اینکه سازمان و یا نهادی بخواهد نقش و حضور خود را در جنگ برجسته‌ کرده و پررنگ‌تر از دیگر نیروها جلوه دهد، درست نیست.

به گزارشمشرق، سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سپاه درباره چگونگی بهره‌گیری از وجود سیلیقه‌های متفاوت در رابطه با هشت سال دفاع‌مقدس با اشاره به مطلب فوق می‌گوید:وقایع جنگ تحمیلی را باید برای نسل‌های آینده که دارای افکار و سلیقه‌های متفاوتی هستند بازگو کرد و هرگاه به این عامل، یعنی وجود تفاوت‌ها توجه شود آن وقت است که می‌توان شیوه روایت‌گری را مشخص کرد.

با توجه به مقوله مخاطب‌شناسی، گاهی راوی باید تنها یک روایت سطحی از مسأله جنگ تحمیلی را در قالب داستان برای مخاطبان کم سن و سالش بیان کند. همچنین اگر مخاطبان از سطح آگاهی بیشتری برخوردار هستند باید موضوع را حماسی یا تحلیلی ارائه کرد به گونه‌ای که ریشه‌های آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کاملا روشن شود.

بهتر است در شیوه روایت‌گری سیاست‌گزاری‌هایی اعمال شود. یکی از آفت‌هایی که روایت‌گری دفاع مقدس را تهدید می‌کند غلو و اغراق‌گویی است. این امر ناخواسته باعث تحریف وقایع جنگ خواهد شد. از دیگر مواردی که باعث تحریف خواهد شد برجسته کردن نقش‌های گروه‌های خاص است. اینکه سازمان و یا نهادی بخواهد نقش و حضور خود را در جنگ برجسته‌ کرده و پررنگ‌تر از دیگر نیروها جلوه دهد، درست نیست. تمامی یگان‌ها در کنار هم توانستند دشمن را شکست دهند. در همین راستا بهتر است مراکز آموزشی و دانشکده‌ای برای روایت‌گری به آموزش تخصص راویان بپردازد.

در جنگ،تمامی اقشار از قبیل مداح،دانش‌آموز،دانشجو، راننده،‌پزشک،‌مهندس و ... حضور داشتند و اگر ساختاری شاخه‌ای برای بیان نقش آنها طرح شود و راویان از یک مرکز تغذیه اطلاعاتی برای روایت‌گری برخوردار باشند، بر روی مخاطبان بسیار تأثیرگذار و نقش هر یک از اقشار مشخص خواهد بود.

ثبت فعالیت‌های اقشار مختلف در جنگ تحمیلی موجب می‌شود تا عملکرد هر نهاد به عنوان الگو برای نهادهای امروزی باشد. همچنین، نیاز است تا مدیریت‌ها مانند جنگ تحمیلی استاندارد‌گذاری شود اما با در نظر گرفتن این مسئله که کارکردها متفاوت هستند.

سردار مرتضی عفتی سرخ‌آبادی نیز که فرمانده یکی از تیپ‌های «لشکر5 نصر» بوده است معتقد است: اغراق، کمرنگ یا پررنگ جلوه دادن برخی از حقایق جنگ تحمیلی نیز از جمله آفت‌های روایتگری محسوب می‌شود که تاریخ جنگ تحمیلی را تحریف خواهد کرد.

برای جلوگیری از تحریف تاریخ‌ جنگ تحمیلی، ‌فرماندهان ارشد نظامی از تمامی یگان‌ها باید جمع شوند و به تشریح وقایع و تبیین نقش خود بپردازند. سپس خروجی این جلسات هم‌اندیشی را در قالب فیلم، کتاب یا جزوه در اختیار مراکز آموزش و تربیت راوی قرار دهند. علاوه بر این، راویان نسل بعد از هشت سال دفاع مقدس نیز باید در کنار رزمندگان راوی و بدون واسطه شیوه‌های روایت‌گری را فرابگیرند.

علاقه‌مندی، وابستگی خانوادگی به جنگ تحمیلی،‌ظاهر آراسته، خوش‌بیانی و رفتارهای غیرمتناقض از جمله ویژگی‌هایی هستند که موجب تأثیرگذار بودن روایت‌ها خواهد شد.

سردار حسین نوری‌تبار - فرمانده تیپ سپاه بنی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس- می‌گوید:‌ برای روایتگری مناطق عملیاتی غرب کشور هم باید سرمایه‌گذاری کنند‌.

سردار نوری تبار درباره اینکه چه کسانی می‌توانند به عنوان راوی فعالیت کنند تا وقایع دفاع مقدس دست خوش آسیب نشود،توضیح داد: با در نظر گرفتن اینکه روایت مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس کاری ضروری، ارزشمند و بزرگ است ما باید از فرماندهان و رزمندگانی که خود در این مناطق حضور داشتند روایت‌ها را بشنویم چرا که تاثیر گذارند. همچنین داوطلبان جوانی که قصد روایتگری دارند می‌توانند با حضور در کنار این رزمندگان، شیوه ارائه مطالب دفاع مقدس را آموزش ببینند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که امکانات فراهم شود و بسترسازی مناسبی صورت گیرد به خوبی می‌توان حماسه مقاومت مردم مناطق غرب کشور را برای بازدید کنندگان راهیان نور روایت کرد چرا که مردم در برخی مناطق مانند گیلان غرب توانستند با دست خالی ارتش چهارم عراق را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

این جانباز گفت: ناگفته‌های فراوانی از جنگ تحمیلی داریم که باید آن را از سینه رزمندگان و جانبازان استخراج کنیم و اگر همان مطالب بازگو شوند دیگر به غلو کردن در روایت‌ها نیاز نداریم.

سردار نوری تبار با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه ملی در ارائه مطالب و مفاهیم دفاع مقدس خاطرنشان کرد:‌باید رسانه ملی با تمام توان خود در زمینه روایت‌های جنگ تحمیلی فعالیت کند این فعالیت‌ها می‌تواند در قالب ساخت فیلم و یا مستند از زندگی رزمندگان و یا شهیدان جنگ تحمیلی باشد همچنین در این میان نقش رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها بی‌تاثیر نیست اما ارزشمند‌ترین راهکار برای جلوگیری از آسیب‌هایی که روایتگری راهیان نور را تهدید می‌کند بهره‌گیری از توان رسانه ملی است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس