اقدام اخیر ایران و روسیه درباره توافق 20 میلیارد دلاری تجارت، سبب خشم مقامات آمریکایی شده است.

گروه جنگ نرم مشرق- سناتورهای آمریکایی در این باره ادعا کرده‌اند که هدف اصلی از توافق اخیر، صدور مواد و تجهیزات هسته‌ای و سخت‌افزارهای نظامی تحریم‌شده به ایران است. به اذعان سناتورهای آمریکایی، توافق اخیر ایران و روسیه در تناقض با توافق هسته‌ای ژنو است.

بر اساس این توافق که در آستانه نهایی شدن قرار دارد، ایران روزنامه 500 هزار بشکه نفت به روسیه صادر می‌کند که به معنای افزایش 50 درصدی صادرات نفت ایران است.در مقابل، روسیه متعهد می‌شود معادل ارزش نفت وارداتی، به ایران کالا و مواد غذایی صادر کند.

اما مسئولان آمریکایی مدعی هستند که هدف اصلی از این توافق، ارسال تجهیزات موشکی و هسته‌ای به ایران است.

لغو تخفیف‌های ژنو در صورت اجرای توافق ایران و روسیه // در حال ویرایش

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا Foundation for Defense of Democracy (FDD) در این باره ادعا کرده که این توافق، مجرای صادرات کالاهای موشکی و هسته‌ای تحریم‌شده به ایران را باز می‌کند.

سناتور مارک کرک و سناتور روبرت منندز نیز از دولت آمریکا خواسته‌اند اگر این توافق، اجرایی شود به علت تخلف از توافق ژنو، فورا باید تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران اعمال کند.

به نوشته سایت واشنگتن فری بیکن، سناتورهای آمریکایی از این که کاخ سفید در برابر این توافق، موضع محکمی اتخاذ نکرده، بسیار شاکی هستند. آنها معتقدند ایران از فضای توافق ژنو برای تقویت ساختار اقتصادی و نظامی خود به خوبی بهره‌ می‌برد و حتی آزمایس موشک‌های بالستیک پیشرفته را نیز در دستور کار دارد.

کرک و منندز طراحان اصلی لوایح تحریم ایران در ماه‌های اخیر بوده‌اند. این دو درباره توافق ایران و روسیه گفته‌اند: تهاتر بین ایران و روسیه، امکان انتقال تجهیزات حیاتی موردنیاز برنامه هسته‌ای و نظامی ایران خصوصا سیستم‌های بسیار پیشرفته موشکی روسیه همچون اس 300 را فراهم می‌آورد.

لغو تخفیف‌های ژنو در صورت اجرای توافق ایران و روسیه // در حال ویرایشلغو تخفیف‌های ژنو در صورت اجرای توافق ایران و روسیه // در حال ویرایش

مارک کرک -- رابرت منندز

روسیه در سال 2010 تحت فشار آمریکا از فروش این سیستم دفاعی هوایی بسیار پیشرفته به ایران، خودداری کرد. این سیستم دفاع موشکی، می‌تواند از حملات احتمالی آمریکا و اسرائیل به تجهیزات هسته‌ای ایران، به خوبی دفاع کند.

آنها طی نامه‌ای به اوباما از کاخ سفید خواسته‌اند به ایران هشدار دهد که در صورت تخطی از مفاد توافق ژنو، آمریکا آماده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است.

پیشنهاد کرک و منندز به اوباما، اعمال تحریم‌های جدید صادرات نفت ایران است. آنها همچنین خواستار اعمال مجدد تمامی تحریم‌هایی شده‌اند که طبق توافق ژنو، رفع شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    از توافق ژنو چای و بستن با کدخدا که چیزی گیرمون نیومد امیدواریم با قرار داد نفت در برابر غذا و کالا با روسیه تحریمها سست شوند و اگر سامانه اس 300 را هم تحویل بگیریم که عالی میشود .
  • میترا1 ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    اولا اگه شرق و غرب در مقابل توافق ژنو سر فرود اوردن و تحریما ترک !! برداشته چه نیازی هست که مثل عراق شیوه ی خفت بار نفت در برابر عذا را اجرا کنیم ؟؟؟!!! در ثانی اگه سیاست دولت اینه !! بازم ثابت میکنه که امریکا به هیچ صراطی مسقیم نیست و در دشمنیش با ایران از هیچ فرصتی کوتاهی نمیکنه ! البته اگه دوستان 2باره ماله کشی نکنند که : این حرفا واسه مصرف داخلی خودشونه و ایشالله گربه ست !!
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    می بینید که همه دعواها بر سر غارت ایران است. روسیه چون تحمل نداشت ایران حرکت مستقلانه ای انجام دهد بلافاصله به قطعنامه علیه ایران پس از معاهده تهران با برزیل و ترکیه رای مثبت داد و برای آنکه مبادا اس سیصد با مهندسی معکوس توسط ایرانیها ساخته شود از فروش آن به ایران خودداری کرد. آن وقت ما فکر کردیم نفروختن اس سیصد به خاطر فشار آمریکا است!! خرس شمالی ایران را برای خودش می خواهد. این تهاتر نفتی هم معنای ایجاد بازار مطمئن برای کالاهای بنجل روسی است. ظاهرا تهاتر نفتی هم هیچ مخالفتی با تحریمها ندارد اما.. اما از آن سو آمریکا هم ایران ارث پدر نداشته اش می داند. تمام این به اصطلاح رفع تدریجی تحریما و نیامدن حتی یک دلار به ایران برای آن است که ایران برای خرج کردن این پولها ناچار از تامین رضایت آمریکا باشد. رضایتی که تنها با خرید از شرکتهای آمریکایی حاصل می شود!! در نتیجه می بینید که اجناس قراضه ته انباری بویینگ را به ایران می فرستند و در کل صادرات آمریکا به ایران با افزایشی بی سابقه مواجه می شود. آن وقت است که داد فرانسه و انگلیس در می آید چون عملا شرکتهای آنها سرشان بی کلا مانده است و دولت ایران و شرکتای دولتی ایرانی به سوی خرید از آمریکا سوق داده شده اند. در این حالت بدیهی است که آمریکا چشم دیدن تهاتر نفتی ایران و روسیه را نداشته باشد چرا که می داند ایران در آستانه تبدیل شدن به یک بازار مطمئن برای آمریکا تا ده سال آینده است و این مساله برای اقتصاد در حال فرو پاشی آمریکا بسیار مفید است. در این لحظات باید نشست و سوگمندانه برای شعار نه شرقی - نه غربی گریست و به یاد آورد چرا مردی که زیر بار سیادت 6 کشور زورگو نرفت منحرف نامیده شد.
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    پس ما هم غنی سازی 90 درصدی را شروع میکنیم..بچه ها شروع کنید یا علی....
  • علی ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    دیوانه است دولت اگر نقد و ول کنه نسیه رو بچسبه
  • حسین ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    اگر کسی‌ برنامه یک مملکت را روی توهم لغو تحریمها بچینه بسیار بی‌ خرد و..... هست،رهبر انقلاب بارها به مسئولین این را گفتند و مثل روز هم روشنه مذاکره کنید چون به هر حال ما عهد شکن نیستیم ولی‌ باید صنایع پایه مثل مواد ،متالوژی، صنایع شیمیایی‌ و.... را بومی کرد که در بدترین شرایط بتونیم روی پای خودمون وایسیم کشوری که همه نوع ماده معدنی و منابع طبیعی بدون استثنا داره واقعا بی‌ تدبیری و عدم درک و توانایی مسئولین اجرایی اون تنها عامل میتونه باشه که صنایع اون بومی نشن به نظر میاد دولت جدید هم باز می‌خواد سمبل کنه و پول نفت و این حرفا را تزریق کنه که کار راه بیفته،والا من نمیدونم ،اقدام عملی‌ در بحث صنایع و کارخانجات کشور دیده شده ؟
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    خيالت راحت باشه ناشناس عزيز. اين ادا بازي روسها براي سركار گذاشتن غربيها و هم ايران است. روسها به كدوم قرارداد پايبند بوده اند كه بخواهند به اين يكي باشند؟
  • سروش ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    باید مراقب بازی خوردن شرق و غرب باشیم یکی این طرف شل می کنه اون طرفی سفت می کنه و برعکس این بازی دول قدرت در جهانه باید طوری بازی کرد که شل کن سفت کن ها خیلی روی ما اثر نگذاره از سفت کردن های غرب باید نهایت استفاده رو از شل کردن های شرق کرد و از سفت کردن های شرق باید با زیرکی به گفتگو با غرب پرداخت هم چماق خوشون رو برای خودشون خرج کنیم و هم هویچ خودشون رو به خورد خودشون بدیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس