سال نو برای بسیاری تدایی کننده مهمانی و دیدو بازدید درکنار میوه ها و آجیل های خوش طعم است.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدولبه گزارش مشرق، خوردن مواد غذایی ضروری برای حفظ سلامتی و استحکام بدن لازم است. فقط باید بدانید که کدام خوراکی ها؛ ارزش غذایی بالاتری دارند. در فرهنگ های مختلف تهیه غذا به روشهای گوناگونی صورت می گیرد که در نتیجه ترکیب های بیشماری از مواد غذایی حاصل میشود.

سال نو برای بسیاری تداعی کننده مهمانی و دیدو بازدید درکنار میوه ها و آجیل های خوش طعم است اما آیا تا به حال از مضرات و فواید میوه ها و آجیل ها و همچنین سودو زیان هایی که به بدن می‌رسانند چیزی شنیده اید؟

در اینجا با توجه به رسیدن سال نو و همچنین زیاد شدن حجم دیدو بازدید‌ها و به طبع زیاد شدن خوردن خشکبار و میوه‌ها به نکاتی درباره این نوع خوردنی ها اشاره کرده‌ایم تا مشخص شود که در یک مهمانی ساده با خوردن یک سری از آجیل و میوه چه مقدار مواد مغذی بدن شما دریافت می‌کند و همچنین چه سودها و بعضاً ضرر‌هایی به بدن می‌رسد.

وقتی برای خرید آجیل عید به خشکبارفروشی می‌روید، معمولا چند گزینه عمده پیش رو دارید. به عبارت دیگر، خیلی از فروشنده‌ها، از قبل چند نوع ترکیب مختلف برای آجیل نوروزی شما آماده کرده‌اند و منتظر یک اشاره شما هستند تا آجیل را درون ظرف بریزند و بگذارند روی ترازو.

بعضی از این ترکیبات عبارتند از:

آجیل شور: این نوع آجیل تشکیل شده از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی. بعضی‌ها بادام منقا را هم به این جمع اضافه می‌کنند. متاسفانه این نوع آجیل، رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آجیل در ایام نوروز است. این‌که چرا می‌گوییم متاسفانه، پاسخ ساده و روشنی دارد. کافی است به صفتی که کلمه آجیل را همراهی می‌کند، دقت کنید: «شور!» چه کسی است که این روزها در باره عوارض ناشی از افزایش مصرف نمک و خطرات زیان‌بار آن چیزی نشنیده باشد یا مطلبی نخوانده باشد؟

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول


آجیل شیرین: شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی. اگرچه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیل‌ها در ایام نوروز استقبال می‌شود اما حضور مغز گردو در این ترکیب یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول


آجیل چهار مغز: این آجیل تشکیل شده از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول


 آجیل‌های وارداتی: این‌روزها در آجیل‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده خشکبار، آجیل‌های هندی، تایلندی و ژاپنی هم پیدا می‌شود که به خاطر تنوع رنگی و طعم تندشان مشتریانی هم برای خودشان دست و پا کرده‌اند. در این نوع آجیل‌ها انواع رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می‌شود. البته بعید به نظر می‌رسد که کسی بخواهد میز پذیرایی عید خود را با آجیل‌های رنگی شرق آسیا تزیین کند
.

دلایلی برای دوست داشتن آجیل

  1.  آجیل ترکیبی از میوه‌های خشک‌شده و مغزهای مختلف است که قبلا فکر می‌کردند ارزش غذایی ندارد، چرب و چاق‌کننده است و برای سلامت بدن ضرر دارد. اما حالا دیگر، محققان طور دیگری فکر می‌کنند. مطالعات و پژوهش‌های علمی بلند مدت نشان داده که مصرف آجیل می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت بدن داشته باشد. البته به شرطی که آجیل را به شکلی منطقی و به عنوان جزئی از یک برنامه غذایی متعادل مصرف کنیم.
  2. برخلاف تصور خیلی‌ها که هنوز هم گمان می‌کنند این قبیل مواد خوراکی، فاقد ارزش‌ غذایی هستند، باید گفت که مواد تشکیل‌دهنده آجیل منبع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان به شمار می‌آیند. مغزها در هرم غذایی در گروه گوشت‌ها قرار می‌گیرند و پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از دیگر مواد معدنی ارزشمند را در خود جای داده‌اند. طعم و شکل آجیل به اندازه کافی وسوسه‌کننده هست اما اگر برای دوست‌داشتن آن به دنبال دلایل مستند و علمی می‌گردید،
  3. آجیل چرب است اما چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع‌نشده است که کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل ۹۰ درصد اسیدهای چرب اشباع‌نشده هستند.
  4. آجیل منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. ویتامین ای (E) و پروتئین آرجینی موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می‌کند. خوردن غذاهای حاوی ویتامین ای، از جمله آجیل، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی از اکسید‌شدن و تخریب سلول‌ها و بروز بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌کند.
  5. آجیل سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی، هم به تسهیل اجابت مزاج کمک می‌کنند و هم نوعی احساس سیری در شخص ایجاد می‌کنند و به این ترتیب مانع پرخوری می‌شوند. فیبرهای غذایی در پیشگیری از بدخیمی‌های روده بزرگ هم بسیار مفیدند.
  6. ثابت شده که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام‌زمینی و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را در مقابله با عوامل خارجی تقویت می‌کند.
  7. مغزها علاوه بر کاهش کلسترول خون و کاهش میزان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی،‌ در پیشگیری از پوکی استخوان و بیماریهای دوران پیری نیز تاثیر به‌سزایی دارند.

دلایلی برای وحشت از آجیل

آجیل‌ها پرکالری هستند و هر گرم آنها ۵ کالری انرژی غذایی تولید می‌کند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ۶۰۰ کالری انرژی غذایی است. می‌دانید ۶۰۰ کالری یعنی چه‌قدر؟ یعنی ۲ بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه ۲ بشقاب برنج در چاق‌کنندگی شما نقش داشته باشد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنند در طی نوروز، برنامه غذایی مثل سایر اوقات تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان‌وعده و در حد متعادل باشد.

 وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است. مصرف زیاد آجیل باعث جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد مورد نیاز در بافت‌های بدن می‌شود و افزایش وزن را در پی دارد. پس اگر خیلی اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می‌روید، دست در ظرف آجیل می‌کنید، سعی کنید برای جبران مافات، حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی، بخصوص شام، کم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

معمولاً در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیری زیادی نمک استفاده می‌شود. بنابراین مصرف بی‌رویه آجیل، مخصوصا اگر میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضی را به خصوص برای بیماران قلبی‌عروقی، افراد مبتلا به فشار خون، و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.

آجیل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامین کننده بخشی از انرژی غذایی روزانه‌مان مصرف شود، ضرر که ندارد هیچ، مفید هم هست. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حسابی مواظب باشند چون تحقیقات نشان داده که مصرف آجیل‌های شور می‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهانی و ایست قلبی شود.

بر اساس یکی از پژوهش‌های انجام شده در کشور انگلستان بر روی ۱۲۰ فرد مبتلا به فشار خون که دچار ایست قلبی خفیف شده بودند و مقایسه آنها با ۱۲۰ فرد مبتلا به فشار خون که ایست قلبی را تجربه نکرده بودند، مشخص شد که مصرف آجیل‌های نمکی یکی از عوامل اصلی در بروز ایست قلبی در این بیماران بوده است. پس بهتر است که افراد دچار فشار خون بالا، در صورت تمایل به مصرف آجیل، تا حد ممکن از آجیل‌های خام استفاده کنند و دور آجیل‌های بوداده و نمکی را یک خط قرمز پررنگ بکشند.

بعضی از اقلام آجیل، به‌خصوص آجیل‌های شیرین، دارای چسبندگی زیادی هستند و خیلی راحت به دندان‌ها می‌چسبند و تا ساعت‌ها در حفره دهانی باقی می‌مانند. یادتان باشد که حتما در فاصله کوتاهی بعد از خوردن چنین موادی دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از فساد آنها جلوگیری شود.

بعضی از ترکیبات موجود در آجیل، مانند بادام زمینی، برای بعضی افراد به شکل آلرژن عمل می‌کند. آلرژن یعنی ماده‌ای که می‌تواند برای شخص حساس، ایجاد حساسیت و آلرژی بکند. افرادی که به بادام‌زمینی یا به دیگر اقلام موجود در آجیل حساسیت داشته باشند، با مصرف آن دچار واکنش‌های حساسیتی می‌شوند که این واکنش‌ها در بعضی از موارد می‌تواند بسیار شدید و حتی کشنده باشد.

به همین خاطر توصیه می‌شود که این دسته از اشخاص از خوردن آجیل یا آن اقلام خاص چشم‌پوشی کنند. افراد مبتلا به آسم هم باید از خوردن آجیل و خشکبار به طور کلی پرهیز کنند. به عبارت دیگر، این بیماران منع استفاده از خشکبار و آجیل دارند.

دیابتی‌ها هم که دیگر تکلیف خود را می‌دانند. این بیماران باید میزان تقریبی انرژی و کربوهیدرات آجیل مصرفی روزانه خود را محاسبه کنند و آن را از کل کالری و کربوهیدرات دریافتی روزانه خود کم کنند.

توصیه آخر این‌که بهتر است سالمندان از آجیل‌های تا حد ممکن کم‌رنگ استفاده کنند

عوارض مصرف بیش از حد آجیل در کودکان

 مصرف بی‌رویه آجیل در کنار مصرف شیرینی و شکلات، باعث بروز مشکلات گوارشی مثل ‌درد‌های شکمی، تهوع و استفراغ در کودکان می‌شود. ضمن این که، مانع مصرف وعده‌های اصلی غذا می‌شود و به این ترتیب تداوم این وضعیت به مدت ۲ هفته طی تعطیلات نوروزی، ممکن است به بروز مشکلات جدی در تغذیه کودکان منجر شود.

ریزه‌خواری کودکان در ایام تعطیلات نوروزی، پدیده شایعی است که می‌تواند باعث بروز انواع ناراحتی‌های گوارشی، مخصوصا سوءجذب غذایی شود. با مصرف مواد غذایی متنوع در بین وعده‌های اصلی غذایی، ممکن است حالت سوءجذب ایجاد بشود که اولین علامت آن احساس ترشی در حلق و گلو و بروز دل‌درد است.

علت این است که درون معده، در مرحله اول، غذاهای نشاسته‌ای مراحل هضم را طی می‌کنند و در آخر کار چربی‌ها وارد روده می‌شوند. اما وقتی مقدار زیادی مواد خوراکی و تنقلات به همراه هم خورده شود، عملا کار معده مختل می‌شود. برای رفع این مشکل باید غذاهای زودهضم در وعده‌های اصلی گنجانده شده تا مشکل مواد سنگین مصرف‌شده در طی روز، به نحوی جبران شود. در غیر این صورت، پس از گذشت چند روز، کودک شدیدا احساس سنگینی می‌کند و ممکن است حتی دچار تب شود.

تنظیم صحیح رژیم غذایی کودک در ایام تعطیل، یکی از مهم‌ترین وظایف والدین است. بعضی از کودکان با مصرف بی‌رویه تنفلات آسیب شدیدی به معده‌شان وارد می‌کنند که عوارض آن می‌تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد.

گردو را به آجیل خود اضافه کنید

این روزها در اکثر ظرف‌های آجیل نوروزی جای گردو بدجوری خالی است اما بد نیست بدانید که بهترین و مفیدترین نوع آجیل، همین گردو است. یک فنجان مغز گردو دارای ‌٧۶٠ کیلوکالری انرژی،‌ ‌٣٠ گرم پروتئین، ‌‌٧١ گرم چربی سالم و ‌‌۵ میلی‌گرم قند و مقادیر قابل‌توجهی کلسیم،‌ فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم، ویتامین آ و چند نوع ویتامین‌ ب است.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول

مغز گردو منبعی غنی از چربی‌های سالم، غیراشباع و فاقد کلسترول است و سیستم عصبی، ‌سیستم عضلانی و ‌عضلات قلب را تقویت می‌کند. گردو حاوی مقدار زیادی انرژی است و می‌تواند منبع خوبی برای تامین انرژی سالمندان و کودکان باشد.

انرژي 641.7 كيلوكالري
آب 3 گرم
كربوهيدرات 18.33 گرم
پروتئين 14.33 گرم
چربي 61.83 گرم
خاكستر 1.858 گرم
فيبرخام 4.6 گرم
فيبر خوراكي 3.8 گرم
فيبر محلول 0.1 گرم
فيبر نامحلول 3.7 گرم
كلسيم 94.17 ميلي گرم
فسفر 316.7 ميلي گرم
آهن 2.442 ميلي گرم
روي 2.733 ميلي گرم
مس 1.383 ميلي گرم
پتاسيم 501.7 ميلي گرم
سديم 10 ميلي گرم
منيزيوم 169.2 ميلي گرم
سلنيوم 0.019 ميلي گرم
منگنز 2.9 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 12.33 واحد
بتاكاروتن 12 ميكرو گرم
آ.توكوفرول 2.617 ميلي گرم
ويتامين اي 19.58 ميلي گرم
ويتامين ث 3.25 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.382 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.148 ميلي گرم
ويتامين ب5 0.631 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.558 ميلي گرم
نياسين 1.042 ميلي گرم
ويتامين ب5 37 ميكرو گرم
فولات 66 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 5.583 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 39.17 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 14.17 گرم
LNFA 6.808 گرم
OLFA 13.33 گرم
LIFA 31.75 گرم
والين 723.3 ميلي گرم
ليسين 388.3 ميلي گرم
leu 991.7 ميلي گرم
ILE 565.8 ميلي گرم
تريپتوفان 189.2 ميلي گرم
هيستيدين 359.2 ميلي گرم
سيستئين 345 ميلي گرم
متيونين 280 ميلي گرم
THR 488.3 ميلي گرم
تيروزين 439.2 ميلي گرم
فنيل آلانين 628.3 ميلي گرم
قند 2.1 گرم
ساكاروز 1.75 گرم


گردو از نظر میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در بین آجیل‌ها منحصر به فرد است. مصرف گردو نه تنها میزان کلسترول مضر را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود. اسیدهای چرب موجود در گردو بی‌نظمی‌های ضربان قلب را کم می‌کند، میزان تری گلیسرید خون و خطر تشکیل لخته را پایین می‌آورد، سرعت سخت شدن شریانها، خطر فشارخون بالا و خطر ابتلا به سرطان پوست و پروستات را کاهش می‌دهد و همچنین موجب کاهش اختلالات رفتاری در جوانان می‌شود. حالا خودتان قضاوت کنید؛ آیا واقعا جای گردو در ظرف آجیل شما خالی نیست؟

از همه این‌ها گذشته، گردو می‌تواند آجیل محبوب دیابتی‌ها به حساب بیاید. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی روزانه نسبتا کم چرب که شامل ۳۰ گرم گردو باشد، منحنی چربی خون بیماران دیابت نوع ۲ را بهبود می‌بخشد. گردو می‌تواند مقاومت سلول‌ها را هم نسبت به انسولین کمتر کند و به این ترتیب راحت‌تر وارد سلول شود.

و اما یک نکته مهم که باید در مورد شرایط نگهداری گردو بدانید این است که وقتی گردو در معرض حرارت قرار می‌گیرد، چربی آن اکسید می‌شود و کیفیت و طعم آن تغییر می‌کند

پسته؛ کوچک اما مقوی

پسته اگر چه کوچک، اما بسیار نیروزا است و مانند سایر اقلام موجود در آجیل دارای چربی‌های اشباع‌نشده است و به همین دلیل به کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق کمک زیادی می‌کند.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول

از آن‌جایی که پسته دارای مقادیر قابل‌توجهی مس، منیزیم و ویتامین‌های ب نیز هست، باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن هم می‌شود.

انرژي 606.3 كيلوكالري
آب 2 گرم
كربوهيدرات 27.5 گرم
پروتئين 14.92 گرم
چربي 52.81 گرم
خاكستر 2.633 گرم
فيبرخام 1.805 گرم
فيبر خوراكي 10.78 گرم
فيبر محلول 0.323 گرم
فيبر نامحلول 10.47 گرم
كلسيم 70.31 ميلي گرم
فسفر 475.8 ميلي گرم
آهن 3.172 ميلي گرم
روي 1.359 ميلي گرم
مس 1.211 ميلي گرم
پتاسيم 970.3 ميلي گرم
سديم 6.25 ميلي گرم
منيزيوم 129.7 ميلي گرم
سلنيوم 0.005 ميلي گرم
منگنز 0.333 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 23.98 واحد
بتاكاروتن 23.98 ميكرو گرم
آ.توكوفرول 5.211 ميلي گرم
ويتامين ث 7.297 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.423 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.246 ميلي گرم
ويتامين ب5 1.211 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.255 ميلي گرم
نياسين 1.406 ميلي گرم
فولات 59.06 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 6.688 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 7.969 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 35.63 گرم
LNFA 0.275 گرم
OLFA 34.92 گرم
LIFA 7.664 گرم
والين 1022 ميلي گرم
ليسين 927.3 ميلي گرم
leu 1217 ميلي گرم
ILE 707 ميلي گرم
تريپتوفان 206.3 ميلي گرم
هيستيدين 389.1 ميلي گرم
سيستئين 371.9 ميلي گرم
متيونين 275.8 ميلي گرم
THR 524.2 ميلي گرم
تيروزين 518 ميلي گرم
فنيل آلانين 859.4 ميلي گرم
قند 6.602 گرم
گلوكز 0.2 گرم
مالتوز 0.1 گرم
ساكاروز 1.297 گرم
فروكتوز 0.1 گرم

در مغز پسته مقدار قابل توجهی آهن وجود دارد و به همین دلیل است که آن را «خون‌ساز» می‌دانند و مصرف نوع خام آن را به افراد کم‌خون توصیه می‌کنند. میزان فیبر موجود در پسته هم بسیار زیاد است. میزان ویتامین ای، کلسیم و روی موجود در پسته هم قابل توجه است. در طب سنتی، برای مغز پسته و هر دو پوست نرم و سخت آن مصارف دارویی فراوانی قایل شده‌اند.

بادام سرشار از ویتامین ای (E)

بیشترین میزان ویتامین ای در بین آجیل‌ها به همین بادام تعلق دارد. بادام جدای از ویتامین ای و پروتئین زیادی که دارد، دارای منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس، ویتامین ب۲ و نیاسین هم هست. خوب است بدانید ۷۰% از کل چربی موجود در ساختار بادام از نوع چربی خوب (اشباع‌نشده) است.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول

محققان کانادایی دریافته‌اند که افراد مبتلا به کلسترول بالا می‌توانند با مصرف بادام، میزان کلسترول مضر خون خود را تا ۴ درصد کاهش بدهند.


انرژي 554.8 كيلوكالري
آب 4 گرم
كربوهيدرات 7.809 گرم
پروتئين 21.03 گرم
چربي 78.76 گرم
خاكستر 2.806 گرم
فيبر خوراكي 8.779 گرم
فيبر محلول 0.201 گرم
فيبر نامحلول 8.587 گرم
كلسيم 222.3 ميلي گرم
فسفر 285.2 ميلي گرم
آهن 3.307 ميلي گرم
پتاسيم 413.4 ميلي گرم
سديم 11.02 ميلي گرم
ويتامين ث 1.703 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.159 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.519 ميلي گرم
نياسين 2.403 ميلي گرم
قند 5.654 گرم
مالتوز 0.353 گرم
ساكاروز 4.947 گرم

فیبر و لاکتوز موجود در بادام نیز قابل توجه است. بادام از نظر میزان کلسیم، بسیار غنی است و به همین دلیل، مصرف آن می‌تواند نقش زیادی در رشد استخوان، جلوگیری از بروز پوکی استخوان و حفظ سلامت دندان‌ها داشته باشد. بادام در انواع سرطان‌ها، به خصوص سرطان‌های روده و پروستات، نقش پیشگیرانه دارد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادام، از تخریب دیواره‌های سلولی جلوگیری می‌کند و به این‌ترتیب است که نقش پیشگیرانه بادام در بروز سرطان‌ها، اعمال می‌شود. با توجه به مقادیر بالای فسفر که در بادام موجود است، متخصصان تغذیه مصرف آن را برای تقویت حافظه توصیه می‌کنند. بادام بسیار نیروزاست و باباطاهر بی‌جهت نگفته است که «ریاضت‌کش به بادامی بسازد»؛ از بس که بادام مقوی و سودمند است.

بادام زمینی سرشار از نیاسین

بادام زمینی منبع غنی پروتئین است و از نظر برخورداری از نیاسین، در میان آجیل‌ها رتبه اول را در اختیار دارد. نیاسین همان ویتامین ب۳ است که در کاهش چربی مضر خون نقش زیادی دارد. تحقیقات نشان داده که مصرف مرتب بادام زمینی می‌تواند احتمال بروز دیابت نوع دوم را در زنان کم کند. این نوع بادام دارای مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌، منیزیم و فیبر غذایی است.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول

این دو مورد آخر در کاهش مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین نقش دارند و به همین سبب است که خوردن بادام زمینی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت تیپ ۲ را کم کند. پتاسیم موجود در بادام زمینی آب بدن را تنظیم می‌کند و از گرفتگی عضلانی در حین انجام ورزش‌های سنگین جلوگیری می‌کند.


انرژي 585.6 كيلوكالري
آب 1 گرم
كربوهيدرات 21.51 گرم
پروتئين 23.7 گرم
چربي 49.66 گرم
خاكستر 3.603 گرم
فيبرخام 5.103 گرم
فيبر خوراكي 6.801 گرم
فيبر محلول 0.2 گرم
فيبر نامحلول 6.603 گرم
كلسيم 54.11 ميلي گرم
فسفر 358.2 ميلي گرم
آهن 2.26 ميلي گرم
روي 3.308 ميلي گرم
مس 0.671 ميلي گرم
پتاسيم 657.5 ميلي گرم
سديم 813 ميلي گرم
منيزيوم 176 ميلي گرم
منگنز 2.082 ميلي گرم
آ.توكوفرول 7.808 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.438 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.098 ميلي گرم
ويتامين ب5 1.397 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.256 ميلي گرم
نياسين 13.49 ميلي گرم
فولات 145.2 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 6.918 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 15.68 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 24.66 گرم
OLFA 23.97 گرم
LIFA 15.68 گرم
والين 933.2 ميلي گرم
ليسين 850 ميلي گرم
leu 1534 ميلي گرم
ILE 832.9 ميلي گرم
تريپتوفان 230.1 ميلي گرم
هيستيدين 599.3 ميلي گرم
سيستئين 304.1 ميلي گرم
متيونين 291.1 ميلي گرم
THR 811 ميلي گرم
تيروزين 963 ميلي گرم
فنيل آلانين 1226 ميلي گرم
قند 4.288 گرم
گلوكز 0.357 گرم
ساكاروز 3.932 گرم

مصرف بادام‌زمینی در حفظ سلامت سلولها و کاهش میزان کلسترول خون بسیار موثر است و از آن‌جایی که حاوی مقادیر زیادی آهن، روی، ویتامین ای، منیزیم و فولیک اسید است، نقش پیشگیرانه‌ای در بروز انواع سرطان‌ها دارد. اجزای ویتامینی موجود در بادام زمینی وجود دارند به سلامت پوست، مو و عضلات کمک می‌کند.

اگر آجیل‌ نوروزی‌تان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده‌‌های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید. البته در این حالت هم نمی‌توانید آجیل را بیشتر از ۶ ماه داخل یخچال نگه‌داری کنید. اما در همین شکل می‌توانید آنها را برای ۱ سال و در فریزر منزل نگه‌داری کنید. به خاطر داشته باشید که اگر آنها را از پوست‌شان جدا کنید، چیزی بیشتر از دو هفته تازه نمی‌مانند البته به شرطی که آنها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.

فندق

خواص داروئی فندق:

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول


  1. فندق از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . برگ، شکوفه،‌ گل و پوست آن (مخصوصا پوست ریشه آن) قابض است.
  2. فندق به دلیل اینکه دارای مقدار کمی مواد نشاسته‌ای است و نیز دارای مواد معدنی زیادی مانند کلسیم،‌ پتاسیم، فسفر،‌ منیزیوم، ‌سدیم و آهن است، غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود.
  3. فندق غذای مناسبی برای تقویت بدن و مخصوصا دوره نقاهت است.
  4. فندق مقوی روده‌ها و معده است.
  5. فندق سموم را از بدن خارج می‌سازد.
  6. فندق فشار خون را بالا می‌برد.
  7. خانم‌هائی ‌که در بین دو عادت ماهانه خونریزی دارند برای درمان آن باید جوشانده پوست فندق بخورند.
  8. روغن فندق برای از بین بردن سرفه و درد سینه مفید است.
  9. روغن فندق برای کبد نافع است.
  10. آنهائی‌ که کارهای فکری می‌کنند باید فندق بخورند زیرا بدلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می‌کند.

انرژي 659.7 كيلوكالري
آب 1 گرم
كربوهيدرات 19.17 گرم
پروتئين 14.24 گرم
چربي 63.61 گرم
خاكستر 1.799 گرم
فيبرخام 2.5 گرم
فيبر خوراكي 8.472 گرم
فيبر محلول 0.255 گرم
فيبر نامحلول 8.472 گرم
كلسيم 195.8 ميلي گرم
فسفر 325.7 ميلي گرم
آهن 3.417 ميلي گرم
روي 2.507 ميلي گرم
مس 1.576 ميلي گرم
پتاسيم 465.3 ميلي گرم
سديم 786.1 ميلي گرم
منيزيوم 297.9 ميلي گرم
منگنز 2.104 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 7.014 واحد
ويتامين ث 1 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.215 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.215 ميلي گرم
ويتامين ب5 1.188 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.64 ميلي گرم
نياسين 2.792 ميلي گرم
فولات 75 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 4.674 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 6.097 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 49.86 گرم
LIFA 5.924 گرم
والين 722.9 ميلي گرم
ليسين 434.7 ميلي گرم
leu 1202 ميلي گرم
ILE 620.8 ميلي گرم
تريپتوفان 236.8 ميلي گرم
هيستيدين 358.3 ميلي گرم
سيستئين 250 ميلي گرم
متيونين 177.1 ميلي گرم
THR 488.9 ميلي گرم
تيروزين 495.1 ميلي گرم
فنيل آلانين 750 ميلي گرم
قند 4.646 گرم
ساكاروز 4.646 گرم

مضرات:

فندق اگر به مقدار کم خورده شود به هیچوجه مضر نیست ولی افراط در خوردن آن ایجاد نفخ و گاز شکم کرده و حالت تهوع تولید می‌کند. برای جلوگیری از این حالات، آنهائی‌ که سرد مزاج هستند باید فندق را با آب و عسل خورده و گرم مزاجان با سکنجبین بخورند

کشمش

تأثیر کشمش در کاهش بیماری‌های دهان و دندان
از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول
مصرف کشمش از رشد باکتری‌های دهانی که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شوند، جلوگیری می‌کند. به گفته متخصصان ترکیبات شیمیایی گیاهی تحت عنوان فیتوکمیکال‌های موجود در کشمش با مبارزه با باکتری‌های دهانی به بهداشت دهان کمک می‌کنند. خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد

همچنین کشمش شیرین و چسبنده است و هر غذایی که حاوی قند باشد و چسبناک هم باشد، به نظر می‌رسد باعث پوسیدگی دندان می‌شود، اما این گروه تحقیقاتی عکس این مطلب را مطرح می‌کند.

انرژي 297.5 كيلوكالري
آب 24 گرم
كربوهيدرات 71.02 گرم
پروتئين 2.304 گرم
چربي 0.399 گرم
خاكستر 1.604 گرم
فيبر خوراكي 0.7 گرم
كلسيم 80.21 ميلي گرم
فسفر 80.21 ميلي گرم
آهن 3.505 ميلي گرم
روي 0.148 ميلي گرم
مس 0.138 ميلي گرم
پتاسيم 632.5 ميلي گرم
سديم 15.02 ميلي گرم
منيزيوم 16.11 ميلي گرم
آ.توكوفرول 0.325 ميلي گرم
ويتامين ك 5.936 ميكرو گرم
ويتامين ب1 0.099 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.039 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.102 ميلي گرم
فولات 0.77 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 0.071 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 0.064 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 0.007 گرم
قند 65.02 گرم
گلوكز 31.17 گرم
فروكتوز 33.78 گرم

شایان ذکر است کشمش عمدتاً حاوی فروکتوز و گلوکز است و سوکروز که عامل اصلی بیماری دهان و دندان است، ندارد.

افسرده‌ها کشمش بخورند

چون این ماده غنی از کالری و ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین‌های گروه B است، برای کسانی که مبتلا به افسردگی، دل‌شوره، تشویش و مشکلات عصبی هستند، بسیار مناسب است.

کشمش همچنین تقویت‌کننده‌ی بدن است و موجب افزایش انرژی در فرد می‌شود.

کشمش برای سلامت استخوان مفید است

مصرف کشمش به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان‌ها مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه B است. از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند و برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی بر عهده دارد و به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.

میوه ها

سیب

یکی از خواص سیب این است که در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.
از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول
یکی دیگر از خواص سیب این است فشارخون را منظم می‌کند.خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

یکی دیگر از خواص سیب این است که برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است،اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد.

حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند.

پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

-یکی دیگر از خواص سیب این است که جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

-از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند،یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است.

هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.

انرژي 57.24 كيلوكالري
آب 85 گرم
كربوهيدرات 13.11 گرم
پروتئين 0.201 گرم
چربي 0.399 گرم
خاكستر 0.201 گرم
فيبر خوراكي 2 گرم
فيبر محلول 0.201 گرم
فيبر نامحلول 1.799 گرم
كلسيم 5.018 ميلي گرم
فسفر 9.011 ميلي گرم
آهن 0.201 ميلي گرم
پتاسيم 83.04 ميلي گرم
سديم 3.004 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 24.03 واحد
بتاكاروتن 14.63 ميكرو گرم
ويتامين ك 4.452 ميكرو گرم
ويتامين ث 4.912 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.032 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.011 ميلي گرم
نياسين 0.502 ميلي گرم
قند 13.32 گرم
گلوكز 2.318 گرم
مالتوز 0.074 گرم
ساكاروز 3.332 گرم
فروكتوز 7.597 گرم

سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از خواص سیب این است که اثر آرام بخشی دارد،دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

فواید پرتقال:

پرتقال علاوه بر ویتامین C دارای انواع ویتامین‌های B، E، A و همچنین سرشار از بتاکاروتن است؛ در ضمن در این میوه املاح معدنی بسیاری از جمله کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی مس، آهن، منگنز و روی نیز وجود دارد.

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول
انرژي 30.45 كيلوكالري
آب 86 گرم
كربوهيدرات 7.387 گرم
پروتئين 0.851 گرم
چربي 0.13 گرم
خاكستر 0.482 گرم
فيبر خوراكي 4.41 گرم
فيبر محلول 0.883 گرم
فيبر نامحلول 3.527 گرم
كلسيم 33.38 ميلي گرم
فسفر 20.81 ميلي گرم
آهن 0.174 ميلي گرم
روي 0.066 ميلي گرم
مس 0.039 ميلي گرم
پتاسيم 168.5 ميلي گرم
سديم 0.901 ميلي گرم
منيزيوم 11.89 ميلي گرم
منگنز 0.025 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 6.261 واحد
بتاكاروتن 0.04 ميكرو گرم
ويتامين ث 50.9 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.073 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.035 ميلي گرم
ويتامين ب5 0.16 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.055 ميلي گرم
نياسين 0.45 ميلي گرم
فولات 0.029 ميكرو گرم
قند 8.919 گرم
گلوكز 2.212 گرم
مالتوز 0.305 گرم
ساكاروز 4.198 گرم
فروكتوز 2.518 گرم

موسسه مبارزه با بیماری سرطان آمریکا چندین سال پیش در اثر مطالعات زیاد دریافت که علت اینکه سرطان معده در آمریکا کمتر از نقاط دیگر است این است که مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال مصرف می کنند . البته شاید علت آن وجود ویتامین C در پرتقال است .

  1. دانشمندان سوئدی کشف کرده اندکه خوردن پرتقال ازسرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند.
  2. خوردن پرتقال کلسترول را پائین می آورد .
  3. پوست سفید پرتقال و ورقه های نازک بین قسمت های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است .
  4. اسانس پرتقال ضد عفونت های میکربی است .
  5. پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است .
  6. پرتقال ضد سم ، ادرار آور و نرم کننده سینه و ضد استفراغ است .
  7. جوشانده برگهای پرتقال برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد مفید است .
  8. خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است .
  9. اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن بکار می برند .
  10. پرتقال خون را تمیز می کند .
  11. برای برطرف کرده چین و چروک صورت وشادابی آن قسمت خوراکی پرتقال را روی صورت بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب بشوئید .
  12. از پرتقال برای کم کردن وزن می توانید استفاده کنید . طرز استفاده بدین صورت است که یک عدد پرتقال و 3 عدد لیموترش را پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید بعد آنرا داخل دیگی ریخته و بان نیم لیتر آب اضافه کنید و بمدت 10 دقیقه بجوشانید . سپس سه قاشق عسل به آن اضافه کرده و مجددا بمدت 5 دقیقه بجوشانید و آنرا صاف کنید . از این شربت 3فنجان در روز بنوشید . تا وزن شما بمقدر ایده آل در آید .
  13. پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیایی به بدن می دهد و برای کسانیکه گوشت زیاد مصرف می کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است .
  14. برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زردرنگ آنرا بگیرید و با پوست سفید و پره های داخل آن بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می کند .
  15. خواص گفته شده فقط منحصربه پرتقال رسیده می باشد و آب پرتقال موجود در فروشگاهها و سوپر مارکت ها این خواص را ندارند .
  16. جوشانده برگهای پرتقال برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد مفید است .
  17. خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است .
  18. برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زردرنگ آنرا بگیرید و با پوست سفید و پره های داخل آن بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می کند .

خیار

خیار گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است. حدود بیست قرن قبل از میلاد مسیح مصریان قدیم از آن استفاده می كرده اند. خیار گیاهی است علفی و یكساله دارای ساقه خزنده و پوشیده از خارهای نازك و خشن است .

از یک وعده مهمانی چه مقدار کالری به بدن می‌رسد؟+جدول
برگ های آن بزرگ و دارای زاویه و دندانه دار است. گل های آن زرد رنگ كه به دو صورت نر و ماده روی یك پایه قرار دارند. میوه آن سبز رنگ و بسته به نوع و نژادهای مختلف ممكن است كوچك یا بزرگ باشد.
انرژي 13.02 كيلوكالري
آب 96 گرم
كربوهيدرات 2.911 گرم
پروتئين 0.542 گرم
چربي 0.13 گرم
خاكستر 0.38 گرم
فيبرخام 0.6 گرم
فيبر خوراكي 0.898 گرم
فيبر محلول 0.1 گرم
فيبر نامحلول 0.8 گرم
كلسيم 14 ميلي گرم
فسفر 17.02 ميلي گرم
آهن 0.28 ميلي گرم
روي 0.23 ميلي گرم
مس 0.04 ميلي گرم
پتاسيم 148.9 ميلي گرم
سديم 2 ميلي گرم
منيزيوم 11.02 ميلي گرم
سلنيوم 0.006 ميلي گرم
منگنز 0.061 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 5.022 واحد
آ.توكوفرول 0.16 ميلي گرم
ويتامين ك 5.022 ميكرو گرم
ويتامين ث 4.711 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.03 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.02 ميلي گرم
ويتامين ب5 0.25 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.052 ميلي گرم
نياسين 0.3 ميلي گرم
فولات 13.91 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 0.033 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 0.051 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 0.003 گرم
LIFA 0.022 گرم
والين 17.02 ميلي گرم
ليسين 22 ميلي گرم
leu 23.02 ميلي گرم
ILE 17.02 ميلي گرم
تريپتوفان 4 ميلي گرم
هيستيدين 8 ميلي گرم
سيستئين 3 ميلي گرم
متيونين 4 ميلي گرم
THR 15.02 ميلي گرم
تيروزين 9.022 ميلي گرم
فنيل آلانين 15.02 ميلي گرم
قند 2.307 گرم
گلوكز 0.96 گرم
فروكتوز 0.96 گرم

فواید خیار

  1. حل كننده اورات و اسید اوریك است، بنابراین بیماری نقرس را درمان می كند.
  2. ادرار آور است و برای رفع سوزش ادرار مفید است.
  3. خون را تصفیه می كند.
  4. خیار برای درمان مبتلایان به سوزش و بند آمدن ادرار مفید است.
  5. عصاره برگ های له شده خیار ایجاد تهوع می كند، بنابراین در مسمومیت ها و اختلالات دستگاه گوارش مصرف می شود.
  6. خیار عطش را تسكین می دهد.
  7. خیار کبد را جلا می دهد و صفرا را از معده به خوبی خارج می کند.
  8. اگر خیار را حلقه حلقه كرده و روی پوست صورت بگذارید، چین و چروك های صورت را از بین می برد و صورت را جوان می كند.
  9. اگر پوست شما چرب است خیار را با آب مقطر بپزید و با این آب صورت خود را شست و شو دهید.

به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت همانطور که میوه‌های و تنقلات عید دارای سودهایی برای بدن است، به همان اندازه زیاده روی در تناول آنها می‌تواند به بدن ضرر برساند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سهیل بشردوست ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    من ترجیه می دم پنج سال کمتر زندگی کنم اما از زندگی لذت ببرم؛ مرگ نهایتاً با رنج همراهه چه تفاوتی داره مرگ با سکته یا مرگ با تصادف و پیری...
  • ناشناس ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام. مقاله خوبی بود. دستتون درد نکنه.
  • منصور ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    0 0
    ینده خدا لان این حرفو میزنی تو اون آخرها برای یک شبانه روز بیشتر التماس میکنیم
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    0 0
    خیلی ممنون خیلی گزارش خوشمزه ای بود.لطفا از عید هم گزارش بنویسید.
  • علی ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    0 0
    سلام بسیار بسیار عالی بود. ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس