وقوع انقلاب رنگین در اوکراین و آنچه به تعبیر مسکو 'کودتا علیه حکومت قانونی' توصیف شد به حضور نظامی روسیه در کریمه انجامید که به دلیل تقابل با راهبردهای نفوذ آمریکا بر اوضاع جدید این کشور بحران‌زده، به واکنش‌های اعتراضی و حتی تهدید به تحریم منتهی شد.

گروه بین‌الملل مشرق - وقوع انقلاب رنگین در اوکراین و آنچه به تعبیر روسیه «کودتا» علیه حکومت قانونی توصیف شده است، به حضور نظامی روسیه در کریمه انجامید؛ حضوری که به دلیل تقابل قاطع و قطعی با راهبردهای نفوذ امریکا بر اوضاع جدید این کشور بحران زده، با واکنش‌های اعتراضی و حتی تهدید به تحریم منتهی شد.

جدال‌های سیاسی و اقتصادی میان غرب (امریکا و اروپا) با روسیه بر سر تسلط نظامی این کشور بر کریمه که از نظر فرهنگی و جمعیتی، پاره‌ای از روسیه بزرگ تلقی می‌شود، (همراه با حضور 16000 نیروی نظامی این منطقه)، بدون پشتوانه‌های حقوقی بین‌المللی نبوده است. بلکه طرفین در این مناقشه سرد، نوعی نبرد و مناقشه حقوقی را نیز به پشتیبانی از مواضع خود و همچنین در روند ته‌نشین کردن آثار بی‌ثبات تحولات چند هفته اخیر خلق نموده‌اند.

آیا حضور روسیه در کریمه

برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی مشروعیت حضور نظامی روسیه در کریمه (و احتمالاً توسعه آن در سایر مناطق اوکراین) که بنا به تقاضای نماینده دائم اوکراین در ملل متحد (نامه 28 فوریه 2014) و به پشتیبانی غرب صورت گرفت، بالاترین سطح از جدالی حقوقی بود که می‌توانست در این راستا خلق گردد؛ جدالی که نهایتاً غرب بدون کسب نتیجه‌ای ملموس که تعیین‌کننده در راهبرد آینده در اوکراین باشد یا تغییری در مواضع طرف روس ایجاد کند، به پایان رسید.

روس‌ها بدون اتخاذ رویکرد تدافعی و در عین‌حال، بدون هراس از اینکه شورای امنیت در این زمینه تشکیل جلسه داده است، از این فرصت برای توجیه مبانی حقوقی راهبرد نظامی خود در خصوص کریمه استفاده کردند.

نوع واکنش تند نماینده امریکا در سازمان ملل متحد به مواضع روسیه که از خشم این کشور نسبت به حضور بی‌صدا و مسلط در کریمه حکایت دارد و همچنین تصمیم روسیه به اصرار بر ادامه این حضور تا اعاده شرایط گذشته یا چیزی شبیه به آن، موید آن است که این نشست بیش از آنکه متکی بر واکاوی مبانی حقوقی مشروعیت یا عدم مشروعیت حضور نظامی در کریمه باشد، ادامه همان صحنه‌های تقابل سیاسی و راهبردی غرب با روسیه بوده است.


الف- حضور نظامی بنا به درخواست دولت میزبان

نکته مهم در مورد نگاه روسیه به توجیه حقوقی بین‌المللی حضور نظامی در کریمه، درخواست دولت قانونی اوکراین برای مساعدت نظامی است؛ امری که از منظر حقوق بین‌الملل نیز موجبات قانونی بودن و قانونی شدن حضور نظامی را در یک کشور خارجی فراهم می‌کند. حقوق بین‌الملل منع توسل به زور، در برابر رضایت دولت میزبان به حضور نظامی یک دولت دیگر، رویکرد پذیرش و تمکین را در پیش گرفته و اساساً این گونه اقدامات و عملیات‌های مرتبط با آن را خارج از مفهوم «مداخله نظامی» می‌شمارد.

آیا حضور روسیه در کریمه

وجاهت این استدلال به گونه‌ای است که نمایندگان دولت‌های غربی در نشست شورای امنیت نتوانستند تحلیلی دیگر را در مقابل آن ارائه کنند. زیرا نه تنها حقوق موجود چنین روندی را مشروع می‌داند، بلکه رویه غربی‌ها نیز تا کنون بر مشروعیت این اقدامات استوار بوده است. غرب براساس رویکرد گسترش حضور نظامی در سایر سرزمین‌ها، مبتکر این قاعده در حقوق بین‌الملل بوده است تا بتواند با کسب رضایت دولت میزبان، حتی دولت‌هایی که دست‌نشانده و وابسته به غرب بوده‌اند، ظرفیت‌های نظامی خود را در این کشورها فعال کند.

در کل، نگاه حقوق بین‌الملل به مداخله مبتنی بر درخواست یا رضایت دولت میزبان این است که تمامیت ارضی و صلح در فضای سرزمینی، امری تابع رضایت دولت‌های ذیربط است و از این رو، اصل بر توافق و حاکمیت اراده آنهاست. مادامی که رضایت حاصل شده باشد، نمی‌توان از منع توسل به زور برای منع یا محدودکردن عملیات‌های نظامی مذکور یاد نمود.


ب- ماهیت حقوقی دولت برکنارشده

اما مؤلفه مهم در این زمینه، توصیف حقوقی دولت برکنارشده در کودتای رنگین اوکراین و جایگزینی حکومتی نزدیک به غرب در این کشور است. در این زمینه، اختلاف‌نظر وجود داشته و هر یک از طرف‌های مناقشه، دیگری را حکومت غیرقانونی می‌شمارند. بر اساس اصول کلی نظام حقوقی بین‌المللی، استفاده از خشونت و کودتای نرم یا سخت علیه دولتی که بر آرای مردم متکی است و سرنگون کردن آن، نامشروع بوده و مشروعیت یافتن دولت جدید نیازمند اصول و تشریفات معین به ویژه کسب مقبولیت اکثریت مردم خواهد داشت، موردی که در مصر جدید نیز می‌توان به صورت ملموس مشاهده و تحلیل کرد.

آیا حضور روسیه در کریمه

استفاده روسیه از همه‌پرسی در کریمه برای پیوستن به این کشور نیز مبنای حقوقی از همین دست دارد، هر چند با مخالفت دبیرکل ملل متحد مواجه شده است. در این رابطه و در شرایطی که نظر قاطع وجود نداشته و دولت جدید نیز مقبولیت اکثریت را کسب نکرده بلکه بخشی از جمیع اوکراین روسی و مخالف حکومت پس از کودتا هستند، هیچ دلیلی حتی از نظر حقوقی وجود ندارد که روسیه نتواند دولت قانونی را دولت قبل از کودتا دانسته و رضایت لازم برای کسب مشروعیت حضور نظامی در کریمه را بر پایه رضایت رئیس جمهور وقت توجیه کند.


ج- دفاع از حقوق شهروندان

با این حال، استناد به دفاع از شهروندان به عنوان دلیلی دیگر (هرچند تکمیلی) برای مشروعیت و توجیه حقوقی حضور در کریمه، مساله‌ای نیست که همانند استدلال نخست، دارای قوام و جامعیت اعتباری در نظام بین‌المللی باشد، هرچند در این زمینه نیز رویه‌های متعددی هم در عملکرد روسیه (نظیر حضور نظامی در جمهوری‌های آبخازیا و اوستیا).

منشور ملل متحد با تکیه بر بند 4 ماده 2 و همچنین مواد 42 و 51، امکان بسط دادن مشروعیت‌های دفاع از خود را فراتر از ماده 51 نخواهد داد و دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در موارد متعدد، استناد به دفاع از حقوق شهروندان را موجب مشروعیت‌بخشی به اقدامات نظامی در کشورهای دیگر ندانسته است.


جمع بندی

اوکراین با برگزاری این نشست شورای امنیت نتوانست به هدف موردنظر خود دست یابد و به واقع، در اطلاق عمل «تجاوزکارانه» به حضور نظامی روسیه در کریمه و کسب حمایت بین‌المللی علیه این کشور، توفیق نیافت و حتی پشتیبانی آمریکا نیز نتوانست بر موانع موجود فائق آید.

حقوق بین‌الملل منع توسل به زور با استثناها و قیودی که دارد و همچنین ابهامات راجع به توصیف دقیق عناصر حقوقی مرتبط با بحران اوکراین و همچنین حضور نظامی در کریمه، اجازه می‌دهد که در کنار اعتراض‌ها و جدال‌های غرب، روسیه نیز بتواند بر پایه همین منابع حقوقی موجود، اصل حضور نظامی بلکه ادامه آن را موجه و مشروع بداند. ناتوانی شورای امنیت در مواجهه روشن و موثر با انتخاب یکی از دو رویکرد مذکور به عنوان نگاه مشروع و قانونمند، خود زمینه‌ای دیگر برای ادامه همین دوگانگی خواهد بود و در این میان، این روسیه است که با تسلط فیزیکی و روانی بر شرایط محیطی کریمه، از قدرت دست بالا برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جابر ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    په نه په رفته عید دیدنی
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خیـــــــــــــــــــــــــــــر؛ حق تعیین سرنوشت...
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    کریمه متعلق به روسیه ست و خود مردمش اکثریت مطلق خواهان پیوستن به روسیه و بازگشت به اصل خویشند
  • دانیال ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    نویستده مطلب خو د نیز نتوانسته است این موضوع را حل کند که نهایتا حق با کیست و احتمالا این بخاطر ابهام ایشان در مبانی نظری و نگرش اشان نسبت به مولضع ژئو پولیتیک ج. ا است . من فکر می کنم از نظر حقوق بین الملل حق با اوکراین است و جای چون و چرا ندارد اما از منظر رئال پولیتیک ، و اینکه اگر روسیه در " کریمه " حصور نمی یابت امکان سرکشیدن شعله جنگهای قومی وجود داشت . این حضور منطقی است هر چند که غیر قانئنی است
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    البته قبلش آمریکا رفته واسه این کار ...همون سرورت رو می گم ...
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    چرا اینقدر برای توجیه عمل روسیه تلاش می کنید حتی چین هم اشغال کریمه توسط روسیه رو محکوم کرده.
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خندتون نگرفت از این دلایلی که گفتید؟ با این حساب شاه هم اگه از امریکا درخواست حضور نظامی برای حفظ دولتش میکرد(دولتش که مطابق قانون اساسی که نوشته بود قانونی بود)و امریکا هم پاسخ مثبت میداد،این مساله کاملا قانونی بود!!!!
  • saber ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    HAR CHE HAST , ZORORAT ZAMAAN AST O BE NAFE MAAST O BAR GASHTAN BARG HAAST ...
  • سیدالحسینی ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ملت مظلوم وتحت ظلم آل خلیفه وهابی وحشی صهیونیستی را به همین صورت می شود یاری کرد....?I
  • علی ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    به هیچ عنوان اشغال نظامی نیست، بلکه کمک و یاری رساندن و دفاع از روسی زبانان و روسی های ساکن کریمه هست که اکثریت رو تشکیل میدن و این حق هر دولتی هست که این کار رو بکنه،... متأسفانه این کار فقط و فقط از عهده ایران برنمیاد، ایران از کمک رسانی و دفاع از ملت مظلوم بحرین که جزئی از خاک ایران بوده عاجزه، از دفاع از فارسی زبانان دنیا که به ایران دل بستن و با هر مظلومیت ایران رو فریاد میزنن عاجزه.....
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    به استناد این نگارش شما سپر دفاع جزیره که باعث شد عربستان و امارات به بحرین بروند هم قانونی بود ؟؟
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    کریمه قبلا جزئ روسیه بوده مثل بحرین
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    نخیر ! حتما جهاد فی سبیل ا... هستش !!!
  • ایرانی ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    من فک می کنم آمریکا و روسیه فلیم بازی می کنن اینا زدو بند کردن که کریمه مال روس باشه و بقیه اوکراین مال آمریکا اینها هم سیاه بازیه
  • ُسید مهدی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مشرق جان یه استراحتی به خودت بده، این ماله گنده ای که گرفتی دستت خیلی سنگینه! برادران روس راضی به این همه زحمت نیستن واله!
  • امیدی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مشرق تو رو خدا منتشر کن لطفا به حافظه تاریخی خودتان مراجعه کنید در قضیه آذربایجان و پیشه وری، کردستان و قاضی محمد که مجالس محلی هر دو بخش خواستار جدایی و پیوستن به شوروی بودند، یادتان نیست ارتش شوروی منطقه را اشغال کرد و ارتش ایران اجازه سرکوب نداد (مانند همین کاری که در کریمه کرده است)که اگر زیرکی و کاردانی قوام نبود این دو بخش از کشور ما جدا شده بودند. یادتان نیست ماجرای جمهوری سوسیالیتی گیلان رو مگه ، همینطور از ما داشتند جداش می کردند. لطفا تحلیل گران عزیز این روسیه همون اندیشه رو داره ، یادتون نیست سهم دریای خزر ما رو چطور گرفت ؟
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خودتون از این تحلیل آب دوغ خیاری خندتون نگرفت . . .
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    همانطور که شورشی ها در اکراین با حمایت آمریکا و اروپا، رئیس جمهور قانونی را کنار زدند ، مردم کریمه هم این حق را دارند که در رفراندوم شرکت کنند... و به حرامیان آمریکایی هم ارتباطی ندارد.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    پس چجور غرب از احتمال حضور نظامی در اکراین به خواست رئیس جمهور موقت ، خبر داده ؟ لابد فقط این مورد از نظر شما قانونیه ؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    می دونی کم عقلی شماکجاست ؟ چون حضور نظامی ها در بحرین با خواست ملت بحرین همراه نیست به خلاف کریمه .
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اصلاح می کنم : حضور نظامی ها در بحرین فقط با خواست دولت آل خلیفه است اما در کریمه هم با خواست مردم است و هم دولت ...مشرق لطفا تایید کن.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    البته هر دوتا درست بود ( اینو تایید نکن با قبلی )
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    قول می دم متن رو نخوندی و بلغور کردی ...و الا اگه جواب داشتی حتما می نوشتی .
  • جمالی ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اگر غافل شوند این سر نوشت بیشنر جمهوری های تازه استقلال یافته است این نقشه صهیونیزم است که دنیا را بین غرب وامریکا تقسیم کند وخود در راس انها باقی بماند ومدیریت کند تا بتواند دردراز مدت بر جهان حاکم شود
  • حسن ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خب آره قانوني بود
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    فقط 55 درصد اهالی کریمه روس هستند پس حق 45 درصد اکرینی و تاتار چه می شود.
  • محمد ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ( آیا حضور روسیه در کریمه "اشغال نظامی" است؟ ) ( وقوع انقلاب رنگین در اوکراین و آنچه به تعبیر مسکو 'کودتا علیه حکومت قانونی' توصیف شد به حضور نظامی روسیه در کریمه انجامید ) روسیه یا هر کس ديگر به آن سوال در چند کلمه به نفع روسیه پاسخ داده است .
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ایرانیها ققط فارسها نیستند. یادتان باشد.
  • محمد ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    کمی بیشتر توضیح دهید ، زمان کی به نفع شما بوده ؟ منظور از به نفع ما ، یعنی چه ؟
  • سعید دانا ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    داستان کریمه مثل داستان افغانستان و درخواست کمک از انگلیسه اون موقع که ایران میخواست افغانستان رو پس بگیره انگلیس نیروهاش رو تا جنوب ایران آورد و ایران هم از ترس بی خیال افغانستان شد
  • محمد ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    علی آقا قسمت اول نوشته ات به نظر من اشتباهه ( اشکال تمام عیار نظامیست ) ولی قسمت دوم درست است
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    روسیه رفت لرکراین بعدش هم با تهدید امریکا مثل موش ترسید و گفت مانوره :))))))))
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    برادر من با این توضیحات که دفاع مقدس مردمان پاک این سرزمینو زیر سوال بردی طیق توضیحات شما صدام بخاطر دفاع از عربها به ایران حمله کرد واقعا تجاوز به یک کشور رو میشه با این توضیحات توجیه کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    پس حالا که اینجوره منطقه آران و باکو و نخجوان و ... باید همه پرسی بشه و ایران باید اونجا نیرو بفرسته که برگردن به ایران بخصوص که مدت صد ساله قرارداد ترکمانچای و گلستان تموم شده .
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    منطق ولادیمیر پوتین مانند عزمش درست است .
  • امیدی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    متاسفانه نظرات رو سانسور می کنی
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    حضور نظامی روسیه بنا به درخواست دولت میزبان بوده و کاملا قانونی است این امریکاست که میخواد در مرزهای روسیه نیروهاشو جا بده همون کاری که با عراق و افغانستان و ...کرد
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    تجزیه و یا اشغال خاک یک کشور خوب نیست اما اگر روسیه دست روی دست مگذاشت و اجازه میداد اوکراین تو مسیری که غربی ها براش تعیین کرده بودن حرکت کنه باید منتظر یه مجموعه جدید دیگری از انقلابهای رنگین طرفدرادن غرب در سراسر دنیا میشدیم
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    كره شمالي محصول روسيه يا همون شوروي و كره جنوبي محصول غرب و آمريكاست. كمونيست و روسيه جز بدبختي چيزي براي مردم نداشته
  • محمد ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    به نظر من ورود نیروی نظامی در هر کشوری نقض حاکمیت آن کشور است اگر کل مردم اکراین به نیروهای روسی اجازه بدهند این دست خودشان است .ولی چیزی که شده این است که روسیه از اینکه غربیها به مرزهایش اینقدر نزدیک شوند هراس دارد وخود را قدرت بلامنازع این منطقه میداند
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    دوست عزیز اصلا مقاله رو خوندی؟ تو این مقاله گفته چون حقوق بین الملل رو خود غربیها نوشتند تا حضور نظامی خود را در دیگر کشورها توجیه کنند ، روسیه نیز از همین حقوق بین الملل برای توجیه و مشروعیت بخشی به حضور نظامی خود در کریمه استفاده کرده است
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    پس اگر می توانیم برویم بحرین رارهم بگیریم!!!!!
  • امیر صدرا ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    آذربایجان و گرجستان و ارمنستان هم همینطوری از ایران جدا شد. هیتلر هم درست با همین بهانه به لهستان حمله کرد و ... بازم بگم!
  • ماسون ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    کراین که اصل کار بود از دست رفت..
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    عالی نظراتی ک در رد این مطلب نوشته شده بر حسب غرض یا مرض هست توجه نکنید خیلی
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    شاه منتخب مردم ایران نبود بلکه دست نشانده خود آمریکا در کودتای 28 مرداد 32 بود. ولی رئیس جمهور برکنار شده اوکراین با رای اکثریت مردم رئیس جمهور شده بود. نمیشه این دو تا رو با هم مقایسه کرد.
  • ناشناس ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    روسیه متجاوزه و نباید در اوکراین دخالت می کرد ترسم از این است که فردا روزی هم به شمال ایران ما و جنوب ایران ما حمله نظامی کند
  • امیر تبریز اوغلی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    افرین به روسیه که مثل دولت سبد تدبیر ما به امریکا بله نگفت
  • علي حقجو ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اگر درخواست كننده كمك ،مردم دار باشد و مورد تاييد حق و عدالت و عزت و خدا باشد واهل خير باشد نه شر و به نفع عموم مردم گام بردارد ، با اين اوصاف حق با اوست . پس مشروعيت دارد پس مي تواند از روسيه براي حفظ اين اوصاف دعوت به همكاري نمايد . آل خليفه يا شاه خائن ايران براي ظلم به عموم مردم و به نفع اربابان و گروه خودشان دست كمك به بيگانه دراز كردند . هر دست دراز كردني روا نيست . و فاصله اين و آن مثل تفاوت روشني و ظلمت است . بفهم
  • حجت ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    والا مام جزو بلوک غرب بودیم و جز بدبختی چیزی نصیبمون نشد
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    من عربم و اصلا نمی خواستم صدام بیاد دفاع کنه از ما. ثانیا ما شیعه هستیم. ثالثا روسیه حق داره همچنان که ما حق داریم به اسرائیل حمله کنیم.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    روسیه پوتین رو داره، ولی ما روحانی!
  • امیررضا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    سلام.باورتون نمیشه ولی خیلی از بند های حقوق بین الملل پیچیده وتوافقی هستن.شما همین توافق ژنورونگاه کنید.هرکس یه جور تفسیرش میکنه.خودغربی ها درموارد گوناگون مانند جزایرمالوینوس.حمله به عراق ۲بار.افغانستان.لیبی.پاکستان حقوق بین الملل رونقض کردن.یه خواهش اینکه ادب وانصاف رورعایت کنید.درضمن در نگاه کلی غرب شامل روسیه هم میشود.وما بانگاه خودمون هردوطرف رونقدمیکنیم.ممنون.التماس دعا
  • امیررضا ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    سلام.باورتون نمیشه ولی خیلی از بند های حقوق بین الملل پیچیده وتوافقی هستن.شما همین توافق ژنورونگاه کنید.هرکس یه جور تفسیرش میکنه.خودغربی ها درموارد گوناگون مانند جزایرمالوینوس.حمله به عراق ۲بار.افغانستان.لیبی.پاکستان حقوق بین الملل رونقض کردن.یه خواهش اینکه ادب وانصاف رورعایت کنید.درضمن در نگاه کلی غرب شامل روسیه هم میشود.وما بانگاه خودمون هردوطرف رونقدمیکنیم.ممنون.التماس دعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس