کد خبر 300574
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

مدیرکل شبکه نمایش خانگی از هم‌سو بودن سیاست‌های این اداره‌کل با سیاست‌های کلان مدیریت سینمایی و فعالیت موازی این حوزه با سینمای اکران خبر داد.

گروه فرهنگی مشرق - محمدرضا فرجی در خصوص سیاست‌های کلی شبکه نمایش خانگی و اینکه فیلم‌هایی که نمی‌توانند پروانه نمایش 35 بگیرند می‌توانند در این حوزه عرضه شوند یا خیر، گفت: به طور کلی این سیاست که فیلم‌هایی اگر موفق به اکران سینمایی نشوند بتوانند در شبکه نمایش خانگی عرضه شوند منافاتی با سیاستهای کلی سینما ندارد.
 
وی افزود: برخی فیلم‌ها به دلیل عدم تعادل اکران، عدم تمایل سینما داران و حتی عدم تمایل تهیه کننده موفق به اکران عمومی در سینما نمی‌شوند و به همین دلیل عرضه آنها در شبکه نمایش خانگی می‌تواند از ورشکستگی مالی تهیه کننده جلوگیری کند اما قرار نیست نمایش خانگی در مقابل سیاستهای اکران قرار گیرد و هر فیلمی که نتوانست مجوز اکران عمومی بگیرد بخواهد در شبکه نمایش خانگی عرضه شود.
 
مدیرکل شبکه نمایش خانگی تاکید کرد: در واقع شورای پروانه نمایش ویدئویی و شورای پروانه نمایش 35 مکمل یکدیگر هستند و اینگونه نیست که هرکدام ساز جدایی خود را بزنند و یک سیاست واحد در مورد پروانه نمایش در مجموعه سازمان سینمایی وجود دارد لذا فیلمی که نتواند موافقت سازمان را برای اکران عمومی بدست بیاورد قطعاً تنها دلایل محتوی آن مد نظر نبوده و همان ضوابط در خصوص پروانه نمایش خانگی نیز وجود دارد و وظایف این دو حوزه کاملاً موازی با یکدیگر است.
 
فرجی همچنین درخصوص مشکلات پخش فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی نیز گفت: قرار است جلساتی را با اعضای اتحادیه ویدئو رسانه برگزار کنیم و در این جلسه در خصوص موارد مختلفی بحث و تبادل نظر شود که یکی از آنها نحوه پخش فیلم‌ها از سوی موسسات است و قرار است در آینده نیز جلساتی بین اعضای شورای نمایش خانگی و همچنین مدیران مسئول ویدئو رسانه‌ها برگزار شود تا ضوابط و مقررات نمایش خانگی به طور کامل اطلاع‌رسانی شود.
 
وی تصریح کرد: البته نظارت بر فعالیت‌های موسسه ویدئو رسانه بر عهده اداره کل نمایش خانگی ارشاد است اما بخشی از وظایف در تعامل با اتحادیه ویدئو رسانه به این نهاد صنفی واگذار شده و اتحادیه وظیفه رسیدگی به فعالیت‌های موسسات را دارد و اگر هرکدام از موسسات تخلفی مرتکب شوند اتحادیه باید با آنها برخورد کند.
 
* 92 درصد فیلم‌های ایرانی سال گذشته وارد نمایش خانگی شدند
 
مدیرکل شبکه نمایش خانگی همچنین در خصوص برخی انتقادات به عرضه نامتوازن فیلم‌های خارجی نسبت به محصولات ایرانی در شبکه نمایش خانگی گفت: اگر حتی با یک آمار سرانگشتی هم سال 92 را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که کمتر از 10 درصد تولیدات سینمایی سال گذشته وارد شبکه نمایش خانگی نشده و بیش از 90 درصد فیلم‌های ایرانی سال گذشته توسط موسسات ویدئو رسانه خریداری و عرضه شده است.
 
وی افزود: تنها آن دسته از فیلمهایی که پروانه نمایش نگرفتند، اکران شهرستان‌های آنها ادامه دارد و یا تهیه کنندگانشان تمایلی به عرضه فیلمشان در نمایش خانگی ندارند هنوز وارد بازار ویدئو رسانه نشده‌اند که این میزان کمتر از 10 درصد است و مابقی فیلم‌ها سال گذشته توسط موسسات وارد شبکه نمایش خانگی شدند.
 
*پیشنهاد رعایت کف خرید حداقل 3 فیلم ایرانی به ویدئو رسانه‌ها
 
فرجی همچنین در خصوص سقف خرید فیلم توسط موسسات ویدئو رسانه در طول سال که سال‌های گذشته نیز اجرایی می‌شد، گفت: امسال نیز بنا داریم حداقل کف خرید محصولات ایرانی را به ویدئورسانه‌ها اعلام کنیم و از آنجایی که نزدیک به 30 موسسه ویدئو رسانه داریم و سقف تولید آثار سینمایی نیز در کشور 100 فیلم است پیشنهاد کف خرید و عرضه حداقل 3 فیلم ایرانی توسط موسسات در سال داده شده اما هیچ سقفی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.
 
مدیرکل شبکه نمایش خانگی افزود: در این زمینه تعامل مناسبی با اتحادیه ویدئو رسانه داریم و موسساتی که از این رقم تخطی کنند و کمتر از 3 فیلم ایرانی را در طول سال خریداری و عرضه کنند طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.
 
وی در خاتمه در خصوص نظارت بر کیفیت فیلم‌های تولیدی توسط موسسات نیز گفت: در این زمینه نیز شورای پروانه ساخت و نمایش ویدئویی به طور کامل بر روی محتوای آثار تولید توسط موسسات ویدئو رسانه نظارت دارد و اگر محصولی با قوانین و مقررات همخوانی نداشت از عرضه آن جلوگیری خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس