گروه بین‌الملل مشرق - "محمد فتح الله گولن" که تا پیش از حرکت دولت اردوغان به سمت بحران‌های پی‌درپی، پدر معنوی حزب عدالت و توسعه و رهبر ترکیه نوین خوانده می‌شد و به "امام گولن" مشهور شده بود، در گفت‌وگویی با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن این بار فراتر از مسائل داخلی ترکیه رفته و به اظهارنظر درباره جهان اسلام، تحولات سوریه و اختلافات مذهبی ناشی از تفرقه‌افکنی‌های خارجی و جاهلیت عناصر منطقه‌ای پرداخته است.MashreghNews

ایران تحت پوشش تشیع در حال گسترش سلطه طلبی است/سازمان های بین المللی باید مانع این حرکت شوند/ انقلاب اسلامی یک پدیده افراطی بود/

فتح الله گولن رهبر حزب هیزمت (خدمت) ترکیه، از جمله متنفذان در دستگاه قضایی این کشور است که بسیاری از کارشناسان و مقامات این کشور از جمله شخص اردوغان، وی را عامل بحران‌های کنونی حزب عدالت و توسعه در این کشور و جنجال فساد اقتصادی ترکیه می‌دانند؛ چه اینکه از مدت‌ها قبل گولن، اردوغان و حزب عدالت و توسعه را در حال خروج از مسیر صحیح و پس رفت در زمینه دموکراسی توصیف کرده بود.

رهبر معنوی ترکیه نوین و بنیانگذار مدارس اسلامی – به سبک لیبرال – که مجموعه‌ای نزدیک به یک هزار مدرسه در سراسر جهان دارد و از آمریکا مجموعه فرهنگی – آموزشی عظیم خود را مدیریت می‌کند در گفت‌وگویی متفاوت با روزنامه الشرق الاوسط می‌گوید تنها کاری که از دستش بر می‌آید، دعا برای رهایی کشورهای منطقه از معضلات کنونی است.

گولن در دومین مصاحبه خود با روزنامه الشرق الاوسط به موضوعات مختلفی از جمله انتفاضه‌های عربی و تنش‌های فرقه‌ای میان شیعه و سنی در منطقه و نیز آنچه که او اسلام افراطی تعریف می‌کند، پرداخته است. انقلاب‌های عربی در شرایطی وارد چهارمین سال خود می‌شود که به نظر می‌رسد حداقل در آینده‌ای نزدیک به نتیجه دلخواه ملت‌‌ها نرسد و مردم در یک حالتی از بیم و امید به این تحولات می‌نگرند. گرچه در برخی کشورها مانند تونس خوش‌بینی‌هایی در مورد موفقیت این انقلاب‌ها به وجود آمد اما جنگی که در سوریه درگرفت به یک تراژدی انسانی تبدیل شد و با کشیده‌شدن آتش خونین این جنگ به مناطق دیگر مانند لبنان و عراق، خوشبینی‌ها خیلی زود رخت بربست و امروز دخالت بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امور داخلی سوریه و کشورهای دیگر، کل خاورمیانه را تهدید می‌کند.

گولن انقلاب‌های رخ داده در جهان عرب را فراتر تصور و پیش‌بینی خود می‌داند که وی را غافلگیر کرده است. به گفته وی، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران منطقه‌ای که در سیاست و استراتژی بین‌المللی دستی دارند انتظار تنش‌هایی در این حد را نداشتند.

وی با ابراز نگرانی از شرایط حاکم بر منطقه می‌گوید: ملت‌های منطقه برای حقوق دموکراتیک و قانونی خود به پا خواستند و من معتقدم به جای صحبت از خشونت باید تغییرات فعلی را انقلاب نامید؛ وضعیت فعلی این کشورها و رنج های مستمر آنان شرایطی به وجود آورده که قلب انسان را به در می‌آورد و حل این معضلات در آینده نزدیک ممکن به نظر نمی‌رسد و متاسفانه تنها کاری که در حال حاضر از دست ما بر می‌آید دعاست.

ایران تحت پوشش تشیع در حال گسترش سلطه‌طلبی است/سازمان های بین المللی باید مانع این حرکت شوند/ انقلاب اسلامی یک پدیده افراطی بود/

گولن در ادامه گفت وگو با الشرق الاوسط می‌گوید: در ابتدای تحولات فعلی از خود پرسیدم آنچه در حال حاضر به وقوع پیوسته بهار عربی است یا پاییز عربی؟ متاسفانه این یک واقعیت انسانی است. ویران کردن آسان است اما ساختن سخت؛ نیرویی که برای بنا نهادن یک نظام جدید مورد تایید کل جامعه نیاز است ده برابر نیرویی است که برای سرنگونی نظام فعلی آن مصرف می‌شود. متاسفانه به این مرحله از پختگی اجتماعی نرسیده‌ایم و تاریخ به ما می‌آموزد که ضربان‌های تاریخی با رویکرد افراطی مسیرش را تغییر می‌دهد و به سوی رویکردهای ناگهانی غیرقابل پیش‌بینی می‌رود؛ به همین دلیل می‌گویم عبرت در همان پویایی‌های درونی است که این ضربه‌های تاریخی را به وجود می‌آورد و به پیش می‌برد. چه چیزی است که این ضربان‌های تاریخی را به حرکت در می‌آورد؟ چه کسی آنها را رهبری می‌کند؟ چه چیزی است که در مویرگ‌های خونی جریان می‌یابد؟ اینها مسائلی است که باید آن را کشف کنیم.

ایران تحت پوشش تشیع در حال گسترش سلطه طلبی است/سازمان های بین المللی باید مانع این حرکت شوند/ انقلاب اسلامی یک پدیده افراطی بود/

گولن همچنین سپردن کامل مسیر تحولات در کشورهای عربی به خواست مردم را رد کرده و ادامه می‌دهد: تا زمانی که به جواب این موضوعات نرسیم تمام آن ضربان‌های تاریخی از دست می‌رود و در هر مسیری به حرکت در می‌آید، اعتماد به حماسه مردمی و تحرکات آنها نتایج مسالمت‌آمیز و دقیقی به بار نخواهد آورد. زمانی که به عنوان یک بیننده به مسائل فعلی می‌نگرم هرگز انتظار تغییراتی بزرگ در کوتاه‌مدت ندارم و پیش‌تر تحولات بزرگی در جامعه عربی شاهد بودیم اما در کوتاه‌مدت برای همه بدیهی شد که بی‌فایده است. گذشته جامعه عرب آکنده از رنج و تنش بوده اما من مطمئنم صبر و بردباری نتایج خوبی را در آینده دور به بار می‌آورد؛ اما شایسته نیست این مسیر را با دخالت‌های غیردیپلماتیک در داخل و یا خارج تخریب کنیم. این اظهارات آقای گولن در حالی است که کشور متبوعش ترکیه، بیشترین مداخله را در بحران خونین سوریه داشته است.

گولن در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از شرایط موجود سوریه و راه حل پایان دادن به این بحران می‌گوید: با کمال تاسف سوریه در بن‌بست گرفتار شده است. تغییرات نشان می‌دهد که شهید محمد سعید رمشان البوطی – از علمای سنی سوریه که در انفجار تروریستی کشته شد - در ارزیابی خود نسبت به واقعیت سوریه حق داشت، وی نمونه اعتدلال سنی بود و می‌توان دیدگاهش را اینگونه خلاصه نمود که بدترین حکومت، از آشوب و بی‌حکومتی بهتر است و تلاش برای سرنگونی حکومت بشار اسد در زمانیکه شرایط آن فراهم نیست کشور را به جنگ داخلی می‌کشاند. چنین به نظر می‌رسد که البوطی به عدم برابری میان دو طرف پی‌برده بود و می‌دانست ارتشی که بیش از چهل سال تحت تسلط بزرگان حاکم بوده است با حکومت می‌ماند. البوطی در پرتو تمام این امور نسبت به خطرهای جدی در آینده هشدار می‌داد.

ایران تحت پوشش تشیع در حال گسترش سلطه‌طلبی است/سازمان های بین المللی باید مانع این حرکت شوند/ انقلاب اسلامی یک پدیده افراطی بود/

شیخ رمشان البوطی از علمای سنی سوریه که توسط عوامل گروهک ارتش آزاد ترور شد

اگر بحران فعلی رخ نمی‌داد سوریه می‌توانست به آرامی به سوی دولتی با رفاه و دموکراسی بیشتر گام بردارد و این امر به وسیله روابطش با ترکیه در حوزه تجارت، سیاست و اجتماع محقق می‌شد، چه بسا بخشی از بحران سوریه که غم انگیزتر است از بین رفتن این احتمال باشد. فعلا و در این مرحله باید به راه حل‌های سیاسی فوری برای توقف خونریزی‌‌ها اندیشید و جامعه بین‌الملل باید تمام تلاش‌های دیپاماتیک خود در این حوزه را به کار گیرد.

گولن: تلاش‌های رهبران شیعیان برای تقریب مذاهب اسلامی در راستای اهداف توسعه طلبانه آن هاست

الشرق الاوسط: نظر شما در مورد تنش‌های شیعه و سنی در خاورمیانه چیست؟

گولن: نمی‌توان میان مردم به دلیل اینکه سنی و یا شیعه هستند تمایز قائل شد بلکه باید در درجه اول به آنها به عنوان یک بشر، حال دارای هر دین و مذهبی باشند نگریست. انسان به حکم انسان بودنش دارای حقوقی اساسی است. هم چنین تفاوت بسیار زیادی میان دین با مذهب و ایدئولوژی های سیاسی جدید وجود دارد.

شایسته نیست که عدم وجود محبت خاص شیعیان نسبت به اهل بیت (ع) در نزد سنی‌ها را به عنوان یک مسئله برای سنی مذهبان معرفی کنیم؛ اصول دینی ما به هیچ دولتی اجازه سرکوب و توهین به عده‌ای بر اساس تفاوت‌های طایفه‌ای را نمی‌دهد. در طول تاریخ تلاش‌های بسیاری جهت تقریب بین مذاهب به ویژه به وسیله رهبران شیعه صورت گرفته است اما با کمال تاسف این فعالان شیعه طرح‌های مذکور را برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود پیاده می‌کنند، تا جائی که شیخ یوسف قرضاوی نیز از این موضع علمای شیعه شکایت نموده و آنها را سرزنش می‌کند.

واقعیت این است که اگر مشکل به صورت ظاهری و به عنوان یک تنش میان شیعه و سنی بروز کند، مرتبط با اهداف سیاسی مانند توسعه نفوذ و سلطه در منطقه و جهان است. امروز وابستگی‌های دینی، مذهبی و فرقه‌ای به عنوان یک ابزار جهت تحقق اهداف خاص به کار گرفته می‌شود. برخی از سیاستمداران دین را به یک ایدئولوژی سیاسی همراه با افکار سرکوبگرانه خود تبدیل کرده‌اند و در این راه تلاش‌هایی برای تبدیل هویت سنی و یا شیعی به رویکردهایی است که به این ایدئولوژی قدرت بخشد. امروز کسی نمی‌تواند بگوید ایران تحت پوشش تشیع به دنبال اهداف قومی خود است زیرا هر دولتی حق دارد منافع ملی خود را تقویت کند و از طریق منابع مشروع در عرصه بین‌الملل از آن حمایت نماید؛ اما صحیح نیست که این منابع مشروع به عنوان وسایلی جهت افزایش تنش‌های دینی، فرقه‌ای و طایفه‌ای به کار گرفته شود و تمام سازمان‌های بین‌المللی باید با این پدیده مبارزه کنند.

ایران تحت پوشش تشیع در حال گسترش سلطه‌طلبی است/سازمان های بین المللی باید مانع این حرکت شوند/ انقلاب اسلامی یک پدیده افراطی بود/

از سویی دیگر اگر زمانی مسایلی می‌بینیم که به نظر ما اشتباه است باید از خلال رویکرد "اجباری در دین نیست" آن را برای مردم تشریح کنیم. با کمال تاسف برخی از افراد و گروه‌ها تفاسیر گمراه‌کننده‌ای از مکتب اهل سنت ارائه می‌دهند تا به اسم اهل تسنن، خشونت و تروریسم را گسترش دهند. این گروه‌ها نقش ویران‌کننده‌ای بازی و بزرگترین ضربه‌ها را به اسلام وارد می‌کنند. جهان اسلام امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند دوستی، همراهی و حل مسالمت‌آمیز مسائل است.MashreghNews

اما به جز نظرات اختلاف‌افکنانه گولن و دامن‌زدن به اختلافات شیعه و سنی با متهم کردن شیعیان، خبرنگار این روزنامه چاپ لندن نیز سوالات خود را به سوی قرار دادن سنی‌ها در مقابل شیعیان هدایت می‌کند:

الشرق الاوسط: به نظر شما چرا بیشتر جوانان اهل سنت در معرض تفاسیر افراطی از اسلام قرار می گیرند؟

گولن: در هر دینی گروه‌های منحرف از مسیر مستقیم دیده می‌شود، شاید مشکل باشد که بگوییم پیروان مذهب معینی از شیعه و یا سنی بیشتر در معرض این انحراف‌ها هستند. به نظر من این مشکل بیشتر به کوتاهی ما در تفهیم مضمون حقیقی دین و هویت آن بازمی‌گردد، برخورد با اسلام به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی بزرگترین خیانت به آن است زیرا در این حالت ارزش دین اسلام در حد یک مجموعه از اصول ساده با مساحتی محدود معرفی می‌گردد. این مسئله از جمله آثار استعمار است، به همین دلیل میل به معرفی دین به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی محدود و ترویج خشونت در کشورهایی که سالها تحت سیطره استعمار بوده‌اند بیشتر دیده می‌شود. آنچه که باعث نگرانی و ترس می‌شود این است که خشونت‌گرایی این گروه‌ها از سوی رسانه‌های جمعی به شدت پوشش داده می‌شود و چهره اسلام مرتب تخریب می‌گردد.

اسلامی دینی است که با هر دوره و مکانی متناسب است و همین ویژگی آن را از تلاش‌ها برای ارتباط دادن آن به یک جغرافیا و یا دیدگاه مشخص نجات داده است البته به این شرط که با تفاسیر و تاویلاتی مخالف با جوهره اصلی‌اش همراه نباشد. اگر تفسیر رادیکالی از اسلامی برابر با خشونت باشد پس پدیده به کارگیری خشونت برای تبلیغ اسلام توسط مسلمانان شیعه و سنی جدید نیست. در طول تاریخ همواره کسانی بوده‌اند که از این شیوه استفاده کرده‌اند و اگر در حال حاضر برخی از اهل تسنن در این موضوع برجسته شده‌اند حقیقت تاریخ تغییر نمی‌کند. علاوه بر این رسانه‌های جمعی بر این گروه‌ها تمرکز می‌کند و نود و نه درصد مابقی مسلمانان که با این حرکات مخالف هستند را به حاشیه می‌راند.

ایران تحت پوشش تشیع در حال گسترش سلطه طلبی است/سازمان های بین المللی باید مانع این حرکت شوند/ انقلاب اسلامی یک پدیده افراطی بود/

از آنجایی که گروه‌هایی تفاسیر رادیکالی از اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی معرفی می‌کنند به فکر تسلط بر دولت و قدرت می‌افتند؛ موضوعی که در میان رهبران شیعه ایران اتفاق افتاد و آنها از سال 1979 تا کنون به صورت رسمی قدرت را به دست گرفته‌اند. طرفداران این روش شیعی انقلاب ایران را نمونه‌ای از تجسم عینی رویای بزرگ خود می‌دانند، این پدیده‌های افراطی با گذشت زمان پیشرفت کرد و گسترش یافت.

من معتقدم این گروه‌های افراطی به مرور زمان متلاشی خواهند شد و قدرت دین در تحقق تحولات فردی و اخلاقی بسیار بیشتر از تطبیقات سیاسی و سلطه‌گرایی است؛ اما زمانی که از این قدرت بالقوه اسلام برای تغییرات اجتماعی بهره‌برداری نشود این گروه‌ها به سمت مواضعی با انحرافات بیشتر گام بر خواهند داشت. جنبش گولن به دنبال تغییر جامعه از بالا تا به پایین نیست بلکه ساختن افراد را هدف خود قرار داده است، تغییر باید از فرد آغاز شود اگر ما بتوانیم افراد و شهروندانی معتقد به ایثار و برتری را پرورش دهیم به جامعه‌ای با آینده شکوفاتر و امن‌تر دست خواهیم یافت.

الشرق الاوسط: انقلاب‌های عربی راه را برای مقابله با افراط‌گرایی و محافظه‌کاری هموار نمود، به نظر شما این موضوع چگونه می‌تواند بر وضعیت زنان منطقه موثر واقع شود؟

گولن: حوادثی که در مصر، تونس و سوریه اتفاق افتاد در ابتدای امر دموکراسی، حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی را دنبال می‌کرد اما گروه‌هایی که بعدا ظاهر شدند و حوادت تاسف‌انگیزی که بروز کرد بر این درخواست‌ها خط کشید. ما نباید محافظه‌کاری و تعصب را یکی بدانیم. اسلام نیز مانند هر دین دیگری اصولی اساسی دارد که باید از آن حفظ و صیانت شود. زن در جامعه اسلامی دارای حقوق و آزادی‌هایی است که به وی اجازه ایفای نقش درخور خود حتی به عنوان یک قاضی، نخست وزیر و یا رئیس جمهور را می‌دهد، محروم کردن زن از حق آموزش و به حاشیه راندن وی ضربه ای اساسی به سلامت جامعه می‌زند. به عنوان شاهد مثال ما در صدر اسلام صحابه‌های زنی داشته‌ایم که حتی به مردان آموزش مسائل شرعی می‌دادند و خود در فقه اسلامی سر‌آمد بودند.MashreghNews

با کمال تاسف فرهنگ مردانه سهم بسیاری در از بین بردن جایگاه عادلانه و والای زن که اسلام آن را مطرح نموده و پیامبر (ص) بر آن مهر تایید زده داشته و از آن پس به عنوان شهروند درجه دو معرفی شده است؛ ما در اسلام زنی مانند حضرت خدیجه (س) را داریم که خود به کار تجارت می‌پرداخته است. تنها راه دوری از این تفاسیر افراطی که زن را به عقب بر می‌گرداند این است که عصر پیامبر (ص) و نسل‌های بعدی را به عنوان نمونه‌ای عینی برگزینیم و جایگاه اجتماعی و اقتصادی زن را ارتقا بخشیم به نحوی که خود زن قادر به دفاع از حقوق خود باشد.

الشرق الاوسط: به نظر شما فراز و فرود ناگهانی اخوان‌المسلمین در مصر چه تاثیری بر آینده اسلام سیاسی در منطقه می‌گذارد؟

گولن: مصر یکی از مهم‌ترین مراکز اسلام سنی است و تجربه‌ای عمیق در اداره دولت و سیاست دارد تمام کسانی که در حکومت این کشور طمع کرده‌اند بدانند که باید به ارزش‌های دموکراتیک و قانون احترام بگذارند، زیرا مصر کشوری است که دارای ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف است. حزبی پس از یک انتخابات مشروع بر سر کار می‌آید و سپس از سوی ارتش سرنگون می‌شود، توجیه این اقدام آسان نیست؛ دفاع از هر‌گونه دخالت نظامی علیه خواست ملت ناقض دموکراسی و اصول آن است.

گولن در پایان در واکنش به سوال خبرنگار الشرق‌الاوسط درباره کتاب‌هایی که تا کنون نوشته‌ است و اینکه کدامیک را فوق‌العاده می‌داند گفت:‌ استغفرالله... من ابدا هیچ یک از کتابهایم را مهم نمی‌دانم جز اینکه مردم نسبت به من لطف دارند و از نوشته‌هایم استقبال می‌کنند. در طول زندگیم تلاش کردم این استقبال مردم را به سوی خدا، پیامبر(ص) و دیگر علما و صالحان سوق دهم. گذشته ما دارای متفکرانی بزرگ چون غزالی، جلال الدین رومی، یونس امره، محمد عاکف، بدیع الزمان نورسی و ... بوده است. MashreghNews


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رضا ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    این گولن یک صهیونیست در لباس مسلمان است
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    ایشون هم حرف های درستی گفتن هم غلط
  • حسین ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    صهیونیستها در این سالها تمام گزینه‌هایی‌ که ممکن بود به نحوی به ایران نزدیک بشن را از دور خارج کردند و جریان مقاومت آناتولی را نابود کردند و جریان نور را تسویه کردند و هیچ گرایشی که احتمال نزدیکی‌ به ایران را داشت باقی‌ نذاشتند و از وسط این خرابی‌ها یک چهره ضّد شیعه و در حقیقت ضّد اسلام و ضّد ایران مثل گولن بوجود اومد یا اینکه فردی با گرایشهای ضّد شیعه و نزدیک به سلفیها مثل اردوغان زمامدار امور شد به هر حال نسبت به ترکیه باتوجه به همسایگی و قدرت و پتانسیل‌هایی‌ که داره نباید بی‌ تفاوت بود این مساله نباید روی قضاوت صحیح و انتخاب راه درست ما تاثیر بذاره ولی‌ در نظر گرفتنش هم خالی‌ از لطف نیست که با برسی‌ احادیث و روایت آخر الزمانی متوجه میشیم که یکی‌ از نقش‌های اصلی‌ ولی‌ منفی‌ و شر نقش ترکها و شرارتهای اونها هست که البته بعضی‌ اون را به ترکیه نسبت دادند و بعضی‌ گفتن منظور از ترکها روسها هستند ،الله اعلم
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    یارو خل وضه
  • محمد ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    مشرق شهریور گذشته در مورد قدرت فزاینده ورو به رشد جنبش گولن تو منطقه وبه خصوص در اسیای میانه به خصوص درغیبت فرهنگی ایران کامنت گذاشتم ومنتشر نکردی چه چیز غیر منطقی داشت!!!!!!
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    زیاد زرت و پرت میکنه
  • فیاض ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    خدا شفا بده ان شا ا... فکر کنم مشکل اعصاب داره بنده خدا ، یک مقدار هم فراموشی معلومه الان داره باد به سمت غرب می وزه تو و دوستات هم مواضعتون اونوری میزنه
  • امیر ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    پس اون موقع که اعراب ایران را گرفتند چی؟ اون موقع سلطه طلبی نبود؟ آقا جون گهی زین به پشت و گهی پشت به زین .... تاریخ تکرار می شه..... تا کور بشه چشم حسود..... ایشاله با اروپا هم همسایه میشیم.... اونور خلیج فارس رو هم می گیریم.
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    شکر نخور ...
  • ایرانیم ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    فقط تو رو کم داشتیم ..چی میگی تو .... نتیجه دیپلماسی لبخند و التماس .... (جایی که شیر نباشه .....)
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    حرفهای منطقی زده است.
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    حمله کنیم به ترکیه روشون زیاده
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    شما که بوی گند کاریتون تو سوریه دنیارو برداشته بهتره خفه شید انشالله جواب جنایاتتون تو سوریه رو خواهید گرفت در ضمن شما در حد اندازه نیستید که در مورد ایران نظر بدید احمق.
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    راست میگه دیگه . اعدام بچه چهارساله سوری که تندروی نیست . حلیت تجاوز به زنان علوی و شیعه که تندروی نیست . سربریدن شیعیان سوری و پختنشون تو قابلمه که تندروی نیست . اما اگه بخوای حرف درست بزنی تندرویه . افراطه . وا اسلاما داره . مرتیکه خرفت اگه سرسالم بودی چرا آمریکا بهت اجازه میداد مدارس اسلامی!! دایر کنی . کثافت بیشعور ...
  • حامد ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    شیعه افراطیه؟!! اگه افراطی بود که ما نماینده مجلس سنی نداشتیم، سرتیپ سنی نداشتیم، حقوق شهروندی برابر نداشتیم و ... . برو عمو خودتو سیاه کن، حنات تو ایران رنگی نداره، ما شیعه ها و سنی ها تو ایران مثل برادریم. شیعه وسنی فقط با وهابیت و سلفی تکفیری مشکل داره که دارند تیشه به ریشه اسلام میزنند و بعضا موجب تفرقه بین شیعه وسنی میشن. شما که میگی شیعه افراطیه یه نمونه فیلم بیار که شیعه داره سر یه آدمو میبره تا قبول کنم. اما تا دلت بخواد فیلم جنایات این وهابیا و سلفیهای تکفیری نسبت به شیعه و سنی و مسیحی تو اینترنت موجوده. خدا از گناهات نگذره که مسلمانان هر چه میکشند از اختلاف افکنی های امثال تو هست.
  • مستضعف ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    خب میبینم که این سکولار آمریکایی هم داره دم از اعتدال و افراط میزنه ... چه جالب ! انگار نسخه از یه جا کپی شده :)
  • بازم سانسور کن تا مثل همیشه که دیر شد بنویسی چنین شدوچنان ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    ایران تحت پوشش تشیع به دنبال اهداف قومی خود است؟؟!! ترکیه درکنار اسرائیل از معدود کشورهای جهانن که روی قومیت خیلی کار میکنندو برای دخالت در یک کشور یک رابطه قوم وخویشی در تاریخ برای خودشان میسازند. ضمنا ایشون در مدارس خود به شدت به ترکیسم اهمیت میده واینکه یکباره از پرده برون اومده(بعد ازمدتها مثلا گوشه نشینی) اینه که آمریکا ایشون را مثلا یه رقیب برای آیت الله خامنه ای ساخته وورژن جدیدی از اسلام آمریکایی عرضه کند(درمقابل ایران):مثلا ایشون یک رهبر دینی معتدل است درمقابل رهبری افرط گرایان! در ایران(واینکه مدتی یه عده افراط و افراطی را دانسته یا ندانسته در کشور تکرار میکنن نشون میده که زمینه سازیهای محکمی پشت سر داره) دیگه بقیشو خودتون بگیرید
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    چرا متفکرین مسلمان در عمل نمی توانند مثل متفکرین غربی هم کیش های خودرا درک کنند و از با تقویت کفر به جای خودی به دشمن خوش خدمتی می کنند؟ این درمانده سیاسی چه می گه اصلا ایشان مسلمان هستند؟!!
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    واقعا شیطان در مقابل اینها تبری جویی می کند. شیعه متعادل ترین تفسیر از اسلام نباشد یکی از ملایم ترین تفاسیر است. تمدن اسلامی-ترکی را در سوریه و میدان تقسیم در خود ترکیه دیدیم. رو که نیست سنگ پای قزوین است.
  • علیرضا ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    اگر بدون تعصب و دقیق بخوانید متوجه میشوید که حتی تیتر مشرق هم برای این مصاحبه اشتباه است!
  • رسول. د ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    و اما منطق!!
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    دقیقا همینجوره این نسخه ها جای دیگه طراحی میشن بعد از دهن سیاستمدارای جهان سومی شنیده میشن
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    گولن برو خودتو گول بزن...
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    یا الوین افندی،! فوکو پاشا ! ... کلکسیون غربگراهای بظاهر مسلمون ،با قطب جاهلِ منحراف ، و تفرقه انداز، کامل شد!
  • احمدخواجوند ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    اين مرديكه احمق ديگه كيه ؟؟
  • عمار فاطمی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    دیگه کار ایران ببین به کجا رسیده عزت ملی مون ببین چجوری تو این زمونه ... شده که این ... داره برای ایران نظر میده این وزارت امور خارجه داره چی کار می کنه مگه نمی بینه مسله قومیت داره شروع میشه برادر اینا لیدر این مسئله اند یه بیانیه حقوق بشر هم بیاد بعدش دو نفر هم توی کشور راهپیمایی کنن یه نفر هم کشته بشه دیگه کی میخواد اوضاع رو جمع کنه روند حمله غرب به ایران کاملا نمایان است ...... حقوق زنان (دیدار ها با فمنیسم های ایران) حقوق اقلیت های مذهبی (همکاری برخی ها با فرقه های افراطی ایران ) حقوق قومیت (اینم لیدر های خارجی قومیت ) ...
  • محمد ک ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    حرفهای منطقی از چه لحاظ؟ از لحاظ دینی یا از لحاظ دنیوی؟ این مرد دنبال کدوم یکی از اینهاست و ایران دنبال کدوم یکی؟ با کمی تأمل متوجه میشید که ایران اسلامی به دنبال سعادت مردم در این دنیا و اون دنیا هست و اینها بدنبال دنیاشون هستند. این مرد میخواد شیعه رو منزوی نشون بده درحالی که به حق،‌شیعه دین برتر خداست از هرلحاظ این مائیم که در دینمون کوتاهی میکنیم وگرنه شیعه و اسلام کاملترین دین و راه نزدیکی به خدا و سعادت این دنیا و اون دنیارو با خودش داره
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    ایران بزرگ و کهن تجربه ش بیشتر از تو که به غیر از تحت تأثیر قرارگرفتن غرب، هیچ چیز تو چنطه این دنیا و اون دنیات نداری
  • اهوازی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    به این میگن اسلام آمریکایی.نه از اسراییل و فلسطین حرفی زد و نه از ظلم و ستم دولت خاندان علی اف در باکو برشیعیان.حالا اجحافی که بر علویان ترکیه میره و کشتار ارمنی ها هم بجای خودش.
  • بیسیمچی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    دقیقا روش اهل باطل تبدیل و اختلاط حق و باطل است
  • محمد رضا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    بیش از 90 درصد حرفاش نه تنها غلط بلکه همان حرفهای یزیدیان زمان امام حسین ع هست... خدا لعنتش کند...بشمار...
  • میترا1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    اسلام امریکایی که واسه اینکه لو نره قیافه ی میانه روی بخودش گرفته !
  • محمد رضا ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    باید یه روز شهادت هزاران شیعه به دست حاکمان کثیف عثمانی و اتاتورکهای ابله رو بگیریم...
  • حسن ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    در بهترین حالت تفکر انجمن حجتیه خودمان را دارد!!!!!!!!
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    اگر همۀ دنیا هم با هم متحد بشوید، در هم خواهید شکست .... بسیار ناچیز تر از قدرت حقید.
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    خبر سوخته است برادر!
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    گولن و اردوغان هردو لبهء يك قيچي هستند البته در اين بين از افرادي مثل آقا خان وأمثالهم نبايد غافل شد
  • امام صادقی ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    الکی میگه!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    همین چندتا مرزبانو نجات بدیم بسه.ترکیه ذارای یک ارتش 700000 نفری وعضو ناتو است وحس وطن پرستی در بین مردمش بسیار بالاست ترکیه رو دست کم نگیرید.
  • علی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    این فاشیست بی دین که داره از توبره امریکا میخوره و اب به اسیاب صهیون میریزه کاملا معلومه که داره فرقه گرایی و قومیت گرایی رو در ایران تحریک میکنه با کمک بسیاری از دولتی های رژیم فاشیست باکو و در صدرش رییس فاشیست و صهیونیست این رژیم جعلی این هم یه فرمول و روش جدید برای رسیدن به خاورمیانه ی جدید از سوی امریکاست که همیشه به دنبال تجزیه ی ایرانه این و اردوغان هیچ تفاوتی باهم ندارن..
  • امیرحسین ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    بخوابونم دهنش؟!
  • عباس ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    این بابا فتح الله نیست فت اله گالن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس