گروه تاریخ مشرق- نهضت ملی شدن صنعت نفت در واقع جنبش فراگیری علیه دخالت های بیگانه در امور ایران بود . مردم ، عالمان دینی و نخبگان ملی ، عقب افتادگی ایران ، اسلام ستیزی رضا شاه و اشغال ایران را یكسره از توطئه های انگلیسی می دانستند ، به همین جهت خشم خود را علیه منافع انگلیس نشان دادند و سرانجام نفت ایران ملی شد . بی شك تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی و سنا در اسفند 1329 پدیده ای بی پشتوانه و بی مقدمه نبود بلكه فرآیندی بود كه از سالهای قبل آغاز شده بود.
روح‌الله حسینیان، در کنار چهره سیاسی خود یکی از محققان کارکشته تاریخ معاصر نیز به حساب می‌آید و کتاب‌های متعددی در این حوزه تالیف کرده است. او در «بازخوانی نهضت ملی ایران»، به نقد و بررسی مساله‌ی ملی شدن صنعت نفت ایران در سال 1329 هجری شمسی و به تبع آن مساله‌ی صنعت و تجارت نفت و نقش گروه‌های ملی و مذهبی در آن است مطالب كتاب عبارت‌اند از: نیروهای مذهبی و نهضت ملی شدن نفت، قیام 30 تیر و نقش‌ نیروهای مذهبی، سیر فروپاشی نهضت، و سرانجام انزوای نیروهای مذهبی و كودتای 28 مردادماه 1332 پرداخته است.
کتاب «بازخوانی نهضت ملی یاران» را می‌توانید در 372 صفحه و با قیمت 2400 تومان از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی دریافت کنید.

FDG

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس