پرتماشاگرترین دیدار تاریخ جام های جهانی مربوط به فینال 1950 برزیل است؛ جایی که 173هزار و 850 بلیط برای بازی برزیل و اروگوئه در ورزشگاه ماراکانا فروخته شد، اما در پایان 199 هزار و 854 نفر تماشاگر که اکثراً برزیلی بودند با چشمان اشکبار از استادیوم بیرون رفتند.

مسابقه‌ای که اشک 200 هزار تماشاگر را در آورد +تصاویر// آماده انتشار 12 شب
ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) پرداخته ایم و در 26 بخش این رویدادها را شرح خواهیم داد.

علاوه بر آن از این هفته قصد داریم در 14 بخش(هفته) روزشمار جام جهانی 2014 که در سایت FIFA منتشر می شود را از 100 روز مانده به این رویداد مهم به رشته تحریر درآوریم بدین صورت که هر روزی که به جام جهانی نزدیک تر می شویم عدد آن روز را که نمایانگر یک شخصیت یا یک اتفاق تاریخی در این تورنمنت معتبر است را شرح می دهیم. تا روز افتتاحیه جام جهانی 2014 با 100 اتفاق و شخصیت مهم تاریخ جام جهانی با مشرق همراه باشید.



هفته اول (اعداد 100 تا 92)

100 روز مانده به جام جهانی: (13 اسفند 92 (4 مارس 2014))

به گزارش مشرق، در تاریخ جامهای جهانی تاکنون 17 بازی توانسته بالای 100 هزار تماشاگر را به استادیوم بکشاند. نکته جالب اینجاست که همه این بازیها در دو شهر ریودوژانیرو و مکزیکوسیتی برگزار شده است.

پرتماشاگرترین دیدار تاریخ جام های جهانی مربوط به فینال 1950 برزیل است؛ جایی که 173هزار و 850 بلیط برای بازی برزیل و اروگوئه در ورزشگاه ماراکانا فروخته شد، اما در پایان 199 هزار و 854 نفر تماشاگر که اکثراً برزیلی بودند با چشمان اشکبار از استادیوم بیرون رفتند چون در کمال تعجب اروگوئه‌ای‌ها حماسه آفرینی کردند و 2-1 پیروز این بازی شدند تا ماراکانا به دریاچه اشک 200 هزار تماشاگر برزیلی تبدیل شود.

روزشمار جام جهانی

مسلماً در این جام جهانی نباید انتظار هجدهمین بازی بالای یکصدهزار تماشاگر را داشت چرا که ظرفیت ورزشگاه ماراکانای برزیل - با وجود اینکه هنوز بزرگترین استادیوم برزیل به شمار می رود - پس از بازسازی و صندلی گذاری به 73هزار و 531 نفر تقلیل پیدا کرده است.

99 روز مانده به جام جهانی: (14 اسفند 92 (5 مارس 2014))

تیم ملی آلمان با 99 بازی در کل ادوار جام جهانی رکورددار است و این رکورد از ان جا اهمیت بیشتری پیدا می کند که ژرمن ها 2 دوره کمتر از برزیل در جام جهانی حضور پیدا کرده اند. آلمان در 17 دوره حضور 11 بار به نیمه نهایی رسیده و 3 قهرمانی، 4 نایب قهرمانی، 4 مقام سوم و یک مقام چهارم را در کارنامه خود دارد.

روزشمار جام جهانی

بازی شماره 100 آلمان در روز 16 ژوئن(26 خرداد 93) و در بازی برابر تیم ملی پرتغال ثبت می‌شود، دیداری که در شهر سالوادور برگزار خواهد شد.

98 روز مانده به جام جهانی: (15 اسفند 92 (6 مارس 2014))

تیم ملی فوتبال فرانسه برای نخستین بار در طول تاریخ در جام جهانی 98 موفق شد پس از مدت ها انتظار قهرمان جهان شود. خروس‌ها این قهرمانی را در یک دیدار یک طرفه و با پیروزی 3-0 مقابل برزیل پرافتخارترین تیم جهان به دست آوردند. این اولین و آخرین قهرمانی فرانسه بود.

روزشمار جام جهانی

بدون شک قهرمان آبی‌ها و بهترین بازیکن جام کسی نبود جز زین الدین زیدان؛ مردی که در یک نیمه با دو گلی که اتفاقاً هر دو هم با ضربه سر به ثمر رسید موجبات جشن و پایکوبی در پاریس و سراسر فرانسه را فراهم کرد. گل سوم را نیز امانوئل پتی به ثمر رساند.

97 روز مانده به جام جهانی: (16 اسفند 92 (7 مارس 2014))

تیم ملی فوتبال برزیل در 97 بازی انجام شده در 19 دوره مسابقات جام جهانی، عنوان موفق ترین تیم این رقابت ها را یدک می کشد. این تیم تاکنون 5 بار قهرمان و 2 بار نایب قهرمان جام جهانی شده، 2 بار به مقام سوم رسیده و یک بار نیز در رده چهارم ایستاده است.

روزشمار جام جهانی
طلایی پوشان در شاخص های دیگر هم همچنان سرآمد تیم های دیگر جهان هستند؛ مهمترین ویژگی تیم برزیل، پیشتازی آن در جدول گل های جام جهانی است، این تیم هم اکنون با 210 گل، در صدر جدول بیشترین گل زده در تاریخ مسابقات جام جهانی قرار دارد. در این جدول تیم های آلمان با 206 گل، ایتالیا با 126 گل و آرژانتین با 123 گل به ترتیب در مکان های بعدی قرار دارند.

96 روز مانده به جام جهانی: (17 اسفند 92 (8 مارس 2014))

به گزارش مشرق، برتی فوگتس با 96 بازی ملی یکی از با سابقه ترین بازیکن ملی پوش تاریخ آلمان غربی به شمار می رود. وی به لجاجت و سرسختی در زمین شهرت داشت و یکی از بهترین بازی هایش را در فینال 1974 مقابل یوهان کرایف، یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان انجام داد.

روزشمار جام جهانی
 در آن بازی که هلند به خاطر درخشش کرایف به یک پنالتی زودهنگام دست یافت، فوگتس با غلبه بر حریف خود در دوئل بین دو بازیکن، آلمان غربی را در خاک خود به قهرمانی رساند.

95 روز مانده به جام جهانی: (18 اسفند 92 (9 مارس 2014))

بابی رابسون سرمربی فقید انگلیسی در 95 بازی هدایت سه شیرها را بر عهده داشته است و این یعنی وی بیش از یازده مربی دیگری که پس از الف رمزی (سرمربی بزرگ انگلیس در جام جهانی 1966) آمده اند سابقه مربیگری دارد.

روزشمار جام جهانی
بزرگترین دستاورد رابسون در این سمت در جام جهانی 1990 ایتالیا به دست آمد. در آن مسابقات انگلیس بهترین عملکرد خود در خاک یک کشور دیگر را به نمایش گذاشت و تا مرحله نیمه نهایی پیش رفت اما در این مرحله با ضربات پنالتی مغلوب آلمان غربی شد. تیمی که سپس آرژانتین را در فینال یک بر صفر شکست داد و به قهرمانی رسید. رابسون بعد از آن رقابت ها به آیندهوون هلند رفت.

94 روز مانده به جام جهانی: (19 اسفند 92 (10 مارس 2014))

به گزارش مشرق، جام جهانی 94 آغاز دوران جدیدی در فوتبال بود و اتفاقاتی برای اولین بار در این جام جهانی اتفاق افتاد؛ دادن 3 امتیاز به ازای پیروزی در مسابقات به جای 2 امتیاز، استفاده از داور چهارم در بازی‌ها و اجازه نشستن تمامی بازیکنان بر روی نیمکت ذخیره در حین مسابقه از جمله تغییرات مهمی بود که در آن رقابت ها برای نخستین بار به اجرا درآمد.

روزشمار جام جهانی
در سال 1994 همچنین برای اولین یک مسابقه جام جهانی در داخل سالن (استادیوم سرپوشیده Silverdome) برگزار شد. در آن دیدار تیم های سوییس و آمریکای میزبان به تساوی یک بر یک دست یافتند.
به گزارش مشرق، هر چند ایران در این جام جهانی حضور نداشت اما برای ایران یک اتفاق ویژه در پی داشت و آن هم قضاوت محمد فنایی به عنوان کمک داور در فینال جام جهانی که بین تیم های برزیل و ایتالیا برگزار شد بود. برزیل در ضربات پنالتی ایتالیا را برد و برای چهارمین بار و پس از 24 سال قهرمان جهان شد.

93 روز مانده به جام جهانی: (20 اسفند 92 (11 مارس 2014))

برای تماشای دیدار فینال جام جهانی 1966 که در ورزشگاه ومبلی لندن بین دو تیم انگلیس و آلمان غربی(تاریخچه کامل این رقابت 105 ساله) برگزار شد، 93 هزار نفر به ورزشگاه رفتند. این دیدار جنجالی که یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات داوری (اینجا) در آن گرفته شد، درنهایت با برتری 4 بر 2 انگلیس در وقت اضافه به پایان رسید و همچنان یکی از مشهورترین فینال های جام جهانی در تاریخ به شمار می رود.

روزشمار جام جهانی
قهرمان سه شیرها در این مسابقه تماشایی جف هرست(Geoff Hurst) بود؛ اولین و تنها بازیکنی که موفق به هت تریک در فینال جام جهانی شده است، هرچند گل دوم وی همچنان بحث برانگیزترین گل تاریخ جامهای جهانی است.(فیلم این گل جنجالی را در اینجا ببینید)

92 روز مانده به جام جهانی: (21 اسفند 92 (12 مارس 2014))

به گزارش مشرق، پله اسطوره فوتبال برزیل 92 بار پیراهن طلایی برزیل را بر تن کرده است. این تعداد بازی ملی فقط گوشه ای از افتخارات پله افسانه ای در طول دوران درخشان حرفه‌ای اش است.
پله که در جام های جهانی 1958، 1962 و 1970 با تیم ملی برزیل جام قهرمانی را بالای سر برد، تنها بازیکنی است که سه بار طعم قهرمانی در جام جهانی را چشیده است.

روزشمار جام جهانی
وی در 92 بازی ملی خود موفق شد 77 گل به ثمر برساند و همچنان برترین گلزن تاریخ فوتبال برزیل به شمار می رود. رونالدو نزدیک ترین رقیب پله، 15 گل کمتر از او به ثمر رسانده است.

** هفته دوم روزشمار جام جهانی (91 تا 85) را در اینجا ببینید....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عشق فوتبال ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    عاشق این گزارش های خلاقانه و نو ورزشی مشرق هستم. عالی بود. امیدوارم تو جام جهانی هم اینجور فعال باشید. خدا قوت
  • ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    فکر کنم عکس ورزشگاه مارکانا مربوط به الان باشه که با افکت های که روش شده قدیمی تر بنظر بیاد,اون زمان سقف نداشت این ورزشگاه!
  • میثم ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    در روز شمار 94 داور بازی فینال هم ساندروپل از مجارستان بود که داور ایران واسترالیا بود .
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    از یه طرف تو سرویس جنگ نرم تون مقاله می نویسید از این طرف این خزعبلات رو به خورد مردم می دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس