کد خبر 300987
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

شوك مرگ سه هموطن بر اثر مصرف قرص‌هاي لاغري Herbal Slimming تبليغ شده در شبكه‌هاي ماهواره‌اي چيزي نيست كه به اين راحتي برطرف شود. به همين دليل دامنه واكنش‌ها به اين خبر هر روز ابعاد تازه‌تري مي‌يابد. به طوري با كشيده شدن ماجرا به مجلس، ابعاد قضايي و انتظامي نيز به خود گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، واكاوي تبليغات ماهواره‌اي براي مخاطبين فارسي زبان و اغلب ايراني نشان مي‌دهد كه برنامه‌ريزان و طراحان اين آگهي‌هاي تبليغاتي، ايراني‌ها را افرادي چاق و زشت كه به دنبال لاغري و زيبايي هستند، مي‌دانند و معرفي مي‌كنند. هجوم تبليغات محصولات زيبايي و لاغري در شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره مؤيد اين ادعا است. اين در حالي است كه الگوي لاغري مفرط يا زيبايي‌هاي ارائه شده تنها با معيارهاي توليدكنندگان اين محصولات منطبق است.

البته طبيعي است كه توليدكنندگان اين محصولات بخواهند جمعيت بيشتري را به سليقه خود بيارايند و از تك‌تك مخاطبان آگهي‌هاي خود مشتري بسازند و چه گروهي بهتر از افرادي كه با محدوديت مسافرت‌هاي خارجي مواجهند و تصوير ذهني‌شان از چهره و اندام زن و مرد آن چيزي است كه در فيلم‌ها و سريال‌هاي ماهواره‌اي مي‌بينند.

فاجعه از آنجا شروع مي‌شود كه زنان و مردان ايراني هم براي اينكه قهرمان فيلم زندگي خود بشوند، با قهرمان فيلم‌ها و سريال‌ها همذات‌پنداري مي‌كنند. به عبارتي شبكه‌هاي ماهواره‌اي اول نياز ايجاد مي‌كنند و سپس با توليدات و محصولاتشان به شيوه خود به آن نيازها پاسخ مي‌دهند.

اين چرخه تجارت شبكه‌هاي ماهواره‌اي به قيمت جان سه نفر از هموطنان ما تمام شد. رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو جزئيات اين تجربه تلخ را اينطور با رسانه‌ها در ميان گذاشته است: داروها و موادي كه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شوند، به هيچ وجه مورد تأييد وزارت بهداشت نيستند و از مردم مي‌خواهيم جداً به شايعات و تبليغات دروغين شبكه‌هاي غير مجاز بي‌اعتنا باشند و جان و سلامت خود را با مصرف اين مواد در خطر نيندازند.

ديناروند ادامه داد: داروي لاغري سيبوترامين نيز جزو داروهاي غير مجاز است كه وزارت بهداشت بارها ممنوعيت مصرف آن را اعلام كرده است اما همچنان تبليغ آن در شبكه‌هاي ماهواره‌اي ادامه دارد و متأسفانه برخي از مردم فريب اين تبليغات دروغين را مي‌خورند.

اين در حالي است كه توزيع بسياري از اين داروها حتي در كشورهاي توليدكننده و مبدأ نيز ممنوع و جرم است. افزايش فشار خون، تپش قلب، تهوع و استفراغ، واكنش‌هاي حساسيتي از نوع پوستي و گوارشي، چاقي موضعي يا منتشر، از بين رفتن بافت‌هاي ماهيچه‌اي، دستكاري هورمون‌ها و عملكرد آنها، اختلالات فيزيولوژيك، اختلالات رواني، خشكي دهان، يبوست، ايجاد واكنش‌هاي كبدي و كليوي، سرطان‌زايي و تأثير روي DNA به طوري كه اثرات سرطان‌زايي خود را به نسل‌هاي بعدي نيز انتقال مي‌دهد، سوغات اين محصولات است كه اغلب حاوي دو ماده شيميايي و خطرناك سيبوترامين و فنل فتالين هستند اما به نام داروهاي گياهي به زور تبليغات به خورد افراد ناآگاه داده مي‌شوند.

ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود

هر چند تلاش براي فروش محصول حتي با توسل به شيوه‌هاي غير انساني و غير اخلاقي، اولين گزينه‌اي است كه در مورد پرونده تبليغ داروهاي لاغري به ذهن مي‌رسد، اما نگاه دقيق‌تر به موضوع نشان مي‌دهد كه به تدريج تغيير سبك زندگي و ايجاد عدم اعتماد به نفس و خودكمتربيني در ميان افراد جامعه به ويژه جوانان و بانوان نفوذ مي‌كند.

البته افرادي نظير عابد فتاحي، عضو كميسيون بهداشت مجلس جنبه‌هاي ديگري را نيز براي فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي در زمينه توليد محصولات لاغري و آرايشي و بهداشتي مطرح مي‌كنند. وي با ابراز ناراحتي از جان باختن سه هموطن بر اثر مصرف داروهاي ماهواره‌اي گفت: نگران اين مسئله هستيم كه توليدكنندگان اين داروهاي تقلبي اهداف شومي در سر داشته و در پي ترويج اعتياد در كشور باشند. اگر داروي آنها داراي مجوز است و سالم، بيايند به صورت قانوني در كشور فعاليت كنند. متأسفانه در زمينه تبليغات ماهواره‌اي هيچ كسي را نمي‌توان به عنوان مسئول اين تبليغات پيدا و بازخواست كرد.

فتاحي افزود: به همين خاطر ما بارها به مردم هشدار داديم كه از خريد اين داروها اجتناب كنند حتي ما پا را فراتر گذاشتيم و گفتيم مردم از داروخانه هم دارويي كه مورد تأييد وزارت بهداشت نيست، خريداري نكنند. اين نماينده مجلس تأكيد كرد: ما اطميناني به اين داروها مخصوصاً داروهايي كه با پست به در منازل فرستاده مي‌شود، نداريم و واقعاً از توزيع اين داروها نگرانيم.

وي با بيان اينكه خريد از داروخانه كشورهاي پيشرفته مانعي ندارد، گفت: بالاخره تمامي دنيا به سلامت مردم خود اهميت مي‌دهند اما بايد متوجه باشيم كه داروهاي ماهواره‌اي تقلبي هستند و در همين كشورهاي همجوار تهيه مي‌شوند.

فتاحي با ابراز نگراني از اين مسئله كه احتمال دارد افرادي با مقاصد خاص پشت توليد اين داروها باشند، گفت: ما نگران هستيم كه اين داروها از موادي ساخته شده باشند كه اعتيادآور باشد و سلامت مردم را به خطر بيندازد به همين منظور از دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي مي‌خواهيم كه به عنوان حافظان جان مردم با توزيع اين داروها برخورد قاطع‌تري داشته باشند.

باز هم تشديد برخوردها!

وزارت بهداشت نيز در واكنش به انتشار اين اخبار در يكي دو روز گذشته از تشديد برخوردها با داروخانه‌هاي متخلف در زمينه توزيع داروهاي قاچاق خبر داد. بنا به گفته مديركل نظارت بر داروي وزارت بهداشت اين اقدام با همكاري نيروي انتظامي و قوه قضائيه صورت مي‌گيرد.

مهدي پيرصالحي در مورد جزئيات اين برخوردها به «فارس» گفت: عمده اقلامي كه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شود، مكمل‌هاي لاغري يا اجناسي هستند كه به علت تقلبي بودن هرگز نمي‌توانند از وزارت بهداشت مجوز بگيرند. وي افزود: عمده اقلام غير مجاز دارويي كه موجب بروز خطر جاني براي مردم مي‌شود، دارو نيستند بلكه جزو گروه مكمل‌هاي دارويي طبقه‌بندي مي‌شوند و چون اين اقلام به علت تقلبي بودن امكان و توان اخذ مجوز قانوني را ندارند، به تبليغات ماهواره‌اي و عرضه اين اقلام به در منازل متوسل مي‌شوند.

پيرصالحي ادامه داد: عمده اين اقلام مكمل‌هاي لاغري و جنسي هستند. در مورد اقلامي مثل داروهاي سقط جنين نيز تاكنون گزارش منجر به مرگ به وزارت بهداشت نرسيده است اما سازمان پزشكي قانوني ممكن است گزارش‌هاي كامل‌تري را در اختيار داشته باشد. وي افزود: توصيه اكيد ما به مردم اين است كه به هيچ وجه به تبليغات داروها و مكمل‌هاي دارويي توجه نكنند چون اساساً تبليغات اين اقلام حتي اقلام داراي مجوز نيز خلاف است و هر محصولي كه تبليغ مي‌شود به منزله اين است كه اين محصول غير مجاز، خطرناك و تقلبي است. مدير كل نظارت بر داروي سازمان غذا و دارو تأكيد كرد: اغلب اقلامي كه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شوند، ادعاهاي دروغين و واهي دارند و مثلاً مي‌گويند گياهي هستند در حالي كه شامل مواد مختلف شيميايي خطرناك هستند.

وي گفت: ممكن است در مواردي اين اقلام غير قانوني در يك داروخانه هم پيدا شود كه بازرسي‌هاي سازمان غذا و دارو در صورت مشاهده به شدت با داروخانه متخلف برخورد مي‌كند.

وي ادامه داد: به طور كلي بيشتر اقلام دارويي و مكمل‌هاي قاچاق و غير مجاز خارج از شبكه رسمي و قانوني تحت نظارت وزارت بهداشت توزيع مي‌شوند و كنترل آنها بسيار سخت است با اين حال همكاري وزارت بهداشت با نيروي انتظامي و قوه قضائيه براي شناسايي اين متخلفان و برخورد جدي با آنان با جديت ادامه دارد. علاوه بر اين، ايجاد و مديريت شبكه‌هاي بازاريابي و توزيع در كشور با استفاده از شماره تلفن‌هاي همراه غير قابل پيگيري كه دائم در حال تغيير هستند و همچنين واسطه‌هاي متعدد در مسير توزيع، امكان رديابي عوامل توزيع را سخت‌تر مي‌كند.

از سوي ديگر، مسئوليت بخشي از اين آسيب‌هاي وارد شده به افراد در پي مصرف داروهاي لاغري و محصولات زيبايي بر عهده مصرف كننده است، به همين لحاظ قربانيان خيلي به دنبال پيگيري قضائي و حقوقي آسيب‌هاي وارده بر نمي‌آيند و بسياري از اين دست پرونده‌ها بدون شاكي خصوصي باز نشده مختومه مي‌شوند. از طرفي قوانين صريح و بازدارنده نيز در فرآيند رهگيري اين تجارت مرگ خدشه وارد مي‌كند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس