کد خبر 296567
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

کارشناسان مؤسسه مفقودین بوسنی هرزگوین روز پنجشنبه از کشف یک گور جمعی دیگر در شمال شرقی این کشور خبر دادند که گمان می رود در آن اجساد بیش از 140 نفر از قربانیان جنگ های 1992این کشور باشد.

به گزارش مشرق، لیلا چنگیچ سخنگوی مؤسسه مفقودین بوسنی و هرزگوین گفت که به منظور دریافت مجوز نبش قبر درخواستی به دادستانی این کشور در سارایوو ارسال شده است تا این که زمان برای انجام نبش قبر با حضور مسولان تعیین شود.

ˈبوریس گروبشیچˈ دادستانی بوسنی و هرزگوین در این رابطه ضمن تایید دریافت درخواست برای نبش قبر در منطقه اوبورتسی در شمال شرقی این کشور اعلام کرد که پس از انجام اقدامات مقتضی مجوز لازم برای نبش قبر صادر خواهد شد.

بنا به گزارش های مختلف پایگاه های اینترنتی بالکان، انتطار می رود که 147نفر از غیر نظامیان بوسنی و هرزگوین که در جنگ های دهه نود میلادی در بوسنی و هرزگوین در منطقه پریدور در این کشور به قتل رسیده اند در این گور باشد.

تعداد دقیق قربانیان در این گور پس از نبش قبر از سوی نهادهای ذیربط در بوسنی و هرزگوین اعلام خواهد شد.

کارشناسان تیم تحقیق و تفحص کمیسیون مفقودین بوسنی و هرزگوین در آبان 1392در یک گور جمعی 343 جسد از قربانیان جنگ های بوسنی و هرزگوین را در منطقه توماتیتسا در شمال این کشور کشف کرده بوذند که در میان آنان 17 کودک و نوجوان زیر 18سال وجود داشتند.

گفته می شود که اجساد یافت شده مربوط به مسلمانان و کروات ها در زمان پاکسازی شمال غربی بوسنی و هرزگوین است.

تحقیقات انجام شده بیانگر این است که در جریان جنگ های بوسنی و هرزگوین در فاصله زمانی 1992 تا 1995 میلادی 32 هزار نفر مفقود شده اند.

بیشترین اجسادی که در یک گور جمعی تاکنون یافت شده مربوط به شرق بوسنی و هرزگوین با 629 جسد است.

در همین حال تحقیق و تفحص برای یافتن اجساد بیش از دو هزار جنازه دیگر از قربانیان فاجعه سربرنیتسا که در آن فاجعه، حدود 8 هزار مرد مسلمان به قتل رسیدند، همچنان ادامه دارد.

شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین که اکثریت ساکنین منطقه را مسلمانان تشکیل می دادند به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد اعلام شده بود.

این شهر یازدهم ژوئیه 1995 میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت می کردند، تصرف شد.

براساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است در زمان جنگ در بوسنی و هرزگوین فرمانده نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.

ملادیچ از سوی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه به 11 مورد از جمله نسل کشی در سربرنیتسا و تخلف از قوانین جنگی متهم شده است.

بعد از گذشت چندین سال از این جنایت هولناک راتکو ملادیچ در پنجم خرداد سال 1390 شمسی در منطقه ای در شمال صربستان از سوی مأموران ویژه پلیس این کشور دستگیر و دهم خرداد ماه همان سال به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه تحویل داده شد.

رادوان کارادزیچ رییس جمهوری پیشین جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین دیگر متهم اصلی در قتل عام مسلمانان در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین است که در ژوئیه سال 2008میلادی در صربستان دستگیر و به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه انتقال یافت که محاکمه وی ادامه دارد.

بوسنی و هرزگوین در سال 1995 میلادی بر پایه توافقنامه دیتون که میان سران صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین منعقد شد به دو بخش جمهوری صربسکا ، مسلمان و کروات نشین با نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین تقسیم شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس