رویکرد اکثر موشک‎های بالستیک موجود در کشورهای دارای سلاح هسته‎ای جبران خطا با اتکا به قدرت تخریب گسترده سرجنگی اتمی است اما در موشک‎های ایرانی به دلیل استفاده از سرجنگی معمولی همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت‎های طراحان بوده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق یکی از مهمترین محصولات موشکی کشورمان در دوران شکوفایی این صنعت، موشک شبه بالستیک فاتح-110 بوده است. نسل‎های مختلفی از آن تا کنون تولید و عملیاتی شده که مهمترین ویژگی همه آنها خطای بسیار کم نسبت به سایر سامانه‎های موشکی سطح به سطح با برد مشابه بوده است.

در واقع علاوه بر افزایش برد نسل‎های مختلف این موشک، دقت و قابلیت‎های نگهداری و عملیاتی آن نیز به بسیار افزایش و بهبود یافته به طوری که آن را در ردیف مهمترین سامانه‎های دفاعی کشور در راهبرد پاسخ کوبنده به دشمن قرار داده و همچنین نمونه‎های دیگری با قابلیت ضد کشتی و ضد رادار از روی آن توسعه یافته است.

همانطور که در گزارش‎های گذشته مشرق اشاره شده موشک بالستیک کوتاه‎برد فاتح-110 با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است. به نظر می‎رسد برخی از نمونه‎های فاتح دارای سرجنگی جدا شونده باشند هر چند که برای موشکی در این رده، چنین چیزی مرسوم نیست.


رسیدن به تک‎تیرانداز 
سرجنگی و بالک های موشک‎های فاتح-110 (بالا) و خلیج فارس

در صورت وجود این امکان در فاتح-110 یا نمونه ضد کشتی آن یعنی خلیج فارس می‎توان با اطمینان گفت احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این سرجنگی کوچک که سرعتی بین 3 تا 4 ماخ (بسته به نسل‎های مختلف آن) دارد توسط سامانه‎های ضدموشکی دشمن مانند پاتریوت بسیار اندک است خصوصاً در صورتی که چندین فروند از این موشک همزمان در محدوده عملکرد سامانه‎های فوق باشند کار انهدام آنها توسط دشمن دشوارتر نیز می‎شود.

نمونه‎های مختلف این موشک با بردهای اعلام شده 200 تا 300 کیلومتر دارای محموله انفجاری شدید به جرم 450 تا 650 کیلوگرم است که در نمونه‎های زمین به زمین سرعت آن به 1.5 کیلومتر بر ثانیه رسیده و در نمونه دریایی در حدود 1 کیلومتر بر ثانیه است. این موشک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است و زمان واکنشی در حدود 20 تا 30 ثانیه دارد.

رویکرد اکثر موشک‎های بالستیک موجود در کشورهای دارای سلاح هسته‎ای جبران خطا با اتکا به قدرت تخریب گسترده سرجنگی اتمی است اما در موشک‎های ایرانی به دلیل استفاده از سرجنگی معمولی همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت‎های طراحان بوده. بنا بر مطالب اعلام شده از رسانه ملی خطای موشک فاتح-110 کمتر از 10 متر بوده که این در مورد نوع دریایی آن از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا مأموریت آن انهدام اهداف متحرک دریایی است.

در تحویل انبوه اخیر موشک‎های قدر، قیام، فاتح-110 و خلیج فارس به نیروی هوافضای سپاه از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار دهقان رسما اعلام کرد خطای این سامانه‎های موشکی به کمتر از 5 متر کاهش یافته است.

این میزان خطا بسیار کم و در حد سامانه‎های زمین به زمین کشورهای تراز اول در صنعت موشکی محسوب می‎شود که نشان از پیشرفت چشمگیر کشورمان در زمینه کاهش خطا و افزایش دقت سامانه‎های موشکی سطح به سطح دارد.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
موشک خلیج فارس در جلوی تصویر و فاتح-110 در تحویل انبوه اخیر

به گزارش مشرق، در پرتابه‎های بالستیک با افزایش برد به طور معمول، خطا نیز افزایش می‎یابد که برای جبران خطای ایجاد شده از سامانه‎های هدایت، کنترل و ناوبری استفاده می‎شود. توضیح عملکرد این مجموعه نیاز به مقدمات علمی دارد که مد نظر این گزارش نیست در مجموع این سامانه‎ها تلاش می‎کند از بروز خطا در مسیر موشک (در راستاهای مختلف) جلوگیری کنند تا موشک مسیر از پیش تعیین شده را طی نموده و به هدف خود برسد.

یکی از انواع مهم و پرکاربرد سامانه‎های هدایتی موشک به نام سامانه ناوبری اینرسی (INS) است که بخش عمده‎ای از کار هدایت، کنترل و ناوبری را آن هم به صورت داخلی و بدون اتکا به منابع داده‎ای خارج از موشک با استفاده از اجزائی همچون حسگرها و شتاب‎سنج‎ها (برای اندازه‎گیری نیروهای اغتشاشی وارد شده به موشک)، ژیروسکوپ‎ها (ایجاد مختصات مرجع برای سنجش تغییرات در محورهای فیزیکی مختلف موشک) و رایانه‎های پردازش کننده داده‎ها به صورت مجموعه‎ای هماهنگ به انجام رسانده و به کمک عملگرهای نصب شده در موشک خطاهای ایجاد شده را کاهش می‎دهد.

سامانه‎های هدفگیری، هدایت، کنترل و ناوبری که ممکن است در بخشی از مسیر از دو سامانه نیز استفاده شود دست به دست هم داده تا خطای ناشی از منابع متعدد داخل و خارج موشک را جبران نمایند زیرا هر یک از منابع خطا می‎تواند سبب شود که موشک به نقطه عقب‎تر، جلوتر، یا سمت راست و چپ هدف برخورد نماید.

برخی از این منابع، خطاهای حاصل از ساخت شامل نوسانات وزنی موشک، نوسانات قطر و طول موشک، خطاهای پدید آمده در ترکیب سوخت و میزان سوخت قرار داده شده در موشک، مدت زمان سوزش پیشران و متوسط نیروی تولیدی آن، عدم تقارن بال‎ها و بالک‎ها، عدم تقارن جرمی حول محور پرواز، همراستا نبود جهت نیروی رانش با محور پرواز، عدم انطباق کامل محورهای طولی اجزای داخلی موشک پس از مونتاژ (ممان اینرسی طولی)، خطاهای ناشی از تغییرات جهت و سرعت باد نسبت به پیش‎بینی، تغییرات خواص هوا نسبت به مقادیر متعارف در ارتفاعات مختلف و ... است.
 

رسیدن به تک‎تیرانداز
سرجنگی و سامانه هدایت موشک فاتح-110

همچنین حرکات مختلف کره زمین نیز تأثیرات محسوسی روی دقت موشک‎ها دارد که با بیشتر شدن فاصله محل شلیک از هدف بیشتر خود را نشان می‎دهد که خطاهای حاصل از این موارد باید توسط سامانه هدایت و کنترل موشک جبران شود.

مثلاً موشکی که به سمت شرق پرتاب شود، هدف را در حال دور شدن از خود می‎بیند (به دلیل جهت چرخش زمین و نیز سرعت آن که در اطراف خط استوا نزدیک به 450 متر بر ثانیه است). یکی دیگر از منابع مهم خطا در موشک‎ها و راکت‎ها اثرات سکوی پرتاب (لانچر-Launcher) است که شامل مواردی چون دقت زاویه‎ای سکو در جهات مختلف و ثبات و پایداری آن در زمان شلیک می‎شود.

برای افزایش دقت موشک‎ها تا حد نقطه‎زنی، علاوه بر سامانه ناوبری اینرسی، از یک سامانه هدایت دیگر برای فاز نهایی تا برخورد به هدف استفاده می‎شود.

رسیدن به تک‎تیرانداز

برای مثال در موشک بالستیک پرشینگ-2 آمریکا با برد 1800 کیلومتر برای افزایش دقت در فاز نهایی از یک جستجوگر راداری استفاده شده که خطای این موشک هسته‎ای را به 50 متر کاهش داده و در نتیجه امکان حمل محموله کوچکتری را به آن داده است. همچنین موشک بالستیک ضدکشتی چین با نام DF-21D نیز از یک سامانه راداری برای یافتن اهداف برای اصابت دقیق بهره می‎برد.

در سامانه‎های موشکی کوتاه‎برد مانند GMLRS نیز از یک سامانه ترکیبی GPS/INS استفاده شده که سامانه ناوبری اینرسی موشک را تا محدود چند کیلومتری هدف رسانده و سپس سامانه GPS نظامی خطای برخورد را به محدود 15 متر کاهش می‎دهد.

نکته جالب توجه اینجاست که شرکت آمریکایی سازنده این سامانه یعنی کمپانی مشهور لاکهیدمارتین از GMLRS به عنوان تک‎تیرانداز 70 کیلومتر یاد می‎کند بنا بر این موشک‎های ایرانی که در برد 300 کیلومتر کمتر از یک سوم این سامانه آمریکایی خطا دارند به حق شایسته نامیده شدن به عنوان تک‎تیرانداز 300 کیلومتری هستند.
 

رسیدن به تک‎تیرانداز
اصابت موشک ضد کشتی بالستیک خلیج فارس

بر مبنای نکات فوق موشک‎های ایرانی هم باید از سامانه‎ای برای کاهش خطا در فاز نهایی برخوردار باشند که در مورد موشک خلیج فارس استفاده از حسگر اپتیکی برای این منظور صریحاً اعلام شده اما در صورتی که خطای زیر 5 متر شامل موشک فاتح-110 نیز باشد نوع سامانه هدایت فاز نهایی آن ناشناخته است.

به گزارش مشرق، ذکر این نکته لازم است که به طور کلی دو مفهوم برای خطای موشک در نظر گرفته می‎شود. یکی شعاعی از هدف که موشک خارج از آن اصابت نخواهد کرد و دیگری، خطای دایره‎ای احتمالی (CEP) که به معنای شعاع دایره‎ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک‎های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش‎های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می‎شود.

صرف نظر از اینکه خطای اعلام شده کمتر از 5 متر برای موشک‎های فاتح و خلیج فارس یا دیگر موشکهای بالستیک کشورمان بر مبنای کدام مفهوم باشد رسیدن به این میزان دقت تأثیر عملیاتی محسوسی برای نیروهای مسلح کشورمان خواهد داشت. همانطور که خطای آنها در اولین آزمایش‎ها در حدود 15 متر بوده و با تذکرات مسئولان ارشد نیروهای مسلح و کارهای تکمیلی به 8.5 متر رسیده و امروز نیز در ادامه همین روند به میزان قابل توجه 5 متر رسیده است.

بدین ترتیب با این مقدار خطای کم نسبت به نسل‎های قبلی این موشک‎ها تنوع اهداف قابل انهدام به طور دقیق، بسیار بیشتر شده و علاوه بر شناورهای دشمن که عمدتاً عرض آنها بیش از 10 متر است (شعاع بیش از 5 متر) شامل جاده‎ها و پل‎های مواصلاتی مهم دشمن که از پدافند مستحکمی برخوردارند، آشیانه‎های جنگنده‎ها و حتی اهدافی مانند هواپیماهای جنگنده، ساختمان‎های کوچک و ... خواهد بود.

در واقع این میزان خطای اندک موشک‎های فاتح یا خلیج فارس یا دیگر موشکهای بالستیک به معنای دادن قدرت انتخاب به فرماندهان برای انهدام یک هواپیما یا آشیانه خاص، باند پرواز فرودگاه یا ساختمانی خاص در محدوده برد صدها کیلومتری این سلاح‎ها است که به معنی از بین رفتن یک هدف ارزشمند دشمن با اصابت هر فروند موشک ایرانی از این نوع خواهد بود.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
توقفگاه هواپیماهای سوخترسان و بمب‎افکن در یک پایگاه آمریکایی؛ دایره داخلی نشان دهنده ناحیه‎ای به شعاع 5 متر (قطر 10 متر) است

این در حالی است که قدرت تخریب سرجنگی چند صد کیلوگرمی این موشک‎ها در ترکیب با انرژی جنبشی قابل توجه آنها چیزی از هدف مورد اصابت باقی نخواهد گذاشت و در صورت اصابت در اطراف هدف (حتی در محدوده بسیار بیشتر از 5 متر) شعاع تخریبی این میزان محموله جنگی باز هم کار را تمام خواهد کرد.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
آشیانه جنگنده در یک پایگاه آمریکایی؛ دایره‎های مشکی دارای شعاع 5 متر (قطر 10 متر) هستند

از سوی دیگر موشک‎های خلیج فارس و فاتح-110 از چند نوع پرتابگر استفاده می‎کنند. پرتابگرهای تک فروندی دارای دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدفگیری مستقر بر کامیون، پرتابگر دو فروندی ذوالفقار مستقر بر خودروی جدید و نیز یک پرتابگر 3 فروندی نیمه متحرک کششی انواع اصلی این پرتابگرها را تشکیل می‎دهند.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
پرتابگرهای مختلف موشک‎های فاتح-110 و خلیج فارس

این پرتابگرها که اغلب آنها نیز متحرک هستند قابلیت عملیاتی بسیار بالایی به این موشک‎ها برای پراکنده شدن در مناطق مختلف و اجرای آتش بسیار دقیق علیه دشمن ایجاد می‎نمایند که عملاً کار یافتن پرتابگرها قبل از شلیک را برای او بسیار دشوار می‎کند خصوصاً امروزه که پهپادهای دشمن توان نفوذ و عملیات در داخل فضای ایران را تقریباً به طور کامل از دست داده‎اند.

این موشک‎ها می‎توانند در هر شرایطی برای دفاع از میهن اسلامی‎مان وارد عمل شده و تا شعاع چند صد کیلومتری و حتی بیش از هزار کیلومتری، اجازه نفس کشیدن را از دشمن و مخصوصاً شناورهای آن سلب کرده و آنان را مجبور به عقب نشستن تا این مسافت کنند. در بردهای بیشتر نیز سایر سامانه‎های موشکی کشور به خدمت دشمن رسیده و ضربه خرد کننده را بر پیکره دشمن در صورت استفاده از گزینه نظامی وارد می‎کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 150
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مشرق خوان های باغیرت، شما هم به جمع خواهان آزادی سربازان بی گناه کشورمان بپیوندید! به سایت mashregh مراجعه کرده و فرم پر کنید.
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    دیز
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    دیز
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    دیز
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    عالی درود بر متخصصان دفاعی الان عده ای شروع به نق زدن میکنن تا از اهمیت این دستاوردها کم کنن اما خودشون اونقدر بیخاصیت هستن که حتی نمیتونن یه چوب کبریت بسازن.
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 1
    6 ماه مثلا توافق کردیم که مثل بچه آدم حداقل ظاهر رو حفظ کنیم........رکورد مقاله نوشتن درباره موشک رو شکستید.......انشاالله بعد از اینکه موشکی رو هم مثل هسته ای به تعلیق کشاندید ویزای کانادا و امریکا مبارک باشه......
  • سعید ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    آفرین آفرین .... ان شا الله موشک کروز زمین به زمین ...
  • موساد ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    همین سبک مقالات سفارشی رو مشرق درباره توان هسته ای ایران می زد...ولی دیدم چی شد اون 50 هزار سانتریفیوژ بعد از هشت سال 9 هزار تاش رسما فعال نبود به اعتراف وزیر وقت سازمان انرژی اتمی شهید زنده همین ها رو هم درباره برنامه های فضایی ایران تا 3 سال پیش ادامه می داد ولی بعد که گندش درآمد الآن چسبیده به موشکی به والله قسم این سبک سفارشی کار کردن راهش نیست که در عرض یک ماه آنهم در زمان توافق نامه ژنو رکورد نوشتن درباره موشکی رو بزنی و یک مشت نظر عوامانه به به و چه چه رو هم منتشر کنی بعد به خودت هم بگی رسانه تخصصی حالا کار نداریم که میری از میلیتاری و سنترال و ایرو اسپیس تالک و ...مثل دزد ها بدون ذکر منابع آنها چندتا مقاله قابل تحمل می زنی ... کار رژیم ایران به کجا رسیده که رسانه مثلا ارزشی آن اینطوری از داخل کرم زده هست
  • علی ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام،ما باید بمب اتم داشته باشیم،تا کسی جرات حمله نکنه،اگه مثل ژاپن روزی زده شه چی؟به حقوق بشر میخوایم شکایت کنیم؟چه دردی و دوا میکنه؟هر چند من جوون عاشق ایرانم،جونم واسه رهبرم میره،تا اخرش پشتشم اما قدرت نظامی هم مهمه،با تشکر،
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    حالت خوبه؟؟؟؟؟ مردم سرکار میزاری؟؟؟؟ مشرق قبل از اینکه منتشر کنی خودت یه چک میکردی تا شریک کرم ریختن این آدم نباشی.
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    امریکا هم هواپیماهای گرون قیمت و به اون بزرگی رو میذاره وسط محیط باز تا شما امتحان کنید ببینید میتونید با خطای ده متر بزنید یا 5متر!!!!!
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خدایا شاهد باش این موشکها برای این است که برای تو بر سر دشمنانت فرو بریزد
  • reza ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    بی ادب. عوض خسته نباشیدت بود؟
  • سیدالحسینی ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    قدرت موشکی جمهوری اسلامی =صلح وامنیت پایدار برای کشور ومنطقه
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    تا کور شود هر آنکه نتوان دید!! زنده باد ایران و ایرانی باغیرت! مرده باد منافق بی غیرت!
  • زانیار ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    بالاست پرچم، بی برو برگرد
  • رضا ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    رفتیم تو سایت هیچی نبود. مشرق لطفا این تبلیغات رو قبل از پخش چک کن که مردم سوء استفاده نکنند
  • ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اگر خدای نکرده جنگ شروع شه طرف تو یکهفته تمام مراکز مخابرات و برق و گاز و پالایشگاهها و کارخانه های پتروشیمی رو میزنه. شما دلتون خوشه که دو تا هواپیما و کشتی رو بزنید. معلومه که جوانید و فقط به حس انتقامجویی فکر میکنید نه به عاقبت کار. نه به عقب افتادن کشور برای دهه ها. صدام نتوانست بدرستی از موشکهایش استفاده کند برای اینکه هواپیماهای آمریکایی روزی 2000 سورتی پرواز انجام میدادند. مطئمن باشید اگه شروع بشه عربستان و امارات به کمک آمریکا می آیند و ضرر ملی خیلی زیاد خواهد بود. فکر نکنید شهید میشید. اگر بی حساب و کتاب جنگ راه بیندازید مسئول تمام خونها و ریال ریال مال از دست رفته خواهید بود. بله من اینو از کانادا با وجدان راحت نوشتم.
  • ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    روحاني مچكريم
  • ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    داداش توافق حاصل شه تحريمها برداشته ميشن.تحريمها برداشته شن كاسبين تحريم ديگه نميتونن ميليارد،ميليارد پول به جيب بزنن.اينا هم خرج دارن بهشون حق بده!!!!!
  • رضا ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    میگم کانادا اونوقت ایزی لایف هم هست استفاده کنی دادا؟؟؟حتما لازم داری شما.
  • افشردی ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    دوست عزیز ؛ در مقابل دشمنی که آماده است اگر مهیا شد دشنه کین را تا دسته در فلب ما فرو کند ، دسته گل و شاخه نبات نشون نمیدن که ، اگر واقعا دلسوزید منطقی هم باشید ، اگر کسی قصد داشته باشه با مشت تو صورت شما بزنه ، قطعا شما لبخند نمیزنید . دشمن هر چی گنده تر باشه ، هدف بزرگتریه و زدنش راحت ، نگران نباشید
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    تو تو کانادا مگر وجدان هم داری؟ کیلو چنده؟تو ایرانی هستی؟ از امثال شما بی غیرتها و بی مصرفها زیاده
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خوبی مهندس جان؟ کجای کاری؟ منتظری همه چیز بهت بدن، نازتم بکنن، زیر و روی تختتم بگردن آخرشم باهات کاری نداشته باشن!
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    جواب شما را قرآن بیان فرموده که هدف از این کارها بالا بردن قدرت بازدارندگی از طریق ترساندن دشمنان است: وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا استَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الخَيلِ تُرهِبُونَ بِهِ عَدوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُم و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد
  • هادی ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    جوجه رنگی کانادایی بهتره همونجا بمونیو حلت رو بکنی به ما هم کار نداشته باش ما خودمون میدونیم سر مار رو چطور له کنیم
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
  • سروش ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    مگر تو وجدانم داری!؟ اگر به حرفهای اینطوری میخواستیم توجه کنیم اصلاً این چند هزار سال ایران باقی نمی موند.کانادا کشور دزدها و ترسوهاست پس تو نگران کشور جدیدت و خودت باش، ایران مرد میخواد نه دزد و ترسو
  • محمد22 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شما همون جا خوش باش جنگ رو ما شروع نكرديم ما داريم از خودمون دفاع مي كنيم اين تحليل شما هم درسته ولي كامل نيست اگه آمريكا تمام نقاط مهم ما رو بزنه تمام منافعش در كل دنيا باضافه اسرائيل رو هوا هستن اونم نه يك هفته اي كه 3 3سوته صدام هم نخواست حركتي انجام بده وگرنه آمريكا دو روزه بغداد نبود صدام هيچ كار دفاعي انجام نداد اينو يادت باشه ايران هنوز بيشه شيرانه
  • سجاد ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    افرادي مثل تو باعث تعليق دوره خاتمي و حالا روحاني شدند . با غيرت
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شلغم ترسو!!
  • سجاد ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خسته نشي اينقدر حساب و كتاب مي كني . يادت رفته دشمنان ما بيشتر از ما تو كار حساب و كتاب هستند و خيلي رو از دست ندادن اموال و نيروهاشون حساس هستند . بر عكس ما شهادت طلب هستيم و دنبال نابود كردن اموال و نيروهاي عزيزشون . آماده نشان دادن خود براي جنگ براي جلوگيري از جنگ خيلي خيلي لازمه بهش ميگن بازدارندگي . با هوش
  • ایرانی وطن پرست ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    بهتره شما همون کانادا باشید و کنار اونها لذت ببرید . کانادا درای بخور وعشق کن عزیز . آخه ما ایرانی ها ریشه داریم وکشورمان هزاران سال قدمت داره ومهد تمدن هستیم . شما در این کشور های تازه تاسیس خوش بگذران . البته بهتره شما هم کمی به گذشته ی خود نظری بیندازی . این وضعی که حال حاضر در کشور می بینی وفرهنگ مبتذل غرب را در کشورمان شاهد هستیم ناشی از عملکرد همان هایی است که شما به اونها می بالی. نصیحت آخر اینکه به آخرت هم بیندیش و وطن پرست باش. انشالله
  • سيد مجيد حسيني ازنوجاني ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    نترس بزدل بنشين تو خونه ات و فقط تماشا كن. حتي يك موشك روي خاك ايران فرود نخواهد آمد و همه در هوا منفجر مي شود ما قدرت سپر موشكي و گنبد آهنيمان را رو نكرده ايم
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خودتو بابات و جد آبادت دیز
  • سلام ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ناشناس جان باهات مخالفم ناجور
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شما در همون کانادا بمون و نگران این چیزها نباش. هنوز نفهمیدی ما با صدام فرق داریم. پس یه مروری بر جنگ 33 روزه حزب الله با رژیم صهیونیستی بکن
  • مهران ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    آقای کانادا نشین، شما همچنان شهروند مطیع امپراتوری سرمایه داری باشید و برای ما نسخه ذلت و نوکری نپیچید!
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    سایت مشرق ! خسته نشدی از این همه مطالب کم ارزش ؟؟؟؟ ایران موشک می خواهد چکار وقتی به راحتی اب خوردن سربازانش اسیر می شوند ؟
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    موشکهای امریکایی تک خال زن بوده اند ماضی بعید
  • احمدی ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    امریکا می داند که هیچ غلطی نمی توتند بکند اگر می توانست در عرض این 35 سال حمله می کرد . مرگ بر امریکا .
  • میثم ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    منافق بی فرهنگ
  • میثم ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خدا شفات بده
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    کم ... بخور
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    معلومه که شما خيلي سوختي !!! آب را بريز آنجايي که مي سوزد !!!شما همون فجر ۵ ها برات کافيه !!! ما فاتح و رفقا را براي بزرگتر از شما نگه داشتهايم!!! ضمنا کلا به شما مربوط نيست مشرق از کجا مقاله مي آورد بچه هاي سايتهايي که گفتيد هم خودشان زبان دارند اگر خلافي انجام شود اعتراض کنند لازم نکرده حضرات موسادي که دستشان به خون دانشمندان هسته اي و نظامي ما آلوده است اظهار فضل کنند !!! فعلا که به گفته رئيس سازمان انرژي اتمي 18000 سانتريفيوژ فعال داريم . ضمنا ۵ ماهواره هم در نوبت پرتاب داريم که به وقتش پرتاب مي شوند . شما دودستي جمعيت کشور خودت را بچسب که مهاجرت معکوس نکنند !!!
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شما اسراییلیها اونقدر فاسدید که بوی گندتون همه جارو برداشته بدو برو عمو نتانیابو جیره این ماهتو برات فرستاده بدبخت اگه دست خالی باشیم از هیچ چیز نمیترسیم اینو تو هشت سال وقتی هیچی نداشتیم نشون دادیم کسانی که امامشون حسین هست از هیچ چیز نمیترسن آزموده را آزمودن خطاست این اطلاعات رو هم بزار در کوزه.
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    هم در محيط باز و هم زير آشيانه بتوني از دست ما نمي توانند در بروند !!!
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    يک وقت وجدان درد نگيري !!! نگران نباش فعلا کانادا تو اولويتهاي ما نيست !!!
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    مرگ بر کانادا کشور فراریها و دزدها.
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    باهوش این یک مثال بود. اون هواپیمایی هم که دیدی در اصل اسقاط پرنده های از رده خارج نیروی هوایی آمریکابود.
  • محمد ک ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    فرهنگت توهمین حده ناشناس
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خوب برادر صهیونیست! اینکه به نفع شما است. بگذار رژیم ایران مشغول دروغ گفتن و گند زدن باشد. اینکه به نفع شا است. شما چرا غصه ما را می خورید؟ ما می خواهیم پولمان را دور برزیم. غصه نخور عزیزم شیرت خشک میشه ها!
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    مقاله بسیار خوبی بود
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    مرگ
  • احسان ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این تفکر تفکر خطرناکیه که از ترس ریال ریال پول و ریخته شدن خون کسایی که از صبح تا شب ایران و ایرانی رو تهدید میکنن در مقابلشون سر تسلیم فرود بیاریم که یه موقع خونی ریخته نشه و پولی خرج نشه.......... آقا شما نگران نباش ما خودمون جواب خون ها و پول ها رو میدیم و زیر بار ذلت هم نمیریم و جونمونم میدیم..... شما هم از ترس پول و خونت سر تسلیم فرود بیار و در مقابل کسایی که دائم ما رو تهدید میکنن مارو به جنگ طلبی متهم کن..... والا انصاف هم خوب چیزی که ما زیاد ازش استفاده نمیکنیم
  • سزار ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    عملکرد این ها توی جنگ معلوم می شه ان شا الله که باشه
  • مهدی90085 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اسم فیلتر شکنی که استفاده میکنی چیه ؟ دوست عزیز مطمئن باش ما با طرز تفکر زیبای رهبرمان هیچوقت شروع کننده جنگ نخواهیم بود وگرنه اگر حرام نبود وبرای کشور لازم بود تا به حال ما بزرگترین دارنده کلاهک های اتمی در جهان بودیم ضمناًجنگ خیلی وقت است که شروع شده ما هر روز توسط دشمنان مورد تهاجم شدیدی قرار میگیریم ودر آخر وجدان راحت اینست که من دشمن خود را بشناسم و برای او نوشابه باز نکنم نه اینکه با بی احترامی به جوانان موجب تضعیف افکار عمومی بشوم جنگ را دشمنان مستقیم راه نمی اندازند بلکه توسط عده ای ساده لوح اول مردم را میترسانند وبعد قدرت خود را با هیاهوی اینکه مثلاً توسط عربستان و امارات که حتی آفتابه خود را از امریکا میگیرند بیشتر نشان میدهند من هم باوجدان راحت نوشتم
  • رحمن ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خسته نباشید پشت کار داشته باشید و باید بتوان از پشت هر درختی و دیواری در چهار گوشه کشور موشک بسوی دشمن حریص رها کرد.سه شیفت کار کنید.اسلحه ای بسازید که کمتر جان سرباز خودی به خطر بیفتد
  • محمد ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    داریمش
  • علی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    بابا موشک شبه بالستیک که اول مقاله نوشتین یعنی چی؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ای باقالی کودن
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    نادان این همه هواپیمای غول پیکر و با تعداد زیاد رو تو کدوم آشیانه ای می خواد جا بده؟!!! مسلماً تو محوطه های فرودگاهی اونم در فضای باز می ذاره دیگه.!!!!!
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    موساد در به در بی وطن، لطفاً تو خفه شو. برو تو سوراخ موش؟ بعد هم مثل یک سوسک توله لالا!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    به آقای خاوری سلام برسون
  • حجت ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    با این یه بمب به نظر شما جا رو باید بزنیم؟ بگین ما مستفیض بشیم
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اسرائیل؟
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این ناشناس از کانادا یک کامنت گذاشت این همه جواب دادین ولی یک جواب منطقی و عقلانی نتونستین بدین فقط واکنش نشون دادین!!!!!!!!!!!!
  • سلمان ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    تو برو با همون بی پدرای موساد بچرخ لاشخور
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    کجای این مقالات در ایرو و میلی و سنترال بوده؟ حالا این سه تا هیچی سه نقطه دیگه شامل چیا میشه؟
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    فکر کردی عکسها فتوشاپیه؟ برو با گوگل ارث پایگاه های امریکا تو قطر و امارات و بحرین و کویت رو ببین
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    یعنی مثل بالستیک ها عمودی شلیک نمیشه و موقع پائین اومدن با قوانین علم بالستیک و بدون هدایت نیست بلکه هدایت داره ولی روی مسیر بالستیکی هدایت میشه تا دقیقتر به نقطه مختصات هدف برسه
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    رضاشاه هم همین تفکر رو داشت که توی جنگ جهانی یک سوم جمعیت ایران از قحطی و به دلیل غارت گندم و غلات ایران توسط شوروی و انگلیس ازگرسنگی مردند و شاید بشه گفت هولوکاست واقعی در ایران و به دست متفقین اتفاق افتاد. درضمن وجدان راحت با نداشتن وجدان دو چیز متفاوت هست
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    زرشک ک ک ک!!!
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    حرفم راپسمیگیرم باقالی یه ارزشی داره پس شدی کودن خالی .........دیزکودن
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ای ابله ...ای نادان...ای خنگ ...ای جلبک.. ای دیز
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خداقوت برادران وزارت دفاع
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    از خندیدن غش کردم...
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شما اشتباه میکنی اگر جاگ شروع بشه ظرف سه روز امریکا واسرائیل واروپا کارشان تمام است
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    دست خودت نیست دیگه چون حروملقمه ای
  • محسن ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    درود بر جوانان تیز هوش وقدرت مند و حزب الهی تمدن بزرگ اسلام ناب به رهبری جمهوری بزرگ اسلامی ایران سران جاهل آمریکای جهانخوار بدانند هنوز از میوه ها توتی رسیده و سران جاهل مرتجع عرب هم به نوکری آمریکا و غربی ها خاتمه دهند وگرنه خود دانند که00000
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    براي زدن توسر تروريستها و گرفتن فرمانده ترويستها وسط آسمان !!! نگران سربازها هم نباش به وقتش نوهد و صابرين طومار حضرات تروريست را در هم مي پيچند !!!
  • مهندس مواد ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این همه ادعا رو میشد با یک تست عملیاتی موشک نشان داد متاسفانه این هم مثل اکثر مقالات مشرق یک سری حدس و گمان هست بر منبای ادعاهای یک وزیر و...
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این مقالات تمام جنگ روانی و دروغ هست حالبه حتی موشک ها یک تست عملیاتی نداشتن که با یک پشتوانه بتونه این همه یاوه رو ثابت کنه طرف
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    یک مشت دلغک منافق دارن از دستگیری سربازان بیچاره ایرانی ماهی گیری می کنن یکی نیست بگه طالبان و القاعده 100 ها سرباز امریکایی رو فقط در افغانستان و عراق رو یا گروگان گرفتن یا کشتن چطوره امریکا هم موشک های اتمی و پهپادهاش رو کنار بزاره چون باز هم سربازاش رو می کشن و دستگیر می کنن؟؟ احمق های ببو
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این مقاله را زدی که روی کم کاری برای نسل بعدش ماله بکشی.....خائن.....در ضمن سوپر آلیاژهای مقاوم به حرارت برای توسعه بیشترش کجاست؟؟؟؟(نسل جدیدی از این آلیاژها مد نظر است).....چیه نکنه اشتون با شما هم ملاقات داشته (البته پنهانی و در اتاق خوابش)
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    بد بخت اگه آمریکا می تونست بزنه می زد معطل هم نمی کرد.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خب فیلم تست های موشک خلیج فارس رو میتونی از همون یوتیوب یا آپارات ببینی. فکرکنم حدود یک سال قبل بود که فیلمش منتشر شد. هیچیزی رو که شماخبرش رو دیر میشنوی قرار نیست دیر اتفاق افتاده باشه.
  • ماسون ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    توهم دارن داداش!
  • ناشناس ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اولا" هر کشوری که توان دفاع از خودش رو نداشته باشه محکوم به شکست و نابودی است ....
  • مهدی90085 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ناشناس 12:40 اولاًاون از کانادا نیست با فیلتر شکن اومده برای بعضی از ساده لوح ها قپی اومده دوماًشما این جوابها رو منطقی نمیدونید نه بقیه؟
  • قربانی ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    مشرق ماچ خیلی با حالی مشرق
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خسته نباشی از نوشته لذت بردم به کوری چشم کسانی که پیشرفت ایران را نمی خواهند
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    با این کیفیت بی نظیری که ازش یاد کردین میشه یه امریکا و روسیه هم صادرش کنیم.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    نصب جستجو گر اپتیکی موشک ماوریک رو موشک خلیج فارس باعث میشه فقط در روز و هوای صاف عملکرد دقیقی داشته باشه.
  • اسمال ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    عامو جون چیزی کشیدی !!؟
  • ایرانی ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ناشناس خان یک سر یوتیوب بزن فیلم تست هاش هم هست!
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    کانادای محترم ،، اگه اون آمریکا و اسرائیل احمق میتونستند تاحالا 1000 بار اومده بودن پس یه چیزی هست که ... نمیکنن بیان ضمنا هومن عمو اسرائیلت با اون همه بمب بارون و هواپیما و امکانات توی جنگ33 روزه از پس حزب الله که بر نیومد هیچ توی دوتا جنگ باحماس هم که کلا یه باریکه دستشه نتونست هیچ ... بخوره مخصوصا تو جنگ دومی که بعد از 8 روز رسما گفت ... خوردم شما دلت به حال ما نسوزه ما خودمون بلدیم چی کار کنیم
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شرمنده اقای ناشناس که نیومدن جلوی شما تست موشکی انجام بدن میدونی شب وبد سیبیلاتو ندیدن راستی گفتی یاوه،، میدونی اگه عمو نتانت جرات داشت انقدر یاوه نمیبافت یا او با مای گوگوری مگوری که زرت و زرت میگه گزینه ها رو میزه در آن واحد حمله میکرد منتها چون میدونند هیچ غلطی نمیتونند بکنند فقط یاوه سرایی میکندد شما بهتره پاشی بری یه سر به حساب بانکیت بزنی ببینی اربابات تو سیا و موساد واسه این اضهار فضله ات پول به حسابت نریختن میدونی آخه زندگی خرج داره.
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شرمنده بهتون اطلاع ندادن میدم ادبشون کنند
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    متاصفانه خائن وطن فروش زیاد شده چون یا از غم نان و جانشون رو دارند یا در اتقا خوابهای فرماندهاشون دست به دست میشند در سیا و موساد.
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    از حقوق بومیهای کانادا چه خبر؟؟ مشمول حقوق بشر نمیشن نه؟؟؟
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    فکر میکنم این کامنتو خاوری گذاشته...!!!.
  • dada ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    فکر میکنم به اندازه کافی موشک ساختیم الان باید ضد موشک و ضد جنگنده بسازیم و دیگه اینکه ما جنگنده نسل پنجم میخوایم البته بعید میدونم تو دوره روحانی از این اتفاقات بیفته الان هم هر چی رو میشه استارتش تو دولت قبلی زده شده
  • محمد ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شما که از یک مقاله می ترسید حق ندارید نگران امنیت ایران باشید ما برای دنیا نیامده ایم که نگران دنیایمان باشیم ما انقلاب کردیم تا ظلم را از جهان برچینیم وظالم را نابود سازیم
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ویز ویز نکن دیز!
  • امیر شیری ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    عبدالمالک ریگی که از این هواپیماها خیلی کوچکتر بود تو پایگاه آمریکایها شناسایی و عکسش هم منتشر شد . در ضمن تو جیبشون که نمی زارن
  • امیر ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    اگه راست میگی واحد پول کانادا چیه؟
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    منم موافقم ایران باید در ازای حمله اتمی آمریکا به این کشور حمله اتمی کنه نه اینکه با موشک غیر اتمی جوابشون رو بده که کافی نیست
  • زادهوش ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    1- پایگاه های زیر زمینی 2- انفجار در فضا برای شوک الکترومغناطیسی به تجهیزات دشمن 3- فکر کردی یه بمب اتم چقدر قدرت تخریب داره؟ بمب هست به اندازه ی فقط چند صد تن تی ان تی یعنی تقریبا به اندازه ی محموله ی یه اسکادران بمب افکن. هیدروژنی و کم رادیواکتیو هم که باشه دیگه همی شه هولو!
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    يه نفر جواب بده اگر ما اين همه قوي هستيم و بي نياز به غرب پس براي چي با آنها مذاكره مي كنيم ؟
  • بهروزی ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    معلومه که خیلی بهت فشار اومده .اشکالی نداره برو...
  • علی ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    بابا موشک شبه بالستیک که اول مقاله نوشتین یعنی چی؟
  • اباذر ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    با توجه به اسمت که موساد است باید هم از مقالات دفاعی انتقاد کنی چون تعرف الاشیا باضدادها
  • ماسون ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    1 0
    جنگ که بشه دروغهای اینا معلوم میشه...
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    برو تیمارستان
  • rahman ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    خوب یه حمله پیش دستانه به ناوهای آمریکایی بکنیداگه جراتشوداریدباهمین سلاح ها
  • rahman ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    لعنت برمشرق خاین ووطن فروش وپلید
  • سام ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    این نظرات واقعن نظر مردم و مخاطبان است؟آیا؟ من که بعید میدونم. ما نان میخواهیم، کار، عزت، شغل، آبادانی وطن. 4تا مخزن آبگرمکن جوش دادید رو هم اسمشم گذاشتید موشک دوربرد. باشه بابا شما خفنید. از رنج فارغ التحصیلای بیکار و خانواده هاشون بنویس. ...... اگه مردی منتشر کن
  • سعید ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    بد جوری سوختی ها
  • سعید ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    بد بخت،جیره خور آمریکایی دیگه،مرگ بر آمریکا و زیر دستانش
  • سعید ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    واقعا که تو ارزش می فهمی چیه؟؟
  • سعید ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    ناشناس15:16 کوری نمی بینی اون عکسا رو؟؟ معلومه تو هم بدجوری داری می سوزی!راستی برای این اراجیف از عمو نتانیاهو چقدر حقوقو می گیری کوچولو؟؟
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    این ها به انسان قوت قلب می دهند نه دیدار اشتون با مشتی دغل باز .
  • منوجهر راستی بروجنی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    خدای بزرگ به این مغز های متفکرو این دلاوران طول عمر با عزت عطا فرماید.انشا لله
  • حجت ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    هدف وسیله رو توجیه می کنه یه نمره برای بعضی ها آشنا نیست؟
  • مهدي گراوند ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    حرفي ندارم فقط مرگ بر منافق
  • سید امیر محجوب ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    شادی روح سردار شهید حسن طهرانی مقدم صلوات
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    به جهنم
  • مهدی ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    سیس...! نظر نده آبروت میره تحلیلگر...
  • مهدی ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    من نه حزب الهی ام و نه بسیجی مخلص ولی عمو اگه آدم غیرت داشته باشه دم تکون دان واسه هیشکی لازم نیست، البته منظورم اهانت به کسی نیست. شما برین عاقبت کشوری مثل آذربایجانرو ببینید که با دم تکون دادن چند وجب از قره باغو تونست پس بگیره؟!
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    شما تند روهای بی فکر هم باعث تحریم در دوره احمدی نژاد شدین، حالا ای کاش کاری هم میکردین و چیزی رو به جلو میبردین، تو دوران احمدی نژاد جندتا سایت جدید ساختین و چقدر غنی سازی رو جلو بردین؟
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    انشالله 4 شنبه سوری زمین به هوا رو رونمایی میکنیم!
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    ما حد اکثر ناوهای امریکا و شرکای امریکا رو بزنیم، ولی امریکا شهرها و خونه هامون رو میزنه و نگفته پیداست که نیروی ما با امریکا قابل مقایسه نیست، این شعار ها هم ....
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    یه نفر گفت جنگ 33 روزه، چه اتفاقی افتاد؟ اسراییل خاک لبنان رو زد و حزب الله تونست از ورود سربازها جلوگیری کنه که انصافا کار بزرگی بود، ولی انصافا کدوم کشور بیشتر ضرر کرد؟ از هر کشور چند شهروند کشته شد؟ اقتصاد کدوم کشور بیشتر ضربه خورد؟ (البته این واضحه که اسراییل در برابر این ضربه ها در طولانی مدت نمیتونه پایدار بمونه)
  • محمد ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه بجای آنکه در کنار یکدیگر باشیم مثل گذشته یا توان خودمان را تکذیب می کنیم یا مثل خروس جنگی سر هم می زنیم و این عامل عقب ماندگی ماست.به خودتان بیایید که هدف چیست. حال مشرق هرچی زد دیگر فحش نداد که این طوری شما ها گور گرفتید. کمی با انصاف به قضیه نگاه کنید آنچه که گفته شد به دور از واقعیت نیست. ما میتوانیم اگر با هم باشیم نه در برابر هم.
  • محمد ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه بجای آنکه در کنار یکدیگر باشیم مثل گذشته یا توان خودمان را تکذیب می کنیم یا مثل خروس جنگی سر هم می زنیم و این عامل عقب ماندگی ماست.به خودتان بیایید که هدف چیست. حال مشرق هرچی زد دیگر فحش نداد که این طوری شما ها گور گرفتید. کمی با انصاف به قضیه نگاه کنید آنچه که گفته شد به دور از واقعیت نیست. ما میتوانیم اگر با هم باشیم نه در برابر هم.
  • علی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
  • افشین تهران ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    ایران هیچ جنگی را شروع دنمیکنه و از بی خردهایی مثل تو دستور نمیگیره.
  • افشین تهران ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    بد جوری داری میسوزی .اب بریز اونجایی که باید بریزی. از فیلتر شکنت هم یادت رفته استفاده کنی جناب مستر امریکن یا رحمان یانکی .به اعصابت مسلط باش اب بریز بابا جون انقدر هم از ........مشرق نخور .
  • افشین تهران ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    ذیدی منتشر کرد .حالا کی مرده؟بیچاره اگه این اب گرمکنها که شما مزه ریختی نبود الان نمیگفتن از نیل تا فرات .میگفتن از نیل تا زاینده رود یا رودخانه سرباز.کار و عزت وشغل وابادانی در سایه امنیت و استقلال معنی میگیره نه در سایه نوکری و ذلت و این نظرات هم بله مال مردمه .مردمی که غیرت دارند و عزتشون رو با شکم واموندشون عوض نمیکنن.
  • سید عباس ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    شهید شن برن بهشت...
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    ما مثل آمریکایی ها ظاهر و باطنمون فرق نمیکنه که بخواهیم ده هزارتا کلاهک هسته ای داشته باشیم و بعد ملتهای دیگه رو از حقوقشون محروم کنیم. برا همین اون موشکهایی که داریم و هسته ای نیستن ولی نقطه زن هستن رو رونمایی میکنیم بسوزه هرکی نمیتونه ببینه!
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    خب شما از موشکهای هسته ای تون بگین جناب موساد...! چرا گرخیدی؟!
  • سین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    به نظر من اینا خیلی خوبه ولی بازم کمه. ما باید موشک آدم زن داشته باشیم بجای نقطه زن. نه دارم جدی میگم! باید یه موشک داشته باشیم عکس هرکی بخواد اون سر دنیا بره زیر میز قایم شه بگه گزینه ها روی میزه رو بهش بدیم. بفرستیم بگیم برو بزنش... من منتظر اون روزی هستم که به این دستاوردها برسیم. دست هرکی دست اندر کار بوده و روی هر بی آبرویی رو با این موشک ها سیاه میکنه درد نکنه! خدا قوت اساسی
  • ناشناس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    ای پست فطرت آمریکایی آمریکا سگ کی باشه که بخواد به ایران حمله کنه. جنگ جهانی سوم نزدیکه و علت آن وضعیت نابسامان اکراین و مهم بودن این کشور از نظر استراتژیک در منطقه است.مطمئنا ایران و چین و روسیه زورشون به آمریکای حرومی و اتحادیه اروپا می رسد.زیرا 3 ابر قدرت هستند.
  • ناشناس ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    دیز یعنی چی؟ به ترکی یعنی زانو کجاش بی ادبیه؟ یکی به من توضیح بده
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    تک خال؟ مگر ورق بازی است؟ "خال زن" درست است، کم سوات. از این گذشته، اونجای آدم دروغگو!
  • a.y ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    دیز یعنی چی؟
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اولا اونی که این سایتو نوشته مطالبشو بهش بگم که کامل نیست دوما کسانی که به این سایت توهین کردن ر خودشون خرابه اینجوری چرت و پرت نوشتن تازه به دوران رسیده ها اینا خودشون منافقن
  • ناشناس ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    یعنی چی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس