کد خبر 300312
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰

ابتکار گفت: ما همه نگران کودکان خود هستیم راه حل عاجل بیرون رفتن از تهران است.

به گزارش مشرق، قصه از آنجایی شروع شد که فاطمه دانشور رییس کمیته اجتماعی شورا از او پرسید که چرا هوا به این اندازه آلوده است که کودکان در بیمارستانها بستری می شوند و ابتکار گفت:«ما همه نگران کودکان خود هستیم راه حل عاجل بیرون رفتن از تهران است.

از تهران بروید!

شاید کمتر کسی باشد که نطق عجیب معصومه ابتکار در شورای شهر را نشنیده و یا در نشریه ها نخوانده باشد.

قصه از آنجایی شروع شد که فاطمه دانشور رییس کمیته اجتماعی شورا از او پرسید که چرا هوا به این اندازه آلوده است که کودکان در بیمارستانها بستری می شوند و ابتکار گفت:«ما همه نگران کودکان خود هستیم راه حل عاجل بیرون رفتن از تهران است.

این اظهار نظر ابتکار واکنش های زیادی را به همراه داشت و بعد از این اظهار نظر عده ای از منتقدان  او را به اگاه نبودن به حوزه ی مدیریتش متهم کردند.

برخی دیگر از منتقدین وی معتقدند که معصومه ابتکار در مدت پذیرش دوباره مسئولیتش جز بیان اینکه بنزین‌های بی‌کیفیت مقصر اصلی وضعیت فعلی هوا هستند و جز انتقاد از عدم هماهنگی سازمان‌ها برای رفع معزل آلودگی هوا کار دیگری انجام نداده است زیرا خودروهای آلاینده هنوز بدون کوچک‌ترین مزاحمتی در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند و سهم معصومه ابتکار از این همه فجایع چند سخنرانی دلسوزانه و یک هدیه جهانی است.

در ادامه چهار اتفاق اخیر محیط زیست ایران را مورد بررسی قرار می دهیم.

پرده اول / بیست و نهم آبان ماه 92/  لوکیشن خارجی عرصه های طبیعی شیراز

جاری شدن نفت در عرصه های طبیعی شیراز

در تاریخ بیست و نهم آبان ماه ترکیدن لوله انتقال نفت از گچساران به شیراز در منطقه گویمGUYOM شیراز حدود 507 هزار لیتر نفت وارد عرصه های طبیعی استان فارس کرد که گفته شده پیامدهای آلودگی زیست محیطی بر جای گذاشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفتگویی گفت: مقداری از خاک های آلوده به نفت از منطقه جمع آوری و به مکان دیگری برای رفع آلودگی منتقل شده و مکان نشت نفت کاملا تحت مراقبت و پایش است .

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: اقدامات اولیه برای بی خطر سازی خاک و جلوگیری از نفوذ نفت به منابع آب در منطقه انجام شده و همچنان ادامه دارد .

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در این زمینه گفت: همچنان 110 هزار لیتر از نفت جاری شده در لایه های زیرین خاک بر جای مانده که نیاز به انتقال دارد .

کاظم بردبار با بیان اینکه هفت هزار بوته مرتعی دراین حادثه آسیب دید اضافه کرد: این خط لوله تا ایستگاه چشمه انجیر منابع طبیعی شیراز حدود 100 متر فاصله دارد و وزش باد باعث شده است که نفت به سمت لایه های زیرین زمین نفوذ کند.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی این منطقه بر اثر نفوذ نفت آلوده و خسارت وارد شده است گفت : در این حادثه به پوشش جنگل کاری های انجام شده خسارت رسیده و کارشناسان در حال برآورد خسارت ریالی هستند.

در حالی که پوسیدگی عامل ترکیدگی لوله عنوان می شود مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات این فرضیه را رد کرد و گفت : در این منطقه در سالهای گذشته شن برداری غیر مجاز صورت گرفته از این رو به خط انتقال نفت صدمه فیزیکی وارد شده است .

یار احمدی گفت: خراشیدگی به طول دو متر در خط انتقال نفت دیده شده که این خراشیدگی به مرور زمان، لایه لوله را ضعیف کرده و در نهایت منجر به نشت نفت شده است .

مسوولان زیست محیطی فارس مساحت آسیب دیده از جاری شدن نفت در این منطقه را بیش از 5/3هکتار برآورد کرده اند و گفته شده سه هزار بشکه نفت معادل 507 هزار لیتر نفت در لایه های خاک جاری شده است.

پرده دوم /28 دی ماه 92/ لوکیشن خارجی پارک پردیسان

صبح یکشنبه  28 دی خبری مبنی بر کشته شدن گوزن زرد در شکار غیرمجاز در پارک پردیسان تهران در تلکست های خبری قرار گرفت.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح این خبر گفت:  برابر گزارش‌های دریافتی و بررسی کارشناسان یک راس گوزن زرد شامگاه شنبه با شلیک افراد متخلف در داخل منطقه فنس‌کشی شده داخل پارک پردیسان تهران تلف شد.

وی با اشاره به این که فرد یا افراد متخلف با شلیک 3 گلوله این گوزن را از پای درآوردند، افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد متخلفان از سمت اتوبان همت به این گوزن شلیک کرده و پس از آن از محل متواری شده‌اند.

پرده سوم / سی ام دی ماه 92/  لوکیشن خارجی باغ پرندگان شیراز

در تاریخ سی ام دی ماه 92 خبری بر روی تلکس خبرگزاری ها مبنی بر یخ زدن پرندگان باغ پرندگان شیراز قرار گرفت.

باغ پرندگان زینتی شیراز که نخستین باغ پرندگان شیراز و استان فارس محسوب میشود در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع با داشتن بیش از 200 گونه پرنده از 43 کشور کشورآفریقایی، اروپایی و آسیایی در سال 88 طی مراسمی آغاز به کار کرد.

در زمان افتتاحیه این باغ مسئولان زیادی قول مساعد دادند که این باغ که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده را حمایت و به یکی از بدیع ترین باغهای پرندگان کشور تبدیل کنند. از قول دو هفته ای گاز رسانی به باغ تا آب و سایر تاسیسات که هرکدام قرار بود در اسرع وقت به تجهیزات باغ اضافه شود.

اما طی این سالها هیچ اتفاق محسوسی برای حمایت از این باغ و توسعه آن توسط مسئولان صورت نگرفت بلکه بعد از بارش شدید برف دو سه هفته اخیر در شیراز پرندگان زیادی در این باغ از شدت سرمای ناشی از نبود گازرسانی به باغ یخ زدند.

با بارش برف سقف توری دو مورد از قفسهای باغ نیز فروریخت و بسیاری از پرندگان نیز فرار کردند. پرندگانی که هرکدام گونه های ارزشمندی از پرندگان محسوب می شدند که در این سرما و بارش برف هیچکس صدای یخ زدنشان را نشنید.

مدیر باغ پرندگان شیراز در خصوص این مشکلات در گفتگویی گفت: متاسفانه باغ پرندگان شیراز لوله کشی گاز نداشته و از داشتن نعمت گاز محروم است به همین دلیل برای گرم نگهداشتن باغ همواره مشکلاتی داشته است. در بارش اخیر برف در شیراز به دلیل قطع شدن آب و برق سیستم گرمایشی که شامل بخاری است و فن آن با برق کار می کند خاموش شد از این رو تعدادی از پرندگان تلف شدند.

مدیر باغ پرندگان شیراز با اشاره به سرما و یخبندان شدید در این باغ اظهار داشت: به دنبال بارش شدید برف و سنگین شدن سقف آن این امر منجر به پاره شدن توریهای سقف شد از این رو تعداد قابل توجهی از  پرندگان فرار کرده و تعداد زیادی از آنها به دلیل یخبندان تلف شدند.

اسماعیل قاسمی ادامه داد: در این راستا تعدادی از طاووسها، قرقاولها، مرغابی، فلامینگو و... فرار کرده یا از بین رفتند.

وی با انتقاد از عدم همکاری مسئولان امر برای گازرسانی به این باغ بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه نزدیک به پنج سال از افتتاح این باغ می گذرد اما شرکت گاز برای گازرسانی به این باغ تاکنون اقدام نکرده است.

مدیر باغ پرندگان شیراز گفت: البته این باغ در گذشته آب هم نداشت و با پیگیری متعدد پس از گذشت مدت زمان زیادی نسبت به عملیات آبرسانی به این باغ اقدام شد.

وی گفت: قطع برق و خاموش شدن دستگاه‌هاي گرمايشي موجب يخ‌زدگي شديد قفس‌ها و محل‌هاي نگهداري پرندگان شده است.

قاسمی در خصوص فرار پرندگان که تاکنون موفق به پیدا شدن آنها نشده اند، بیان کرد: تعدادی از این پرندگان در باغات اطراف پیدا شدند اما آن دسته از پرندگانی که پیدا نشده اند برخی قادر به پرواز طولانی مدت نیستند از این رو یا طعمه شکارچیان شده و یا از بین می روند.

پرده چهارم / نوزدهم فروردین ماه 93/  لوکیشن داخلی سالن کنفرانس سازمان محیط زیست

گرد و غبار یکی از حوادث طبیعی است و  جنگ با پدیده های طبیعی غیر ممکن است

ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در نشست خبری که نوزدهم فروردین ماه 93 در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه  دنیا با این پدیده به عنوان یکی از حوادث طبیعی برخورد می کند زیرا همه می دانند جنگ با پدیده های طبیعی غیر ممکن است گفت: بهترین اقدام در مقابله با پدیده گرد و غبار، کاهش اثرات آن بر سلامت مردم و آگاهی بخشی به مردم برای حفظ سلامتشان در مواجه با این پدیده است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه مدیریت غلط منابع آب و دخالت های انسانی از جمله عوامل موثر در گسترش این پدیده در کشور طی سال های اخیر بوده است، افزود: این پدیده در صورتی قابل کنترل است که اصل موضوع، منشاء ها و راه حل ها و منابع به درستی شناسایی شود.

وی با تاکید بر این موضوع که باید میان طوفان های شن و پدیده گرد و غباری که در در حال حاضر بسیاری از استان های کشور را درگیر کرده است و حتی به تهران رسیده است، تفکیک صورت گیرد، تصریح کرد: عکس های ماهواره ای و بررسی ها نشان می دهد که منشاء اصلی ریزگردهای ایران، خارجی و بیشتر از کشورهای اردن، سوریه و عراق است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مدیریت غلط منابع آب از جمله کنترل آب در دجله و فرات توسط ترکیه در کشورهای همسایه منجر به خشک شدن بخش عظیم تالاب های بین النهرین و ایجاد منشا بزرگی از گرد و غبار در این منطقه شده است.

شعاعی رفع پدیده گرد و غبار را فعالیتی زمان بر دانست و راه حل کوتاه مدت آن را آماده سازی صنعت و مردم برای مقابله با بحران به منظور کاهش آسیب های این پدیده بر سلامت مردم اعلام کرد و تصریح کرد: آموزش مردم برای حفظ سلامت خود، همچنین کمک به صنعت برای تولید محصولاتی همچون فیلترهای مخصوص تصفیه هوای ورودی از کانال های کولر یا تولید ماسک های تنفسی قوی تر، استانداردسازی مکان های تجمعی خاص مثل مدارس از جمله اقدامات کوتاه مدت است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با یادآوری تلاش 25 ساله پکن برای تثبیت 2.5 میلیون هکتار زمین به منظور رفع پدیده گرد و غبار مغولستان داخلی و جلوگیری از عدم ورود آن به پکن، اذعان داشت: اقدام اصولی، علمی و پایدار در رفع پدیده گرد و غبار زمان بر و نیازمند برنامه های بلند مدت است.

شعاعی گفت: تا زمانی که تالاب‌های بین النحرین به شرایط ایده آل قبل از جنگ ایران و عراق برنگردند، ریزگردها وجود دارند. زیرا امروز این منطقه به یک ذخیره گاه بزرگ خاک رس تبدیل شده است که با وزش باد ، خاک رس به هوا بلند می شود و در قالب توفان های خاکی به سمت تهران حرکت می کند. این در حالی است که فاصله تهران با آن منطقه سه تا چهار هزار کیلومتر است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: شدت بروز ریزگردها امسال نسبت به سال گذشته به علت افزایش 70 تا 73 درصدی بارش در کشور عراق کمتر خواهد شد.

وی در خاتمه  اظهار داشت: تعداد وقوع ریزگرد نسبت به ده سال گذشته به 15 برابر رسیده است و برآوردها نشان می دهد 15 تا 20 درصد این میزان پدیده ریزگرد منشا داخلی دارد و بقیه دارای منشاء خارجی است.

و در آخر

اعطای جایزه بنیاد جهانی انرژی به ابتکارات خانم ابتکار

خبر: جایزه بنیاد جهانی انرژی 2014 به معصومه ابتکار تعلق گرفت.

مبتکر جوایز بنیاد جهانی انرژی ولفگانگ نویمان، مهندس اتریشی و طرفدار محیط زیست است.

هدف از جایزه جهانی انرژی، ایجاد آگاهی لازم در خصوص ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات زیست محیطی بوده و نشان دهنده این موضوع است که هر یک از ما می تواند نقش مثبتی را ایفا کند.

از برندگان پروژه‌های ملی و بین‌المللی جهانی انرژی، در مراسم جشن افتخار و در رسانه‌ها و در تلویزیون قدردانی می شود. مراسم اهدای جوایز در مقیاس بزرگ نیز در سال‌های 2007 و 2008، در سالن عمومی پارلمان اروپا در بروکسل با حمایت از افراد برجسته از سراسر جهان برگزار شد.

مراسم جشن جهانی انرژی در سال 2009، به نشست غیررسمی وزیران محیط زیست اتحادیه اروپا در پراگ اختصاص یافت. مراسم جشن جهانی انرژی با همراهی UNEP در سال 2010 به بزرگداشت روز جهانی محیط زیست سازمان ملل متحد در شهر کیگالی/ رواندا اختصاص یافت. مراسم جشن جهانی انرژی در سال 2011 با مشارکت بیش از 1000 نفر از 110 کشور برگزار شد.

این بنیاد تاکنون به سه شخصیت بین المللی نیز به عنوان اشخاص حقیقی جایزه اعطا کرده است که سومین آنان معصومه ابتکار است. نفرات اول و دوم به ترتیب میخائیل گورباچف و آرنولد شوایتزینگر به خاطر فعالیت های گسترده زیست محیطی و افرادی که صدایشان در جهان شنیده می شود، بوده است. همچنین از شخصیت هایی مانند دبیر کل سابق سازمان ملل آقای کوفی عنان، رئیس کمیسیون پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا برای ارائه خدماتشان در بحث انرژی جهانی قدردانی شده است.

از نظر بنیاد انرژی گلوب، ابتکار واجد تمام این ویژگی‌ها است و جایزه سال 2014 بخش «یک عمر تلاش» این بنیاد به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اهدا شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: خبرگزاری بسیج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    حداقل کاری که انجام داد خلاص کردن کشور از بنزین پتروشیمی بود بلایی که دولت قبل بر سر هوای تهران و دیگر شهرها نازل کرد
  • ایرانی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    با سلام از زمانی که ایشان مسیول محیط زیست شدند آلودگی و گردو غبار کمتر شده است و ایشان واقعیات بنزین را اعلام نمودند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس