پروسه انتخاب 31 استاندار جدید در دولت یازدهم به پایان رسید این درحالی است که برخی از چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس به این انتساب ها انتقاد داشته و عقیده دارند که نیمی از استانداران با نگاه اعتدالی انتخاب نشده اند.

به گزارش مشرق، با انتخابات استاندار خراسان رضوی بالاخره پروسه انتخاب استانداران جدید 31 استان کشور بعد از 6 ماه از آغاز دولت یازدهم به پایان رسید. استاندارانی که به گفته وزیر کشور مبتنی بر نگاه اعتدالی و داشتن برنامه های مدون، تجربه مفید و قدرت تعامل با مردم و مسئولین انتخاب شده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به فرایند طولانی و پیچیده ای که برای انتخاب استانداران به کار گرفته شده است، گفت: امروز می توانیم با قطعیت بگوییم که استاندارانی داریم که نگاه اعتدالی ، تجربه مفید و قدرت تعامل دارند و 90 درصد آنان با هماهنگی و اجماع نسبی با نمایندگان مجلس، نمایندگان ولی فقیه، گروه‌های سیاسی و متنفذین هر استان انتخاب شده‌اند.

این گفته های وزیر کشور درحالی است که بسیاری از چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس به تغییر استانداران اعتراض و عقیده داشتند که می شد حداقل چند استاندار دولت احمدی نژاد در سمت خود ابقا شوند.

محمدرضا باهنر، در واکنش به تغییر مدیران در دولت گفت: قرار نیست وقتی که یک حزب یا یک جریان قدرت را در دست می گیرد در تمام پست های مدیریتی افراد مورد نظرش را جایگزین کند.

وی افزود: مثلا در ایران حداکثر 200 پست سیاسی داریم، خوب یک دولت روی کار می آید بله باید وزرا، مدیرعاملان بانک‌های قدرتمند و بعضی از سفرای حساس (و نه 230 سفیر) را عوض کند. اما دلیل ندارد بقیه پست ها را هم تغییر دهد. این تغییرات هم  یک دفعه صورت نمی‌گیرد بلکه مانند دومینو است؛ مثلا در کشور ما در جریان عزل و نصب‌ها؛ رئیس‌جمهور، وزیر را انتخاب می‌کند، وزیر می گوید من معاونین خودم را باید عوض کنم، معاونین هم می‌گویند مدیران کل را تغییر دهیم و همین ادامه پیدا می کند و حلا کار به عزل مدیر و سرایدار مدرسه رسیده است! بنابراین به جای 200 نفر 200 هزار نفر  تغییر می کنند و این برای نظام خیلی هزینه دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآورد شد: من بارها و بارها هم به وزیر کشور و هم به روحانی گفته ام که آیا در این 33 استان یک یا 2 نفر از استانداران دولت قبلی به درد بخور نبودند؟ البته من هم به جای روحانی بودم اکثر استانداران را عوض می‌کردم اما معنایش این نیست که حتی یک نفر از 31 استاندار دولت گذشته  هم خوب نباشند. حتی این موضع را نسبت به وزرای احمدی نژاد هم داشتم. به روحانی گفتم و اسم هم بردم که این وزرای احمدی‌نژاد وزرای شایسته‌ای هستند که می توانند بر سمت خود باقی بمانند. اما این دولت هم رویه گذشته را دنبال کرد. ما امیدواری زیادی داشتیم که آقای روحانی این رویه را در پیش نگیرد.

همچنین مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به عزل و نصب‌های گسترده در دولت اظهار داشت: دولتی که با شعار اعتدال سرکار آمده باید بداند که این مقدار عزل و نصب‌ها و خانه نشین کردن افراد انحراف قابل توجهی از شعار اعتدال است.

وی با بیان اینکه باید مواظب باشیم رکورد عزل‌‌ونصب‌ها در گینس ثبت نشود گفت: متاسفانه عزل و نصب‌ها و قطع ارتباط با گذشته به قدری زیاد است که گویا انقلابی در کشور رخ داده در حالی که ما در کشور یک انتخابات داشتیم و این انتخابات تقریبا همه ساله نیز برگزار می‌شود.

این تغییر ها درحالی بود که مدیران انتخاب شده بر خلاف شعار اعتدال تنها از یک جناح بودند و روحانی در انتخاب استانداران نیز همچون کابینه عمل کرد.

روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در خصوص انتخاب استانداران گفت: من شخصا نسبت به انتخاب استانداران رضایت ندارم، با اینکه آقای روحانی قول داد که از همه جناح ها در دولت خود استفاده می کند تقریبا هیچیک از استانداران از اصولگرایان انتخاب نشده اند و این وعده آقای رئیس جمهور محقق نشد.

در همین راستا جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها نیز در این خصوص گفت: طبیعی است که بعد از روی کار آمدن دولت جدید با توجه به سیاست ها و خط مشی آن دولت مدیران دولتی تغییر کنند و استانداران هم که نمایندگان عالی دولت محسوب می شوند نیز از این قاعده  مستثنی نستند.

وی با بیان اینکه وزیر کشور اعلام کرده بود که استانداران با نگاه اعتدالی و در تعامل با مجلس انتخاب خواهند شد، گفت: در بعضی از استانها این رویکرد رعایت شده اما در بسیاری از استانها رعایت نشده است.

نایب رئیس کمیسیون شوراها تصریح کرد: بعضی از استانداران با تجربه و معتدل نیستند و متاسفانه در انتصاب مدیران استانی، فضای اعتدال هم رعایت نکرده اند.

نماینده مردم کرج در مجلس اظهارداشت: مجمع نمایندگان استانی استانداران پیشنهادی خود را به دولت معرفی کردند؛ اما بعضا هماهنگی میان دولت و مجلس برای انتخابات استانداران به وجود نیامد.

بنابراین گزارش اعتراض ها به تغییر استانداران تا جایی بود که زمزمه  استیضاح وزیر کشور توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

حسینیان با اشاره به نارضایتی نمایندگان از وزیر کشور گفت: دوم خردادی ها، مشارکتی ها و یا کسانی که در فتنه نقش داشتند به عنوان استاندار انتخاب شدند. بنابراین اگر بخواهم با احتیاط بگویم اکثریت قریب به اتفاق استانداران انتخاب شده مورد رضایت ما نیستند و با این شرایط بعد از وزیر آموزش عالی، وزیر کشور برای پاسخگویی به نمایندگان و جواب دادن به این عمل که موجب نارضایتی مجلس شده است در نوبت قرار دارد.

همچنین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: 9 سوال از وزیر کشور در کمیسیون شوراها پیرامون انتخابات استانداران ، انتساب مدیران استانی و بحث مدیریت بحران مطرح شد، که دو نفر از سوال کنندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

کولیوند ادامه داد: نمایندگان یک مهلت به وزارت کشور داده اند که به سوالهای مطرح شده پاسخ دهد و اگر نمایندگان بازهم قانع نشدند وزیر در صحن علنی مجلس باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: اگر وزیر در صحن علنی مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ دهد و نمایندگان بازهم قاتع نشدند رحمانی فضلی در گام اول کارت زرد خواهد گرفت.

اسامی 31 استاندار انتخابی توسط دولت تدبیر و امید بدین شرح است:

ردیف استان ها اسامی استانداران
1 آذربایجان شرقی اسماعیل جبارزاده
2 آذربایجان غربی قربانعلی سعادت
3 اردبیل مجید خدابخش
4 اصفهان رسول زرگرپور
5 البرز سید طاهر طاهری
6 ایلام محمدرضا مروارید
7 بوشهر مصطفی سالاری
8 تهران سید حسن هاشمی
9 چهارمحال . بختیاری قاسم سلیمانی دشتکی
10 خراسان جنوبی وجه الله خدمتگذار
11 خراسان رضوی علیرضا رشیدیان
12 خراسان شمالی علی اکبر پرویزی
13 خوزستان عبدالحسین مقتدایی
14 زنجان جمشید انصاری
15 سمنان محمد وکیلی
16 سیستان و بلوچستان علی اوسط هاشمی
17 فارس سید محمد احمدی
18 قزوین مرتضی روزبه
19 قم محمد صادق صالحی منش
20 کردستان عبدالمحمد زاهدی
21 کرمان علیرضا رزم حسینی
22 کرمانشاه ابراهیم رضایی بابایی
23 کهکیلویه و بویراحمد سید موسی خادمی
24 گلستان حسن صادق لو
25 گیلان محمدعلی نجفی
26 لرستان هوشنگ بازوند
27 مازندران ربیع فلاح جلودار
28 مرکزی محمد حسین مقیمی
29 هرمزگان جاسم جادری
30 همدان محمد ناصر نیکبخت
31 یزد سید محمد محمدی

 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    توی این لیست که فقط 7 تا اصلاح طلب هستش . شما اصولگراها چقدر پررو تشریف دارید
  • بي سواد لبو فروش راننده تاكسي ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    اسماعيل جبارزاده اذربايجان شرقي .بگردي عقايدشو..... .الله اكبر
  • رضا ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    قبلنا فکر میکردیم انتخاب استاندار از وظایف دولته . فهمیدیم که نه شده از وظایف نمایندگان !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس