کد خبر 299847
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

در جریان جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران، نام سحابی به عنوان یکی از یاران نزدیک دکتر محمد مصدق مطرح شد. یدالله سحابی در سال ۱۳۳۳ به همراه یازده استاد دانشگاه تهران به علت اعتراض به قرارداد کنسرسیوم نفت، منتظر خدمت شد و در همین دوران به همراه ده استاد دیگر دانشگاه شرکت «یاد» را تاسیس کرد.

گروه تاریخ مشرق- دکتر یدالله سحابی در سال ۱۲۸۴ از پدری اصفهانی و مادری تهرانی در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. دوره آموزش ابتدایی را در دبستان‌های شرف احمدی و اتحادیه و دوره‌ دبیرستان را در دبیرستان‌های شرف و دارالفنون گذراند. سپس به دارالمعلیمن مرکزی، که در آن زمان زیر نظر میرزا ابوالحسن‌خان فروغی اداره می‌شد، رفت و آموزش پایه را در ۱۳۰۴ به پایان رساند.


سحابی

1358،دانشگاه تهران،دکتر یدالله سحابی دراقتدا به آیت الله خامنه ای درنمازجمعه تهران

سحابی پس از چند ماه آموزگاری، نزدیک سه سال در سمنان و خراسان به راه‌سازی پرداخت. اما با آغاز به کار دارالمعلمین عالی (دانشرای عالی که به دانشگاه تربیت معلم تبدیل شد) در سال ۱۳۰۷، که با کوشش یحیی‌خان قراگوزلوی همدانی (اعتمادالدوله) راه‌اندازی شده بود، به آن مرکز آموزشی وارد شد. او پس از ۳ سال فراگیری دانش، یکی از نخستین فارغ‌التحصیلان لیسانس در رشته علوم طبیعی از آن مرکز شد.

سحابی در سال ۱۳۱۰ کار رسمی خود را به عنوان آموزشگر علوم طبیعی در چهار دبیرستان دولتی شناخته شده آن زمان، دارالفنون، علمیه، شرف و ایرانشهر آغاز کرد. او در شهریورماه ۱۳۱۱ پس از شرکت کردن در مسابقه علمی و پیروزی در آن، از دانش‌آموختگان اعزام به فرانسه شد. سحابی ۴ سال در دانشگاه لیل (Lille) به فراگیری دانش پرداخت و سرانجام درجه ذدکترا در زمین‌شناسی را دریافت کرد.


سحابی

1358،دکتر یدالله سحابی دردوران خدمت دردولت موقت انقلاب اسلامی

وی در اسفندماه ۱۳۱۵ به تهران بازگشت و پس از یک سال خدمت نظام وظیفه، از فروردین‌ماه ۱۳۱۷ به آموزش زمین‌شناسی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، که در آن زمان بخشی از دانشسرای عالی بود، پرداخت. او پس از ۵ سال از درجه دانشیاری به درجه استادی رسید و کار آموزش را تا ۲۵ سال دیگر ادامه داد. وی در همین فاصله در آبان‌ماه سال ۱۳۲۵ به ریاست اداره فرهنگ تهران و تابع منصوب شد اما در دی‌ماه‌‌ همان سال از این سمت استعفا داد.


سحابی

1358،دانشگاه تهران،دکتر یدالله سحابی دراقتدا به آیت الله خامنه ای درنمازجمعه تهران

*فعالیت‌های سیاسی و تاسیس نهضت آزادی

دکتر سحابی علاوه بر فعالیت‌های علمی دغدغه‌های دیگری نیز داشت. فعالیت‌های سیاسی وی بلافاصله پس از بازگشت به ایران و عضویت در انجمن اسلامی دانشگاه تهران آغاز شد. در جریان جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران، نام سحابی به عنوان یکی از یاران نزدیک دکتر محمد مصدق مطرح شد. یدالله سحابی در سال ۱۳۳۳ به همراه یازده استاد دانشگاه تهران به علت اعتراض به قرارداد کنسرسیوم نفت، منتظر خدمت شد و در همین دوران به همراه ده استاد دیگر دانشگاه شرکت «یاد» را تاسیس کرد.


سحابی

1358،دانشگاه تهران،دکتر یدالله سحابی دراقتدا به آیت الله خامنه ای درنمازجمعه تهران

وی پیش از کودتای ۲۸ مرداد معتقد به فعالیت سیاسی نبود اما پس از کودتا بود که به دعوت آیت‌الله زنجانی در زمره فعالین و اعضای شاخص نهضت مقاومت ملی قرار گرفت. به دنبال باز شدن فضای سیاسی در اواخر دهه ۳۰ که به انحلال نهضت مقاومت ملی انجامید، سحابی نیز برای پیگیری فعالیت‌های سیاسی به جبهه ملی دوم پیوست اما با گذر زمان به این نتیه رسید که جبهه ملی خواسته‌های او را در مبارزه سیاسی ارضا نمی‌کند. در این سال‌ها دکتر سحابی و مهندس مهدی بازرگان و آیت‌الله طالقانی به عنوان اعضای شورای مرکزی جبهه ملی انتخاب شدند. فعالیت‌های سیاسی سحابی سبقه‌ای مذهبی داشت و همین موضوع او و دوست دیرینش مهندس مهدی بازرگان را بر آن داشت تا با همراهی آیت‌الله طالقانی به تاسیس گروهی دیگر همت گمارند و اینچنین بود که نهضت آزادی ایران تاسیس شد. آن‌ها ترجیح می‌دادند نهضت آزادی به عنوان یک حزب مستقل در قالب جبهه ملی فعالیت کند اما علی‌رغم نظر مساعد دکتر مصدق، این پیشنهاد مورد قبول شورای مرکزی جبهه ملی قرار نگرفت.

سحابی

1358،افتتاحیه مجلس خبرگان قانون اساسی، دکتر یدالله سحابی درکنار آیت الله خامنه ای ومهندس مهدی بازرگان

دکتر سحابی خود درباره انگیزه تاسیس نهضت آزادی ایران می‌گوید: «جبهه ملی بیشتر فعالیت سیاسی لائیک داشت و مستقل از فکر دینی بود، ولی ما معتقد بودیم که اگر فعالیت سیاسی می‌کنیم از روی وظیفه دینی است و بنابراین، فعالیت سیاسی را وابسته به عقاید دینی می‌دانستیم.»

با تاسیس نهضت آزادی در سال ۱۳۴۰ فعالیت‌های سیاسی سحابی گسترش بیشتری یافت و در ‌‌نهایت باعث شد وی به همراه سایر یارانش در سال ۱۳۴۱ به دلیل مبارزه سیاسی علیه رژیم پهلوی روانه زندان شود. محاکمه وی و سایر سران نهضت آزادی ایران در سال ۱۳۴۲ برگزار شد و یدالله سحابی در این دادگاه به ۶ سال زندان محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر به خاطر ۳۷ سال خدمات فرهنگی و دانشگاهی وی به ۴ سال کاهش یافت. در دوره‌ای که سحابی دوران زندان را می‌گذراند دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت دارفانی را وداع گفت. سحابی با استفاده از مرخصی در مراسم تشییع و تدفین وی شرکت کرد و غسل میت دکتر مصدق را شخصاً انجام داد.

سحابی

1358،تبریز، دکتر یدالله سحابی درکنار آیت الله مهدوی کنی درسفر به تبریز درارتباط با غائله حزب خلق مسلمان

در سال ۱۳۴۶ سحابی با پایان دوران محکومیت ۴ ساله که در زندان‌های قصر و برازجان گذشته بود آزاد شد، اما از آموزش در دانشگاه محروم گشت. به علاوه، مدرسه‌ای که او در سال ۱۳۳۷ با کمک مالی برخی از دوستانش بنیانگذاری کرده بود و شعار آن «تحکیم دین از راه ترویج علم» بود، پس از ۱۵ سال بسته شد. در همین سال بود که سحابی کتاب «خلقت انسان» را منتشر کرد. کتابی که ردپای نظریه داروین را در آیات قرآن جست‌وجو می‌کرد. مدعای مطرح شده در این کتاب هرچند به مذاق بسیاری از روحانیون خوش نیامد اما در قشر روحانیت نیز همراهانی پیدا کرد. همزمان با نگارش کتاب «خلقت انسان» از سوی سحابی، آیت‌الله علی مشکینی هم کتابچه‌ای به نام «تکامل انسان در قرآن» در تأیید ضمنی این اثر نگاشت و بر این ادعای سحابی صحه گذاشت که در قرآن کریم نیز شواهدی مبنی بر تأیید نظریه داروین وجود دارد. انتشار این اثر آیت‌الله مشکینی موجب واکنش برخی مخالفین شد اما اثبات کرد که دکتر سحابی در حوزه دین نیز حرف‌هایی شنیدنی برای گفتن دارد.

سحابی

1358، دکتر یدالله سحابی درمراسم افطاری آیت الله طالقانی برای اعضای دولت موقت

*عضو شورای انقلاب و وزیر مشاور

با پیروزی انقلاب و انتخاب مهندس مهدی بازرگان به نخست‌وزیری گروهی از اعضای نهضت آزادی برای اداره بهتر دولت، به یاری بازرگان شتافتند و دکتر سحابی نیز که در شورای انقلاب عضویت داشت، در دولت موقت به عنوان وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب در کنار مهندس مهدی بازرگان به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد.

به دنبال گروگان‌گیری در سفارت آمریکا و استعفای دولت موقت مهندس بازرگان، سحابی نیز از سمت خود استعفا کرد. با برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی دکتر سحابی به همراه چند تن دیگر از همفکرانش از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شد و به عنوان نمایندگان مردم وارد اولین پارلمان جمهوری اسلامی شدند. فعالیت‌های سیاسی اعضای نهضت آزادی به محوریت مهندس بازرگان و دکتر سحابی در مجلس اول تاثیر بسزایی بر تحولات سیاسی آن دوره بر جای گذاشت اما این آخرین دوره‌ای بود که صلاحیت اعضای این حزب برای نمایندگی مجلس تایید شد و عملاً سحابی و همفکرانش از ساختار حاکمیت کنار گذاشته شدند.

سحابی

1358،بیت امام خمینی،دکتر یدالله سحابی به اتفاق حجت الاسلام سید احمد خمینی وشهید مهدی عراقی درحال صرف شام

دکتر سحابی در عین حال همواره به عنوان یک روشنفکر دینی نیز شناخته می‌شود چراکه در عین احترام به آموزه‌های دنیای مدرن و پیگیری آرمان‌های جامعه مدنی، به شدت به آداب دین اسلام اعتقاد داشت. جایگاه دینی وی آنچنان بود که علاوه بر کفن و دفن دکتر مصدق، در پی درگذشت مهندس بازرگان در سال ۱۳۷۳ نماز بر پیکر وی را نیز خود خواند. احسان نراقی، جامعه‌شناس درباره جایگاه دکتر سحابی می‌گوید: یدالله سحابی جزو پیشکسوتانی بود که با جرات تلاش کرد مباحث دینی را با پیشرفت‌های علوم روز نزدیک کند تا بدینوسیله نسل جوان را به دین علاقمند کند.
سحابی

1358،بیت امام خمینی،دکتر یدالله سحابی درکنار شهید جواد فکوری واحمد صدر حاج سید جوادی

*درگذشت و پیام تسلیت رهبری

به دنبال بیش از ۹ دهه زندگی و تاثیرگذاری بر عرصه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران دکتر یدالله سحابی در روز جمعه ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۸۱ در پی خونریزی مغزی و چند روز اغما در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

در پی این واقعه رهبر معظم انقلاب در پیامی با تجلیل و تکریم شخصیت دکتر سحابی، درگذشت ایشان را به خانواده‌اش تسلیت گفتند. در این پیام آمده بود: «درگذشت مرحوم مبرور آقای دکتر یدالله سحابی رحمت‌الله علیه را به همه فرزندان محترم و به خاندان گرامی ایشان تسلیت می‌گویم. این شخصیت کهن سال علمی و فرهنگی و سیاسی، سال‌های درازی را با مجاهدت و جدیت، به تلاشی صادقانه، در راه آنچه بدان باور داشت، مصروف کرد. همت اصلی او گماشته شده بود اولا بر زدودن تهمت ناسازگاری دین و علم، که انگیزه‌های منحرفی موجب طرح مکرر آن از سوی عناصری می‌گشت و نیز بر مردود شمردن پندار جدایی دین از سیاست. در بخش‌هایی از سال‌های متمادی این مجاهدت طولانی، وی به شیوه‌های فرهنگی و در بخش‌های دیگری به شیوه‌های سیاسی روی می‌آورد و سال‌ها زندان در رژیم ستمشاهی، هزینه این اقدام با اهمیت بود.

سحابی

1358،دانشگاه تهران،دکتر یدالله سحابی دراقتدا به آیت الله خامنه ای درنمازجمعه تهران

مرحوم دکتر سحابی، مردی با ایمان، با حقیقت، خوش روحیه و مقاوم بود. در دوران نظام جمهوری اسلامی پس از مقطعی که وی از قوای مجریه و مقننه خارج شد، اختلاف برخی از دیدگاه‌هایش با مسوولان کشور، وی را به وادی بی‌انصافی و غرض‌ورزی سوق نداد. او مردی دیندار و متعبد و درست کردار بود. از خدای متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و فضل خود را بر روح او ارزانی فرماید و دورانی را که او اکنون در آن به سر می‌برد، برای او دوران آسایش و برخورداری از مغفرت الهی قرار بدهد.»

مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر سحابی دو روز بعد با حضور گسترده مردم عزادار برگزار شد و پیکر مرحوم دکتر یدالله سحابی در امامزاده عبدالله شهر ری آرام گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • دانشجوی خوزستانی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    ملی مذهبی حزبی بود که قصد داشت در بین مسلمانان انشقاق ایجاد کند و گرنه همانگونه که از ساختار ظاهری آن بر می آید دقیقا مخالف با مذهب می باشد ، چرا که مذهب، مسلمانان را بر پایه یک ملت واحده لحاظ کرده و اصلا ملی گرایی خلاف انگاره های اسلامی است . اینان برای برهم زدن آن وحدت کلمه و ملت واحده ، منافقانه زیر چتر اسلام ظاهری قرار گرفتند .
  • کاظم ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    اینکه همش فراز بود و هیچ فرودی رو از این افراد نقل نکردید بهتر نبود نظر امام درباره نهضت آزادی که ایشان از اعضای اصلی این گروه بودند را ذکر می کردید: مثل نامه معروف امام: در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است که بررسى آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى‏دهد که نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى کشور ایران به امریکا است، و در این باره از هیچ کوششى فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکاى جهانخوار را، که هر چه بدبختى ملت مظلوم ایران و سایر ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمکارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‏دانند. و این از اشتباهات آنها است. در هر صورت، به حسب این پرونده‏هاى قطور و نیز ملاقاتهاى مکرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان، و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خداى متعال عنایت نفرموده بود و مدتى در حکومت موقت باقى مانده بودند ملتهاى مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا مى‏زدند و اسلام عزیز چنان سیلى از این ستمکاران مى‏خورد که قرنها سر بلند نمى‏کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحیت براى هیچ امرى از امور دولتى یا قانونگذارى یا قضایى را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهاى جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهاى دیگر، حتى منافقین (این فرزندان عزیز مهندس بازرگان) بیشتر و بالاتر است. «نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهاى آنها که منتشر کرده‏اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولى الموالى امیر المؤمنین را در نصب ولات و اجراى تعزیرات حکومتى که گاهى بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللَّه- تخطئه [نمایند]، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همه این امور را از وحى الهى بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است. نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسیارى از کسانى که بى‏اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‏گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند. و السلام على من اتبع الهدى. توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم. روح ا... الموسوی الخمینى‏» (صحیفه امام، جلد 21، صفحات 481 و 482)
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    این همه حضور در صف اول نماز جمعه جالب بود
  • داش غلام ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 1
    سحابی ها از جمله معدود افراد سالم و مستقل سیاست بودند که وجودشان مورد پسند برخی خوش نمی آمد و ظاهرا مشرق نیوز هم از همین طیف است.
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    ان اسلامی که مورد نظر حضرتعالی است جز تفرقه مسلمانان و فلاکت نتیجه ای نداده است اگر انسانی بهتر است احترام بزرگان را داشته باشی.
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    جنابعالی به بزرگواری خودتان ببخشید و با تشکر از شما که فرودش را تکمیل کردید که البته قبلا اینکار در مراسم تشییع مرحوم مهندس سحابی به طور کامل انجام شده بود .
  • یادگاری ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    از اینکه رعایت اخلاق وانصاف در این یادداشت شده واقعا جای سپاس است . بهرحال همه ما در طول عمر خود ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشیم مهم نیت الهی است که موجب رحمت ومغفرت است.
  • خارکش ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    سالم و مستقل... عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    سیاست مدار سالم و مستقل از اصل نداریم
  • غلام سید علی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    اخوی کاملا درست گفتی وظیفه انها جذب جوانان مستعد مذهبی در اسلام غیر انقلابی بود تا نیروهای بالقوه اسلام ناب انقلابی ضعیف گردد
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    چرا فکر می کنیم که همه باید با هم عقیده باشند واگر کسی مثل ما فکر نمی کند در راه غلط است.
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    مشرق باز دودوزه بازی کردی دوستان اقتداها رو توجه کنند. اگرچه پیامو نمی ذاری
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    در پی‌ درگذشت‌ مرحوم‌ مبرور آقای‌ دكتر یدالله‌ سحابی‌ (رحمه‌ الله‌ علیه‌) حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیام‌ تسلیتی‌ صادر فرمودند. متن‌ این‌ پیام‌ بدین‌ شرح‌ است‌: بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌ درگذشت‌ مرحوم‌ مبرور آقای‌ دكتر یدالله‌ سحابی‌ (رحمه‌ الله‌ علیه‌) را به‌ همه‌ فرزندان‌ محترم‌ و به‌ خاندان‌ گرامی‌ ایشان‌ تسلیت‌ می‌گویم‌. این‌ شخصیت‌ كهن‌ سال‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و سیاسی‌، سالهای‌ درازی‌ را با مجاهدت‌ و جدیت‌، به‌ تلاشی‌ صادقانه‌، در راه‌ آنچه‌ بدان‌ باور داشت‌، مصروف‌ كرد. همت‌ اصلی‌ او گماشته‌ شده‌ بود اولا بر زدودن‌ تهمت‌ ناسازگاری‌ دین‌ و علم‌، كه‌ انگیزه‌های‌ منحرفی‌ موجب‌ طرح‌ مكرر آن‌ از سوی‌ عناصری‌ می‌گشت‌ و نیز بر مردود شمردن‌ پندار جدایی‌ دین‌ از سیاست‌. در بخش‌هایی‌ از سالهای‌ متمادی‌ این‌ مجاهدت‌ طولانی‌، وی‌ به‌ شیوه‌های‌ فرهنگی‌ و در بخش‌های‌ دیگری‌ به‌ شیوه‌های‌ سیاسی‌ روی‌ می‌آورد و سالها زندان‌ در رژیم‌ ستمشاهی‌، هزینه‌ی‌ این‌ اقدام‌ با اهمیت‌ بود. مرحوم‌ دكتر سحابی‌، مردی‌ با ایمان‌، با حقیقت‌، خوش‌ روحیه‌ و مقاوم‌ بود. در دوران‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ پس‌ از مقطعی‌ كه‌ وی‌ از قوای‌ مجریه‌ و مقننه‌ خارج‌ شد، اختلاف‌ برخی‌ از دیدگاههایش‌ با مسؤولان‌ كشور، وی‌ را به‌ وادی‌ بی‌انصافی‌ و غرض‌ ورزی‌ سوق‌ نداد. او مردی‌ دیندار و متعبد و درست‌ كردار بود. از خدای‌ متعال‌ مسئلت‌ می‌كنم‌، كه‌ رحمت‌ و فضل‌ خود را بر روح‌ او ارزانی‌ فرماید و دورانی‌ را كه‌ او اكنون‌ در آن‌ به‌ سر می‌برد، برای‌ او دوران‌ آسایش‌ و برخورداری‌ از مغفرت‌ الهی‌ قرار بدهد. بمنه‌ و كرمه‌ ـ سیدعلی‌ خامنه‌ای‌ ـ 24/01/1381
  • محمد ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    ممکن است برخی از اعضای نهضت آزادی اینگونه باشند و یا بوده باشند اما نمی توان شخصیت و فردیت همه اعضای ان را یکسان دانست.
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    بالاخره سحابی خوب بود یا بد؟
  • دانشجوی خوزستانی ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    جناب ناشناس دومی و آخری @ اگر مسلمان هستیم باید ادعای مسلمانی ما مطابق با قرآن و عترت باشد و نه تفسیرهای من درآوری و جعلی . ضمن شما اگر انسان بودید که منطقی یحث می کردید و جواب من را با منطق می دادید و نه با بی ادبی ٰ اصولا منطق شما بر توهین است چون جوابی ندارید .
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    سالم از دید شما یعله !!!
  • میثم ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    من در باره شخص ایشان نظری نمی دهم ولی توجه دوستان را به چهار مورد از عملکرد آنها جلب می کنم : 1- نامه امام به محتشمی پور وزیر کشور سال 66 در رابطه با نهضت آزادی . 2- موضعگیری آنها در رابطه با منافقین حتی با محرز شدن خیانت گروه نفاق به نظام وانقلاب وملت 3- عملکرد آنها در دولت موقت و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا 4- واکنش آنها در رابطه با قانون قصاص و اصل ولایت فقیه . این چهار مرد می تواند چهره این گروه را برای مردم بیشتر نمایان کند
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    من کافر ان دینیم که تو دیندارشی
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    در باره به خاکسپاری دکتر عذت الله سحابی و کشته شدن هاله سحابی هم چیزی مینوشتین، ولی چی مینوشتین؟ اینکه به خاطر حوادث طبیعی یهو مرد؟ بهتر که ننوشتن.... خدا قهار است.
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    کراواتش منو کشته
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    أصل
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    خب حضرت آقا بعد از مرگ سحابی تنها به نکات مثبت ایشان اشاره فرمودند ، اگر دوست دارید بدانید حضرت امام از دست این افراد چه خون دلهایی کشید به تاریخ مراجعه بفرمایید .
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    چرا از عزت الله سحابی نگفتید؟
  • میترا1 ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    جالبه تو نماز جمعه های اونموقع صف اول و وسط و اخر نداشتیم ! مثل حالا نبود که صف اول و دوم واسه افراد درجه یک باشه و صفوف بعدی با کلی میله و ........ برای افراد درجه 2 ! موضوع دیگه اینکه با خوندن پیام مقام معظم رهبری یکبار دیگه سعه ی صدر ایشون و نقش پدرانه شون واسه امت بیشتر اشکار میشه . کاش ایشونوتو همه ی زمینه ها سرمشق قرار بدیم
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    دانشجوی خوزستانی یا خدای نکرده تکفیری؟؟؟؟؟
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    ناشناس سلفی
  • دانشجوی خوزستانی ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    ناشناس : ۱۵:۰۲ - خوشبختانه فتنه گر قداره بند نیستم که به هموطنان عزادار خودم حمله کنم . ما نقد می کنیم و امثال شما شورش خیابانی
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    ناشناس : ۱۴:۲۷ - انسانیت را از فتنه گران جلاد و مزدور آموخته ایم ، دیدیم شما چگونه وحشیانه به عزادران حسینی حمله می کردید ؟ آیا شورش خیابانی نشان از احترام به بزرگان و انسانیت بود ؟ ما نقد می کنیم و نه اردوکشی و چاقوکشی .
  • زادهوش ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    به نظر بنده نظریه ی تکامل داروین با آموزه های دینی زاویه دارد مگر آنکه این نظر را صرفا به انتخاب طبیعی تقلیل دهیم که باز هم حرکت از پله ی دوم و فرار از خلقت اولیه است. چه خوب بود اگر به جای علم پنداشتن نظریه های بی پایه و اساس ، با باورمندی به اصول دینی نقض باورهای دینی را دلیلی بر بطلان آن ها می دانستیم نه آن که در پی تطبیق قرآن و دینمان با نظر بیگانگانِ مدعی باشیم.
  • حامد ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    شیطانی بودن نظریه داروین از این نظر که در پی این نظریه وجود معاد و بهشت وجهنم نقض میشه کاملا مشخصه واگر جمله زیر درست باشه مردود بود این شخص کاملا محرضه. "در همین سال بود که سحابی کتاب «خلقت انسان» را منتشر کرد. کتابی که ردپای نظریه داروین را در آیات قرآن جست‌وجو می‌کرد. مدعای مطرح شده در این کتاب هرچند به مذاق بسیاری از روحانیون خوش نیامد اما در قشر روحانیت نیز همراهانی پیدا کرد. همزمان با نگارش کتاب «خلقت انسان» از سوی سحابی، آیت‌الله علی مشکینی هم کتابچه‌ای به نام «تکامل انسان در قرآن» در تأیید ضمنی این اثر نگاشت و بر این ادعای سحابی صحه گذاشت که در قرآن کریم نیز شواهدی مبنی بر تأیید نظریه داروین وجود دارد."
  • بهزاد ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    مرحوم دکتر سحابی بی تردید جزو نجیب ترین سیاست مداران تاریخ ایران هستند، یادشان گرامی باد.
  • حسین ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    ناشناس : ۲۲:۰۷ - تو از ابتدا هم مسلمان نبودی ، اسلام جای اشخاص مذبذب و منافق نیست .خدا رو شکر که کافری !
  • سیامک بهاءآبادی ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    دوستان عزیز! نکته مندرج از حضرت امام(ره) مربوط ملی -مذهبی ها و خصوصا نهضت آزادی است؛ در حالیکه نکته حضرت آقا مربوط به شخص آقای سحابی است. تفاوتی هم بین نظر حضرت امام وحضرت آقا وجود ندارد.
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    حق رابشناس تااهلش رابشناسی وبرعکس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس