کد خبر 29123
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱

سخنگوي شوراي نگهبان با توضيح درباره‌ي اتفاقات انتخابات 88، روند فعاليت اين نهاد در انتخابات آتي، چگونگي بررسي صلاحيت نامزدها، اقدامات انجام شده توسط دولت و مجلس براي تغيير نظام انتخاباتي و... را تشريح کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني شوراي نگهبان، دکتر عباسعلي کدخدايي در واکاوي شرايط سياسي سال گذشته اصرار براشتباهات را عامل اصلي شکل گيري جريان فتنه دانست و اظهارکرد: با توجه به حوادث سال گذشته و انتخابات رياست جمهوري بروز اختلاف سليقه امري طبيعي در جامعه بود اما آنچه که منجر به ايجاد مشکل و درگيري شد و حوادث ناگواري را رقم زد اصرار بر اشتباهات و لجاجت بود که نگذاشت راه و طريق صحيح را بپذيرند.

وي افزود: فتنه سال گذشته يک امر ساده‌اي نبود که بخواهيم به روحيات يک فرد يا به اختلافات سليقه‌اي که بطور طبيعي در جامعه وجود دارد محدود کنيم. ابعاد فتنه 88 بسيار گسترده تر از اختلافات داخلي بود. در واقع فتنه سال گذشته يک زمين بازي بود که دشمنان بيگانه براي ما ترسيم کردند و متاسفانه عده اي از دوستان هم دراين زمين به نفع بيگانگان بازي کردند.

وي با مرور انتخابات سال گذشته و عملکرد بانيان فتنه ادامه داد: در روز برگزاري انتخابات يک ادعايي از سوي برخي نامزدها و طرفدارانشان مطرح شد. البته هرگونه امکانات براي بررسي درخواست آنان در نظر گرفته شد اما آنها حاضر نشدند هيچ يک از اين راههاي قانوني را بپذيرند در حالي که در يک جامعه مدني وقتي که دو نفر با يکديگر دچار اختلافي شوند و اگر نتوانند خودشان حل کنند به يک حکم و داور مراجعه مي کنند.

سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: اگر افرادي يا حزبي، حکميت يک داور يا يک مرجع قانوني را نپذيرند هيچ مشکلي حل نمي شود و اگر اراده عده‌اي براي نپذيرفتن باشد هر راهکاري را هم که پيشنهاد بدهيد باز هم سرباز مي زنند.

وي بيان داشت: انتظاري که مردم با توجه به سابقه کانديداهاي معترض در سمت هاي اجرايي داشتند اين بود که اگر هم اختلافي و يا اشکالي در مسير اجرا وجود داشت و اگر شکوائيه‌اي داشتند آن‌را از طرق قانوني پيگيري و حل کنند که يکي از آن مراجع، شوراي نگهبان است.

ناديده گرفتن راي مردم غير قابل اغماض است

کدخدايي تصريح کرد: در انتخابات سال گذشته شاهد بوديم که برخي از اين افراد در همان ساعات پايان راي گيري يک طرفه و يک جانبه اعلام پيروزي کردند. سوال اين است که بر چه اساسي شما اين کار را کرديد؟ حتي شوراي نگهبان به عنوان مرجع ناظر که تمام امور انتخابات زير نظر آن انجام مي شود چنين اجازه اي را هيچ وقت به خود نداده است که نتيجه زود هنگام اعلام کند.

وي اعلام نتايج در پايان ساعات روز برگزاري انتخابات را عامل شناخت عوامل پشت پرده فتنه 88 دانست و گفت: کساني که در پس پرده برنامه ريز و طراح اين اغتشاشات بودند براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي با ناديده گرفتن راي مردم و اصرار بر ادعاهاي واهي مسير قانوني را طي نکردند و شد آنچه که نبايد مي شد و اين ناديده گرفتن راي مردم، غير قابل اغماض است.

وي افزود: اتفاقي که در انتخابات رياست جمهوري اخير افتاد موضوعي نبود که کسي به آن علاقه داشته باشد. چرا که همه خواستار اين بودند که صاحب منصبان و دست اندرکاران و مسئولين انقلاب در کنار هم باشند و دست به دست هم براي تقويت و رشد و بالندگي نظام اقدام کنند، اما متاسفانه با طراحي دشمنان بيگانه و عوامل داخلي، فتنه اي در نظام به وقوع پيوست که البته با حضور هميشگي مردم و با الطاف خداوند و با مديريت شجاعانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب خنثي شد.

کدخدائي با اشاره به تلاش شوراي نگهبان براي انجام وظايف قانوني اش در انتخابات گذشته اظهارکرد: شوراي نگهبان در بحث انتخابات و مسائلي که در زمان برگزاري آن چه در انتخابات مجلس و چه رياست جمهوري اتفاق مي افتد تلاش داشته است کسانيکه صلاحيت لازم را طبق موازين قانوني دارند وارد گردونه انتخابات شوند و انتخابات به نحو احسن برگزار شده و حقي از کسي تضييع نشود ضمن اينکه مجريان و دست اندرکاران انتخابات نيز راي مردم را به درستي شمارش کرده و راي واقعي را اعلام کنند و سابقه 30 ساله شوراي نگهبان نشان داده است که اين نهاد در امر انتخابات موفق بوده است.

وي با تأکيد بر اينکه داوطلبان براساس ملاک‌هاي موجود در قانون انتخابات احراز صلاحيت خواهند شد تأکيد کرد: آنچه براي ما مهم است ارزيابي رفتار نامزد‌هاي انتخابات براساس قوانين موجود است. لذا در زمان اعلام نتيجه براي ما فرقي نمي‌کند تأييد شدگان و يا رد صلاحيت شدگان از کدام بخش از خانواده انقلاب باشد. بنابراين شوراي نگهبان تمام امکانات و اختيارات قانوني خود را براي ورود افراد سالم و شايسته به خانه ملت بکار خواهد برد.

کدخدايي با بيان اينکه هميشه يک همکاري لازم در همه ادوار انتخابات ميان شوراي نگهبان و وزارت کشور وجود داشته است، تصريح کرد: در برخي از موارد و مراحل برگزاري انتخابات الزام قانون براي همکاري و هماهنگي ميان وزارت کشور با شوراي نگهبان وجود دارد. مثلاً تعيين تاريخ انتخابات بايد به پيشنهاد وزارت کشور و تأييد شوراي نگهبان باشد و همچنين براي تأييد صلاحيت نامزد‌ها، هيأت‌هاي اجرايي نتيجه را از طريق وزارت کشور به شوراي نگهبان ارسال مي کنند و ما بايد پس از بررسي‌هاي دقيق، نتيجه نهايي را تاييد کنيم.

وي افزود: البته در همکاري و هماهنگي الزامي وزارت کشور با شوراي نگهبان يک فراز و فرود‌هايي در ادوار مختلف وجود داشته است که گاهي اوقات اين همکاري‌ها پررنگ‌ و گاهي اوقات نيز کم رنگ بوده است.

سخنگوي شوراي نگهبان به تشريح همکاري‌هاي ميان دولت و مجلس و شوراي نگهبان براي تغيير نظام انتخاباتي پرداخت و گفت: آنچه که از شوراي نگهبان براي تغيير قانون انتخابات بر مي‌آيد اين است که اگر مشورتي لازم باشد به دولت و مجلس ارائه کنيم اما فراتر از آن هيچ وظيفه‌ قانوني برعهده اين نهاد نمي‌باشد.

انتقاد از تعلل دولت و مجلس براي تغيير نظام انتخاباتي

وي گفت: گفتگو‌ها و رايزني هاي ميان وزارت کشور و مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح قانون انتخابات شده است و از شوراي نگهبان نيز نظرخواهي شده است اما هيچ يک به نتيجه قابل قبولي نرسيده است و شاهد اجرائي و عملي شدن آن نبوديم.

کدخدائي با تأکيد بر لزوم تسريع در تصويب قانون جديد انتخابات افزود: زمان خيلي محدود است و اگر قرار باشد تغييري در نظام انتخاباتي صورت بگيرد بايد در همين يکي دو ماه اخير باشد.

وي با بيان اينکه هرگونه اصلاح در قانون انتخابات در سال آينده تحت تأثير فضاي انتخاباتي جامعه قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: مقدماتي که براي انتخابات پيش بيني مي‌شود بر هر گونه اصلاح قانون تأثير گذار خواهد بود و اگر در سال آينده قانوني تصويب شود خيلي سخت و دور از ذهن خواهد بود که در انتخابات همان سال لحاظ شود.

وي با بيان اينکه مقدمات انتخابات مجلس از 8، 9 ماه قبل از زمان برگزاري آن صورت مي‌گيرد گفت: از 8 يا 9 ماه قبل از برگزاري انتخابات شاهد استعفاي نامزد‌هايي که در پست‌هاي اجرائي هستند خواهيم بود و همچنين طبق قانون انتخابات بايد کار‌هاي پشتيباني انتخابات از جمله تعرفه حوزه‌ها و ديگر مقدمات صورت بگيرد. لذا اگر قرار است تغييراتي در قانون انتخابات داشته باشيم دولت و مجلس بايد هر چه زودتر طرح يا لايحه‌ خود را ارائه دهند و شوراي نگهبان نيز در اسرع وقت آنرا بررسي خواهد کرد.

تضمين شوراي نگهبان براي برگزاري يک انتخابات سالم

سخنگوي شوراي نگهبان با دادن تضمين برگزاري يک انتخابات سالم، گفت: مردم ايران اطمينان داشته باشند که قطعاً اعضاي اين نهاد برهرگونه تخلف و تقلبي در انتخابات حساس خواهند بود و اگر تخلفي در انتخابات صورت بگيرد اعضاي شوراي نگهبان آمادگي دارند انتخابات صندوق و ياحوزه‌اي که لازم باشد را ابطال کنند و فرقي نمي‌کند که مغلوب يا پيروز انتخابات از کدام يک از جريانات سياسي کشور باشد.

وي با بيان اينکه اگر در انتخابات 88 تقلبي صورت گرفته بود شوراي نگهبان نتيجه را ابطال مي‌کرد گفت: طرح تقلب يک پروژه براي تخريب نظام بود و همانطور که شاهد بوديم افرادي که مستقيم و غيرمستقيم در طرح چنين ادعاي واهي شرکت داشتند خودشان بعداً رسماً بر دروغ بودن ادعاي تقلب اعتراف کردند.

شوراي نگهبان چيزي را براي پنهان کردن از مردم ندارد

کدخدائي با بيان اينکه ساختاري غير پيچيده و يک بروکراسي ساده اداري برشوراي نگهبان حاکم است، خاطرنشان کرد: شوراي نگهبان چيزي براي پنهان کردن از مردم ندارد و درعين حال ما با اطمينان مي‌گوئيم که انتخاباتي که توسط مردم برگزار شود و توسط آنان نظارت شود، يک انتخابات سالم خواهد بود و اگر اتهامي به انتخابات وارد شود، اتهام به مردم است.

وي با بيان اينکه بزرگترين تضمين ما براي برگزاري انتخابات سالم پشتيباني و حضور گسترده مردم در آن است، تاکيد کرد: انتخاباتي که ناظرانش مردم باشند، کوچکترين خدشه اي به آن وارد نخواهد شد، همانطور که در انتخابات گذشته نيز مردم در حماسه 9 دي اعتراض خود را به ادعاي دروغ تقلب نشان دادند.

تشريح عملکرد شوراي نگهبان براي پيگيري ادعاي تقلب

کدخدائي با اشاره به ارتباط تنگاتنگ نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي دهمين دوره رياست جمهوري با شوراي نگهبان، تصريح کرد: نمايندگان هر چهار نامزد حضور مستمري در روز انتخابات داشتند و مشکلات و مسائل خود را با ما در ميان مي گذاشتند و تا پايان شمارش آراء، مشاهده کردند که هيچگونه تخلف عمده اي صورت نگرفته است چه برسد به تقلب.

وي افزود: نماينده يکي از نامزدهاي معترض در حضور مقام معظم رهبري عنوان کرد که اگر تمام صندوق ها را بازشماري کنيد، مطمئن هستيم که هيچ گونه تخلف عمده اي يافت نخواهد شد و اين اعتراف آشکار يکي از نمايندگان آنان در حضور بالاترين مقام رسمي کشور، نشان دهنده دروغ بزرگ تقلب بود.

وي با اشاره به پيشنهادات شوراي نگهبان به معترضين تصريح کرد: ما از ابتدا اعلام کرديم که حاضريم هر صندوقي که آنان مي گويند در حضور مردم و دوربين هاي صدا و سيما بازشماري کنيم، بدون اينکه از قبل تدارکي ديده باشيم؛ لذا اين بهترين تضمين شوراي نگهبان بود براي کسانيکه اگر ادعاي به حقي داشته و فکر مي کردند چنين تقلبي اتفاق افتاده است، اما هيچيک از اين پيشنهادها مورد استقبال واقع نشد.

کدخدائي با اعلام اين سوال که اگر طراحان دروغ تقلب صادق بودند، چرا هيچ گامي براي اثبات ادعاي خود برنداشتند و علي رغم پيشنهادهايي که به آنان شد، در هيچ جلسه رسمي ادعاي خود را پيگيري نمي کنند، گفت: يکي از نامزدهاي معترض در شوراي نگهبان حاضر شد، نظرات اعضا را شنيد و اطلاعاتي در اختيارش قرار داديم و بعد هم خودشان به اين نتيجه رسيد که منصرف شود، خوب اين برخورد قانوني و صحيح بود، اما چرا ديگر نامزدهاي معترض حاضر به پيگيري اعتراضات خود نشدند و اين نشان اين بود که بحث تقلب در انتخابات، يک بهانه است و آنان دنبال ايجاد فتنه بزرگتري هستند.

سخنگوي شوراي نگهبان با تاکيد بر آنکه اگر هرکدام از دو نامزد ديگر راي مي آورد، چنين فتنه اي شکل مي گرفت، افزود: بنا به دلايل و مدارک مستند و متقني که امروزه يکي پس از ديگري رو مي شود، اگر حتي هرکدام از دو کانديداي معترض نيز راي مي آورد، چنين فتنه اي شکل مي گرفت.

وي با اشاره به اعلام آمادگي نظام براي بررسي ادعاي تقلب از سوي کانديداهاي مغلوب، گفت: مجموعه نظام، مقام معظم رهبري، مسئولين، مقامات اجرائي و تقيني و خود شوراي نگهبان براي بررسي طرح تقلب در چارچوب قوانين و مقررات اعلام آمادگي کردند، اما چه مي شود که هيچکدام از راههاي قانوني را نمي پذيرند، آيا غير از اين است که اهداف ديگري در پس پرده کانديداهاي معترض نهفته باشد.

لزوم فرهنگ سازي براي برگزاري يک انتخابات سالم

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به حوادث سال گذشته و دروغ بزرگ تقلب و با بيان اينکه دشمن بيکار ننشسته و در پي ايجاد توطئه هاي جديد عليه نظام است، گفت: براي جلوگيري از شکل گيري فتنه جديد و ورود ايادي دشمن و جريان منحرف در نظام تغيير در قانون انتخابات امري ضروري و غير قابل اجتناب است.

وي تغيير در نظام انتخاباتي را منوط به دو محور فرهنگ سازي ميان احزاب سياسي و اصلاح قوانين انتخاباتي دانست و افزود: با فرهنگ سازي و اصلاح قوانين انتخاباتي، شاهد برگزاري انتخابات شکوهمند و بي عيب و نقص خواهيم بود.

کدخدائي با بيان اينکه قانون انتخاباتي کشور ناقص و بسيار قديمي است، تصريح کرد: نظام انتخاباتي ما مربوط به ادوار اوليه انقلاب است که يک فضاي سياسي، اجتماعي متفاوتي نسبت به وضعيت فضاي سياسي امروز جامعه ايران حاکم بود.

وي افزود: امروزه يک فضاي رقابتي سنگين و سياسي در کشور حاکم است و همچنين بيشتر اوقات تحمل افراد و گروه هاي سياسي هم کم است؛ لذا قوانين موجود براي اجراي انتخابات، نظارت و تبليغات، داراي نواقصي است که بايد اصلاح شود و لزوم اين تغييرات را هيچ کس نمي تواند منکر شود، اما متاسفانه هيچ اقدامي تاکنون در اين زمينه صورت نگرفته است.

کدخدائي، فرهنگ سازي براي انتخابات را ضروري دانست و افزود: فرهنگ سازي انتخابات، يعني اينکه احزاب و چهره هاي سياسي قبول کنند، انتخابات يک برنده و بازنده اي دارد و هميشه در انتخابات برنده نيستند؛ و بايد تحمل خود را بالا ببرند.

وي ادامه داد: احزاب زمانيکه در انتخابات شرکت مي کنند و بازنده شدند، به مفهوم اين نيست که نظام عيبي دارد و يا تخلف و تقلبي صورت گرفته، احتمال قوي تر اين است که از اين فرد يا گروه اقبالي از سوي مردم صورت نگرفته و راي نياورده است؛ لذا اين موضوع کمتر در انتخابات ما جا افتاده است.

چگونگي تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات آتي

وي با تشريح چگونگي تاييد صلاحيت نامزدها در انتخابات آتي گفت: شوراي نگهبان به اينکه تمام اختلاف سليقه هايي که در جامعه وجود دارند عليه نظام است اعتقادي ندارد بنابراين ممکن است فرد يا افرادي در برخي از جناح ها مشکلات شخصي، عمومي و سياسي داشته باشند لذا در انتخابات مجلس مشخصا افرادي که صلاحيتشان براي ما احراز نمي شود در هر دو گروه مطرح جامعه هستند هم از گروه اصولگرا و هر از گروه اصلاح طلب. بنابراين نگاه ما نگاه سياسي و جناحي نيست.

وي با بيان اينکه رفتار افراد را بر طبق قوانين ارزيابي مي کنيم افزود: کسانيکه در چارچوب نظام حرکت کرده اند و شرايط ماده 28 قانون انتخابات را دارا باشند و همچنين مواضعي که در ماده 29 اين قانون وجود دارد را نداشته نباشد صلا حيتشان احراز خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: در مجلس هفتم و هشتم نيز مشاهده مي کنيد که از همه گروه ها و جريان هاي سياسي در آن هستند و از همه گروه ها هم افرادي بودند که صلاحيتشان مورد قبول واقع نشد بنابراين شوراي نگهبان سياسي عمل نمي کند.

کدخدايي همچنين در پاسخ به اين سوال که کسانيکه مواضع غير شفاف و ابهام برانگيز در جريان فتنه گرفتند و خط فکري خود را مشخص نکردند آيا جز تاييد صلاحيت شدگان هستند يا خير اظهار داشت: پاسخ اين پرسش نياز به زمان دارد که ببينيم در آينده چه کساني ثبت نام مي کنند و ما از الان نمي توانيم بگوئيم چه کساني صلاحيتشان تاييد مي شود يا خير.

وي افزود: معيارهاي ما براي تعيين صلاحيت آن چيزي است که در مواد 28 و 29 قانون انتخابات آمده و فراتر از آن عمل نمي کنيم و معيار مشخص و روشن ما قانون است و ما از معيارهاي خود دفاع مي کنيم و بر آن استوار خواهيم ماند.

سخنگوي شوراي نگهبان خطاب به کساني که قصد کانديداتوري در انتخابات مجلس شوراي اسلامي را دارند گفت: هرکسي که قصد نامزد شدن در انتخابات را دارد از همين امروز مي تواند رفتار و اعمال خودش را با ملاک و معيارهاي مورد اصل 28 و 29 قانون انتخابات تطبيق دهد و متوجه شود که جز تاييد صلاحيت شدگان است يا نه.

شکل دهندگان و حاميان فتنه 88 کانديدا نشوند

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينکه حساب کسانيکه در فتنه سال گذشته به نوعي نقش داشتند از بقيه گروه ها و جريانات سياسي جداست تاکيد کرد: کسانيکه چه عالما و چه عامدا به هر نحوي در شکل گيري و ادامه فتنه 88 نقش داشتند از فيلتر شوراي نگهبان عبور نخواهد کرد.

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اختلاف سليقه ميان قوا گفت: اختلاف در هر جامعه انساني وجود دارد و نه تنها يک امر ناپسندي نيست بلکه يک امر مطلوب است و در کشاکش اين اختلافات است که جامعه انساني به رشد و تعالي مي رسد.

وي ادامه داد: اين اختلافات درون خانوادگي و طبيعي است و با مرور سوابق سياسي ديگر کشورها مشاهده مي شود که اين اختلافات در آن جا نيز وجود دارد.

وي با تاکيد بر اينکه اختلاف ميان قوا نبايد به کينه و خصومت تبديل شود اظهار داشت: آنچه که در اين اختلافات مذموم است اين است که اين اختلافات به کينه و خصومت تبديل شود و هيچ کدام از قوا از موضع خود کوتاه نيايند.

وي با بيان اينکه بايد مراقب بود که اختلافات ميان قوا در يک بستر قانوني و روند طبيعي قرار بگيرد گفت: اگر دولت يک نظر و رايي در مورد برخي از قوانين داشته باشد و مجلس نيز نظر ديگري، مادامي که هريک از دو در جايگاه مدعي قرار بگيرند مي توانند با مراجعه به شوراي نگهبان درخواست تفسير قانون اساسي داشته باشند و شورا نيز طبق اصل 98 قانون اساسي نظر نهاني را اعلام خواهد کرد و آن لازم الاتباع خواهد بود.

کدخدايي خاطر نشان کرد: بنابراين قانون اساسي ظرفيت هاي لازم را براي حل اختلاف ميان قوا دارد و قوا با مراجعه و تمکين به آن مي توانند از بروز اختلافات جلوگيري نمايند.

وي همچنين با اشاره به مجمع تشخيص مصلحت نظام فلسفه وجودي آن را حل اختلاف ميان مجلس و شوراي نگهبان دانست وگفت: اما نبايد فراموش شود که مجمع يک استثناء بر اصل است و در موارد اندکي که اختلافي ميان مجلس و شوراي نگهبان به وجود آيد مي تواند وارد کار شود و نظر يکي از ان دو را ترجيح دهد.

نخبگان تعهد خود را به شعارهاي انقلاب در عمل نشان دهند

همچنين در ادامه اين گفتگو نظر سخنگوي شوراي نگهبان را درمورد اظهارات اخير آقاي هاشمي جويا شديم که وي در جواب خاطر نشان کرد: توصيه ام به چهره ها و خواص اين است الان وقت عمل کردن به شعارهاست. شرايط کنوني جامعه مي طلبد که امروز بيش از هر زمان ديگري به شعارها عمل کنند و تعهد خود را نسبت به قوانين و ارزشهاي انقلاب اسلامي و لايت فقيه به صورت آشکارا در اعمال خود نمودار سازند تا فتنه ها و توطئه‌هاي دشمن خنثي شود.

کدخدايي در پايان با بيان اينکه مقام معظم رهبري خطراتي را که پيرامون خواص و چهره ها وجود دارد دائما تذکر داده اند گفت: آنچه که حق مطلب بود توسط مقام معظم رهبري بيان شده و اگر مدافع و دلسوز نظام باشيم در هر لباس و جايگاهي بايد از نظرات مقام معظم رهبري که مدبرانه و شجاعانه در فتنه 88 نظام را از ميان طوفان ها به سلامت به ساحل نجات رساندند تبعيت کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس