه براساس مهلت قانونی تعیین شده در فیش بیمهگذار میتواند مبلغ آن را تا آبانماه سال جاری واریز کند، کارگزاریها با مشروطکردن صدور فیش جدید بیمهگذار را مجبور به پرداخت این مبلغ میکنند، مبلغی که خود نیز جای بحث دارد و چگونگی تعیین آن هم خود برای بیمهگذاران به پرسشی بیپاسخ تیدیل شده است. اما این همه ماجرا نیست و درد دل مراجعهکنندگان این مراکز به اینجا ختم نمیشود چرا که هنگام مراجعه به چند کارگزاری تامین اجتماعی در مناطق گوناگون تهران شاهد نارضایتی بیشتر مراجعان بودیم.
چرا تامین اجتماعی الکترونیکی نمیشود؟
احمد صوفی، کارگر ساختمانی که برای تمدید دفترچه درمانی به یکی از کارگزاریها مراجعه کرده است میگوید: هنگام مراجعه به کارگزاری با تابلویی مواجه شدم که تمدید دفترچه را براساس مشاغل تقسیمبندی کرده بود و براساس این شیوه مجبورم روز دیگری برای تمدید دفترچه مراجعه کنم، در حالی که تا قبل از آن روز به دفترچه بیمهام نیاز مبرم دارم.
رضا فرهادی هم از دیگر مراجعانی است که به کارگزاری این سازمان در خیابان شریعتی تهران مراجعه کرده و از شلوغی و صفهای طولانی این مرکز گلایه دارد. به گفته وی، بهدلیل اینکه فروردینماه روزهای کاری کمتری دارد و از طرفی سازمان با تاخیر نرخ دستمزدهای سال جدید را اعلام کرده است ازدحام مراکز کارگزاری دوچندان شده است.
البته فراهمنبودن امکان دریافت فیش حق بیمه به صورت اینترنتی انتقاد دیگری بود که فریبا باقرزاده از دیگر مراجعان این مرکز در گفتوگو با «وطنامروز» بیان داشت. به گفته وی اگر وعدههای چندساله مدیران سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ارائه خدمات به صورت مکانیزه و الکترونیکی صورت گیرد میتوان تا حد قابلتوجهی شاهد کاهش ازدحام این مراکز بود.
هر دم از این باغ بری میرسد
اما نکته دیگری که در لابهلای این ازدحام و شلوغی مراکز کارگزاری باعث نگرانی دوچندان بیمهگذاران شده است، اعلام اخباری مبنی بر گرانشدن سرانه درمان در سال جدید است. با این وجود باید این انتظار را داشت که ماجرای پرداخت مابهالتفاوتها همچنان ادامه داشته باشد.
بر این اساس هم باید شاهد افزایش مبلغ فیشهای پرداختی حق بیمه باشیم و هماینکه هنگام مراجعه به این مراکز انتظار دریافت فیش مابهالتفاوت را داشته باشیم و این آمادگی را داشته باشیم که شاید در مراجعات بعدی با موضوعات غافلگیرکننده بیشتری مواجه شویم.
به هر حال به نظر میرسد ادامه روال فعلی چندان مناسب نباشد و مدیران این سازمان باید در جهت عملیکردن وعدههای خود درباره ارائه خدمات الکترونیک به بیمهگذاران گامهای جدیتری را بردارند چرا که اصرار بر این شیوه قدیمی خدمترسانی نتیجهای جز اتلاف وقت مراجعان و صرف هزینههای زیاد را در پی نخواهد داشت.
صفهای طولانی مردم در کارگزاریها
چند سالی است که سازمان تامین اجتماعی با هدف ارتقای خدمترسانی به بیمهگذاران مراکزی را به عنوان کارگزاری تامیناجتماعی تاسیس کرده است اما انگار این دفاتر هم نتوانستند آنطور که باید و شاید یاریرسان این سازمان باشند چراکه براساس شواهد موجود در همین روزهای پایانی فروردین این مراکز نتوانستهاند آنچنان که باید ارائه خدمات کنند و در شلوغی سرسامآوری گرفتار شدهاند که توان خدمت را از آنها گرفته است.
در حالی که تمام حرف و مشاغل مشمول پرداخت حق بیمه باید حداکثر تا پایان ماه حق بیمه خود را پرداخت کنند این مراکز تا چند روز پیش از این به دلیل اعلام نشدن نرخ دستمزدهای سال93 قادر به صدور فیش واریز حق بیمه نبودند.
اول مابهالتفاوت بعد فیش!
این درحالی است که پرداخت حق بیمه اجباری است و پرداخت نکردن آن میتواند برای بیمهگذاران عواقبی را داشته باشد اما با وجود همه این شرایط تنها چند روز است که این سازمان سازوکار صدور فیش حق بیمه جدید را تدارک دیده است.
جالب اینجاست که هنگامی که برای دریافت فیش پرداخت حق بیمه به همین کارگزاریها مراجعه میکنید، ابتدا با فیش دیگری به عنوان پرداخت مابهالتفاوت سال گذشته روبهرو خواهید شد که با وجود درج مهلت پرداخت تا چند ماه آینده، دریافت فیش واریزی جدید را مشروط به پرداخت فیش مابهالتفاوت میدانند!
یعنی با وجود اینکه براساس مهلت قانونی تعیین شده در فیش بیمهگذار میتواند مبلغ آن را تا آبانماه سال جاری واریز کند، کارگزاریها با مشروطکردن صدور فیش جدید بیمهگذار را مجبور به پرداخت این مبلغ میکنند، مبلغی که خود نیز جای بحث دارد و چگونگی تعیین آن هم خود برای بیمهگذاران به پرسشی بیپاسخ تیدیل شده است. اما این همه ماجرا نیست و درد دل مراجعهکنندگان این مراکز به اینجا ختم نمیشود چرا که هنگام مراجعه به چند کارگزاری تامین اجتماعی در مناطق گوناگون تهران شاهد نارضایتی بیشتر مراجعان بودیم.
چرا تامین اجتماعی الکترونیکی نمیشود؟
احمد صوفی، کارگر ساختمانی که برای تمدید دفترچه درمانی به یکی از کارگزاریها مراجعه کرده است میگوید: هنگام مراجعه به کارگزاری با تابلویی مواجه شدم که تمدید دفترچه را براساس مشاغل تقسیمبندی کرده بود و براساس این شیوه مجبورم روز دیگری برای تمدید دفترچه مراجعه کنم، در حالی که تا قبل از آن روز به دفترچه بیمهام نیاز مبرم دارم.
رضا فرهادی هم از دیگر مراجعانی است که به کارگزاری این سازمان در خیابان شریعتی تهران مراجعه کرده و از شلوغی و صفهای طولانی این مرکز گلایه دارد. به گفته وی، بهدلیل اینکه فروردینماه روزهای کاری کمتری دارد و از طرفی سازمان با تاخیر نرخ دستمزدهای سال جدید را اعلام کرده است ازدحام مراکز کارگزاری دوچندان شده است.
البته فراهمنبودن امکان دریافت فیش حق بیمه به صورت اینترنتی انتقاد دیگری بود که فریبا باقرزاده از دیگر مراجعان این مرکز در گفتوگو با «وطنامروز» بیان داشت. به گفته وی اگر وعدههای چندساله مدیران سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ارائه خدمات به صورت مکانیزه و الکترونیکی صورت گیرد میتوان تا حد قابلتوجهی شاهد کاهش ازدحام این مراکز بود.
هر دم از این باغ بری میرسد
اما نکته دیگری که در لابهلای این ازدحام و شلوغی مراکز کارگزاری باعث نگرانی دوچندان بیمهگذاران شده است، اعلام اخباری مبنی بر گرانشدن سرانه درمان در سال جدید است. با این وجود باید این انتظار را داشت که ماجرای پرداخت مابهالتفاوتها همچنان ادامه داشته باشد.
بر این اساس هم باید شاهد افزایش مبلغ فیشهای پرداختی حق بیمه باشیم و هماینکه هنگام مراجعه به این مراکز انتظار دریافت فیش مابهالتفاوت را داشته باشیم و این آمادگی را داشته باشیم که شاید در مراجعات بعدی با موضوعات غافلگیرکننده بیشتری مواجه شویم.
به هر حال به نظر میرسد ادامه روال فعلی چندان مناسب نباشد و مدیران این سازمان باید در جهت عملیکردن وعدههای خود درباره ارائه خدمات الکترونیک به بیمهگذاران گامهای جدیتری را بردارند چرا که اصرار بر این شیوه قدیمی خدمترسانی نتیجهای جز اتلاف وقت مراجعان و صرف هزینههای زیاد را در پی نخواهد داشت.