کد خبر 300422
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که در نتایج شمارش 10 درصد از آرا، «عبدالله عبدالله» با 41.9 درصد بیشترین رای را از آن خود کرده است.

به گزارش مشرق، سر انجام پس از یک هفته انتظار، کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن «عبدالله عبدالله»  41.9 درصد، در صدر قرار گرفته و «اشرف غنی احمد زی»، 37.6 درصد، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

این نتایج 10 درصد آرای 26 ولایت افغانستان است که در نتیجه 500 هزار رای از 26 ولایت بررسی و شمارش شده است

نتایج ابتدایی 10 درصد انتخابات نهایی نیست و امکان تغییر در آن وجود دارد، زیرا این نتایج بر اساس شمارش آراء از 20 ولایت افغانستان می‎باشد.

سومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که به صورت کامل توسط افغان‎ها رهبری ‎شد در 16 فروردین ماه سال جاری برگزار شد.

«عبدالله عبدالله»، «اشرف غنی احمدزی»، «قیوم کرزی»، «زلمی رسول»، «نادر نعیم»، «عبدالرحیم وردک»، «قطب الدین هلال»، «عبدالرب رسول سیاف»، «داود سلطان زوی»، «امین ارسلا» و «محمد شفیق گل آغا شیرزی» یازده کاندیدی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به رقابت پرداختند.

از میان آنان قیوم کرزی و نادر نعیم به نفع زلمی رسول کنار رفتند و عبدالرحیم وردک نیز از ادامه رقابت‌ها انصراف داد، اما بصورت روشن دلیل انصرافش را بیان نکرد.

بیش از هفت میلیون تن که 34 درصد آن ‎را زنان تشکیل می‎دادند در این انتخابات شرکت کردند.

این انتخابات هرچند چالش‎ها و مشکلاتی را نیز به همراه داشت، اما اظهارات ناظران روند رای‎دهی، حاکی از آن است که این چالش‎ها موارد محدودی را در بر می‌گیرد و در حدی نیست که به اعتبار و مشروعیت انتخابات لطمه بزند.

قرار است نتایج ابتدایی در در چهارم اردیبهشت و نتایج نهایی 20 روز پس از آن اعلام شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Sajjad ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    انشاا... قبل از بازیهای جام جهانی حتما اعلام میشه
  • اصلان ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    هرکی انتخاب بشه اگه مهره آمریکاباشه همه چی درسته امااگرگوش به فرمان آمریکا نباشه حتما تغلب شده !!! و مردم بایدبریزن توخیابونا
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    حالا چرا عجله ؟؟؟
  • ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    انشالله که گناه بار نشوم با این حرفم در این ماه مبارک ولی اخر چطور ممکن است کاندیدای سوم و چهارم و پنجم و ششم دور اول انتخابات افغانستان که حدود یک میلیون و چهارصد هزار رای در دور اول را داشتند از عبدالله عبدالله حمایت کنند ولی باز عبدالله عبدالله پیروز انتخاب نشود. تعداد ارای عبدالله در دور اول 2.9 میلیون و اشرف غنی 2 میلیون بوده مسیله را با ریاضی توضیح میدهم ایا 2.9 + 1.4 < 2 است؟ این در حالی است که وقتی چنین حمایتی از کاندیدا بشود خود بخود حتی کسانی هم که تا کنون رای نداده اند جذب عبدالله عبدالله میشوند. ای کاش افغانستان هم دارای چند مرجع دینی قوی بود که در این موارد یک فتوا میداد و میگفت که رای ملت حق الناس است. الان در عراق با داشتن مرجعی همچون سیستانی به چنین مشکلاتی بر نمیخورند. باز هم تکرار میکنم ایا 2.9 + 1.4 < 2 است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس