معاون هيلاري کلينتون در سخناني ضمن تاکيد بر اينکه ديپلماسي فرهنگي يا قدرت هوشمند، عنصر اساسي سياست خارجي آمريکا است گفت، من مي‌خواهم روابط مردم در سراسر جهان را تغيير دهم و به دنبال مدل‌هاي جديد تعامل و ارتباط باشم.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، آن استاک معاون امور آموزشي و فرهنگي وزير امور خارجه آمريکا، در کنفرانس سالانه انجمن هنرهاي نمايشي، سخناني در راستاي ديپلماسي فرهنگي ايراد نمود که طي آن، ضمن تاکيد بر اراده آمريکا بر تغيير در روابط مردم جهان، ديپلماسي فرهنگي را کارآمد ترين عامل در قدرت هوشمند دانست. توجه به آن براي شناخت بيشتر ديپلماسي فرهنگي آمريکا حايز اهميت است. عناوين اصلي اين سخنراني به قرار زير است و در پايين تر، متن کامل سخنراني آمده است:
- من مي‌خواهم روابط مردم در سراسر جهان را تغيير داده و به دنبال مدل‌هاي جديد تعامل و ارتباط باشم.
- ديپلماسي فرهنگي عنصر اساسي سياست خارجي آمريکا است. چيزي که وزير امور خارجه کلينتون از آن با مفهوم قدرت هوشمند ياد مي‌کند.
- هيچ چيزي در قدرت هوشمند از ديپلماسي فرهنگي کاراتر و هوشمندتر نيست: که با حذف موانع ارتباطي زبان، راه‌هاي ارتباطي جديدي براي ارتباط سريع و پايدار بوجود مي‌آورد.
- گاهي ممکن است که يک قطعه موسيقي بهتر از يک سخنراني بتواند ارزش‌هاي آمريکايي را انتقال دهد.
- جهان بيني و آينده بسياري از افراد جهان در دستان استعدادهاي درخشان شما (هنرمندان) است.
- قدرت هوشمند، در امتداد برنامه‌هاي خود 15 نفر از هنرمندان تجسمي آمريکا را با هدف ايجاد تعاملات جديد اجتماعي به خارج از کشور خواهد فرستاد. اين اقدام با هدف ترغيب گفتمان در مورد محيط زيست، آموزش و پرورش، بهداشت، زنان و مسائل مربوط به دختران، و آزادي بيان اجرا خواهد شد.
- يکي ديگر از برنامه‌هاي موفق، جاده موسيقي است: که شامل اجراي موسيقي‌هاي اصيل آمريکا مانند گاسپل، هيپ هاپ، جاز و ... در خارج از کشور است.
- از لحاظ تاريخي، تلاش‌هاي ديپلماسي فرهنگي ما با تمرکز بر اعزام هنرمندان آمريکايي به خارج از کشور صورت پذيرفته، اما در سال 2012، ما 10 گروه نمايشي بين‌المللي را به مدت يک ماه به ايالات متحده آمريکا دعوت خواهيم کرد. امروز، من خوشحالم که اعلام کنم کشورهاي انتخاب شده عبارتند از: پاکستان، اندونزي و هائيتي.

متن کامل سخنراني به شرح زير است:
با اين چراغ‌هاي خاموش و نورافکني که بر روي صحنه افتاده است احساس مي‌کنم بايد آواز بخوانم اما فکر نمي‌کنم کار درستي باشد.
بعدازظهر بخير. با تشکر از شما، ساندرا، براي معرفي بزرگوارانه و اين سازماندهي باور نکردني. خوشحالم که از طرف وزير امور خارجه هيلاري رادهام کلينتون، براي افتتاحيه چشم انداز 2021 در اينجا حضور دارم.
همانطور که ساندرا اشاره کرد ما امروز در اينجا سه گروه مخاطب داريم، در ابتدا به مخاطبين آنلاين خوش آمد گفته و سپس به کارکنان سفارتخانه‌هاي ايالات متحده در سراسر جهان. پس از يک سخنراني کوتاه من به پرسش‌هاي مخاطبين آنلاين پاسخ خواهم گفت، و پس از آن به پرسش‌هاي مطرح شده از طريق توييتر نيز جواب مي دهم.
از اينکه اکنون در اينجا با شما هستم خوشحالم.
خوب بسياري از شما احتمالا براي سال جديد تصميماتي گرفته‌ايد، مثل خود من که اغلب هم به هيچ‌کدام عمل نمي‌کنيم. اما من امسال يک تصميم گرفته‌ام و مصمم به انجام آن هستم: من مي‌خواهم روابط مردم در سراسر جهان را تغيير داده و به دنبال مدل‌هاي جديد تعامل و ارتباط باشم. من مي‌خواهم با هر کس که در اين کنفرانس حضور داشته و يا عضوي از انجمن هنرهاي نمايشي مي‌باشد ارتباط برقرار کنم و به جمع شما در گسترش اين روابط و توسعه ديپلماسي فرهنگي و تبادل هنري بپيوندم.

يکي از چيزهايي است که من فکر مي‌کنم شما ممکن است به اندازه کافي در مورد اطلاعي نداشته باشيد، بخشي از کارهاي انجام شده در دفتر امور آموزشي و فرهنگي است که من دوست دارم در چند ثانيه آن را با يک فيلم ويديويي کوتاه نشان دهم.و سپس من سخنانم را ادامه خواهم داد.

ديپلماسي فرهنگي عنصر اساسي سياست خارجي آمريکا است. چيزي که وزير امور خارجه کلينتون از آن با مفهوم قدرت هوشمند ياد مي‌کند، که با بهره‌گيري از ابزارهاي مختلف اهداف سياست خارجي قرن 21 ما را تامين خواهد کرد. قدرت هوشمند بر جنبه‌هايي از جامعه ما تاکيد دارد که به معناي واقعي کلمه براي همگان جذاب بوده و باعث پيشگامي و پيوستن ديگر جوامع و همکاري آنها با ما مي‌شود. هيچ چيزي در قدرت هوشمند از ديپلماسي فرهنگي کاراتر و هوشمندتر نيست: که با حذف موانع ارتباطي زبان، راه‌هاي ارتباطي جديدي براي ارتباط سريع و پايدار بوجود مي‌آورد.

همانطور که وزير امور خارجه کلينتون، بطور موجز در مصاحبه اخير سي بي اس سان دي مورنينگ، گفت: براي نوازندگان آمريکايي يا گروه‌هاي خارجي ميهمان فرصتي براي فکر کردن در مورد آنچه واقعي است بوجود مي‌آيد. گاهي ممکن است که يک قطعه موسيقي بهتر از يک سخنراني بتواند ارزش‌هاي آمريکايي را انتقال دهد.

حرف ايشان کاملا صحيح است. در عالم هنر، هيچ ملت بزرگ يا کوچکي وجود ندارد؛ هيچ جهان اول، دوم و سومي نيست. تنها روابط انساني وجود دارد. هر کدام از فرهنگ‌هاي جهان جايگاه خود را داشته و قابل احترام مي‌باشد.
مانند تمام جوامع امکان شناخت و درک آمريکا و مردمانش بدون شناخت فرهنگ آمريکا مقدور نيست. بيش از 50 سال است که وزارت امور خارجه با فرستادن هنرمندان به خارج و دعوت از نخبگان خارجي سعي در ارتقاء ديپلماسي فرهنگي کشور دارد. اما ارتقاء ديپلماسي فرهنگي به تنهايي توسط دولت مقدور نيست و همکاري بخش خصوصي در آن ضروري است. جوهر و ماهيت فرهنگ ريشه در خلاقيت و درک و کارآفريني مردمان آن دارد.

بدين ترتيب شما سفراي فرهنگي کشور هستيد. با وجود ارتباطات جديد کارهاي شما مي‌تواند جوانان آن سوي جهان را نيز متاثر کند. جهان بيني و آينده بسياري از افراد جهان در دستان استعدادهاي درخشان شماست. اين کارکرد ديپلماسي فرهنگي است. اکنون همه ما بايد به وظيفه خود در قبال تقويت ديپلماسي فرهنگي کشور عمل کنيم.

من از زماني که 13 سال داشتم در مرکز هنرهاي نمايشي جان اف کندي آموختم که هنرمند همواره در تلاش براي يافتن مخاطبان جديد است. اکنون يک چيز ديگر را نيز مي‌دانم: وزارت امور خارجه نيز در همين مسير در تلاش است.

45 درصد از جمعيت جهان، زير 25 سال مي‌باشد و ما به ويژه خواستار ايجاد ارتباط با اين قشر جوان هستيم. در حالي که دولت همچنان درگير مسائل رسمي و ديپلماتيک مي‌باشد، از فضاها و محيط‌هايي مانند چت، توييتر و وبلاگ‌نويسي نيز غافل نيست.

در واقع، ما با استفاده از توييتر به دنبال ايجاد يک گفت‌وگوي جهاني هستيم. همانطور که ساندرا ذکر کرد، من شما را نيز به اين محيط فرهنگي دعوت مي‌کنم. بياييد و تجارب و ايده‌هاي خود را با ديگران به اشتراک بگذاريد. شما مي‌توانيد با نام کاربري AnnatState با من در ارتباط باشيد. من در تلاشم تا اطلاعات مهمي را در مورد جامعه آمريکا در اختيار ديگران قرار دهم. علاوه بر اين، ما از کارها و برنامه‌هاي متنوع هنرهاي نمايشي و بصري براي جذب مخاطبان جديد استفاده مي‌کنيم که ممکن است برخي از شما با آنها تا حدودي آشنا باشيد.

در ماه دسامبر، وزارت امور خارجه و آکادمي موسيقي بروکلين دومين فصل جنبش رقص در ايالات متحده را آغاز کرد، و بدين ترتيب چهار موسسه رقص معاصر آمريکايي: تي ري مکين تاير، سين کارن، جاز تپ انسمبل و رنيه هريس پيور موومنت به 14 کشور اعزام شدند از قبيل: چين، جمهوري دموکراتيک کنگو، مصر، اسرائيل، اردن، قزاقستان، جمهوري قرقيزستان، موزامبيک، فلسطين، ترکمنستان و زيمبابوه. با توجه به موفقيت اين برنامه پس از پايان فصل اين گروه‌ها با حضور در سراسر آمريکا تجارب خود را با مخاطبان آمريکايي نيز سهيم خواهند شد. تمامي گروه‌ها در اجراي برنامه، فعاليت‌هاي توسعه آموزشي، کارگاه‌هاي آموزشي، و جلسات مديريت هنر مشارکت خواهند داشت.

يکي ديگر از برنامه‌هاي موفق، جاده موسيقي است: که شامل اجراي موسيقي‌هاي اصيل آمريکا مانند گاسپل، هيپ هاپ، جاز و ... در خارج از کشور است.
با همکاري مرکز لينکلن در بخش موسيقي جاز، تنها در پنج سال گذشته 39 گروه با 150 نوازنده به بيش از 100 کشور جهان فرستاده شده است. در سفر اخير به جنوب شرق آسيا، گروه جاني راجرز با دعوت از گروه‌هاي موسيقي سنتي و همچنين هنرمند مشهور کامبوج، پو کلاينگ، در کنار هم به اجراي برنامه پرداختند. قطعه رپ "چه دنياي شگفت انگيزي" کاملا تماشاگران را مبهوت کرده بود. اجراهاي بعدي جاده موسيقي در نيو اورلئان و نيويورک خواهد بود که برنامه آن در چند هفته آينده اعلام خواهد شد.

قدرت هوشمند، در امتداد برنامه‌هاي خود 15 نفر از هنرمندان تجسمي آمريکا را با هدف ايجاد تعاملات جديد اجتماعي به خارج از کشور خواهد فرستاد. اين برنامه براي خود ما نيز تازگي دارد. اين برنامه با همکاري موزه هنر برانکس با هدف ترغيب گفتمان در مورد محيط زيست، آموزش و پرورش، بهداشت، زنان و مسائل مربوط به دختران، و آزادي بيان اجرا خواهد شد. در راستاي اهداف قدرت هوشمند به معناي واقعي کلمه اين اولين بار است که ما از هنرهاي تجسمي در اين مقياس استفاده مي‌کنيم.

يکي ديگر از برنامه‌هايي که من فکر مي‌کنم شما به آن علاقه خاصي داشته باشيد، گامي جديد، هيجان انگيز و بي‌سابقه است که اين برنامه تحت عنوان صحنه مرکزي به اجرا در خواهد آمد و در طي آن يک تغيير چشم‌گير در برنامه‌هاي فرهنگي اخير ما ايجاد خواهد شد. از لحاظ تاريخي، تلاش‌هاي ديپلماسي فرهنگي ما با تمرکز بر اعزام هنرمندان آمريکايي به خارج از کشور صورت پذيرفته، اما در سال 2012، ما 10 گروه نمايشي بين‌المللي را به مدت يک ماه به ايالات متحده آمريکا دعوت خواهيم کرد. امروز، من خوشحالم که اعلام کنم کشورهاي انتخاب شده عبارتند از: پاکستان، اندونزي و هائيتي.

اين اقدام به نوبه خود نه تنها شروعي مناسب در جهت تبادل برنامه‌هاي هنري است، بلکه يک تغيير مهم در جهت‌گيري سياست‌هاي ما نيز مي‌باشد. ما از رويکرد مبتني بر اجراي کنسرت در کشورهاي مختلف جهان به سوي تعامل و همکاري فرهنگي ميان ملل سراسر جهان گام بر مي‌داريم.

با همکاري بنياد هنر نيوانگلند هر يک از اين تورهاي شامل برنامه‌هاي عمومي و آموزشي خواهد بود که عبارتند از: اجراي کنسرت، سخنراني، بازديد از مدارس، کارگاه‌هاي آموزشي، کلاس‌هاي کارشناسي، و روابط فردي ميان هنرمندان.

من در همين جا از شما خواهش مي‌کنم تا در جلسه ويژه صبح فردا که با حضور نمايندگان وزارت امور خارجه و بنياد هنر نيوانگلند برگزار خواهد شد شرکت کرده و اطلاعات بيشتري در مورد اين برنامه صحنه مرکزي و نحوه امکان مشارکت خود در آن کسب کنيد.

همه اين برنامه‌ها در جهت پيشرفت ديپلماسي فرهنگي و اهداف سياست خارجي ايالات متحده مي‌باشد.
اين برنامه‌ها پايه و اساس ايجاد اعتماد ميان مردم سراسر جهان به خصوص قشر جوان و محروم مي‌باشند.
اين برنامه‌ها باعث ايجاد روابط پايدار و مستقل از دولت‌ها و جنبش‌هاي سياسي هستند.
و اين برنامه‌ها باعث افزايش ظرفيت درک و تعامل آمريکايي ها در سطح جهان مي‌باشند.

اين اهداف در دراز مدت پايه و اساس برنامه‌هاي ما خواهند بود، اما تبادل افراد نيز همچنان به عنوان محور تلاش‌هاي ديپلماسي فرهنگي به قدرت خود باقي خواهد ماند.

يکي از اعضاي گروه جاده موسيقي چيزي به من گفت که فکر مي‌کنم بد نيست آن را براي شما نيز بازگو نمايم:
در مسير ورود به آنکگور وات در کامبوج، ما از کنار يک گروه از نوازندگان که مشغول نواختن موسيقي محلي با سازهاي سنتي بودند گذشتيم. در ابتدا همه چيزبه نظر طبيعي مي‌رسيد يک گروه نوازنده محلي کامبوجيايي، اما بعد متوجه شدم که آنها قربانيان مين‌هايي هستند که در طي سه دهه جنگ در ميادين مين کار گذاشته شده‌اند. با اين‌حال واقعيت اين است قرباني بودن آنان به اندازه روحي که در موسيقي آنها جاري بود گيرايي نداشت. يکي از پيام‌هاي اصلي ما براي دانشجوياني که در اين برنامه شرکت مي‌کنند اين است که هرگز روياهاي خود را فراموش نکنيد. آن نوازندگان مثال زنده‌اي از قدرت روح انسان هستند.

ديپلماسي فرهنگي به ما اجازه مي‌دهد تا از تنوع فرهنگ‌ها، آداب و رسوم جوامع سراسر جهان مطلع شده، و با حذف موانعي از قبيل فاصله، زبان، و اختلاف نسل عبور کرده و بارقه‌هاي درک، بينش و عظمت روح انسان را به اشتراک بگذاريم.

ما امروز بخاطر اشتياق و علاقه‌اي که به هنر داريم در اينجا گرد آمده‌ايم تا به وظيفه خود در قبال آينده و سرنوشت آن عمل کنيم. وقتي که ما 10 سال آينده را پيش بيني مي‌کنيم بايد از خود بپرسيم، که هنر به چه طريقي قادر به ايجاد ارتباط ميان اقوام مختلف مي‌باشد که به هيچ طريق ديگري امکان پذير نباشد.

تاکيد هنر هميشه بر محور انسانيت است. هنر هميشه فرصتي‌هاي مناسبي براي ارتباطات شخصي ايجاد مي‌کند. و هنرمندان الهام بخش جامعه جهاني بوده و به ما يادآوري مي‌کنند که در چه مسيري بايد گام برداريم.

در وزارت امور خارجه، ما در صدد ايجاد يک ميراث ماندگار برپايه هنر متعهد هستيم، تا از طريق آن به درک و احترام متقابل، و پرورش نسل تازه‌اي از هنرمندان براي حمايت از گفت‌وگوي باز ميان افراد و ملت‌ها دست بيابيم. من مشتاقانه منتظر همکاري تک تک شما و تمامي اعضاي انجمن هنرهاي نمايشي هستم.
بسيار متشکرم.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس