قسمت دوم فیلم سینمایی ۳۰۰ که ماجراهای آن فصل دیگری از نبرد جنگجویان اسپارت در برابر حملات سپاه خشایارشا پادشاه هخامنشی است دو هفته پیش روی پرده آمد.

گروه جنگ نرم مشرق- بی‌بی‌سی در گزارشی نسبت به اشتباهات تاریخی فیلم سینمایی 300-2 که با زیرعنوان ظهور یک امپراتوری، دو هفته قبل اکران شده است، واکنش نشان داد.

در این گزارش آمده است: قسمت دوم فیلم سینمایی ۳۰۰ که ماجراهای آن فصل دیگری از نبرد جنگجویان اسپارت در برابر حملات سپاه خشایارشا پادشاه هخامنشی است دو هفته پیش روی پرده آمد. قسمت اول این فیلم که از نظر پرداخت تصویری شمایی نیمه انیمیشن دارد، در سال ۲۰۰۶ اکران شد و ایرانی‌ها به خاطر آنچه تحریف وقایع تاریخی و توهین به فرهنگ ایران باستان می‌دانستند به شدت از آن فیلم انتقاد کردند. اما قسمت دوم این فیلم با عنوان ۳۰۰: ظهور یک امپراتوری تا چه حد به حقایق تاریخی وفادار است؟ پل کارتلج پروفسور فرهنگ یونانی در دانشگاه کمبریج چند اشتباه تاریخی این فیلم را برمی‌شمارد.

چند اشتباه تاریخی در فیلم «300: ظهور یک امرپراتوری» + عکس و فیلم // در حال ویرایش

این گزارش آورده است: ایراد اول در عنوان فیلم است. عنوان فیلم "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" است. اما منظور ظهور و قدرتگیری کدام امپراتوری است؟ اگر منظور"امپراتوری آتنی" است باید گفت که این امپراتوری حداقل دو سال پس از حوادثی که فیلم روی آن تمرکز دارد یعنی نبردهای دریایی آرتمیسیوم و سالامیس که هر دوی آنها در سال ۴۸۰ قبل از میلاد روی دادند، به مرور شکل گرفت.

این گزارش ادامه می‌دهد: داستان فیلم با پرتاب یک تیر اعجابآمیز که هیچ حقیقت تاریخی ندارد آغاز میشود. این تیر را یک قهرمان آتنی به نام تمیستوکل در جریان نبرد ماراتون در حومه شهر آتن در سال ۴۹۰ قبل از میلاد از کمان خود رها میکند و در کمال شگفتی داریوش بزرگ، پادشاه ایران را میکشد.

چند اشتباه تاریخی در فیلم «300: ظهور یک امرپراتوری» + عکس و فیلم // در حال ویرایش

در ادامه آمده است: در کنار او، خشایارشا پسر و جانشین وی ایستاده است. هر چند داریوش پادشاه ایران این کارزار نظامی را علیه یونان شروع کرد که در ماراتون با مقاومت روبرو شده و شکست خورد، ولی نه او و نه پسرش خشایارشا هیچکدام در این نبرد حاضر نبودند.

این گزارش آورده است: فیلم از صحنه نبرد ماراتون که در آن سپاه ایران شکست خورد و از نظر تاریخی میتوان آن را دلیل حمله بعدی سپاه ایران در دوران خشایارشا برای گرفتن انتقام از آن شکست قلمداد کرد، یکباره به ده سال بعد خیز برمیدارد و حرکت ناوگان دریایی سپاه ایران به سوی قلمرو یونان را نشان میدهد. فرماندهی این ناوگان با یک زن یونانی است، آرتمیس، ملکه هالیکارناس که امروزه بودروم نامیده میشود. طبق اسناد و نوشته‌های هرودوت اندیشمند یونانی و مورخ جنگهای ایران و یونان که در همین دوران میزیسته، آرتمیس یک شخصیت واقعی است. او یک ملکه یونانی بود که در نبرد سالامیس در اردوی ایرانیها میجنگید. ولی او فرمانده ناوگان دریایی ایرانیها نبود. اسناد نشان میدهد که از حدود ۶۰۰ کشتی که در آن نبرد شرکت داشتند ملکه آرتمیس فقط چند کشتی در اختیار سپاه ایران قرار داده بود.

گزارش ادامه می دهد: در ضمن طوری تصویر شده که گویا سپاه یونان در این نبرد شکست خورد در صورتی که در عالم واقعیت در این نبرد هیچیک از دو طرف نتوانستند به پیروزی برسند.

چند اشتباه تاریخی در فیلم «300: ظهور یک امرپراتوری» + عکس و فیلم // در حال ویرایش

این گزارش آورده است: اما مهمترین نکته غلط تاریخی که در عین حال قرار است اوج حماسی این داستان باشد، مقطعی است که سپاه یونان به فرماندهی تمیستوکل برای پیروزی در نبرد سالامیس به کمک نیروی دریایی قدرتمند اسپارت نیاز پیدا میکند و ناوگان دریایی اسپارت به فرماندهی یک ملکه یونانی دیگر، گورگو (بیوه لئونیداس که قهرمان بخش اول فیلم ۳۰۰ بود)، درست سر به زنگاه از راه میرسد.

این گزارش در پایان آورده است: اما در عالم واقعیت اسپارت در آن نبرد دریایی فقط ۱۶ کشتی در اختیار ناوگان دریایی یونان قرار داده بود که مجموع آن حدود ۴۰۰ فروند بود. و درست مثل کمک آرتمیس به سپاه ایران، حضور اسپارت و کشتیهای آنان در این نبرد و سرانجام آن که یک پیروزی قاطع و بیچون و چرا برای یونانیها بود تاثیر چندانی نداشت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 29
  • سید حامد ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    28 4
    تا وقتی خودمون به فکر خودمون نباشیم همین میشه دیگران برامون فیلم میسازن
  • کاسب کرسنت ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    17 10
    لعنت خدا بر آنانی که به صهیونیست ها کمک می کنند تا از ایران چهره ای کریه و نوکرصفت نشان دهند
  • مهدی ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    9 83
    بدون شک این فیلم در سخن ولتر خلاصه میشود: اگر خشایارشا در سالامیس پیروز میشد شاید ما هنوز بربر بودیم! در حقیقت بربرهای هخامنشی هر قسمتی را که فتح کردند از دانشمند و دانش تهی شد! یونان که پرورشگاه عجایبی مانند ارسطو و افلاطون و سقراط و هیپاتیا و ... بود اگر توسط خشایار فتح میشد دیگر علوم به پایان میرسید.
    • کیارش IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
      23 0
      با این حرفت به همه فهموندی که هیچی از تاریخ سرت نمیشه!!!!!
    • AE ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
      17 1
      وطن فروش
    • Irandokt IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      14 0
      تو یکی حرف نزن که نمیدونی دانشمندان ایرانی همون زمان هم چه اعجوبه های بودن اگه اطلاعات رو کامل تر کنی میفهمی که کتاب ما الطبیعه ارسطو پر از اشکال بود ویک دانشمند ایرانی به نقد و بررسی اون پرداخت اگه باور نمیکنی تحقیق کن
  • حسین ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    43 4
    انسان هایی که خود در فرهنگ بی فرهنگی اعراب غرق شده اند حرف از بی تمدنی ایران میزنند .شمایی که میگویید ایرانی ها در زمان هخامنشیان بربر بودند .ایا این معماری عظیم این صنعت قوی و عدالت کوروش پادشاه را از یاد برده اید.شماها تیری خودی هستید در کمان دشمن
  • نوروزی ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    26 4
    من نمی دونم چرا کارگردانای ما برای پادشاهان بزرگی چون نادر شاخ و کورش کبیر فیلم نمی سازن به جاش یهودی های میان فیلم های ضد ایرانی می سازن
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    22 5
    بی شک مهدی یادش رفته ایران بزرگترین منشور اخلاقی دنیارو ب دست کوروش بزرگ که همون ذوالقرنین در قرآن هس نوشت آقا مهدی برو یه کم قران بخون بفهمی دنیا دس کیه
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    14 3
    بلد نیستن اینا فقط یاد دارن نشون بدن که پسرای ایرانی بدبختن دنبال یک دخترن
  • احمد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    14 1
    به جای "چند اشتباه تاریخی" باید تیتر گزارش BBC "چند واقعیت تاریخی" می بوذ چون در این فیلم بی شگ این تعداد واقعیاته که انگشت شماره نه تعداد "دروغ" ها ونکاتی ذکر ضد حتی بخش کوچکی از دروغ ها و تحریفات رو پوشش نمی ده . ولی ساخته شدن این فیلم نیست که ناراحت کننده است و چیز ناراحت کننده وجود ایرانی هایی هست که بدون اطلاع و تحقیق کافی بی تمدنی اجدادشون زو قبول می کنند.
  • مهراب ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    8 3
    درود/چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است اقا مهدی؟!!!این مردم ایران اینم مردم یونان/هم اکنون با این همه بدبختیها که بر ما اوردند بروید تحقیق کنید در فرهنگ دو ملت؟!!!بزرگواری/ادب/مهربانی/بخشش/گذشت/عفاف ونجابت/سادگی/پاکی/دانش وسواد وبزرگانش در جهان /موسیقی و....هیچی سر نمیبینم از یونانی در برابر ایرانی خالص/بدرود
  • Pars ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    13 2
    واقعا متاسفم برای خودم و دیگر ایرانی ها این دل پره.... فقط می تونم بگم بزرگترین پادشاهی که دنیا به خودش دیده رو اینجوری به یک خون خوار وحشی به نمایش درآوردن جز به تمسخر گرفتن خودشون کاری نکردند. یک اسپارت در آن زمان از هورمون رشد استفاده می کرده و انواع دوره های بدنسازی رو طی کرده ولی ایرانیان اون زمان با نون و ماست تمرین سنگ انداختن می کردن !!! هر سرباز اسپارت می تونست تمام سربازای ایرانی رو نابود کنه .. آدم این چیزا رو میبینه یاد فیلم های بروسلی میفته خاک بر سر کارگردانی که حاضر شده چنین فیلم خنده داری رو بسازه . ههههههههههههه
  • محمد ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    11 2
    سلام. این فیلم ها برای بد جلوه کردن ایران در ذهن مردم خودشان است.والبتهتاثیراتی بر ذهن های ما می گذارد.ولی باید ما نیز فضای ثایبری رو در دست بگیریم و در سایت های خودشان تبلیغ کنیم.
  • ناشناس ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    5 28
    نظرم اینه که فیلمش بسیار جالب بود
    • Iran IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
      8 0
      وحشی جلوه دادن تمدن کشوت جالبه ایران بافرهنگ ترین ومتمدن ترین کشوره
  • داش حجت ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    8 2
    چی میگید شما ؛ البته هر کشوری به نفع خودش فیلم تاریخی میسازه ، شما جدی نگیرید ‏. بیییییخیال‏!‏
  • mohamadrezaabedi41 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    10 1
    فيلم مزخرفى بود ازلحاظ سازه ى داستانى که خود تخيل نويسنده بود
  • رضا صالحی ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    13 0
    سلام متعسفانه مسعولان سینمای ما هیچ توجهی به تاریخ قبل از اسلام نشان نمیدهند برای همین است که دشمنان قسم خورده ما به فکر سا خت چنین فیلمهایی می افتند واین نشانه این است که بنجاه درصد مقصر خودمان هستیم
  • شاهین ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    2 23
    اقایی که میگی فرهنگ غنی ,اون فرهنگ برای مردمان ایران بوده نه پادشاهان خون خواری مثل کوروش و داریوش و خشایارشا و غیره. اگه یکم تاریخ مطالعه کنی و کوروش نامه گزنفون رو که تمام خوبی های کوروش از اون استناد میشه رو بخونی میفهمی که فقط به شما جاهای خوبشو گفتن و وحشی گری کوروش رو نگفتن. مثلا قتل عام مردم نینوا و خوزیان به دستور خود کوروش بوده و اتش زدن منازل وکشتن هر فردی که در معابر دیده بشه. اون کاخ هایی هم که میگی ساختن برای پادشاهان بوده نه مردم.
    • AE ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
      9 1
      لطفا چرتو پرت نگو
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
      10 0
      ببخشید نمیدونستیم تو وطن فروش بدبخت اون زمات اونجا بودی آخه بیچاره بزرگترین دانشمندان روایران داره
  • علی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    10 1
    درسته که تاریخ تحریف شده ولی به هرحال جذابه... کشور مام اگه اجازه میداد یه فیلم از اسطوره هامون میساختن هیچوقت کسی اجازه نمیداد همچین کاری کنه ... فعلا که تاریخ ما درحال نابودیه
  • سعید ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    4 10
    درست فیلم بر ضد تاریخ ما بود ولی از یک لحاظ به نفع ما بود حداقل با این فیلم دنیا تاریخ مارو شناخت مردم دنیا فهمیدن که ایران امپراطوری به این بزرگی داشته چون تو مملکت خودمون که هیش کی نمیاد از کوروش، داریوش، خشایار فیلم بسازه -، من خودم با این فیلم موافقم و درود بر کسی که این فیلم ساخته .
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    9 0
    لعنت بر اون عقب مونده هایی که سعی دارن گذشته پر افتهارمون رو به دنیا نشون ندن یا بد نشون بدن
  • sarbaze vatan ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    10 3
    فیلم کورش بزرگ رو درست کنین البته اگه بزارن
  • محمد ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    7 0
    سلام بر همه!!!! تازمانی که ما از تاریخ خودمون دوری کنیم واز بازگویش بترسیم و بچسبیم به فیلم سازی درباره ی تاریخ سایر کشورها!!!!وضع همینه!!!!!!!
  • ناشناس ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    8 2
    کدوم احمقی گفته حکومت ایران در اون زمان حکومتی بی چیزو بی ارزش بوده.همین که شما می گید در اون زمان سهیونیسما نبودن یا اگر هم بودن بسیار کم بودن.فراماسون ها از اون اول بودن و هرکی این ساخته صد در صد سییونیسمو صد در صد فراماسون بوده و لازم به این نیست که بگم سهیونیسما هیچ دینی قبول ندارن مخصوصا اسلامو مسیحو بنا براین چیز عجیبی نیست که سهیونیسما از اون اول با تمام دین مخالف بودن و همچنان مخالف همه دین جز یهود هستند.نظر من اینه که یه سهیونیم لعنتی نشستن این فیلم درست کردن تا قدرت خودشون رو با قدرت ما برابر یا حتی بیشتر بدونن.
  • ماهان ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    9 4
    فیلم کوروش کبیر بعد از یک سالو نیم قراره ساخته شه و قراره توش چلوه های تصویری هالیوود بکار بره دست اقای جوزانی گرم اما من میترسم این فیلم خوب در نیاد چون ما تو دین اسلام هستیم دین زرتشت دینی جدا بوده و به مشکل بر میخوره یکی هم حجابه حجاب مهم ترینشه اگه بخان تو این فیلم که تو ان زمان حجاب زیاد ملاک نبود اگه بخوان تو کلش با حجاب فیلمو خراب کنن باعث ازبین بردن تاریخخمان میششود
  • خشايار IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    6 2
    درطول تاريخ،فقط پادشاهان ايراني زماني که درميدان جنگ پيروزميشدن بااسيران جنگي بامهرباني رفتارميکردن واگرکشوري راتصرف ميکردن هرگزدست به کشتاروتجاوزوغارت نميزدن.ملتي که تاريخ خودرانداندمحکوم به نابودي است
  • محمد IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 1
    یعنی بخدا من اگر این کارگردان رو پیدا کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس